Heinäkuun mammat 7

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heinis07
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

heinis07

Vieras
2.7. Heinis 26v. Hyvinkää toinen
3.7. Mm 25v. Helsinki esikoinen
5.7. Kaisla 28v Helsinki esikoinen
5.7. Heidi 21v, esikoinen
6.7. Mia 33v Kanada, esikoinen
6.7. Wera toinen
7.7. Kirppu 32v. toinen
9.7. Neksu 26v. Helsinki toinen
10.7. Mk77 29 v. Keski-Suomi toinen
11.7. Mannis 23v. Päijät-häme esikoinen
12.7. Tiitu 35v. toinen
14.7. Tööötti 30+, Pirkanmaa, toinen
15.7. Aamu73, Uusimaa, esikoinen
16.7. Cilja, 32v, Pirkanmaa, esikoinen
17.7. Jossu78 28v. Keski-Uusimaa, esikoinen
18.7. Niiskuli 29v, Riihimäki, toinen
19.7. Monsku, 27v. Helsinki, esikoinen
19.7. Sara, 31v, Etelä Lappi, esikoinen
20.7. Assari, 25v. Länsi-Uusimaa, esikoinen
20.7. Tre, 27 v., kolmas
20.7. ELO 24v. kolmas
21.7. Lavine 28v, USA, esikoinen
23.7. Limee 24v, esikoinen
23.7. Kissafriikki 26v, Itä-suomi=MKs, toinen
26.7. Piri 33v, Keski-Suomi, esikoinen

Ei nyt löydy oikein jutunjuurta... Lauantaina mieskin tunsi muksauksia, joten enää en epäile, ettenkö tuntis liikkeitä =) Niistä tuli heti todellisempia, ku toinenki sano, et selkeesti tuntuu.

heinis 18 tasan!

Ihan rutiinikäynti. Pissa, verenpaine, paino, sydänäänet. Joissaki neuvoloissa katotaan vissiin jo sf-mittaki (kohdunpohjan korkeus). Käytäntö vissii kuitenki on ton sf-mitan seurannassa rv 20 jälkeen. Mulla on seuraava neuvola vasta ens kuun lopussa. Sitte pistetäänki jo kelan paperit kuntoon. En muista, tiheneekö käynnit jo sitte kahen viikon välein....

heinis rv18

Heissan tytot,
Heiniksella tuntui jo vauvaliikkeet. Ollaan aika samoissa, mut mulla ei viela tutemuksia, pitaakohan huolestua?! Laakari on torstaina. Kayn kerran kuussa, joka toinen kerta on sisatutkimus ja joka toinen tutkitaan rinnat. Sit tietty ne rutiinit eli pissanayte, sydanaanet, paino ym. Rakenneultra on sitten 6 paiva, vahan meinaa jannittaa! Oletteko jo nimia miettineet? Mulla olis mielessa vahintaankin yks tyton nimi, mut pojalle en meinaa keksia. Pitas olla sellanen nimi joka menee myos taalla seka suomessa. Taallakun nimi pitaa olla jo valmiina synnytykseen mennessa. No onhan tassa reilusti aikaa. T, Mia 17+4

Heippa!

Mulla neuvola huomenna ja mieskin haluaa tulla taas mukaan, vaikka on ihan rutiinikäynti. Kai se on senkin mielestä kiva kuunnella sydänääniä :). Mulla alkoi tossa sunnuntaina tuntua pientä kuplintaa vatsassa ja eilen taas muutaman kerran. Tänään on ollu koko aamu "kutittavaa" kuplintaa joten nää on nyt sitten vissiin ekoja liikkeitä :)... Toivottavasti. Ei tätä kuplintaa voi ainakaan verrata mihinkään suoliston kuplimiseen. Huominen neuvola taas jänskää hieman, kun ei ole kuukauteen kuullut sydänääniä.. Niitä niin odottaa, joten toivottavasti kaikki on ok. Paino mulla on edelleen 1,5kg alhasempi kuin kuukausi sitten, vaikka syön usein ja omasta mielestäni ihan riittävästi. Noooh, kohta niitä kiloja varmaan alkaa kertymään ihan riittämiin.

Aamu73, rv 16+jotain :)

yksi neuvolakäynti taas takana. Paino oli noussut 1,4kg eli kaiken kaikkiaan on tullut jo 4 kg, apua!
Sydänäänet oli 160 (viimeksi 150), aikamoinen syke!Hemoglbiini oli 143.
Mittasivat myös sen sf-mitan, joka oli 16 ja käyrien mukaan kuulemma ok!
Vielä kuukausi pitäisi odottaa rakenneultraa...

