Heinäkuun mammat 9

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heinis07
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei ja mukavaa viikon alkua
Taas ensi odottajalta tyhmä kysymys. Eli minkä verran tai monta tuttipulloa kannattais hankkia vauvan alkuun. Muutenkin mitä muuta tarpeellista kannattais hankkia nuiden vaatteiden, vaunujen ja muiden vempainten lisäksi. Niinku semmosta mitä ei yleensä tule kuviteltua. Tuntuu, että pitäis kait tehä semmonen lista ja alkaa pikkuhiljaa tekeen nuita hankintoja jonkin verran, ettei tulis sitten loppu ajasta kovin paniikki hommata niitä.
Vaivaako täällä muita kova tai siis tosi kova närästys? Mie luulin ettei tämmöstä närästämistä voi ollakkaan, mutta kyllä tietysti meikäläisellä.
No pittää lähteä laittaan pyykit kuivuun.
T.Sara

 
Mä olen vastannut yhden kerran tuohon hankintoja kysymykseen täällä palstalla aikaisemmin ja kopion nyt sen tohon, aluksi vähän vaateasiaa (ja nämä ovat nyt mun kokemuksien pohjalta joten lisäilkää vaan):
"Mäkin kuuntelin tuota ohjetta ettei kannata liian pieniä vaatteita ostaa ja sitten syntyi 2,5kg tyttö ja piti ruveta ettii 50cm vaatteita kun hukkui jopa niihin!
Eniten käytin juuri puolipotkareita ja bodeja. Ja kylässä yms sen päällä jotain hienompaa kokopukua. Yöllä oli sitten body ja potkuhousut. Potkuhousuista en muuten niin tykännyt (näyttää niin yöpuvulta), mutta käytin niitä kun oli saatu. Eniten tarviiaa niitä bodyja ja puolipotkareita, jos vaippa fuskaa niin ne menee pesuun. Eli kuuntelisin suunnillee vauvan painoarviota tai ota selvää oletko sinä ja tuleva isukki ollut minkä kokoisia sytyessänne ja päättele siitä mitä kokoa hankint aluksi. Alle 3kg tarviaa jopa 50-52 cm, mutta yli 4kg menee varmaan jo alkuunkin 58-60 cm vaatteisiin. Ostaisin vähintään 4 bodyä ja 3 puolipotkaria pientäkokoa (?58cm). 68cm ja siitä isompia vaatteita kerkeät kyllä vielä ostamaan! Ja yksi kokopuku/housut+paita alkuu riittää, niitä yleensä saa vauvalahjaksi ja potkuhousuja yms tulee esim äitiyspakkauksessakin tarpeeksi. Kietaisupaidat jäi meillä käyttämättä ja olen kuullut että etenkin jos mies hoitaa vauvaa niin jää käyttämättä, miehet ei niistä tykkää kun ne nauhat on hankala solmia isoilla sormilla.

Alkuun kannattaa myös varata esim: pieniä vaippoja (1 paketti alkuun riittää!), harsoja, tutti, tuttipullo, pari purkkia korviketta varalle, pumpulia, pumpulitikkuja, desinfiointi ainetta, perusvoidetta esim ambilan, hydrokortisonia, bebantheni -voidetta, pienimpiä suppoja, kuumemittari. Apteekista kannaattaa nyt jo siis ostaa kaikki mitä voit tulla tarvitsemaan kun on inhottavaa rampata siellä sitten jatkuvasti! Myös käsikäyttönen (saa suht halvalla) rintapumppu alkuun oli ihan hyvä hankinta jos aikoo imettää.
Meillä pienelle vauvalle oli myös tärkeää olla sellainen lämmitettävä jyväpussi! Lämmitin sen illalla mikrossa ja kiedoin pyyhkeeseen ja laitoin vauvan sänkyyn ja yöllä kun pussi viileni availin pyyhetä jotta pussi lämmitti aamuun asti ja vauva nukkui hyvin kun oli lämmintä."
 
Hei, Tassa lista minka myos poimin jostain taalta palstalta...ei siis ole minun tekema...

