Heinäkuun höpinät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 9.9.05
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heissan.Ei ole toista kettua näkynyt,onneksi.Kunpa ois tajunnu lähteä muualle vallan...Eilinen oli aika itkutuspäivä kaikin tavoin.Otettiin lastenkin kanssa yhteen,jatkuvista heidänkeskisistä kinasteluista,pidin oikein kunnon puhuttelutuokion kun kerroin kuinka ilkeeltä se kuulostaa.Kai 6 vee uhmaa liikkeellä sekä varmaankin osittain Maisasta johtuvaa,oon niin kovin kiinni siinä vielä,väkisinkin ovat jääneet vähemmälle.Luvattiin kaikki yrittää huomioida muitakin ja puhua ja kertoa ajatuksista ja tuntemuksista,oli ne hyviä tai pahoja.

Miten teillä jotka ootte sektiolla saaneet vaavinne,on tuo masun palautuminen sujunut? Meillä kävi kylässä 3 viikkoisen tytön äippä ja katsoi kauhuissaan mun mahaa,joka ihan littuska jo ja näytti omaansa joka oli kuin 7 kk raskaana.Onko ihan kudoksista johtuvaista vaiko voiko sektio vaikuttaa?Mulla oli 2 viikossa palautunut maha entiselleen,tai onhan ympärys 4 cm isompi,kai sitä nahkaa on vyötäisillä vielä.Mutta mahasta ei katsomalla muuten huomais että olen vaavin saanut,kuin linea negra vielä näkyy tummana juovana ylös asti...=)

Samaten hyvä ystäväni sai 7 vkoa aikaisemmin ja palautui nopeesti entiselleen.Alakautta synnytti.

MIssä kaikki heinäkuiset ovat??Alan tästä viikonlopuksi tekeen jo ruokia,kiva ettei tarvii hääriä köökissä kun tekee jotain jo valmiiksi näin etukäteen!!

Heippa!!

meidän tyttö tuli kanssa sektiolla, oli niin isokokoinen. Ja tuohon maha asiaan niin luulen sen riippuvan ihmisestä että kellä mitenkin maha normalisoituu. Mulla mahtu tiukimmatkin omistamani farkut 3 viikkoa synnytyksen jälkeen, puoltoista viikkoa synnytyksen jälkeen pidin normaaleja vaatteita. Imettäminenhän supistaa kohtua ja siksi myös ""pienentää"" massua :)

Kukka:annan disflatylin aamusin syötön välissä,kun vähän irrottaa rinnasta niin lusikalla suuhun ja jatketaan syömistä.Ohjeessa sanotaan että syönnin jälkeen mutta six annan välissä ettei pulauttas pois sitä vaan jäis mahaan ja ois jotain hyötyäkin.Kerran päivässä on riittänyt,paukuttelee illallakin.Lisänä saa relan maitohapot ja d-vitskut iltapäivisin.Meillä oli vatsavaivoja pari vkoa kun laitokselta kotiuduttiin mutta enää ei ole ollut moneen viikkoon ainaka sellasia että ois niitä itkenyt.Mulla section jälkeen maha hyvin palautunut,pieni löysä nahka on navan alapuolella.Turvotustahan ja ilmaa on mahassa leikkauksen jälkeen,saattaa olla useamman viikonkin,six taitaa palautuminen kestää vähän pitempään kun alateitse saaneilla.Mutta mulla parani ja palautu pian.Leikkaava lääkäri sanoi että harva nainen ymmärtää kuin isosta leikkauksesta on kyse.Jossain lehdessä luki että se on suurleikkaus ja tikit seitsemässä kerroksessa.Mulla on arpi pystypäin,en tiiä vaikuttaako paranemiseen jos on vaakatasossa.Jaaha,taian alkaa lukeen seiskasta juoruja kun mun elämäni miehet nukkuu päikkäreitä...

Kirjoittelenpa minäkin pitkästä aikaa kuulumisia. Kirjoittelin heinämammoihin joskus raskausaikana enemmän. Meidän poika Lauri syntyi 23.7. alakautta ja on nyt siis 8 viikkoa vanha. Syntymäpaino oli 3,880 kg ja nyt painoa jo yli kuus kiloa. Synnytys oli melko hankala, sillä sain kolmannen asteen repeämän, mutta nyt oon jo aika hyvin palautunu. Alku oli tuon takia melko hankalaa sillä en saanut istua kuukauteen enkä nostella vauvaa. No, se hyvä puoli siinä oli, että oppihan isäkin hoitamaan ja vaihtamaan vaippaa!

