Heinäkuun mammat 5

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Assari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ultrasta juuri tulleena... Kaikki hyvin, niskaturvotus 1 mm. Kädet ja jalat ja sormetkin nähtiin. Koko vastaa viikkoja 11+6 ja niinpä laskettua aikaa siirrettiin 20.7. Ilmoittelen kuitenkin nämä viikot kuukautisten mukaan eli nyt 12+0.

T. Assari

Huomenta Assari! Hyvä, että Teillä on kaikki hyvin! Olitko käynyt aikaisemmin ultrassa?
Mukavaa, että tässä porukassa aletaan olla tässä vaiheessa, ja alkuraskauden hermoilut muuttuu toisenlaisiksi ajatuksiksi. Mäkin silmäilen jo lastenvaatteita, puhun vaunuostoista, ensikesästä ; miten se on erilainen. Siis mä uskallan suunnitella !!!
Ja kuinka mä olin tosi hermona silloin alussa, eikä siitä ole edes kauan.Onneksi se vaihe on mennyttä.Tosin hermoilen kyllä sinne rakenneultraan asti, ja sitten tietenkin alan pelätä synnytystä, ja mitä voi sattua sitä ennen...Näinhän se mulla menee.

Lemmikin omaaville: Jos jollain tutulla on vauva, pyytäkää kylään ja antakaa hyvältä etäisyydeltä haistella pikkusta. Vauvaan saa totuteltua, kun sairaalassa käärii viltin, pyyhkeen tms. vauvan ympärille ja mies vie sen kotiin joka päivä nuuhkittavaks. Lemmikkejä kannattaa nyt jo alkaa opettaa, ettei makkariin (jossa pinnasänky tulee olee) oo asiaa. Tai ainakin kissojen kanssa koittaa opetella. Pinnasänkyihin myös myydään sellasia verkkoja päälle, ettei kissat pääse sänkyyn. Itellä ei lemmikkejä oo, mut näin muistan lukeneeni ja kuulleeni.
Viime yönä sitte heti polttelin koko yön! Ja aamulla ei meinannu ääni lähtee sen "röökaamisen" takia :D

heinis 14 jotain :)

Assari:
Meillä oli 3 isoa kissaa kun esikoinen syntyi ja kaikki meni hyvällä valmistelulla hyvin! Meillä todettiin että vierekkäin olevat hoitopöytä ja vauvansänky on kiellettyä aluetta ja toimittiin näin. Hoitopöytä tuotiin aluksi, hyvissä ajoin, 2-3 kuukautta ennen vauvan tuloa. Kissoille kiellettiin hoitopöytä, koska päättelimme että vauvansänkyyn ei kissa uskalla hypätä suoraan (ainakaan meidän 8kg kissa) vaan kiertää hoitopöydän kautta. Hoitopöydälle laitettiin suihkupullo (pelkäsivät sitä sairaasti vaikkei sitä koskaan olllut edes käytetty!). Ja aina kun kissa meni hoitopöydälle se kiellettiin ja ajettiin siitä pois. Sänky tuotiin sitten noin kuukauden päästä hoitopöydästä ja se saikin olla jo paljon paremmin rauhassa. Mutta kerkesipähän kissatkin oppia uusiin huonekaluihin ennenkuin se "huutava" huonekalu saapui!
Kaikki muu sujui ihan normaalisti. Vauva tuli kotiin, kissat vaan nuuskivat vauvaa. Kissat sai edelleen entisen huomionsa ja niiden elämä jatkui entiseen malliin. Ja tiesin itse, että vaikka meidän kissat joistakin oli pelottavia kun olivat isoa rotua niin luonteeltaa olivat kun viilipyttyjä ja vauvakin sai olla täysin rauhassa, miksi he kävisivät kynsimässä vauvaa, jos eivät koskaan olleet ketään muutakaan koskeneet!

Terve!

Eilen käytiin ekaa kertaa neuvolan ultrassa, mutta muuten siis toista kertaa. Laskettu aika aikaistu päivällä eli ois nyt 25.7. Masussa oli kaikki hyvin ja pikkuinen siellä köllötteli ja heilutteli käsiään ja jalkojaan! Nyt tuntui paljon todellisemmalta kuin silloin rv 7 ultrassa, jossa näkyi vain sellainen pieni möykky.

