HEINÄMAMMAT

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mukava kuulla Rusinan ja Katan uutiset, toivotaan että Katan maksa-arvotkin pysyy aisoissa. Rusina saa nyt mukavan juhannuksen ja pystyy touhuaan jotain kivaa =). Ja Kata sai pitää vaavin masussa vaikka pahalta kuulosti jo.

Paikat on varmasti kipeenä tuon koitoksen jälkeen ja väsyny olo, lepäile nyt Kata rauhassa. Kun ei taas tiedä koska pyöritys alkaa.

On tää joo tosi hektistä aikaa ja se saa aivot raksuttamaan että saa kaiken mietittyä ja kuntoon ennen vauvan tuloa. Vaikka kaikki suht hyvin onkin kunnossa niin aina jotain pientä tulee mieleen.. ainakin sairaalakassin täydennystä.

Tarvii mennä nyt ajoissa nukkuun kun aina aamusella tuppaa nuo supparit yllättään..

Huomenna pistän ukon paistaan lettuja ja nautin juhannuksesta =).

Hyvät yöt kaikille!!

Tiikeri 37+1

Pistämpä minäkin vähän kuulumisia - hauskaa, että tässä loppuvaiheessa muutkin ovat alkaneet aktiivisiksi :) itselläni tuntuu loppua kohti vaan into kirjoittaa hiipuvan...

Sain viikolla ravata neuvolassa kaksikin kertaa, kun oli turvotus levinnyt niin kovasti ja rajusti, että 2kg viikossa oli paino noussut. Nyt siis tullut joku reilu 20 kiloa jo. Lisäksi oli nousseet paineet, vajaassa viikossa 110/65:stä 141/93:een. Täyslevolla ne saatiin laskemaan, mutta nyt tänään on niin penteleen huono olo, että. Oksettaa ja maha on sekaisin ja päässä pyörii, enkä tiedä oikein, että mitä tehdä. En ole toistaiseksi oksentanut tänään eli en haluaisi mihinkään lähteä. Raskausmyrkytysriski on minulla suuri, on myös sukurasitetta, ja sitähän olen tänne ketjuunkin kirjoittaessani alusta asti pelännyt. Kun saisi lähteä lähteä synnyttämään täältä kotoa!

Supistuksia on ollut, sellaisiakin, jotka setävät reidet ihan hyytelöksi, kun vihloo. Ja niitä on yleensä iltaisin, kun pitäisi mennä nukkumaan. Turvotus on vaivoista kuitenkin inhottavin: jalat on verisillä rakoilla, kun saa tunkea kengät väkisin jalkoihin, jos ulos aikoo mennä...en siis kauheasti mene :(

Nyt on niin huono olo, että menen pitkäkseni. Voi kun tämä raskaus jo loppuisi pikkuhiljaa, alan olla ihan kypsä, vaikka mielelläni vielä sanonkin kaikille voivani oikein hyvin!

Kesä 36+5

No on Kesälläkin vaivoja kerrakseen, toivotaan että raskausmyrkytykseltä vältyt kumminkin, sehän se kamalin! Mä olen ihme ja onni kyllä välttyny turvotukselta *koputtaa puuta*. Mutta näitä suppareita tulee siitäkin edestä. Taas joudun leipäileen niiden takia ja aamulla ne aina kipeesti herättää. Sulla taas tulee illalla.. mä saan yleensä olla illat rauhassa.

Joo ei kauheesti tee minnekään mieli lähteä, on tää olo niin epävarma. Vaikka ois tossa kamun mökki 10 km päässä, saa nähä jaksaako niitä kännisiä mennä kattoon. Onneks ukkokaan ei voi mitään ottaa niin on ees kaks selvää =) ja kun ensimmäinen suppari tulee voi lähtee kotio.. Ehkä se piristäis nähä muutakin kun näitä seiniä. auts kun taas tekee kipeetä..

Onhan tää raskasta näiden kipujen sun muiden kanssa, mutta onneks ei olla yksin. Kyllä nää keskustelut mua ainakin lohduttaa.

Jaksamista kaikille!!

Kesä,kuulostaa hurjalta,onko sulla valkuaista virtsassa?Entä ootko kotiin saanu stxstikkuja joilla voit itse tarkkailla proteiinin määrää pissassa?Jos et,niin pyydä heti.

Tiikerille jaksamisia,ehkä synnytys on nopea kun supistelee jo ennen varsinaista alkamista noin kovasti.Niin mä olen ainakin ajatellut!!

Mulla ollut parempi päivä tänään,kipeitä välillä tulee mutta ei säännöllisiä.Veto on pois vähäsen,vaikka nukuin aika hyvät yöunet.
Juhannuksia kaikille,
kata

Niin mäkin ajattelisin että jos supistelee paljon niin ois nopee synnytys mutta jos kohdunsuussa ei tapahdu mitään niin eihän se edistä synnytystä yhtään. Sulla on hyvä kun supistelut avaa kohdunsuuta niin ei tarvii kärsiä ns. samoja kipuja moneen kertaan. Sulla varmasti vaikuttaa kun et ole ensisynnyttäjä. Mulla ei tapahdu mitään, kohtu vaan harjottelee, plääh!! No toisaalta eihän sitä voi tietää yhtään etukäteen millanen synnytys tulee olemaan. Parempi toivoa vaan parasta =).