-pinnasänky ja siihen patja seka pari settia petivaatteita
-amme
-vaunut
-turvaistuin/turvakaukalo
-hoitolaukku, (muukin vastaava laukku ok)
-tutteja ja tuttipulloja
-rintapumppu
-jokunen paketti korviketta
-vaippoja
-topz-puikkoja (napatyngän puhdistusta varten)
-bodeja 56cm (kannattaa hommata useita. esim. jos vauva puklii tai vaipat falskaa niin näitä kuluu.. ite hommasin vielä pari pienempää: 50 cm olivat tosi hyvät vaikka vauva olikin 51 cm. oli kiva, että joku bodi oli sopiva :-))
-puolipotkuhousuja (on varsinkin yöllä tosi hyvät)
-pari potkupukua
-sukkia (meillä pidettiin käsissäkin, ettei raapinu itteesnä ihan verille..)
-lakki
-rättejä/harsoja
-hoitopoydan alusta
-Itkuhalytin (jos useampi kerros talossa tai muuten iso talo)

-itselle: oloasu/paita missa hyva imettaa
-yositeita
-imetysliivit seka liivinsuojuksia



 
Heippa kaikille!

Täälläalkaa masu vihdoinkin pömpöttää, ihanaa! Selällään maatessa jää reilu kumpu josta tietää ettei se ole omia löysiä vaan asukki se siellä yksiössään :) Liikkeitäkin olen nyt tuntenut pari päivää (nvlassa sanoivat että varmasti olen tuntenut aiemminkin mutten ole vaan hoksannut niitä kun istukka edessä vaimentaa ne niin hennoiksi). Ihanaa! Josko taas huoli hetkeksi helpottaisi...Tosin liikkeitä ei vielä tunnu pitkin päivää vaan illalla makuulla kun rauhoittuu päivän tohinoista. Mies on ihan innoissaan ja käsi masun päällä vaikka kerroinkin ettei hän niitä varmaan vielä tunne muutamaan viikkoon. Ihanaa kuitenkin kun mies on niin mukana jutussa.

Hyvää alkavaa kevättä kaikille, täällä ihana auringonpaiste parhaillaan!

Karvakuono 21+3
 
Huomenta...

Eilen kävin neuvolassa ja kaikki oli ok. Verenpaine oli aika matala ja hb kohtuuhyvä. En jaksa muistella mitä ne numeroina olivat. Painoa tullut nyt yhteensä 5kg. Olis kiva jos ei tulis enempää. Ajattelin kuitenkin että jos vielä 2kg annan tulla muttei yhtään enempää. Mulla on aiemmissakin raskauksissa loppua kohden painon nousu vähentynyt joten ei varmaan kauheen utopistinen ole tuo haave. Katselin edellisen lapseni neuvolakorttia ja siinä oli siten menny että 31viikosta synnytykseen asti paino oli kokoajan sama.

Ainiin neuvolatäti mittas mun mahan ja nyt mentiin kyllä yläkäyrillä! 22cm oli se mitta ja viikkoja vasta 23. Mulla on aiemmissa raskauksissa menty kokoajan keskikäyrällä, mutta tätsy meinas että vauva saattoi muuten vaan olla sillä hetkellä niin ylhäällä että se vaikutti siihen mittaan. Alkaa kyl hirvittään jos tilanne samanlaisena jatkuu...vai onko se huolestuttavaa jos vaikka menisinkin kokoajan yläkäyrillä masun koon suhteen?

Eipä kummempia :)

T. tre 23+1

 
Terve!

Meitsi on nyt sitten 2 seuraavaa viikkoa stressin takia sairaslomalla. Neuvolan lääkäri oli onneksi sitä mieltä, että ei tartte stressata työasioilla, varsinkin kun ne johtuu ymmärtämättömästä esimiehestä.

Toivottavsti mä ehdin nyt useammin koneellekin...
Piri
 
Tervehdys!

Kiva kuulla, Karvakuono, että liikkeet tuntuvat jo! Treella hyviä neuvolakuulumisia! Mulla tosiaan se SF-mitta oli 17 cm kun oli tasan 22+0. Ja Piri, tosi hyvä että pääset lepäämään! Nauti nyt ja rentoudu! Mäkin sain tänään vappuun saakka sairaslomaa.

T. Assari 22+6
 
Tervehdys!

Kiva kuulla, Karvakuono, että liikkeet tuntuvat jo! Treella hyviä neuvolakuulumisia! Mulla tosiaan se SF-mitta oli 17 cm kun oli tasan 22+0. Ja Piri, tosi hyvä että pääset lepäämään! Nauti nyt ja rentoudu! Mäkin sain tänään vappuun saakka sairaslomaa.

T. Assari 22+6
 
Huomenta!