Milloin teillä on tehty tuota np-ultraa? Meillä oli eilen vaan terveydenhoitaja, joten se ei sitä siis tehnyt. No huomenna on ekaa kertaa neuvola, ehkä siellä selviää jotain!

Piri

Huisia!!!

Meilläkin oli tänään np-ultra ja vauva voi oikein hyvin!!! On se tosiaan huojentavaa nähdä, että kaikki on kunnossa. Meidän muru siellä tanssahteli oikein kunnolla, heilutteli käsiään ja muutenkin hytkyi ;) Aivan huippuhieno tunne vieläkin! Teillä monilla on tainnut olla tuo ultra aiemmin, meillä lykkääntyi joulun ja neuvolatädin vuoksi vähän turhan pitkälle, mutta onneksi kaikki tosiaan oli kunnossa. Nyt siis 14+0 menossa.

Niinkuin Werakin sanoit, tuntuu että nyt uskaltaa oikeasti alkaa jo suunnitella tulevaisuutta ja ehkä tekemään jotain hankintojakin!

Voi ihanaa, heinäkuu lähestyy ja meidän kultanuput vaan kasvaa!!!
Voikaa hyvin!

Kiva lukea mukavia ultrakuulumisia. Missähän jossu78 viipyy kuulumisineen... Meillä Piri np-ultra tehään sairaalalla. Meijän nykyinen neuvola on Hyvinkäällä ainoo, jossa on ultralaite. Pääsee ehkä useemmin kurkkaa masuun. Eihän tässä tosin oo ku 2 neuvolalääkäriä. Toivottavasti meillä ei neuvola muutu sitte joskus ku päästään muuttaa. Tarttee anoo jäämistä nykyiselle tätsylle, jos muutos tulis.

Huojentavaa, kun aika moni meistä on päässyt näin pitkälle odotuksessa. Pahalta tuntui, kun luki palstalaisten keskenmenoista, ja tuntuu ikävältä vieläkin, kun mua ne kirjoitukset kosketti syvältä.Osaan olla tosi kiitollinen siitä, että kaikki on o.k. Varmisti tänään äitipolilta veriseulan tulokset vielä, kun kävin siellä np:n yhteydessä.
Riskiä ei sitten senkään mukaan ole. Tuntui hyvältä kuulla se tieto. Eilen kävin ostamassa kahdet oikeat äitiyshousut mamma licious -merkkisiä, eikä maksaneet yhteensä alessa kuin 44 e. Netistä kun olen katsellut, niin olleet tosi hintavia, joten olen tosi tyytyväinen, kun olivat vielä ihan suht. hyvännäköisiä päälläkin.
Mulle ei sitten enää mahdu tavalliset housut.
Tänään 13+6 tai 14+3 (np)

Moikka kaikille!
Kesti vähän konelle pääsy, kun on niin kiire töissä!
Eli eilen olin ultrassa ja siellä se vaavi lepäili rauhallisesti. Ei meinannut millään vaihtaa asentoa, mutta onneksi lopuksi näkyi hieman käsien heiluttelua!
Istukka tuli kuulemma kokoajan eteen, joten kuva oli aika epäselvä kokoajan, harmi!
No pääasia, että näkyi sydämensyke ja kaikki mitat olivat ok.
Niskaturvotus oli 1 mm eli ihan hyvä ja kävin verikokeessa, jonka tulokset soitetaan, jos jotain on vialla!
On ihana tunne, kun nyt voi alkaa odottamaan suhteellisen rauhallisin mielin!

Heippa!