Ei mullakaan onneks säännöllisiä oo tänään tullu, mutta ihmeesti ne kipeet supparit vaan kipeyttä alavatsan niin et on pakko levätä. Sulla varmaan rassaa vielä se kova supistelumylläkkä, oliko se nyt eilen sulla vain toissapäivänä... Mäkin oon nukkunu onneks hyvin =) mutta vähän väliä silti levättävä, kyllä tuo vaavi jo niin rassaa elimistöä tässä vaiheessa.

Mies paisto letut ja lähti kuskaan naapureita kylään, tulee kohta mun kans letuille ja mansikoille =). Pienetkin ilot irti juhannuksesta!

Tigru

Kyllä meitä nyt koetellaan kun muakin eilen ja tänään supistanu tiuhaan,välillä tulee taas 10 min välein.Tiukimmat tuntuu taas selässä.Välillä meinaa raivostuttaa jo koko supparit.Kyllä se totta on että loppuajasta vaan oottaa että syntyis jo.Mulla lepokaan ei auta,supparit tulee oon/teen mitä tahansa.Turvotus on nyt ollu kuvioissa muutaman päivän,aamulla ei meinaa sormet taipua mihinkä kun herää ja iltaa kohti nilkat ja varpaat paisuu.Ei jaxa kauaa seistä kerrallaan.Oon ruvennu miettimään enemmän synnytyskipuja.En oo todellakaan ollu koskaan kipuherkkä mut nyt taitaa olla sellaset koitokset eessä etten enää ookkaan niin itsevarma.Taitavat olla sitä luokkaa ettei niitä osaa etukäteen ees kuvitella.Miten te rauhotatte omaa mieltä?Yksi työkaveri sanoi:vähän käyt vaan pyllistämässä,se on siinä;D Oispa niin helppoa!Eipä sitä kukaan tiiä etukäteen synnytyxen kulkua,mentävä vaan tilanteen mukaan.Koittakaa nauttia juhannuksesta vaikka välillä kipeetä tekeekin!

En ole saanut niitä tikkuja, voisihan sitä ensi kerralla pyytää...ja se ensi kertakin on vasta torstaina. No, jos jotain tulee niin on määrä mennä äitipolille heti - eikä kuulemma saa soittaa ensin :) No, onneksi tuo eilinen pahoinvointi helpotti. Tänäänkin otan ihan rennosti vaan, onneksi on vähän pilvistä että ainakin hieman viileämmältä tuntuu... Turvotus on kovaa, mutta vältä nyt kaikkea suolaa, jotain kun on kuitenkin syötävä. Neuvolassa sanoivat, että 5g olisi päiväannos, joka maksimissaan saisi olla suolaa. Kun suolaprosentteja katselee, niin kaikessa valmiina ostetussa on grammoittain/100g. Ja kun pitäisi levätä, niin tee nyt itse sitten kaikki. Leipä tuntuu olevan pahin, ja itse kun pidän leivästä niin kovasti. Turvaudun nyt siis jäätelöön, jossa ei ainakaan ole suolaa.

Minulla nuo supistukset ovat niin epäsäännöllisiä ja muutenkin toistaiseksi ihan harmittomia, että otan kovasti osaa, kun niitä teillä muilla tuntuu palojonkin olevan. Toisaalta en tosiaan haluaisi pitää omaa vaavia masussa enää kuin maksimissaan laskettuun aikaan asti...varsinkin, kun tulee näitä oireita ja meille niin isoa vaavia odotetaan, jotain päälle nelikiloista, jopa...

Mutta hyvää juhannusta kaikille, onhan se tänään vasta se pyhä...
Kesä 36+6

Heräsin aamulla taas alavatsasärkyyn, ei paljoa supista mutta vatsa särkee. No tätähän mulla oli sillon jo huhtikuussa kun jouduin sairaslomalle. Mut ei oo kivaa... Onneks tässä puoli-istuvassa ei niin särje kovasti.

Kyllä ne synnytyskivut on sitä luokkaa että ei mikään vedä vertoja, kun sain jo esimakua niistä. Pakko vaan ajatella että on niistä muutkin selvinny ja että kivunlievityksiä olemassa, toivoo vaan että ne tehoaa.

Uusimassa 2/2005 Kaks plussan Odotuslehdessä oli hyvä juttu synnytyksestä ja kivusta(alkuvoimaa synnytykseen). 'Synnytys on kuin tanssia kivun kanssa', pitää koittaa ajatella sen syytä, se työntää vauvaa eteenpäin, sillä on hyvä tarkoitus. Koittaa olla antamatta sille valtaa vaan yrittää hallita kipua. 'Odottajia pitäisi rohkaista uskomaan, että äitipowerista on kivun kourissa oikeasti hyötyä'. Mun mielestä rohkaseva ja hyvä juttu! Teen parhaani ja kätilö auttaa sekä kannustaa. Kyllä siitä jotenkin selvitään! Ja samassa lehdessä oli myös juttu ison vauvan synnytyksestä, se ei välttämättä oo hankalampaa kun pienenkään. Riippuu niin monesta muustakin seikasta.

Ja kun ei voi tietää mitä synnytyksessä tulee eteen niin parempi ois olla sitä sen tarkemmin miettimättä. Psyykkaa vaan itseään, että kipu on hyväksi, se vie eteenpäin. Ja minä olen synnytyssalin kuningatar, kaiken keskipiste, minua autetaan kaikella tavalla mitä voidaan ja haluan. Pyrin olemaan synnytykseni herra ja kivun herra. Ihanaa saada vauva sitten kaiken urakan jälkeen syliin =)!!