Tuosta pulauttelusta... Eli Laurikin pulauttelee tosi paljon syönnin päälle enkä anna sille Disflatylia tai Cuplatonia, ainoastaan D-vitamiinitippoja rintamaidon lisäksi. Että ainakaan meillä pulauttelu ei johdu Disflatylistä vaan mitä luultavimmin liian vuolaasta maidon tulosta. Poika joutuu hotkimaan, kun välillä rinnat suorastaan suihkuaa... Inhottavaa ja sotkuistahan tuo pulauttelu on, mutta en ole siitä sen enempää huolestunut, kun pojukaan ei tunnu olevan moksiskaan ja paino nousee. Eiköhän se mene ajan kanssa ohi. Siihen asti pyykkikone vaan käy tiuhempaan!

Onko muilla jo rytmiä löytynyt päiviin? Meillä nukutaan päivällä tosi vaihtelevasti lyhyitä ja pitkiä päiväunia milloin sattuu. Yöunille laitetaan melko tarkalleen 22.30 ja nukutaan kahdella syötöllä kello kahdeksaan. Miten muilla?
Muutenkin Lauri on ns. helppo vauva; ei paljon itkeskele ja viihtyy hyvin lattialla ja sitterissä, kunhan äiti käy välillä höpöttelemässä.

Jaksamisia kaikille heinämammoille, erityisesti koliikkivauvojen äideille!

T. Timjami ja Lauri 8vko

Hehee....=)Supermutsi juu.Taitaa olla juttuseuran puutetta.Ja likka viihtyy yksikseenkin aikalailla ja nukkuu paljon.Ei jaksa huusholliakaan puunata kokoaikaa.MEillä kone aina auki ja siinä lomassa tulee välillä kateltua onko uusia juttuja!!!
Kaksoset lähti mummolaan viikonlopuksi!!!On siis vaan 3 muksua kotona enää......Meillä oikein hermot lepää-viikonloppu siis tiedossa!!!!=)

Kata minkä ikäiset kaksoset teillä on?Olen kyllä seuraillut heinämammojen juttuja,mutta en kauhean säännöllisesti. Meillä on siis kahdet tuplat tyttö ja poika 2v3kk ja kaksospojat syntyivät toukokuussa aika lailla ennen aikaisena.Toinen pojista on parantumattomasti sairas,mutta nyt on ollut hyvät kaksi viikkoa, sairaalassa ei ole tarvinnut olla yhtään yötä. Meillä myös mummi päätti ottaa isommat tuplat mökkeilemään niin saa hiukan levätä ja olla vaan, jos vaikka yrittäisi piha hommia tehdä tai sitte vaan nauttia hiljaisuudesta silloin kun pojat nukkuu!

Meillä tuplat 6 vee,toukokuun viimeinen syntyneet.Tyttö ja poika.Ai teillä oli ennestään jo kaksoset!!!Mekin jännättiin nyt,että tuleeko kolmoset,mutta yksi tuli,mies tais oottaa tuplia.

Me kun ollaan uusperhe,miehen poika joka asuu meillä myös on 6 ja.Eli kolmoset meillä oikeestaaan......

Ihana ikä tuo reilu 2 vee....Muistan ite kuinka ihanaa oli seurata tuota erityistä sidettä.

Isosti voimia ja onnea teidän kotiinne!!!

Juu meillä on kyllä nuo vanhemmat tuplat kuin majakka ja perävaunu, tyttö menee joskus jopa yöllä veljen viereen nukkumaan.On kyllä ollut tosi rentouttava viikonloppu kun ollut vain kaksi lasta kotona, toissa yönä sai nukkua jopa 4 tuntia putkeen ja mies vielä heräsi aamusta poikia syöttään ja vaippoja vaihtaan!

