**Helmikuun Helmet 2008** syyskuu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
pilvipouta:mulle sano kätilö ennen rakennetta et älä käy vielä vessassa.

mä kanssa meinaan hankkia useemman pienen vaatekerran kun ainakin esikoisella niitä saatto päivässä mennä useempi. parempi sitte olla varalla ja kun niitä halvalla saa kirppareilta ja eteenpäin sitte ku vauva kasvaa.

ja noista pakkasista, oon kans kauhistellu et vauveli syntyy just keskelle pahimpia pakkasia, mulla myös tuoreessa muistissa viime talven paukkupakkaset, hrr. oisin halunnu alkaa nukuttaa tätä kakkostaki heti ulkona mut eipä pysty ku talvivauva :/ mut eihän noita syntymäaikoja päätetä, pääasia että meille vauva syntyy :heart: sekään kun ei ole mikään selviö. lähipiirissä on 2 endometrioositapausta, toinen tosi vaikea et raskaus on ivf-raskaus vaikka kyseessä nuori nainen.

varoituksen sana teille kanssasiraret, ettei teille käy samoinkuin minulle (meinasi käydä ) :|
Tuossa äsken jauhelihaa käristelin ja aloin noukkiin maustehyllystä tavaraa, ni eiköhän paita nousu ylös ja en hoksannukkaan et maha on jo noin iso (siis oikeesti on vielä pieni)..mut hipas pannua, onneks ei tullu ku pikku jälki! Isäntä jo kyl pari iltaa sitte varotteli et kohta saat ruokaa tehessä ottaa yhen askeleen taaksepäin ette maha pala..ja mä mokoma ku en uskonu =)

:heart: Meidän neiti touhuaa masussa niin että isikin jo tuntee liikkeet :D eilen illalla maattiin sängyssä sillai vierekkäin minun masu miehen selkää vasten ja neiti potkiskeli isiä selkään :whistle: Sai kyynelet nousemaan miehen silmiin :heart: :heart: Tää päivä on ollut suht helppo ei oo kovasti supistellut selkää vaan pikkasen jomottaa :whistle: Huomenna lääkäriin, kattellaan mitä on mieltä jatkanko töissä vai pistääkö saikulle. Toivottavasti ei ole paikat alkanu enenpiä pehmenemään :/ Tää neiti vaan istuskelee täällä ja potkii alaspäin ihan kunnolla välillä tirvasee tuonne rakkoon meinaa tulla lirut housuun :ashamed: Luojan kiitos ei ole vielä tullut :laugh: Kait nuo lantipohjanlihakset on jonkinlaisessa kunnossa vaikka kolmesti oon jo synnyttäny ;) Eipä tänne tämän kummempia :wave:

Tarppa ja tyttötoukka 21+0

Tarppa Miulla on tuota vararavintoa sen verran nimenomaan tuossa edessä, että tuskin mies tuntee liikkeitä vielä pitkään aikaan. Kun ei tunne vaikka kättä pitää ihan siinä mihin Takku potkii :ashamed:

ei näy eikä tunnu mullakaan liikkeet vielä ulospäin vaikkei ylimäärästä olekkaan. etuseinäistukka se vaimentaa, luulen ma. no kyllä ne kerkee vielä näkymään ja tuntumaan ulospäin ja paljon :heart: =)

Tarppa: mulla kanssa vaavi perätilassa ja välillä oikeen tuskaa kun pissittää ja potkuja satelee rakkoon |O

ei tunnu ulospäin, kun ei tunnu vielä sisälläpäinkään :/ Välillä jotain outoa tuntemusta on, mutta ei siitä voi varmaksi mennä sanomaan että liikkeitä :ashamed: Odottavan aika on pitkä... Ja pelkään jo valmiiksi että seuraavassa neuvolassa ei kuulukaan sydänääniä :ashamed: Pitäis vaan koittaa olla stressaamatta, mutta ei oo helppoa! Sitten kaikki tietty kokoajan kysyy joko potkii...

Rakenneultran pissaamisesta en osaa sanoa, mutta meillä luki siinä nt-ultran lapussa että tehdään aina alakautta (kun joku tuossa sano että oli siksi tehty kun oli käyny pissalla). Ensin katsovat aina mahan päältä ja sitten tarkemmin alakautta. Näin päksissä.

Vinja ja Urmi 18+1

Liikeistä...täälläkin tuntuu jo pienesti ulospäin, kun pieni pyöriskelee...yleensä tuo vaan karkaa ulottumattomiin heti kun isukki laittaa kättä masulle :D . Muutaman kerran kuitenkin iskäkin onnistunut liikettä tuntemaan.
Samoin näkyy kyllä myös isoimmat liikkeet mahan päältä...välillä jää vaan itekkin oikein tuijottelemaan niitä mahan nykäisyjä/pomppimista, on se vaan niin ihanaa ajatella että siellä se pieni myllää ja elää omaa elämäänsä, minuin sisälläni :heart:

Vinja muistan kyllä kuinka odottavan aika toooodella oli pitkää...minäkin aloin tuntea liikkeet varmasti vasta aika myöhään, mutta aika äkkiä ne sitten voimistuivat. Ja tosissaan ahdisti kun kaikki koko ajan utelivat, että jokos jokos... Ja tietysti mietti, että onkohan siellä enää edes elämää, kun ei mitään vieläkään tunnu...