Suolasta puheen ollen, mua ällöttää kun sitä tungetaan joka paikkaan niin paljon. Vaikka mua ei turvota niin koitan välttää suolaa. Sisko toi leipäkoneen lainaan, se on kyllä hyvä vempele, saa vähäsuolasta leipää pienellä vaivalla. Jos mahkuja on niin kannattaa testata.

Nyt tulee lettuja jo korvistakin, mut on ne vaan hyviä tuoreiden mansikoiden kanssa. Täällä sataa vettä, ihanan raikas ilma =). Aattelin alkaa laitteleen hääkuvia kansioon, onhan ne tossa jo kohta puolivuotta notkunu =). Mies maalaa kodinhoitohuonetta ja kiukkuaa kun oli maalipurkki levinny pitkin poikin lattioita. Harmi, ei oo silläkään helppoa, joten pysyn hiljaa enkä valita =)

Toivottavasti muuallakin on yhtä raikas ilma, helpottaa raskautta!

Tiikeri 37+3

Moikka täältäkin!!!
jup,kiva kun ilmat viilenneet,vaan on kovasti väsynyt olo.Outo tunne kun olen ollut oikeastaan koko raskauden,lukuunottamatta alkuoksentelua-olen ollut tosi energinen.Kaipa tää on jotain voimien säästelyä tai jotain...

Synnytyksestä,tottahan se tekee kipeetä,mutta mä odotan sitä kaikkea touhua ihan innolla,se kipukin on tavallaan ""ihanaa"" kun tietää tekevänsä oman lapsensa eteen kaiken sen.Ja kivusta sen verran,että mä ainakin otin ihan minuutti kerrallaan ja supistus kerrallaan,keskityin että kohta se on ohi.Ekan kanssa oli oudompaa kun ei tiennyt kuinka pahaksi homma äityy,sitä säästeli jotenkin voimiaan ja ootti mitä seuraavaksi.Seuraava oli siinä mielessä helpompaa,että tiesi suurinpiirtein kuinka kipeetä tekee.

Jännittää muakin ja kun kovasti on supistanut ja tuntunut että nyt alkaa tositoimet,niin pienoinen paniikki mullekin iskenyt,että en mä haluukaan-ainakaan vielä!!Vaan se on kyllä synnytyksen jälkeen,niinkuin minkä tahansa valtavan urakan jälkeen se tunne ja oma fiilis-se on ihan mielettömän upeea!!
Sitä tuijottaa silmät kyynelissä vaaveliaan eikä tahdo todeksi uskoa,että tässä vihdoin hän on.Ja omalla rakkaudellaan,itsestä voinut tulla jotain niin upeeta.Joo,onhan miehelläkin osuutensa asiaan....!!!=)

Mutta terve jännitys kuuluukin asiaan ja se on hyväkin.Silloin tekee parhaansa.Mulla ollut supistukseton päivä,niitä tavanomaisia vaan.Ihan hyväkin,oli maha niin arka siitä rutkutuksesta!!

Täällä sade,pääsee taas pihallekin haistelemaan raikasta ja niin puhdasta juhannusilmaa!!!Mukavata loppujussia kaikille!!!

kata38+4

Heippa kaikille!
Sain yhtakkia paahani ajatuksen, etta NYT kylla kirjotan talle palstalle - ensimmaista kertaa! Kayn taalla aina sillon tallon lueskelemassa, kun ""koti-ikava"" iskee, mutta kun koneen aaressa istuminen alkaa tosi pian oksettaa, en oo saanu tahan mennessa aikaseksi ottaa osaa sen aktiivisemmin.
Asun ulkomailla ja jotenkin on tanaan erityisen orpo olo, kun on juhannus ja kaikki, mutta ei ainuttakaan suomalaista tuttavaa lahimaillakaan. Miestakaan en oo viela saanu opetettua meikalaisten tavoille, meni taas ihan innoissaan pallon peraan hikoilemaan koko paivaksi - ryokale!:) Mulla rv35+2 menossa (la siis 29.7.) ja kylla alkaa itellakin jo teha mieli ulos liikkumaan... Yritin tuossa pari paivaa sitten teha pienen kavelylenkin ja kuinkahan monta mummelia minusta paahtoi ohi ja mennessansa lassytteli mahalle.:) Supistuksia ja kaiken maailman kolotuksia ja sarkyja on niin, etten oikeen voi muuta kuin maata kyljellani siihen asti kun lonkka kestaa, sitten kaantya toiselle kyljelle...vahaksi aikaa.

Mutta periaatteessa kaikki on kai hyvin, kavin pari paivaa sitten piiiiiitkasta aikaa katilon luona, ja vaikutti tyytyvaiselta tilanteeseen. Valilla vaan meinaa kayda kateeksi, kun teille siella kotimaassa tehaan kaikenmaailman painoarvioita ynna muita, mutta ei taalla. No, oon aatellu, etta eipa tuota ennenvanhaankaan oo niin perinpohjin syynatty ja tutkittu, joten menee se varmaan ihan hyvin omalla painollaankin. Nyt tosin loppuviikkoina tarkastukset kai tihenee, mita sitten pitaneetkaan sisallaan...