Meidän pikku-veikka sai nimekseen lauantaina Tomi Matias. Vihdoin siis ristiäiset ja esikoisen synttärit takana päin ja viimeiset vieraat lähteneet. Huh huh... Ihanan rauhallista taas kotona. Meillä onneksi alkanu yöunien rytmi löytyy. Tomi nukkuu jopa 14 tuntia heräten välissä syömään yleensä 3 kertaa. Mut hyvien yöunien vastapainona päivällä ei juuri muuta kuin torkahdeta hetkeksi. Nyt taisi tulla Tompalle nälkä... Tiiti-75 ja Tomi 2kk2vrk

Meidän pikku-veikka sai nimekseen lauantaina Tomi Matias. Vihdoin siis ristiäiset ja esikoisen synttärit takana päin ja viimeiset vieraat lähteneet. Huh huh... Ihanan rauhallista taas kotona. Meillä onneksi alkanu yöunien rytmi löytyy. Tomi nukkuu jopa 14 tuntia heräten välissä syömään yleensä 3 kertaa. Mut hyvien yöunien vastapainona päivällä ei juuri muuta kuin torkahdeta hetkeksi. Nyt taisi tulla Tompalle nälkä... Tiiti-75 ja Tomi 2kk2vrk

No johan tuli moneen kertaan viesti. Mun puhelin temppuilee oikein urakalla... Se vaan yritti lähettää, mut ei onnistunut ja silti viesti oli tullut. Ihme juttu! Sorry kaikille!

Onnea Tiitin perheelle!!Mietin juur tänään kuinka aika menee nopsaan.Juur vuosi sitten näihin aikoihin tulin raskaaks ja nyt ollaan tässä.Isoja asioita tapahtunut ja elämässä menty eteenpäin.

Meillä 3 kk neuvola nyt torstaina.Saadaan piikki,voi harmi.Kunpa ei tulis mitään oireita...

Täytyypä nopsasti kirjoitella teillekin. Meillä oli nettiyhteys poikki perjantaiaamusta eilen iltapäivään. Jotain linjakorjauksia ja sitten meidän liittymässä kävin joku juttu...

Unikko kyseli siitä tenttikirjasta Naisten aggressio. Ihan hyvä kirja, mutta ei mitenkään erityinen. Kertoo lähinnä tutkimustuloksia, joita on saatu aggressiosta. Ihan yhtä lailla miesten kuin naistenkin... Siinä on kerrottu myös mm. parisuhteen ristiriidoista. Melkoisen mielenkiintoinen tutkimustulos; lapsen tulo perheeseen tekee suhteen etäisemmäksi johtuen ristiriidoista, joita kotitöiden jakaminen aiheuttaa. Ja toinen lapsi vain pahentaa tilannetta... (Kolmannestapa ei ollut enää mainintaa). Minä olen itse kyllä aina ajatellut ja jotenkin omalla kohdallanikin kokenut, että lapsen syntyminen lähentää suhdetta. Jokaisessa synnytyksessä olen itse tuntenut, että tämän lähempänä toista ei enää voi olla. Kun jokainen minusta tuleva verihyytymäkin on yhteinen, niin voiko läheisempää ihmistä olla, näin karrikoidusti ilmaisten;-) Ja myös se elämä sen yhteisen lapsen kanssa... No, kaippa ne tutkimukset tietää!

Huomenna tosiaan on tentti ja minä olen vaan koko aamupäivän kaupassa käynnin lisäksi roikkunut täällä, kun Hermannikin nukkuu. Taidan olla vähän liiankin luottavaisella mielellä tuon osaamiseni kanssa;-)

On se vaan niin ihana tuo pieni mies. Monet ovat sanoneet, että kolmas lapsi on se nautittavin. Ja suomalainenhan ei usko ennen kuin näkee... Olen kyllä tosissaan nauttinut tästä lapsesta. Totta kai olen muistakin, mutta tätä osaa jotenkin ehkä erilaisella rentoudella hoidella. Ja nauttii siitä, että se on noin pieni ja helppo!!! Kun lapset kasvaa, niin huolet kasvaa. Ei tarvitse vielä antaa kahden viikon kaverikieltoa tai viikon pelikieltoa yms. Riittää kun syöttää, kuivittaa, viihdyttää...

Meillä Hermanni jo on alkanut kovasti hamuilemaan esineitä. Tarttuminenkin onnistuu joskus, mutta enemmän vaan tunnustellaan. Vatsallaan ei enää pysytä, vaan kellahdetaan selälleen. Tosin vielä ei ihan aina meinaa muistaa, miten se tapahtuu. Ja juttua ja naurua riittää... On se vaan aina yhtä ihmeellistä ja ihanaa tuo lapsen kehittyminen.

Tehotyttö ja Hermanni

Huhuu Kata! Et kai sinä ottanut tuon Liisin kommenttia vakavasti ja vähentänyt täällä oloa. Ei todellakaan kannata välittää tuollaisista, niitähän täällä aina riittää, pahan olon purkajia. Minkäs sille voi, jos kokeneena osaa jo organisoida omat hommansa niin, että omaakin aikaa jää... Ei kait se nyt ole mikään häpeä!