Tänään oli np-ultra ja kaikki oli hyvin. Täälläkin lukemaksi niskaturvotukseksi saatiin 1mm, joten hyvä lukema. Mulla on vatsa kasvanut todella paljon. Oon käyttänyt tän viikon äippähousuja ja paitoja. Eipä tätä enää pysty pahemmin salaamaan ja kyllähän sitä ton np-ultran jälkeen voi jo itsekin uskoa, että raskaana ollaan :). Paino ei ole onneksi noussut yhtään, ja nyt kun pahoinvointi ja muut raskausajan oireet ovat kadonneet, niin liikuntakin taas maistuu. Onko teistä joku menossa 4D-ultraan?. Mulla seerumiseula on 24.1, joten toivottavasti sielläkään ei ole mitään hälyttävää.
Laskettuaika aikaistui viikolla, joten nyt se on 15.7.

Aamu73 +"onni otava" 12+4

Moi!

Käytiin neuvolassa vihdoin. Maanantaina sitten verikokeeseen ja tiistaina pitää soittaa sairaalasta aika np-ultraan. Kai me sit siihen aika pian päästään, kun on jo tän verran viikkoja. Toisaalta ollaan mietitty, että ei kai me mitään aborttia voitais tehdä, vaikka siellä jotain huolestuttavaa näkyisikin...olitteko te muut pohtineet tällaista?

Mukavaa ja rentouttavaa viikonloppua kaikille!

Hei ja mukavaa viikonlopun alkua kaikille
Vatsa on vähän nipistelly jonkin verran. Mulla ei vatsa ole vielä pahemmin kasvanu vanhat väljemmät farkut mahtuu ihan hyvin vielä jalkaan. Oikeastaan sitä vähän niinku odottaa jo, että vatsa alkais kasvaan niin alkais kaikki tuntuun enempi todelliselta.
Kahden viikon päästä alkaa sitten loma ja aattelin käydä ostaan parit äitiyshousut ja pari väljempää paitaa. Toisaalta olis jo ihana ostaa vauvallekkin jotaki, mutta ei taida oikein vielä uskaltaa täytyy tyytyä vielä hypistelemiseen ja katselupuolelle.
Huono olo on vielä, mutta yrjötä ei ole ennää tarvinu tällä viikolla. Nyt kyllä toivois, että etominen pikkuhiljaa loppuis ja pääsis nauttiin tästä raskaudesta.

Heippa, taalla jo vahan parempana huimauksen ja paakivun kanssa. Laaketta piti ottaa. Kummallista, kun mulla ei ole ikina ennen ollut tallasta mikreenityyppista paakipua, etta olis pitanyt ihan parina paivana oksentaa. Mutta tanaan oli laakari ja sanoi, etta raskausaikana on aika normaalia, etta korvat ovat tukossa ja huimaa, hmm uskoiskohan tuohon. En nyt viittis laakkeitakaan jatkuvasti syoda. Jotain panadolin tapaista kumminkin on taytynyt ottaa. Pahkura mita ihmettelin alavatsasta on mita todennakoisemmin kysta, joka on alkanut kasvamaan. Nyt sita vaan seurataan ja toivotaan, ettei tule kipuja. Juu ei ole ollut helppo tama alkuraskaus, mutta kai tama tasta paremmaksi muuttuu! Onneks vauvan syke oli normaali eli silta osin mukava, etta kaik ok. Mitka ne normaalit niskapoimuturvotus arvot ovatkaan? Mulla oli 1,7. Ei aikonut verikokeeseen lahettaa, koska niissa on niin paljon heittoja, eli kuulemma ultra on luotettavampi. Paino oli tippunut pari kiloo, pitaa kai alkaa syomaan. Mutta niinkun kaikki huonovointiset tiedatte, kun on oklo olo kokoaika niin ei paljon ruoka maistu. Hyvaa ja energista oloa kaikille toivottaen, Mia 14+1

Mia, Moi vaan taalta "naapurista". Mulla yhdella kaverilla oli todella voimakas migreeni raskauden aikana, han joutui olemaan toista pois monta paivaa, jotta sai vain levattya ja nukuttua, silla sai ilman laaketta menemaan pois, pahimpaan laakari oli maarannyt hanelle laaketta, jota ei suositella edes raskauden aikana, mutta ei joutunut ottamaan sita. Tama tapahtui siis taalla, ei Suomessa. Niskaturvotus on kai normaali kun se on alle 3mm? Yleensa se kai on alle 2mm. Korjatkaa jos oon vaarassa.