Vauvan sukupuolesta ei oo tietoa, ollaan haluttukin pitaa yllatyksena - lastenhuonetta on siis laiteltu molemmille sukupuolille sopivaksi. Jannittaa kylla!:) Otus on tosi tosi aktiivinen ja mies oottaakin siita itelleen pelikaveria, tuli tytto tai poika! Ollaan molemmat tosi onnellisia ja ootetaan tulokasta kovasti, mulla vaan meinaa valilla olla karsivallisyys koetuksella, kun en oo normaalisti tottunu lohoamaan toimettomana ja nyt on jopa siivoaminen kielletty (ja jostain kasittamattomasta syysta minuun on iskeny aivan jarkyttava siivousinto, ensimmaista kertaa elamani aikana...).

Mutta aina kun kayn lukemassa teijan juttuja, tulee paljon paremmalle tuulelle: Siella ootte moni niin samanlaisessa tilanteessa ja toinen toisillenne mahtavana tukena! Nytkin on semmonen olo kuin oisin soittanu kotiin ja jutellu hyvan ystavan kanssa! Haluankin lahettaa teille kaikille lampoiset terveiset ja kiitokset mahtavasta palstasta!!! Ja voimia, karsivallisyytta ja hyvaa vointia jokaiselle - loppusuoralla tassa kuitenkin jo ollaan!!! :)

bunny

Kiva bunny kun kirjottelit!! Ja hienoa että raskaus sujuu kivuista ja kolotuksista huolimatta hyvin. Voin vaan kuvitella mitä on olla ulkomailla ilman suomalaisia kamuja, raskaana ja kipeenä. Onneks jo loppu häämöttää! Ja hienoa tosiaan että meillä on tämä keskustelupalsta, nytkin kipujen kourissa haen täältä lohtua. Ite asun maalla ja tuossa pari naapuria jotka saaneet juuri vauvansa onnellisesti, voih mäkin voisin jo lähteä synnyttämään.

Vaikka eilen juuri ajattelin että ihan kiva silti olla vielä masun kanssa, niin tänään on toinen tunne =). No onneks mun ei tarvi päättää että koska se syntyy, vois tulla valinnan vaikeus. Alavatta on särkeny aamusta asti ja nyt kyllä huomaan että nää on supistuksia. Aaltoilevaa alavatsasärkyä, eikä mikään asento oo hyvä. Huomaan pientä painon tunnetta alapäässä, vaavi on varmaan jo aika alhaalle ahtautunu. Ja eilen sekä tänään tuossa käännelly kylkeensä ahkeraan, peppu pyöriin juhannuksen kunniaksi.

Hirveen seurallinen olo taas olisi, mutta mihinkään en pysty lähteen. Ukko remppaa autoa tuolla ja kovasti suunnittelee kalaan lähtöä, piru kun minäkin voisin jotain tehdä! Energiaa olisi mutta kivut ei salli. Ulkona kävin vähän hiippailemassa mut niin se vaan kipu vie sohvalle löhöön, mitähän keksisin ukon pään menoks että olis täällä mun seurana eikä kalaan lähtis....? =)

Siivoominenkin olis joo kivaa, kaikki tuntuu kivemmalta kun tää löhööminen. Mutta niin on jäänyt juhannussiivouksetkin tekemättä ja roskaa on joka paikka täynnä. Pitäis toi mies motivoida imurin varteen, jos sanon että lähtö tulee pian, tunne on semmonen niin innostuiskohan se kotiaskareista vaavin takia =)? Kun mistäs sitä lähdöstä tietää vaikka tuiskin pian... tunne on kokoajan semmonen näiden kipujen kanssa.

Mutta on tää vaan silti jännää ja kivaa kun tietää että ei tässä turhan takia kärsitä! Itellä kun on toi endometrioosi niin sen kanssa saa kärsiä turhaan kivuista ja tiedän miten turhauttavaa se on. Nää on samanlaisia kipuja mutta niihin on erittäin ihana ja rakastettava syy =). Kyllä me hienon asian vuoksi kärsitään!!! Tsemppiä meille!!

1.7 Tähtis, 3., Lohjan aluesairaala
1.7Unikko 1,TYKS
2.7 iida 2,L-PKS *kaksospojat 7.5
2.7 Sussu, 1., TYKS
4.7 Anniida, 1., kätilöopisto
4.7 Orkidea, 1., Vaasan keskussairaala *syntyi poika 10.6
5.7 Kata, 4., KHKS
6.7 Minni,3,Hyvinkää
7.7 Anni, 1., TYKS
9.7 Liinu, 1., Naistenklinikka
9.7 He1ni80, 1., TAYS
11.7 Anne, 1., Kotkan keskussairaala
11.7 Minnea, 1., TAYS/ Vammala
11.7 Katja, 2, Hyvinkää
13.7 Tiikeri, 1., Vammalan aluesairaala/TAYS
14.7 TANJA-24.v, 1.,kuopion kyssi
14.7 Iitu, 1., PHKS
15.7 Muju, 1., OYS
16.7 Mami, 1., Hyvinkää
16.7 Eikka, 1., Etelä-Karjalan aluesairaala(Lappeenranta)
17.7 Mari, 1., L-PKS
17.7 Hanna, ., Naistenklinikka
17.7 Kesä, 1., Kätilöopisto
18.7 Hillakka, 1., OYS
18.7 Mamá, 1., TAYS
18.7 Rouva27v., 1. Kirkkoniemi, Norja
19.7 Heltzu, 1., TYKS
19.7 Kati, 1., Hyvinkää
20.7 Odessa, 1., OYS
21.7 Tiiti-73, 1., Kätilöopisto
23.7 Moona, 1., OYS
23.7 Rusina, 2., OYS
23.7 Iines, kys
26.7 Mare, 3., SKS (Savonlinna)
26.7 Niina, 1., KAKS
26.7.Tiiti-75, 2., PHKS
26.7. Katjuska, 1., Jorvi
27.7 SOhvi, 1., Savonlinna
27.7 Lentsu, 1., Kätilöopisto
28.7 Pia, 1., Naistenklinikka
29.7. Bunny
30.7 Mamma78, 1., Kätilöopisto
31.7 Manni, 2., MKS
31.7 Taina, 1., Naistenklinikka
31.7. Kukka, 1., Kätilöopisto