Jossu 17+0

Jossulla kaikki neuvolassa hyvin, kiva!
mannis: Kannattaa käydä lueskelemassa kelan sivuja (www.kela.fi). Opiskelijana saat varmaan pienintä äitiyspäivärahaa. Sieltä löytyy laskentakaavoja, tietoa ja lomakkeita.
Mia73: liikkeistä ei vielä kannata huolestua. Ensisynnyttäjällä vissiin harvemmin tuntuu ennen rv 20:ta.

( . ) Meille iski joku hemmetin flunssa. Eilen se jo alko ja nyt on veto ihan pois. Tekis mieli vaan maata ja nukkua, mut pitäis jaksaa ton lapsukaisenki kanssa jotain touhuu. Nyt on Puuha-Pete video pyörimässä ;) Lihaksia särkee, mut ei oo ku vähä lämpöö. Normaalisti 35,8 nyt 36,3. Onneks pojalle ei oo vielä tullu tätä tautia. Toivottavasti jotenki tältä välttyy. Aamusta pääs itkuki, ku soittelin ukolle töihin, et joko se on soittanu lekuriaikaa. Meinasin vaan, et jos on yhtään näin hirvee olo ku mulla... Rupes mulle huutaa, ettei oo kuumetta ja kai hän nyt ite tietää, millon saikkua hakee! Mulla pääs itku, haistatin pitkät ja löin luurin kii. Ei oo soitellu. Helpottais vaan, ku täällä ois kaks aikuista "leikkimässä" ton lapsen kanssa. Sais toinen välillä levätä rauhassa.

H&M:n vaatteetki tuli viime perjantaina. Melkein kaikki paidat pidän, muutamat housut pitää vaan palauttaa.

Nyt lähen lepäilemään!

heinis 18+1

Huomenta...

Tuosta painosta sen verran että en tiedä olenko pinnallinen tässä suhteessa mutta ite oon kyllä ollu tosi tarkkana tuon painon kanssa. Onneksi ei tee edes mieli kokoajan syödä kun jotenki alkaa ahistaan jos vetää liian täyteen. Mää oon pääasiassa syöny kevyesti ja terveellisesti ja käyny pitkillä kävelylenkeillä. Musta on niin nätin näköstä jos raskaana ollessa pysyy hoikkana ja kasvaa ainoastaan se masu siihen eteen. On helppo sitte synnytyksenki jälkeen palautua takaisin entisiin mittoihin ja vielä hoikemmaksikin jos ei päästä kiloja tulemaan kovin montaa.

Mutta vaikka syönkin kevyesti, syön silti joka aamu puuron marjojen kans, lämpimän aterian kasvisten kanssa, leipää, paljon hedelmiä, maitoa, rahkaa ja raejuustoa. Ja lisäksi vielä napsin joka aamu niitä raskausajan vitamiinitabletteja. Ja liikun. Eli lapsi saa kyllä kaiken tarvitsemansa. Ja itse myös saan tärkeät vitamiinit. Ja paino on edelleen samasssa kuin eka neuvolassa, eli +1kg.

Tietenkään aina ei voi täysin ite vaikuttaa tuohon painoasiaankaan, kun nämähän on niin yksilöllisiä asioita. Toisille tulee turvotusta vaikka kuin söis terveellisesti jne ja turvotushan nostattaa painoa jne. Veikkaisin että saan varmasti taas sen 9kg kuitenkin vaikka aiemmissa raskauksissa sekin on tuntunu liian paljolta, mutta mitäs tuosta. Hyvin ne kilot on karissu imetyksen myötä sitte.

Mutta katsotaan kuinka käy ;)

t. tre 15+6 tai 15+0

Moikka kaikille!

Kiirettä pitää töissä ja oikeastaan haluaisin vaan käpertyä sänkyyn lämpimään ja viettää kaikki päivät ja yöt siellä. On jotenkin kauhean mukavuudenhaluinen olo.

Mulla on huomenna seuraava neuvola, ja kuunnellaan taas sydänääniä. Kiva!