Minä ainakin tosi mielelläni lueskelen juttujasi. Että annapas tulla taas... Usein minäkin täällä roikuskelen, kun on myös tämä kone auki tässä keittiön nurkassa päivät pitkät. Sitä pystyy vaikka soppaa hämmentäessä lueskelemaan;-) Opiskelun takia se pääasiassa kyllä tässä on, ei Ellien...

Mutta nyt täytyy laittaa keittiö kuntoon, kun tässä essukin jo on päällä. Ja vissiin täytyis siihen tenttiinkin kerrata... Se on tänään illalla. Pikkusisko tulee suoraan yo-kirjoituksista tänne meille. Hänellä on huomattavasti jännempi tenttaus tänään kuin minulla, reaali. Keväällä hän vasta sitten kirjoittaa suurimman osan aineista. Huh, itsellä siitä on jo 15 vuotta. Ja kuitenkin tuntee olevansa vähän päälle 20v ;-)

Tehotyttö

Moikka Tehis!!=)
Joo,kyllä vähän hävettää.....Vaan tykkään kans lueskella toisten juttuja,täällä vaan ei kovin aktiivisia ole äiteet ja omia juttuja typerä lueskella saati niihin vastailla!!!

Meillä kone miehen työn takia aina päällä,käyttää etänä tätä myös,eli välillä sinkoan linjoilta pois kun hää tarvii konetta.

Me ollaan tällä hetkellä ukon kanssa kun vastarakastuneita!!!Se viimeperjantain iso,iso kriisipurkaus teki hyvää,nyt on NIIN ihanata!!

Paitti että mun on niska vetänyt ihan totaalisen jumiin.Aamulla en saanut päätä käännettyä,vihloi kun hengitti ihan...Buranaa kitaan ja orudis geeliä,sekä sain Maisan omalle äidille täksi päiväksi joten nyt lepoa niskaan.
Äiti sanoi ettei ihme,kun kuljen likka sylissä alvariinsa.Olen huonommin käyttänyt kantoliinaakin,en tiä miksi.Vaan oikeesti ryhdistäydyttävä ja tehtävä niskalle jotain.Mulla on ennestään vihoitellut tuo samainen vasen puoli,salilla repesi hauislihaksen kiinnekohta,sainkortisonipiikkejä siihen vaivaan.Pelottaa että menee samanlaiseksi,se kipu oli hirveetä.Mutta Maisa toisaan on sylivaavi,nukuttaminenkin sylissä,mikä on kuulemma huonoa.....Nooo,nähty on että kroppa prakaa,mutta muuten niin ihanaa kun nyytti simahtaa syliin.Äiti kysyi juuri,että eikö tyttö nukahda ilman syliä ja tietteks...Sanoin etten tiiä,en ole ees kokeillut!!
SAnoi että hän opettaa jos ei osaa nukkua ilman syliä.Saa nähdä....

Jumpe,mun käy kateeks tuo opiskelu,mulla ollut jo toista vuotta kauhee into opiskeluun,kai oon myöhäisherännäinen taikka jotain.No,nyt ei ole rahkeita alkaa mitään,mutta ehkä parin vuoden päästä.Kasvatustieteen aproa vois lähteä tavottelemaan.Valmistuin -99 vuonna,joten siitä hirmusti jo aikaa......

Tytön kanssa on muuten hirveen helppoa,on niin helppo vauva,nukkuu,syö ja naureskelee.Ihan huono omatunto,kun kaverilla 5 kk poika joka nukkuu edelleenkin 1,5 h kerralla-öisinkin....Olenkin sanonut että voitais vaihtaa muutamaks yöks vaaveja,saisi univelat kuitattua.