Hei Bunny päivittelin tuota LA-listaa. Monesko lapsi sulle on tulossa ja haluatko antaa tiedon sairaalasta missä synnytät? Niin voisin päivittää vielä nuo tiedot listalle =)

Tigru

Me näköjään Tiikerin kanssa aktiivisimmat sepustelijat täällä!!Muilla näyttää olevan parempaakin tekemistä kaiketi!!!=)
Joo,teretuloa Bunny joukkoon heinämammojen!!

Meillä tuo ukkeli on kans sellanen duracell pupu,kokoajan telemässä jotain hommeleita,joko niittää heinää,ajaa nurmea tai rakentaa terassia,koplaa autoja......UUUhhh!!!

Miksei voi jutella mun kanssa ja silitellä!!Onneks on nuo muksut,jotka pitää äitikälle sentään seuraa välillä.Vaan on omien puheiden laatukin taantunut kovasti!!!

Miehelle meuhkasin juu,että nyt päästäis liikkumaan vielä huomattavasti vähemmällä pakkaamisella kun ei vaavi ole viel maailmassa,ei tarvii pakata vaatetta ja tuttia,vaihtovaatteita,miettiä syöttöjä ja kakksoja sun muuta.Piru kun mies on sellanen kotihiiri,ei tahdo mihkään saada sitä!!Tai kyllä saan kun tarpeeks vingyn,mutta kun haluaisin että sekin joskus suunnittelis jotain kivaa ihan vaikka meille kahdelle.Romantiikka sen mielestä on sitä kun hän rakentaa terassia MULLE taikka pesee MUN auton tai jotain vastaavaa.pläääääähhh....

Mulla on Tiikeri tota alavatsasärkyä varsinkin iltaa kohden,mutta ite olen yhdistänyt sen kudoskivuiksi,tukivyön kun laitan niin helpottaa.Kun aattelee mikä määrä painoa siinä kudosten ja venyneiden lihasten päällä on,ei ihme jos särkee.Mutta se on mun kokemus tästä särkemisestä.Mulla supistukset(ne kipeet) alkaa ylhäältä kuristavana ja puristavana tunteena(näkyykin) ja leviää kohdun joka puolelle,polttaen alavatsassa ihan kohdunsuulla ja ne alkaa kuin puukolla iskien sekä loppuu kuin napista painais.

Sun voi toi endo tehdä kipuilua kans,auttaako panadol niihin?Mulle jysäriin määräs lääkäri gramman panadolia kerralla,kolmasti päivässä.Se vois sunkin oloa parantaa.Sillä kipu lisää suppareita,samaten kakkahätä-olen huomannut!!!

Täällä alkaa paistaa taasen,grilli sauhuu,ukko on näköjään taas romanttinen!!!=)
Noo,parempi näin kuin että ois joku bilehile...Aina täytyy valittaa...
vaan tä on tätä purkua taasen,kiitos kun sain naputtaa!!!!

Jo iloisempi kata

Joo Katan kanssa me täällä vaan höpötellään hih! Kuulostaa samalta nuo meidän ukot, energia ei lopu kun vasta sänkyyn illalla sammuessa. Silittely ja mun vieressä istuminen ois kyllä kivaa mutta miks se ei tuota ukkoa innosta? No on niin paljon tekemistä ja sitä energiaaaa.. Niin mulla ei ees niitä lapsosia jotka viihyttäis, kohta on =)

Mä en aina tiedä mitä nää säryt on, mulla on se tukiliivi kokoajan ja kyllähän sen kanssa parempi on kun ilman, mutta ei se kaikkee kipua pois vie. Säryt mulla on kaiken päivää, jos sille päälle sattuu. Kerroin gynelle vaan kivuista niin se meinas että voi olla supistusta. Ja niinhän se kipu välille menee ja tulee kun supistus, mutta suppareitakin mulla on tosi monenlaisia. Saa nähä sitten mimmosia on ne mun oikeat synnytyssupistukset. Hienosti osaat kuvailla sun supparin, mä en pysty, ne menee ja tulee ettei välillä huomaa päätä eikä häntää. Ja kivuiltaan voivat olla tosi erilaisia. Mutta niin tuo naapurikin sano joka 2 synnyttäny ettei aina pysty suppareitaan laskeen, menevät niin aaltomaisesti.