Mulla olo on huomattavasti parempi kuin aiemmin, mahaa turvottaa aikas paljon. Illalla maha on kuin potkupallo! Onneksi en ole ainoa, joka varmaan joutuu kohta aitiyshousut hommaamaan, painoa tullu mulle 2 kg tahan mennessa.

Kysyin hammaslaakarista aiemmin, miten Suomessa toimitaan, voiko esim. paikkauksia tehda raskaana oleville?

Viikonloppuja kaikille!

Alkuperäinen kirjoittaja Mia73:
Heippa, taalla jo vahan parempana huimauksen ja paakivun kanssa. Laaketta piti ottaa. Kummallista, kun mulla ei ole ikina ennen ollut tallasta mikreenityyppista paakipua, etta olis pitanyt ihan parina paivana oksentaa. Mutta tanaan oli laakari ja sanoi, etta raskausaikana on aika normaalia, etta korvat ovat tukossa ja huimaa, hmm uskoiskohan tuohon. En nyt viittis laakkeitakaan jatkuvasti syoda. Jotain panadolin tapaista kumminkin on taytynyt ottaa. Pahkura mita ihmettelin alavatsasta on mita todennakoisemmin kysta, joka on alkanut kasvamaan. Nyt sita vaan seurataan ja toivotaan, ettei tule kipuja. Juu ei ole ollut helppo tama alkuraskaus, mutta kai tama tasta paremmaksi muuttuu! Onneks vauvan syke oli normaali eli silta osin mukava, etta kaik ok. Mitka ne normaalit niskapoimuturvotus arvot ovatkaan? Mulla oli 1,7. Ei aikonut verikokeeseen lahettaa, koska niissa on niin paljon heittoja, eli kuulemma ultra on luotettavampi. Paino oli tippunut pari kiloo, pitaa kai alkaa syomaan. Mutta niinkun kaikki huonovointiset tiedatte, kun on oklo olo kokoaika niin ei paljon ruoka maistu. Hyvaa ja energista oloa kaikille toivottaen, Mia 14+1

Kävin mä ainakin eka raskauden aikana hampaita paikkauttamassa, mutta en koskaan ota puudutusta ja tietysti ei voi kuvata! Nyt tajusin hoidattaa hampaat jo ennen raskautta.

Mä varasin ajan hammaslääkärille ja sain sen suht nopeesti, tiedän että mulla on reikiä. Suosittelevat että hampaat hoidetaan ennen raskautta tai viimeistään sen aikana, mahdollisuus että rei´istä pääsee joku bakteeri verenkiertoon, sen takia sanoivat hammaslääkärissä että raskaana olevat otetaan ilman muuta heti hoidettavaks.

Lavine; voihan se olla, etta raskaus tosiaan herkistaa mikreenille ym joita aikasemmin ei ole ollutkaan. Meilla taalla kaydaan hamppilekurilla puolen vuoden valein, eli puhdistus ja tarkastus. Joka kerta saa kuulla, etta "kun te suomalaiset ette kayta hammaslankaa". (suomalainen laakari, mutta hygienisti on paikallinen.) Vakuutus onneksi maksaa, joten ei mene omasta pussista. Missa pain amerikan maata asustelet? Sanoin just miehelle, etta haluisin kayda jossakin jenkkilan puolella piipahtamassa ennen vauvan tuloa. New York on kaymatta. Mutta toisaalta vois kayda kaliforniassa, kun siella on aurinko ja lampo. Olin teini kun siella viimeksi kavin. Mies on kiertanyt aika paljon amerikkaa, joten pitaa miettia mihin han haluis lahtee. Toisaalta taa kanadakin on niin pirun iso maa, etta on vallan nakematta vaikka reilu nelja vuotta ollaan taalla oltukkin. Huono puoli on, etta valimatkat ovat niin valtavat. Sorry taa meni ihan asian vieresta! Hyvia vointeja. -mia-

Hui... Makun luin taas, etta dental work (miten sen nyt suomentaakaan) ei ole suositeltavaa raskauden aikana, juuri sen takia, etta silloin (poratessa ehka?)saattaa menna verenkiertoon bakteereja. Mun kasilla olevissa kirjoissa sanotaan, etta raskauden aikana suositellaan vaan puhdistusta, paikkaukset, kruunut ja x-ray pitais tehda vasta raskauden jalkeen ja puudutuksia ja kipulaaketta ei voi ottaa. Nyt kun 1/3 alkaa olla takana varaan kylla ajan. Ihan hirvean huono omatunto kylla soimaa kun ei ole tullut tana syksyna kaytya...Ei mulla ole mitaan kipuja jne mutta ois silti kiva tietaa mika tilanne siella suussa on.