Täällä vietetään ns. vapaapäivää. Tosin aamu on mennyt seiskasta tähän asti töitä tehdessä,mutta onneksi vaan paperihommia, laskuja ja saliohjelmia. On kuitenkin mukavaa tehdä ne kotona kuin toimistolla. Kun ei osaa sanoa asiakkaille ei, sitä tulisi tehtyä hierontoja, jos joku pyytäis :). Välillä tuntuu, että on tähän hommaan liian kiltti luonne, kun repii omasta selkärangasta ajan muiden hyvinvoinnin eteen.
Nyt onneks hommat loppu, eli lounasaika ja sen jälkeen pääsee käymään salilla ja kirjastossa. Välillä jotain muutakin hommaa.
Meillä "onni" potkii jo tosi kovasti, eli takin läpikin jo näkee vatsan pomppimisen :). Yöllä tää ei oo kyllä kovin mukavaa. Öiset suonenvedot jatkuvat edelleen, mutta muita vaivoja ei toistaiseksi ole. Ainut mikä ihmetyttää on se, että pystyn salilla treenaamaan ihan normaalisti sekä punttia että aerobista, mutta sitten kävely alkaa heti pistelemään vatsaan. Välillä joutuu oikein pysähtymään ja pitämään vatsasta kiinni. Toisaalta taas töissä, jossa olen koko ajan jalkojen päälle, ei tätä vaivaa ole.

Mulla toi SF-mitta oli 19,5 (RV:lla 22+3) eli hieman keskikäyrien yläpuolella mennään. Tosin onnin painomitta rakenneultrassakin oli hieman keskitasoa suurempi, joten saattaa toi laskettuaika olla hieman myöhäinen, vaikka eivät sitä lähteneetkään muuttamaan.
Nyt täytyy alkaa laittaa ruokaa...

Aamu73, ja onni 23+3
 
Heips!
Mullakin sairasloma jatkuu, tällä kertaa pääsiäiseen asti, vaikka kyllähän toi lääkäri jo tokas että tuskin tolla mahalla enää mun töitästä mitään tulee! Kaikki arvot ok, jopa verenpaine oli aika alhainen. Ainut että valkuaista oli+-, onko muilla ollut miten? Heti vaan toi valkuainen pelottelee siitä raskausmyrkytyksestä!!! Onneksi verenpaineet ei ole vielä nousseet.

Tosi kova on tämä vauva liikkumaan verrattuna edelliseen, jopa mieskin tunsi jo perjantaina liikkeet, esikoisella tuntui varmaan kuukauden myöhemmässä!

Mullakin kävely tuntuu pahalle, pitää ottaa hyvin lyhyitä askelia ja hitaasti, muuten rupeaa kiristelemään mahaa. Muutenkin tuntuu että toi maha on jo nyt tiellä kaikessa, miten sitä pärjää vielä monta kuukautta ja isommalla mahalla? Esikoisen pukeminen yms vaan vaikeutuu koko ajan, joten kesää kovasti odottelen niin loppus tää ulkovaatteitten jatkuva pukeminen.

 
Aamu: Suonenvetoihin lääkkeeks magnesiumia. Vichy on yks hyvä lähde, jos siitä vaan tykkää. Ite en pysty juomaan, yäks!

Sf-mitasta: Mulla oli viimeks rv 22 sf 22. Neuvolantäti meinas heti, et jos alkaa yläkäyrillä kasvaa, voidaan laittaa sokerirasitukseen. Mulla on viimeks masu kasvanu viikosta 27 keskikäyrän yläpuolella. Tulihan sieltä sitte (tosin 41+4) 4185g ja 54cm pikkujätkä. Herkut maittaa, enkä pysty itteäni hillitsemään. Kauhulla ajattelen viimekertaa, ku tuli se 24 lisäkiloa, mutten silti pysty pitää näppejä makeesta erossa. Noh, ens viikon tiistaina ois neuvolalääkäri.

En muista yhtään, et esikoisesta ois ollu harjotussupistuksia, mut tästä menee välillä maha pinkeeks. Yleensä kaupungille kävellessä. Tää on myöski oikee kiusankappale. Vetelee jollain terävällä (kyynerpää, polvi, kantapää?) vasemmalla puolella napaa edestakasin. Venyttää oikein huolella lähestulkoon päivittäin napanahkaa ulospäin. Kävellessä tuntuu tosi inhottavalta.