Hyvä kun sanoit tuon panadolin, heti kävin nappasemassa. Sitähän mulle määrättiin kipuihin jo alkuraskaudesta, vielä sitä vahvempaa 665 mg x 2. Ne on välillä auttanu, kokeilen taas. Oon vaan nyt ollu arka niitä ottaan kun olen miettiny että jos tuleekin lähtö niin onhan se kipu hyvä tuntea. Ja mulla on ikävä kokemus särkylääkkeiden yhteisvaikutuksesta kun kerran murtu nilkka ja oksensin... niin jos sairaalassa antavatkin semmosta joka ei sovi panadolin kanssa ja tulee pahoinvointia tms. No nyt kumminkin otin, toivottavasti helpottaa! Juu ja endo lisää kipuja, ei siitä mihkään päästä.

Munkin ukko meni grillaan itelleen makkaraa, mulla ei oo nälkä kun oon vaan puputtanu jotain ja maannu.

Ja on meillä hyvät ukot, tulee hommat tehtyä eikä turhaan mee rahaa bilettämiseen tms. =) Täytyy vaan välillä komentaa sitä muakin silitteleen etten ihan turhaudu =)

Haukotus, pitää mennä kattoon paikka kesäkukille kun mies ne tonne penkkiin tyrkkää. Mä kun en enää kykene kyykkimään..

Palaillaan!

Kiitos, paasi iso hymy, kun noin minut toivottelitte tervetulleiksi!:) Avasin koneen jo nain pian uuvestaan, kun piti ruveta etsimaan muffinssireseptia. Aattelin, etta tulee vahan iltalenkki, kun lyllerran kauppaan (500m paahan:) ostamaan munia...Tuleva isukki heiluu vielakin mailan varressa ja on varmaan aika nalkanen tullessaan!

Joo, ensimmainen riivio on meille tulossa ja Englanninmailla ollaan. Katottiin tuossa yks paiva Wimbledonia telkkarista kun Nieminen (mieheni lausumisen mukaan Naiminen!) pelasi takalaista ukkoa vastaan ja riideltiin siita, kumpaako maata tuleva muksumme vastaavissa tilanteissa kannustaa...nahtavaksi jaa!:)

Ite oon huomannu, etta kylpyammeessa lohoaminen auttaa su

OHO, vahingossa lahetin!!!
Niin, kylpeminen auttaa ainakin mulla supistuskipuihin ja helpottaa rentoutumista. Oonkin miettiny, minkalainen vesisynnytys oisi!

Hauskaa illanjatkoa teille sinne grillien aareen ja hyvaa mielta maailman mahtavimpaan odotukseen!:)

bunny

Heips vaan kaikille ja Bunny tervetuloa joukkoon! Kata ja Tiikeri on tosiaan olleet ahkeria kirjoittelemaan. Mä vetäsin tänään parin tunnin päiväunet pojan kanssa, oon ollu tänään superväsynyt. Mikä lie vaivaa, aamuisin on ollu kipeitä supistuksia, mutta loppuneet sitten kuitenkin. Kata osasi muuten hyvin kuvailla miltä ne kipeät supistukset tuntuu, mulla on just samanlaisia ja oli siis synnytyksessä just tuollaisia, mutta törkeän kipeitä ja kun yks loppu, toinen alkoi... Huh, mutta oon nyt ihan hyvillä mielen menossa vauvaa hakemaan :) Pitää tässä alkaa pojalle syöttämään iltapuurot ja sitten mennään saunaan, mies aiko saunan jälkeen grillata ja mulle kyllä makkara maistuu... 15kg on tullut painoa - hui.. Hyvät illan jatkot niin Suomeen kuin Englantiinkin ja voikaa hyvin :) t.Rusina 36+0.

On se kiva että tulee uusia nettiystäviä tänne!Oon huomannu yhen huvittavan jutun:nyt kun vauvan tavarat on valmiina ja paikoillaan tulee aika usein niitä hypisteltyä ja kurkittua esim.pinnasänkyyn.Niinku oottas sielä jotain jo näkevänsä.Ilmeisesti sen verran kovasti jo oottaa oman lapsen näkemistä.Avomieskin jo sanoo ettei malta oottaa tulokasta.Innolla on apuna laittanu kaikkea valmiix.Alussa aika meni hitaasti mut nyt vaihtuu viikot äkkiä.Vaikka on tuskanen olo välillä silti toivon että vauva ois sen 40 viikkoa vahvistumassa että keuhkotkin on varmasti valmiit.Mutta ei sitä tiiä koska päättää tulla,on tää jännää...

Täytyy varmaan meidän muidenkin alkaa kirjoitella, ettei Tikru ja Kata luule, että ollaan kaikki muut jo hypätty kelkasta :)

Viimeinen virallinen viikko siis pyörähti käyntiin eilen, mutta ei mitään tuntemuksia synnytyksen suuntaan. Torstaina pesin kaikki matot, mutta ei mitään vaikutusta. Ei supistuksia tai muutakaan. Väsymys vaan kasvoi, eli eilen en sitten jaksanut tehdä juuri mitään. Tänään konttasin pitkin pihaa ja kitkin rikkaruohoja marjapensaiden juurelta, mutta ei mitään vaikutusta. Alkoi ainoastaan hengästyttää ja vippaa päästä, kun nousin äkisti ylös. Ja sekin johtuu vaan alhaisesta verenpaineesta.