Painosta: mullahan on aloituspainoon tullut +8 kg lisää... Selityksiä: aloituspaino oli melkoisesti alipainon puolella ja olin tosi hoikassa kunnossa, painonlisäys selittyy ihan sillä että olen alkanut syödä, vieläpä säännöllisesti. MItenkään kauheasti en herkuttele, vaan syön ihan normi kotiruokaa ja aika paljon kasviksia ja hedelmiä. Seliseli:-)

Aurinkoista päivää kaikille!

T. Assari 15+5

Mitäköhän tää kuplinta sitten olisi jos ei vielä liikkeitä? Tää kutkuttelee koko ajan vatsanahan alla, eikä ole kuitenkaan kovin voimakasta. Itsekin kyllä epäilin aluksi, että nää ei voi olla liikketä, koska raskausviikkoja on vasta 16, mutta ei nää tavanomaisiltakaan tunnu. heti kun istahtaa alas, alkaa sellanen ilmakuplien vilske navasta alaspäin :). huomenna on onneksi se neuvola, joten toivotaan, että sydänäänet kuuluvat.
Mitä tohon painoon ja omaan kroppaan tulee, niin olen itsekin aika kriittinen ollut omaan kroppaan, jo pelkän työn ja harrastusten takia. Mutta nyt on tullut otettua vähän rennommin tämä aika nautittua kasvavasta vatsasta. Tosin ruokavalio on siistiytynyt entisestään ja toivottavasti myös pysyy näin, kun jään kotiin :).

Ihan hyvin voi Aamu olla liikkeitä. Vauvan raskauskiekossa lukee, et liikkeet tuntus noin viikoilla 18-20. On kuitenki niin yksilöllistä toikin. Paljo riippuu siitäki mihin suuntaan kohtu on kallellaan ja missä kohti istukka sijaitsee. Mä oon epäilly noita liikkeitä jo vissii 15-16 viikosta lähtien. Viikonloppuna sain varmistuksen, ku ukkoki ne tunsi. Pampersin sivuilla tais just lukea, ettei näillä viikoilla vielä tunnu ulospäin, ku potkut on niin hentosia. Kyllä tää kaveri ainaki ihan kunnolla tykittää! Välillä sillä on jo selkeesti hikkaki. Esikoinen oli ihan mahoton hikottelija, mut en kyllä muista, et oisin näin "aikasin" mitään tuntenu. Mukavaa, ku tuntuu että pää räjähtää ja poitsu ei anna mun nukkua. Pistää nyt kaikessa vastaan, ku mä haluaisin oikeesti vaan levätä -huoh-.

No niih, heippa vaan kaikki :)
Tänään olin neuvolassa, vkoja mulla nyt 16+6. Neuvolatäti kyseli, et oonko tuntetnut jo potkuja? en oo. Totesi vaan et eiköhän parin vkon sisällä rupea tuntumaan:):) odotan malttamattomana!!
Ihana tuntea, kuinka pikkanen potkii siellä..ja ku ei tiiä milt se tuntuu, ni sitäkin innolla odotan. Painoa oli viime kerrasta tullut kaks kiloa..et nyt alkaa kilot kertymään sit, alussa ne vaan putos pahoinvoinnin takia.
Mut jees, eipä muuta ku jaksamisia kaikille:):) nauttikaa talvipvistä:) kesällä sitte hikoillaan ja kunnolla..

Hei vaan!

Joku puheli tuosta painonnoususta, pitää laittaa omaa kommenttia kehiin, kun itsellä on noussut paino aikaisemmissa raskauksissa vain n. 7-8kg. Tietysti pahoinvointi on alussa vienyt ruokahaluja ja imetyskin laihduttaa, mutta muutoin en ole kummemmin katsonut mitä olen suuhuni laittanut.. Ei ole siis todellakaan tarkoitus päteä tällä asialla, mutta luulen, että monet perheelliset tuttuni ovat arvelleet että yritän laihduttaa samalla tms.. Mitä siinä voi sanoa, kun itsellä ei tule paljoa painoa ja toinen lihoo 25kg ja valittaa siitä.. Pitäisiköhän nyt oikein yrittää saada paljon painoa? =))
Pointti siis se, että vähäinen painonousu voi siis olla tavallaan haitaksikin.. Vaikka eipä muiden kommenteista tulisi välittää.

Täällä muuten menee kivasti, massu kasvaa, liikkeet ei vielä tunnu, istukka oli kyllä edessä joten sekin voi vaimentaa tuntemuksia. Pikkuiset pitää kiireisenä, ja välillä jo pumppu hakkaa niin, että on pakko istahtaa!