Onnea sairaslomalaisille, saatte olla kotona! Noista hankinnoista vielä. Ei kannata paria tuttipulloa enempää alkuun hommata. Ite intouduin niitä esikoista odottaessa hommaamaan ja meillä ei sitte pullo kelvannukkaan. Kaikki pullot jäi käyttämättä. Yösiteitäkin haalin hirveet kasat ja kotiuduttua mulla oliki jälkivuoto sen verran niukkaa, että pärjäsin ihan hyvin tavallisilla siteillä. Kesällä pääsee kuitenki vauvan kanssa ulkoilemaan heti, et on sitte mahollisuus käydä kaupoilla itekkin. Jos joltain/jostain on mahollista lainata rintapumppu, on se kannattavampaa, ku hommata omaks. Mun oli pakko saada samana päivänä, ku kotiuduttiin, ku tuntu että dollypartonit räjähtää. En kuitenkaan käyttäny sitä montaakaan kertaa, ku maidontuotanto tasaantu. Onhan se tietysti nyt valmiina odottamassa.

Me ostettiin eilen turvakaukalo. Ei ollu tällä kertaa ketään, jolta sen ois saanu lainaks, joten jouduttiin ostamaan. Toivottavasti sen saa hyvällä hinnalla sitte eteenpäin. Aika näppärän olonen toi alustamekanismi. Ostettiin siis Akta Graco. Eipä tarvii omassa autossa pelleillä turvavöitten kanssa. Sen ku klikkaa kaukalon alustaan ja eiku menoks. Mulla on alkanu nyt maha "naksumaan" ja "poksumaan". Ilmeisesti vauva potkasee kevyemmin ja aina välillä kuuluu sellanen ihan pieni naks tai poks. Tosi jännä.. ei oo tällastakaan esikoista oottaessa ollu. Piti taas pikasesti kirjottaa ja alkaa pieni romaanin alku kehittymään. Juttua laidsta laitaan hyppien ja pomppien! Nyt poistun.

heinis 25+2
 
Ollaan jo sivun alalaidassa, joten nostatan ylöspäin.

Mulle kyllä neuvolanlääkäri sanoi, ettei sillä ole mitään merkitystä, että onko sf-mitta käyrien sisä- vai ulkopuolella, pääasiassa, että se kasvaa käyrien suuntaisesti. No, mä olen joka tapauksessa menossa tuossa rv 26 sokerirasitustestiin..toivottavasti ei kuitenkaan ole mitään, no on sinne vielä aikaakin.

Piri
 
Hei
Mie kävin tännään neuvolassa ja kaikki tuntu olevan ihank ok. Verenpaineet 106/75 je hemo 110 eli nyt pitäis sitten alottaa rautakuuri. Turvotus on alkanu haittaamaan minua.
Mulla on kyllä aika raskas tehdas työ ja nyt on ollu töissäki aika kiireinen aika. Pitäis vain muistaa että ottais töissä jo vähän rennommin.
Ihana ois toisaalta jäädä kotia, mutta mie luulen ettei mulla kulluis aika vaikka nyt kyllä talonrakennusprojekti kyllä työllistäis minut.
Nyt pitäis pohjamaalata ulkovuorilautoja, mutta en tiä tohinko. Maalaisitteko te?
Mie sain nyt ne kelan paperit ja ne pitäis pikkuhiljaa täytellä.
Meinaattako te oottaa uutta äitiyspakkausta vai laitattako paperit vetämään heti. Mie aattelin yrittää vähän venyttää jotenki tuntuis kivalta ajatukselta se uus vaikkei kyllä tiä minkälaisia siinä on vaatteet.
Ei passaa kuitenkaan valittaa mitä saa ja varmaan tulevat tarpeesee.
Nuista hankinnoista me ollaan satuttu semmoseen rakoon ettei tunnu oikein mistään saavan mitään lainaan tai käytettynä. Paljon muuten makso se kaukalo Heinis?
Vaatteista lähtien on ostettava kaikki ite.
Nyt alan tässä taas pyykille palaillaanpa asiaan.
T.Sara ja 22+6
 
Heips!
Lastentarvike mainosti jossain vauva lehdessä erilaisia kipsimuistojutskia, niissä oli että vauvamahankin vois ikuistaa kipsiin. Onko kukaan koittanut tai aikonut koittaa?? Kiinnostais kovasti
 
Hei vaan !
Mulla oli myös neuvola tänään. Kaikki ihan hyvin. Sf-mitta miltei sama kuin kaksi viikkoa sitten , eli sf 24-25 ja rv 24+5, ja silloin oli rv 23 tasan ja sf 24.
Sain vihdoin käsiini Odotus-lehden vaunuvertailun 1/2006 numeron, ja kun olen pähkäillyt tätä vaunuasiaa, niin päädyn varmaan Jovi Air -vaunuihin, kun on hinta-laatu
ilmeisesti kohdallaan. Ei tarvitse olla mitään huippuominaisuuksia, kun meillä käyttöaika on varmaan se vuosi, niiinkuin esikoisen kohdalla. Loppui tasan siihen kun oppi kävelemään.
Nyt tuli keskeytys... Jatkan myöhemmin.
 