Eilen oltiin miehen kanssa ekaa kertaa veneilemässä. Oli melkoinen tuuli ja vene ryskytti tosi kovin vasta-aallokossa. Huomasimme äkisti, että bensa alkaa olla lopussa ja jännäsimme, päästäänkö takaisin rantaan. Siinä kun olis vielä ryskytyksen takia mennyt vedet ja bensa olis loppunut, niin se olisikin ollut melkoinen juttu. Keskellä järvenselkää yhden pienen melan varassa ja synnytys käynnistymässä... Olis varmaan pitänyt soittaa Medi-Heli paikalle ja olisivat saaneet vinssata meikäläisen ruhon kyytiin :) No, mitään ei kuitenkaan tapahtunut, joten se siitä.

Onko teillä muilla millainen ruokahalu tällä hetkellä? Musta tuntuu, ettei mikään maistu, eikä mulla ole nälkä oikeastaan ollenkaan. Pitää oikein pakottaa itsensä syömään. Toivottavasti vauva kuitenkin saa tarpeellisen määrän ravintoa...

Möyrintä vatsassa on melkoista, varsinkin iltaisin. Oikein sattuu välillä, kun natiainen ryskää puolelta toiselle. Öisin hän onneksi on rauhallinen, joten sen puolesta saan nukkua. Muutoin öisin on kyllä melko rauhatonta, vessassa saan rampata ainakin kolme kertaa yössä. Nukkumaan kun tulee mentyä vasta tuossa puolen yön jälkeen, niin sitten alkaa tunnin välein vessassa ravaaminen. Sitä kestää tuonne neljään saakka ja sen jälkeen saan vasta kunnolla nukuttua. Sitten sitä unta riittääkin liki puolille päivin :) No, tärkeintähän on nyt levätä.

Torstaiaamuna huomasin, että mulla on alkanut jalat kutisemaan tosi kovin. Soitin sitten neuvolaan ja käskivät kiirehtiä labraan maksa-arvojen mittaukseen. No, tulokset niistä saa vasta tiistaina, joten nyt sitten jännätään siihen saakka, onko arvoissa jotain häikkää. Kutinaa ei tosin ole kämmenissä, mutta eihän sitä koskaan tiedä... Mitä haittaa muuten kohonneista maksa-arvoista on? Mä en enää muista, kun edellisestä kerrasta on aikaa 12 vuotta...

Ai niin, vielä noista ""kolmen s:n"" luonnonmukaisista käynnistysmenetelmistä eli siivous, sauna ja seksi; onko kukaan teistä onnistunut käynnistämään synnytystään näiden avulla? Meillä ei ainakaan ole vielä onnistunut... :( Eikä tuo viimeinen vaihtoehto ole enää niin kovin mielekästäkään...

Voimia viime metreille ja suureen koitokseen kaikille heiniksille!

t. Tähtis 39+1

heippa.
Täytyyhän sitä kirjoitella tänne ni pysyy mukana=)Tänään tuli täyteen rv38+0 eli uusi viikko alkaa.Viime yö oli kyllä melko tuskaista.Tuli kipeitä supisteluja.Ensin meni vatsa ihan kovaksi ja sen jälkeen ylhäältä alaspäin kauhee vihlova kipu,joka kesti n.3-4 minuuttia.Tuli ihan tuskan hiki.Täytyi olla vaan rentona ja seurata tuleeko säännöllisesti,mutta ei tullut.Alaselässä ja reisissä myös kipuja ajoittain.Tuntee,että valmisteluihin viittaavia oireita.
Kiva,ku huomenna on neuvolakäynti.Tuli tässä melkein 2 vk väliä,mutta eiköhän kaikki ole kunnossa.
Mukava lukea toisten kertomuksia ja olla ns.""hengessä""mukana.
Hyviä loppu odotusaikoja kaikille!
T.odottaja

Hienoa,hienoa-täällähän on vilkasta!!!!Kiva,kiva.....
Ja kiva kuulla,Tähtiskin palannut juttelemaan tänne!!Ja uusia tuulia näin viimemetreillä lisää!!!

Tuosta kolmesta ässästä,mun eka starttas miltei suoraan sängystä.Ja eräs kätilö sanoi synnärillä,että nykyaikana kun naisilla ei ole tuota aviollista pakollista velvollisuutta miehelleen,menee useat raskaudet yliaikaisiksi.Siitä syystä olis hyvä että pitkin raskautta kohdunsuu saisi prostaglandiineja (spermaa),ne kypsyttelevät hitaasti mutta varmasti.Eli säännöllinen lääkitys tässäkin suhteessa hyväksi.Mä sanoin miehelle että 30 viikosta eteenpäin hänen velvollisuus on joka toinen päivä lääkitä kohdunsuuta,mutta nyt siirtyi tuonne 36 viikolle kun oli niitä supisteluja niin kovasti.Täytyy sanoa,että ei välillä vois vähempää kiinnostaa,mutta on sovittukin että mun ei tarvi olla ""mukana"",seksi nyt tällä hetkellä vaan vähän tällasta ykspuolista.Mua sattuu pirusti orgasmit,ne ovat liian rajuja.Omituista että niin voi sanoa,mulla kai liian tuntoherkkä nyt tuo alavärkki.
JA sanotaan että viikot 38-40 pitäis harrastella päivittäin...