Mirtsu+ sintti 21+2

tällästä rupesin kyselemään että onko teistä vielä ketkään hommannu vaunuja/muita isompia hankintoja?

ku minä nyt innostuin noita yhdistelmiä kattomaan sieltä täältä ku on pakko ostaa ku esikoisella oli sellaset vaunut jotka hädin tuskin kesti sen aikaa ku tarvittiin. kyselinkin jo muutamilta alustavasti ja lupasin perjantaihin mennessä ilmottaa otanko ja molemmat vaunut oli tosi siistejä eikä myyjät ainakaan sanoneet mitään vikoja ja hinnatki oli 70-80e niin ei minun mielestä paha ollenkaan. oonko minä jo liian aikasessa jos nyt ne ostan..? :ashamed:

rv 17+5

Tere,

täällä taas valvoskelen, ja aamulla pitäis töissä olla klo 9 reikä leipä... :whistle:

Tosta rakko tyhjänä/täynnä- asiasta: meille Hgissä, Kättärillä, kehotetaan käymään wc:ssä ennen ultrausta ja vatsan päältä ultrataan rakenne. Multa tsekattiin istukkaa vielä alakautta, kun on tossa edessä, mutta jos ei mitään erikoista ole, niin kattoovat ilmeisesti vaan päältä.

Liikkeet ei tunnu päältä päin, eikä joka päivä muutenkaan: tänään hynttyrä tosin liikehti, kun olin Topi Sorsakosken ja Agentsin keikalla. Nyt kun tota vatsaa jo on ihan kivasti, huomaa miten sitä vaistomaisesti varoo ihmismassoja, että tuollakin keikalla sitä hakeutui ihan mielellään taakse syrjempään ja teki mieli pidellä käsiä vatsan suojana koko ajan. Ihan niinkun varalta... Oletteko muut huomanneet vatsansuojelua toimissanne?

Nyt öitä,

evaellen & helmieemeli 21+0

Heippa täältäkin. Eilen oli rakenneultra ja kaikki oli hyvin. Sydänkin oli mitä mainioin, vaikka stressasin sitä kun ne sykkeet on ollut niin kovat. Meille tulee pojan palleroinen =) Ihanaa oli nähdä vauveliini. Oi oi, kumpa jo olis helmikuu. Me oltiin Kättärillä ja siel kehotettiin tosiaan käymään pissalla ennen ultraa ja pelkästään päältäpäin ultrasivat. Istukka on etuseinässä.
Piti sitten mennä heti illalla ostiskelemaan vähän vaatteita pikkumiehelle, tai itseasiassa niitä tarttu mukan aika paljon :whistle: Pääosin 56 kokosia ja yks 62 ylisöpö verkkaripuku =) Tää mamma vähän hurahti, mutta sallin sen itselleni. Eilinen meni ihan sumussa, hymyilin vaan ku joku hölmö enkä saanu töissä yhtään mitään aikaseksi. Mulla on muutenkin tosi paha motivaatio ongelma töissä, mä haluan vaan jo mammalomalle, lasken melkeen päiviä jo..

Meillä on jo vaunut hankittuna, samoin turvakaukalo ja jalusta. Ostettiin itseasiassa jo aikaa sitten ku olivat tarjouksessa.

Evaellen kyseli vatsansuojelusta, mulla on ihan samoja "oireita" :)

Meijän poikkeliinin liikkeitä tuntuu joka päivä mutta ne on kyllä tosi hentosia, muljahduksia ja pikku töytäsyjä. Antas vaan kunnolla monoa
=) Ja sitten ku se alkaa antaa ni valitan varmaan, että potkii niin kovaa :whistle:

Hyviä vointeja kaikille!

Liikkeistä! Minullakin vauvanliikkeet tuntuu ja näkyy jo ulospäinkin niin, että mieskin on saanut osansa potkuista :D
Ja vatsansuojelusta, niin se on ihan pakkokin suojella vaistomaisesti ja tietoisesti.
Nuo nuoremmat lapsoset, kun tuppaa hyppimään mun päälleni aina kun sohvalla makaan tai sitten juoksevat aina täysillä syliin. Eivät vielä ymmärrä varoa.
Mieskin usein nostaa kätensä mun vatsan eteen ihan vaistomaisesti, jos kuljemme väkijoukossa tai joku lapsista meinaa hypätä vatsaa päin.
21+2 :wave:
Ja Mielikille tsemppiä ultraan, äläkä turhaan stressaa. Pikkuisella on varmsti kaikki ihan hyvin :hug:

Huomenet!

Meillä ainakin Seks:ssä on aikaisemmin saanut olla rakko tyhjä ultraan mennessä ja luulen että sama käytäntä jatkuu tälläkin kertaa.