Mia, me asutaan aika etelassa, osavaltio jaakoon sanomatta :) Ollaan kayty Kaliforniassa aika useasti, tykkaan todella paljon, kevaalla siella on kaunista kun kevaanvihreaa joka paikassa, mutta kevaalla ei mikaan kovin lammin +15-18 paivalla ja illalla aika viilea. Mutta se meri on todella upea, ollaan ajettu highway ykkosta san diegon ja losin valilla ja ihan mielettomat maisemat ja kivoja pikkukaupunkeja isojen valilla. Samoin NYC:ssa on tullut kaytya, siella on kylla sellainen suurkaupungin tunnelma, etta en ole kokenut taalla missaan muualla. Hieno kapunki kylla. Ma haluisin kanssa kayda Kanadassa joskus, meilla on Montrealissa tuttuja, ehka joskus heidan luokseen. :) Viikonloppuja!

Keskiviikkona pääsin sitten yllättävän helposti sinne np-ultraan. Turhaan täällä etukäteen vuodatin kaikesta, kun taas kaikki sujuikin ihan hyvin :)
Eipä ole aikaisemmin sattunut, että pikkuinen masussa vastasi juuri laskettua aikaa, eli 20.7. Eli tänään 12+2.
Olipa hienoa nähdä vauva köllöttelemässä kuvaruudulla oman naaman edessä! Voi nykyteknologiaa!
Mites muilla, epäilettekö jo kumpaa sukupuolta tulokas olisi??
Itselläni on kova poika-olo näin tytön jälkeen ja tunne senkuin vahvistuu!
Entä näettekö paljon unia?

Iltaa kaikille!

Mulla on ollu epäilys että poika olis tulollaan, mutta nyt on kaikki taas melko epäselvää kun tänään taas alkoi vuoto. Ruskealla alkoi ja vähäistä oli, mutta sitten muuttui veriseksi ja koko illan on tippuutellu vähäisesti, mutta nyt näyttäs loppuvan. Pariin otteeseen on tänään myös huipannu ja alamahaan pistelly ja ollu menkkamaisia tuntemuksia. Edelleen on maha oudon oloinen, vaikka en nyt vuoda. Mää en sitte taas tiiä mikä tää on. Tarviiko olla huolissaan vaiko ei. Huomenna aion päästä ultraan, en kestä enää odotella, pitää saada selvyys asiaan. Ois mulla muutenki ollu ens viikolle aika muttei heti huomiseksi.

Olenkin tässä lueskellu keskenmenon oireista ja monilla ollu juuri näin kuten mulla että ensin ruskeaa ja sitten veristä ja kokoajan ollu vähäistä, sitten ultrassa todettu että vauva kuollut viikko kaks vuodon alkamisesta. Ja kaavintaan.... huh huh, no ei se taas mitään tässä auta päivitellä, huomenna selviää jos vaan ajan saan, enköhän saa. Ilmottelen sitte tarkemmin jos ketään kiinnostaa...

Terkuin tre jolla sekava tilanne,
viikkoja kait 11-12...

Olkaa onnellisia te kaikki muut jotka olette jo ultrissa käyneet ja teillä todettu kaiken olevan ok! Onnittelut siitä!!

Huomenta kaikille ja hyvää alkanutta viikkoa!

Tre, halaus sinnepäin! Pidän peukkuja, että kaikki on hyvin.