Joo,tulipa siitä pitkä sepustus....
Hyvä juttu Tiikeri että panadolit tuli mieleen,ja tosiaan voit ottaa sen grammankin verran jos tarve vaatii.

Kutinoista joku kyseli,mulla ne maksa-arvot koholla ja se osoittaa hepatoosiin päin.Mulla kahessa ollut se ja siks nyt niitä on vahdattu.Hepatoosi tosi ilkee tauti kun siihen liittyy selittämättömät kuolemat,nimenomaan vaavelin.Ja mä aion kyllä vaatia jos arvot kovasti nousussa että raskaus puretaan.Sillä kauhee ite ajatella että vaavi omassa masussa vaarassa.Ne sappihapot on vaarallisimpia,ne sydäntoksisia.Alta 6 normaaliarvo.Hepatoosissa nousee myös afos,asat ja alat,niitä myös tarkkaillaan.Ja pyritäänkin yleensä siihen jos arvot nousee viikon 36 jälkeen,synnytys käynnistellään.Meillä kaikilla viikkoja hyvin,jos aattelee tuota tautia.Mulla oli kutina kämmenissä ja jalkapohjissa ja se oli niin mieletöntä että sen kyllä tajusi,ettei kaikki ole ok.

Mulla eka päästettiin yliaikaiseksi,en itse osannut vaatia ja polkea jalkaa.mutta nyt tiedän enemmän asiasta joten aion olla tarkkana ja sanoa sanottavani.

Vaan nyt taas ruuanlaittoon!!!HEIPPA!!!!

kata 38+5

Uusi päivä taas käynnissä, kivaa lukea toisten kertomuksia :)
Minä alan nyt toden teolla jo kyllästyä tuohon mahaani, sattuu niin kauheasti kylkiluihin, varsinkin oikealle, vaikka mielestäni vauva onkin hyvin laskeutunut... kai se vaan on niin iso...Tuo koko minua arvelluttaa sikäli, että yli nelikiloista tässä tosiaan odotellaan, kaikki sisarukseni ovat syntyneet viikolla 38 ja heistä suurin on painanut 4 700g...Jos koko yhtään periytyy, niin en tosiaankaan kestä yliaikaisuutta, nyt jo ottaa hermoon niin, että itku pääsee välillä. Mieskin on aina töissä, enkä itse pääse mihinkään, kun nuo jalat ovat tuollaiset tukit! Kolmea ""ässää"" kokeilisin mielelläni ja useimmin, muttei miehellä ole nyt niihin touhuihin aikaa...enkä minä voi syyttää häntä. Odotella vain...ja odottavan aikahan on pitkää.

Ilma on ihana! Olen kutonut vauvalle vielä nuttua, vaikka sormia särkeekin niin vietävästi, ja ranteita! Mutta pakko on jotain tehdä, en kestä maata vaan - vaikka kudonta onkin sitten kivulloista ja hidasta. Muuten mielestäni voin hyvin, tuntuu, että jaksaisi mitä vain! Supistuksia tulee ajoittain, niitä puukon viiltoja alapäähän ja reisiin säteilevää kauheaa kipua, muttei mitään säännöllistä. Maha on ihan sekaisin...Mistä minä luin, että niin kävisi ennen synnytystä usein...?

Mutta hyvää odotusta kaikille ja aurinkoista mieltä! Kun osaisi ajatella jotain muuta, kuin synnytystä ja vauvaa...

Kesä 37

heippa vaan kaikille!
Mukavan pitkä toi la lista, meitä heiniksiä on reippaan laisesti, ja mukavaa että uusia tulee mukaan!!
Täällä aletaan olla totaalisen kyllästyneitä tähän isomahaolotilaan ja toivotaan että ei mene ainakaan yliaikaiseksi, mutta sitä kun ei tiedä:)
Mulla ei noi siivous, sauna ja seksi tee yhtään mitään, tosin viikkoja nyt 36+1 joten ei kaiketi tarvitse vielä tehdäkkään.
pieniä vatsan kiristyksiä on havaittavissa aina välillä mut liekkö ne suppareita vai mitä, ei kipeitä kuitenkaan.

Mites muuten vietitte juhannusta?
Meillä oli ystäväpariskunta kylässä 3viikon ikäisen vauvan kanssa, eli siinä grillaillessahan se meni. Oli kyllä yllättävän mukavaa vaikka meil on ollu perinteenä aina mökkeily mut tällä kertaa se jäi väliin. Kivaa siis oli kaikesta huolimatta:)

Rusina: Mul on kans aika äitipolille ensiviikon perjantaina.
Mietin et menenkö yksin vai miehen kanssa, mut sitä lähinnä ajattelin et meneekö siel tosiaan 2-3 tuntia, niinku lapuissa luki? ja lääkärikö sen lantion kokeilee, vai ultrallako se katsotaan?kaikki tietysti selviää siellä mut kiva tietää etukäteen:) Meillä on ahdaslantioisia lähisuvussa useita, siksi siis helpottavaa tietää etukäteen tilanne.

Monilla alkaa tulla viikot täyteen, kohta niitä vauvoja alkaa tulla heiniksiinkin:)
Älkää sitten hävitkö minnekkään vaan tulkaa kertomaan kuulumisia, ja synnärikertomuksia, niit on varmasti kiva lukea.

Kuulemiin!
Moona 36+1