Synnytys jännittää jo! Onko muita?? :))

Heip.
elo: Kylhän tuo synnytys jännittää, ja kovastikkin..en oo kuullut mtn hyvää synnytyksestä, ainoastaan vaan kauhutarinoita..ja kun olen kipuherkkä, niin varmasti sattuu minuun..

Hei
Painoa on tullu lisää noin 1 kg johtuu varmaan siitä, että alussa paino putosi pahoinvoinnin vuoksi. Mutta ei hätää nyt maistuu ruoka ja salmiakka ihan hienosti jäätelöki on hyvää. Samanlaista ruokaa olen syönyt, kun ennenki ehkä vähän lisäny hedelmien ja kasvisten osuutta ruoassa.
Kovasti odottelen myös minä, että tuntis vauvan liikkeet. Parina iltana olen ollut tuntevina aivan kuin pulssi olisi tuntunut vatsassa, mutta ehkä se on vain toiveajattelua. Mukava, että teillä alkaa jo vauvan liikkeet tuntuun.
Synnytys myös jännittää oikeastaan vähän kauhistuttaakin. Katsoin tässä noin kuukausi sitten telekkarista tuli joku ohjelma missä usempi nainen synnytti. Ohjelma ei kyllä minua kauheasti riemastuttanu. Mulle on sanottu, että kyllä sie pärjäät on siellä ollu muitakin. Kyllähän se on varma sitten loppu vaiheessa, kun kesä helteellä alkaa olla muutenki tukalat paikat on se aivan sama miten se vauva sieltä ulos tullee.
Mulle tuli kansa H&M:ltä äippä vaatteet kokeilin ja ajattelin pitää kaikki.

Nostelempa nyt kun ollaan tiputtu jo toka sivulle:
Täällä kaikki ok, maanantaina oli neuvola, sydänäänet kuulu.
Pikkuhiljaa maalailen nyt uuden talon seiniä jotta päästäisiin kesäksi muuttamaan, paljon on vielä tehtävää. Toivottavasti kaikki menee vaan tässä raskaudessa suht hyvin niin kerkiää tän rakentamisen ja muuton vielä tekemään ennen vauvaa. Selkä edelleen vaivaa ja olen sen takia saikulla ja se rajoittaa paljon nyt noita maalaushommiakin, onneks ei ole mitään hengenhätää eikä tarkaa muuttopäivää edes tiedossa. Ukko sanoo "jouluksi kotiin", en jouluks!
Synnytystä jännääville: Ei kannata liikaa miettiä ja stressata synnytystä. Eikä kuunnella niitä kauhu tarinoita! Ei kannata myöskään liikaa suunnitella etukäteen mitään asentoja, kivunlievitystä ym! Kyllä sen kaiken jaksaa/kestää! Ja antaa ammattilaiseten (kätilöjen) hoitaa ja neuvoa!
"Jokainen synnytys on niin erilainen!": Jossain vauva lehdessä sen totesi 12kertaa synnyttänyt äitikin!

tsemppiä kaikille jatkossakin ja vointeja!!!

Tervehdys!

Mäkin olin tänään neuvolassa. Sydänäänet kuuluivat, vaikka vauva liikkuikin ahkerasti kohdussa. Sillä on ilmeisesti nyt niin paljon tilaa liikkua, että sydänäänten löytäminen on hankalaa. Nuori terveydenhoitaja joutui pyytämään kokeneemman avuksi, jotta äänet saatiin kuulumaan. Onneksi kuuluivat kuitenkin, muuten olisi taas ollut oman mielenrauhan takia keikka ultraan:-) Syke oli ihan ok.

Voi kun olis jo perjantai!

T. Assari 15+6

Terve!

Mä kävin eilen aamulla neuvolassa otattamassa hemoglobiinin, kun olen tässä meinannut pyörtyillä ja muutenkin on huono olo. No sehän oli sit laskenut jo 108, kun mulla normaalisti on ollu 135-144. Eli rautakuurille.

Jännä kuunnella noita teidän neuvola kokemuksia, mulla on ensi viikolla eka lääkäri kerta, sydänääniä ei ole kuunneltu vielä kertaakaan, no eihän mulla tosin ole vasta kuin yksi normaali neuvolakäynti takana. Rakenneultraa meillä ei ole ollenkaan. jne.