ON: Mua on alkanut huolestuttaa stressin vaikutus odotukseen. Katsoin sitä dokkaria "Elämä ennen syntymää" ja siellähän sanottiin, että stressi voi aiheuttaa keskenmenon. Mun työ on todella vaativaa ja erittäin stressaavaa ja mietin ja murehdin töitä oikeastaan 24/7. En oikein tiedä mitä pitäisi tehdä. Vinkkejä?

T. Assari 12+4

Huomenta ! Mulla kun on takana ne kaksi keskenmenoa, ja olin kyllä stressaantunut siinä elämänvaiheessa, ja kysyin sitten viimeksi neuvolassa, niin täti sanoi ettei ole vaikutusta !Kyllä takuulla on, kun esim. verenpainetautikin joillakin aiheutuu stressistä.Kokemusta on !Ihmettelin itsekseni sitten vaan tädin lausahdusta.
Olen kyllä Assari sitä mieltä, että kannattaa hakea s-lomaa, jos stressaa kauheesti.Tietty, kun en tiedä töistäsi, että onko sulla sitten niin, että tekemättömät työt odottavat, jos on poissa, ja sitten kierre on valmis. Jaksamisia jokatapauksessa !

Wera 14+3 tai 15

Moi taas!

Wera, työni on sellaista, että asiat jäävät seisomaan jos en ole paikalla, ja olen valitettavasti ainoa ihminen joka ko. hommat osaa. Neuvolalääkäri, joka on siis ollut omalääkärini 6 vuotta, oli torstaina huolissaan siitä, miten mä jaksan töissä. Hän on joutunut määräämään mulle aiemmin moneen otteeseen unilääkkeitä ja suositellut painokkaasti työpaikan vaihtamista. Olin tämän stressin takia kertakaikkiaan loppuunpalanut viime keväänä ja kuukauden sairaslomalla, ja sen jälkeen työtahti on vain koventunut. Lisäksi olen vielä sellainen ihminen, joka ei osaa olla stressaamatta, ja usein yötkin kuluvat siinä kun mietin ja tuskailen seuraava työpäivää ja keskeneräisiä asioita.

Pidän kuitenkin tämän raskauden onnistumista ja vauvan terveyttä tärkeämpänä kuin mitään työpaikkaa tai työasioita. Mitä pitäisi tehdä? Kehityskeskustelut edessä, mutta tiedän ettei asian esille ottamisesta ole mitään konkreettista hyötyä - ei ne työt mihinkään vähene.

T. Assari 12+4

Hampaitten hoidosta:
Raskausaikana suositellaan käymään tarkastuksessa, koska suussa tapahtuu myös muutoksia raskauden aikana. Syljen koostumus muuttuu jne. Kyllä Suomessa ainaki paikataan ja puudutetaan raskaana ollessaki, jos tarve vaatii.

Töistä:
Vaikee tietää, miltä tuntuu käydä töissä raskausaikana, kun nyt oon molemmilla kerroilla ollu kotona. Viimekshän mut lomautettiin just ku olin plussannu ja nyt sitte hoitovapaalla. Assarille kuitenki neuvoisin miettimään, et nyt jos koskaan saa työ jäädä enemmän taka-alalle. Turhat stressit pois, mahassasi on varmasti työtä tärkeempi elämä! Tahtia on osattava höllää ja sanottava se työpaikalla suoraan, ettei tarvii olla viittä kuukautta saikulla ennen äippälomaa.

(.) Keskiviikkona ois esikoisen allergiatestit. Toivottavasti ei nyt millekkään olis allerginen, riittää jo astma ja korvakierre. Torstaina neuvolaan. Toivottavasti en oo kauheesti läskistyny. Sydänääniä ootan kuulevani, jotenki taas ollu sellanen ei-raskaana oleva tunne. Ku plumpsahtais toi maha nyt esille, niin ois kunnon todistusaineistoa ;) Kuulumisia siis viimeistään torstaina!

Ja tre: TODELLAKIN kiinnostaa! Heti kertomaan ku saat ite tietää, mistä nyt vuodot johtuu. Jospa se nyt vaan ois jotain limakalvoilta tulevaa... hope so!

heinis vissiinki jo 15+0! Vielä viis viikkoa ja ois puol väli!!!

Yhteistyössä