Huomenta!

Tuosta sf-mitasta: isomahaisia mammoja siis tää ketju täynnä :D No joo, eiku rupes mietityttään vaan että ku mulla on aiemmissa raskauksissa ollu sokerii pissassa ja oon ravannu kyllästymiseen asti niissä sokerirasitustesteissä mutta tulokset silti ollu normaalit eli ei mitää häiriötä nii jos nyt sitte jotai häikkää onki? Tähän asti kyl ollu tässä raskaudessa pissa puhasta mutta seur.kerralla tiiän sitte oliko toissapäiväsellä käynnillä kans puhas.

Noo... jospa tämä nyt ei sen kummempaa vaadi, ei nimittäin kyllä kiinnostais mikää raskausajan dieetti missä ei juuri sokeria sais popsia ;) Jospa se mittaki laskis itestää sinne keskikäyrälle tai olkoon vaikka yläkäyrän yläpuolella kuhan ei tartte lähtä ravaamaan niissä testeissä eikä tartte muutella ruokavaliota :D

Tässäpä tämmösiä mietteitä, pärjäilläänhän jokainen!

t. tre 23+2
 
Hei
Oltiin tiputtu tuone toiselle sivulle, joten aattelin sitten kirjottaa tänne. Kävin tänään vyöhyketerapiassa. Oli mukava olla vähän hoidettavana ja jalatkin tuntuu mukavammilta. Mietin, että kävisin nyt sitten synnytykseen asti kätilöt olivat antaneet hyvää palautetta vyöhyketerapiassa käyneiden synnytyksistä.
Kunka paljon tuo lähenevä synnytys teitä mietityttää?
Itse olen nyt pari päivää pyöritelly asiaa mielessä, mutta onneksi ensi kertalaisena en tiä mitä oottaa. Kuitenkin se vähän alkaa jo pyöriin mielessä. Kuitenki toivon, että lapsi syntyis alateitse ja mielummin itse ajallaan. En haluais käynnistystä.
Saras ja 23
 
Parempi ettei liikaa mieti synnytystä! Mua oikeastaan enemmän nyt ärsyttää se kun tietää jo vähän mitä tulee, enemmin menin ihan "soitellen sotaan" ja annoin ammattilaisten hoitaa työnsä!
Mulle annettiin viimeksi sairaalassa (kun olin siellä sen pitemmän aikaa) synnytystä käynnistellessä vyöhyketerapiaa, en sitten tiedä miten se vaikutti.
 
Joo, ei sitä synnytystä kannata kauheesti miettiä etukäteen. Tietysti se pyörii koko ajan enemmän ja enemmän mielessä, mitä lähempänä se on. Mulle oli hirvee pettymys, ku lapsi ei syntynykkään laskettuna päivänä. Jotenki siihen oli asennoitunu, että kun neuvolasta on sanotuu että lapsi syntyy 10.3. se kanssa SYNTYY sillon. Toisin kävi =) Jostain syystä sain myös päähänpinttymän, et synnytän alateitse ja se on ainoa oikee tapa. Toisin kävi siinäki asiassa. Siks se leikkauspäätös oli mulle varmaan täys shokki, vaikka 12 tunnin jälkeen tiesin itekki miten siinä tulee käymään. Pyörii mulla aina välillä synnytys mielessä. Kymmenisen viikon päästä se selviää, pitääkö tääkin leikata. Siihen oon kyllä ihan täysin asennoitunu. Synnytyksenä en sitä edelleenkään pidä, mutta onhan se lapsi sieltä jollain ulos saatava. Hyvä vaihtoehto siis, jos on pakko.

heinis 25+3
 

Similar threads

A
Viestiä
112
Luettu
3K
H
H
Viestiä
127
Luettu
4K
A
H
Viestiä
110
Luettu
3K
H
H
Viestiä
117
Luettu
3K
H
H
Viestiä
125
Luettu
4K
A

Yhteistyössä