Synnytystä mä en ole vielä edes viitsinyt pohtia, tuntuu jotenkin niin kaukaiselta asialta. Vatsaa nipistelee ja tuntuu silloin tällöin erilaista painontunnet vatsassa tai kuin joku venyttäis jotain, niin lähinnä sitä on tunnelmat vasta tällaisissa asioissa ja sitä miettii, että onhan siellä kaikki kunnossa.

Jatketaan!

Heippa!

Meilläkin oli neuvola tänään ja sydänäänet kuuluivat vahvoina ja tasasina. hemoglobiini oli 129, paino sama kuin ennen ja pissa puhdas. Olipas kiva kuulla terkkarilta, että on tiukat vatsalihakset, kun yritti tunnustella kohtua ennen sydänääniä :). Kolmen viikon päästä onkin sitten rakenne ultra ja seuraava neuvola on vasta viiden viikon päästä, että saadaan kelan paperit täyttöön. Kyllä se aika tuntuu menevän nopeasti. Mahdollisista liikkeistä terkkari sanoi, että voi hyvinkin olla, että mun tuntemukset ovat niitä.
Enää kahdeksan viikkoa töitä :). Nyt tuntuu odottelu mukavalle.

Aamu73, rv16+3

Hei
En tiä mikä on sykkeen haarukka. Minun vauvalla 144 ja se oli iha terkkarin mielestä ihan normaali. Joskus olen kuullut, että pojilla on tiheämpi syke, kuin tytöillä. Tiä häntä sanojia on niin monta.
Kuinka tarkasti teiltä udellaa asioita neuvolassa? Mie en ole oikeastaan koskaan ollu semmonen, että kerron kauheasti omista asioista ja en oikein tykkää semmosesta hössöttämisestä. Mullehan sattu just sitten neuvolassa se terkkari semmonen hössä. Olen sille yrittäny sitten ympäripyöreästi vastata sen kysymyksiin.
Sara 15 + 6

Meillä oli ekassa kuuntelussa syke 155 ja nyt 140. Terkkari totesi vaan,että tällä hetkellä vauveli ei hirveesti liiku vaan taitaa olla päikkäreillä, kun syke oli erittäin tasainen. Eli kaipa se sykekin vaihtelee liikkuvuuden mukaan.

Aamu73, rv 16+4

Hei kaikille!

Kirjoittelin maanantaina, mutta TAAS, jostain syystä viestini hävisi, enkä jaksanut sitten alkaa samanlaista juttua kirjoittaan uudestaan. Mä kävin maanantaina neuvolassa, kun ei tuntunut vaavin liikkeita kolmeen päivään. Itkinkin sitten siellä neuvolassa, kun olin niin hermona. Kaikki oli kuuitenkin kunnossa. Terveystäti sanoi, että sikiö nukkuu kuitekin suurimman osan ajasta, ja siten hän sanoi, että suurin osa ei kuitenkaan edes tunne mitään liikkeitä vielä tässä vaiheessa. Koska mä olen tuntenut jo aikapäivät, niin ymmärsi että olin hitten säikähtänyt. Antoi sitten ensiviikolle ajan ultraan neuvolalääkärille, kun totesi , että onhan se pitkä aika odottaa sitä rakenneultraa, jos hermoilee.
Kun ensi viikolla käydään (mies tulee mukaan ) siellä neuvolan ultrassa, voin alkaa jo otain ostelemaankin sitten.Luulen, että tämä neuvolalääkäri ei kerro sukupuolta, on mielestäni sentyyppinen ihminen.
Painoa mulle on tullut 9kg, ja on siinä läskiäkin. Huomasin eilen, että jalkoihin on tullut makkaroita.No, ei paljon paina.
Tänään lähden suunnittelemaan loppukevään opintoja, kun ei enää väsytäkään. Ehtii kuitenkin muutaman opintoviikon suorittaa ennen kesää.Ainakin toivon niin...
Tänään 17+6 (18+3)

Huomenta!

Mäkin pelästyin ensin neuvolassa, kun sykettä ei meinannut löytyä. Kaikkia muita ääniä kylläkin; istukan syke ja napanuoran ääni:-) En tiennyt että napanuorakin pitää ääntä! Sitten syke löytyi, ja se oli 156. Ennen on ollut 160. Vauva liikkui tosi paljon ja vikkelästi. Neuvolatäti kuitenkin sanoi, että pääasia kun syke löytyi, vaikka vauva ei pysynyt kauhean kauaa paikoillaan että sitä olisi voinut kuunnella.

T. Assari 16+0