Kirjoittelemisiin,kata ja maisa,kohta 3 kk

Kovin on ollut hiljasta taas täällä.Myös mä ihmettelin Liisin kommenttia,mix pitäs hävetä elleissä oloa,itteä ainaki helpottaa kun saa purkaa tuntojaan/huoliaan,kertoa hyvistä tapahtumista ja ennen kaikkea vertaistukea.Kataa puolustan!Joo tänään oli neuvola,Vertti huomena sen 2 kk vanha.Pituus 61 cm ja paino 6935g joten ei tosiaan mikään pikkuruinen.Täti kehui kun niin hyvin päätä kannattelee ja seuraa katseellaan.Kyseli ehkäisystä,mitä te muut ootte aatellu?Nyt ollut kumi käytössä mut se jotenkin kolmas pyörä tossa touhussa...ensin meinasin kierukkaa mut tarkemmin aateltuna en tiiä tahonko tuonne mitään ylimäärästä.Joten nyt harkitsen ehkäsykapselia tai laastaria,onko kokemuksia?Mulla muuten korvatulehdus,iltapäivällä lääkäri,taas lääkekuuri kun vasta vähän aika sitten söin rintatulehdukseen.Viimex ei tabuista tullu pojalle masuvaivoja,toivon ettei nytkään.Tuntuu että kokoajan on itellä jotain vaivaa.Mä en tajuu kun Vertillä jo muutamana yönä tullu pisut kainalosta ohi,aina on märkä kun ekalle syönnille herää.Ihan sama vaippa ja samanlailla laitettu kun ennenkin eikä oo tullu ohi,pampersin sivuilla neuvottiin laittaan isompi koko jos alkaa tuleen ohi,ei auttanu sekään.Neuvolantäti sanoi että tälläsiä kausia voi tulla kun vauvan vartalon muodot muuttuu eikä vaippa välttis aina istu niin hyvin.Täytyy taas ostaa pojalle isompia vaatteita,äkkiä jää pienex.Oispa jollain kaverilla vähän nuorempi/pienempi poika niin vois myydä halvalla eteenpäin,ite sais pienen summan eikä toisen tarvis ostaa uusia kalliita kun ne ei tosiaan kauaa mahdu.Kirpparille en lähe raahaan,lahjotan sitten vaikka ulkomaille köyhille kun tietäs kuka veis vaikka Venäjälle lähetyksiä.Jahas,""iso"" pieni mies on heräilemässä=)

Vielä pikaisesti täällä ennen kuin valmistaudun siskon ja isojen lasten kotiintuloon sekä tenttiin lähtemiseen.

Onpas tosiaan kokoa teilläkin Iitu. Meillä nuo 2kk mitat oli siis 61cm ja 6525g eli melkoisen samoissa ollaan. Punnitsin tuossa yks päivä ja sain tän hetken painoksi 7,5kg. Kyllä alkaa täälläkin välillä tuntua tuo kanteleminen. Kantoliinassa jos kannan pidempään tai kävelen reippaammin, ottaa niin pirusti lonkkaan.

Eihän sulla Kata vielä ole valmistumisesta sitten paljon mitään aikaa. Minä olen saanut paperit ulos tammikuussa -95. Ja sitten tässä pari vuotta (vai onko jo kolmekin) sitten päätin aloittaa jatko-opinnot. Tavoitteena olisi siis väitöskirja. Noihin tohtoriopintoihin kuuluu vaan niin älyttömästi kaikkea muutakin. Puolet vaan on se väikkäri. Olen siis tehnyt tässä ns. sivuaineopintoja. Edellislukuvuonna psykan appro ja viime vuonna aloitin cumua. Se on nyt vielä vähän kesken. Tosin otin nyt täksi vuodeksi ihan ylimääräisenä tuon aikuiskasvatuksen appron, koska haluaisin tuonne aikuisten puolelle. Haaveena siis opettaa kasvatustieteitä ja psykaa. Tuo väikkäri on ihan täysin alkutekijöissään ja oikeastaan vielä aiheenikin taitaa vaihtua, koska olen tuon psykan myötä innostunut taas ihan uusista jutuista. Sen verran pitäisi väikkäriä saada alulleen, että voisi anoa apurahaa, jonka turvin voisin jäädä kotiin tekemään.

Ehkäisystä. Meillä ei ole muuta kuin tuo kumi, kun tarkoitus olisi vielä se neljäs tehdä. Huh, saattaa kuulostaa vähän hurjalta muiden ""korviin"", opiskelu ja neljäs lapsi. Mutta ei se nyt loppujen lopuksi ole niin paha juttu miltä vaikuttaa. Ja sitä tulee aika taitavaksi noiden kotitöiden organisoinnin kanssa. Ja meillähän nuo isot lapset on jo isoja, 9v ja 7v. Mutta voihan se olla, että väitöstilaisuus on, kun täytän 50v:-)

Miten teillä muuten Kata ja muut isompia lapsia omaavat ovat nuo lapsukaiset ottaneet pikkusisaruksen vastaan? Minäpä kerron tästä itse myöhemmin. Nyt tuli jo niin romaani ja muutakin pitäisi tehdä, ettei Liisi hermostu:-)

Tehotyttö

Yhteistyössä