4d-ultraan mennessä sain ohjeen käydä tuntia aikaisemmin pissalla jonka jälkeen pitää vielä juoda litra :o Saapa nähdä miten meikäläisen ei-seurapiiri-rakolla onnistuu :snotty:

Liikkeet tuntui ekan kerran päällepäin lauantaina ja eilen taas tunnustelin vatsaa niin kyllä pieni kävi itsestään ilmoittamassa :heart: Muistan viime raskaudesta, että sitä näkyä kun vauva masussa pyörii niin että masu heiluu, voisi tuijotella kyllästymättä vaikka miten pitkään :D

Onnittelut taas hyviä ultrakuulumisia saaneille, ainakin Sahrami oli ultrassa käynyt :heart: :flower:

Mielikille tsemppiä tulevaan 4d kokemukseen, kyllä pikkuinen varmasti voi hyvin =)

Masun suojelusta, kyllähän sitä tulee varottua eri tavalla kuin normaalisti. Meillä junnu tykkää istuskella masun päällä ja vielä hytkyä siinä mutta siitä riemusta täytyy vähitellen luopua.

Nyt on mentävä syömään aamupala niin saa alkaa pullan leipomiseen kunhan taikina aan on riittävästi kohonnut :p

äitsy ja pieni 19+4

Liikkeistä Meillä pikkutyyppi liikkuu vilkkaasti. Ekat liikkeet tunsin ensikertalaiseksi todella aikaisin, 16+0. Ja tyyppi potkii pontevasti. Isäkin on saanut osakseen. Lauantaina pieni oikein raivolla potki isäänsä, kun mies laittoi kätensä peitonheiluttamisen jälkeen mahalleni. Pienellä on aina sänkypuuhien jälkeen tapana osoittaa mieltään, että hän on moista höykyn-köykkyä saanut. Ja me, ilkeät vanhemmat, vain nauramme. Mutta pienen potkinnat ovat sellaisia, että minä jään kyllä jo kuulostelemaan, jos en useampaan tuntiin mitään tunne. Tuupin tyyppiä hereille ja kuulostelen. Nyt onneksi raajat ovat jo sen verran pitkät ja vahvat, että tavallaan tunnen myös väärään suuntaan tehdyt potkut, kun pienen selkä muljahtelee vatsaani. Samoin neliraajanuijimista olen jo saanut osakseni. Voin tuntea yhtäaikaa oikealla ja vasemmalla reunalla naputusta, eli käsissäkin on jo voimaa.

Liikkeet tunsin varmaan niin ajoissa, kun tyypin ruoka tulee takaseinästä ja ylimääräistä painoa ei ollut ennen raskautta. Raskauden myötä ihan-vaan-minun painoni lie jopa tippunut, ainakaan viime neuvolalle paino ei ollut noussut yhtäpaljoa, mitä jo vatsan sisällä oli tyyppiä ja sen kotia.

Kati 20+0

Zuku, huvitti tuo ruuanlaittoepisodisi, kun ei kerran pahasti käynyt! Muistui nimittäin mieleen se, että esikoista odottaessa mulla oli koko ajan mahan päällä joku tahra, kun ilmeisesti syön niin sottaisesti että tippuu ruokaa suusta :laugh: Siis tietysti vasta sitten, kun maha oli iso, ei nyt ihan näillä viikoilla vielä... No, mä luulin tosiaan että kyse oli vain mun huonosta haarukkatekniikasta, mutta saman ongelman olen kyllä havainnut siskoilla ja kavereillakin.

Ultrasta ja rakosta sen verran, että mulle taas on naikkarilta sanottu, että kun ultrataan alakautta, rakon pitää olla tyhjä, ja kun mahan päältä, mieluummin täynnä. Että ota nyt näistä sitten selvää...

Tyttiliini 18+6 ja rakenneultra huomenna!

Moikka,

kiva oli tosiaan lukea Hissukan kertomuksia esikoisen odotuksesta, koska tosiaan välillä on ihan hassu olo, kun ei sitä vauvaa osaa ajatella aina konkreettisesti. Tosin nyt kun liikkeitä tuntuu päivittäin, on ajatukset muuttuneet konkreettisempaan suuntaan. Sunnuntaina tuli tippa oikein silmään, kun sohvalla makoillessa tunsin potkuja alavatsaan ja sit kevyesti tönäisin sitä potkukohtaa niin pikkuinen vastas heti potkulla :heart: Aivan ihana fiilis, että se tosiaan reagoi mun kosketukseen!

Sahrami, mulla on sama juttu työmotivaation kans, ei kyl yhtään enää kiinnostais... Nytkin vaan täällä kirjoittelen työajalla ;)

Rakenneultra on sitten ylihuomenna, jännää!!!

Mua ohjeistettiin Jorvissa ennen rakenneultraa että voin käydä pissalla ennen ultraa. Myös mulla ultrattiin istukka alakautta, muuten mahan päältä.
Joskus 70-luvullahan piti kuulemma juoda paljon ennen ultraa jotta näkyisi paremmin, ehkä se on kans paikasta riippuvainen nykyään.Laitteethan on varmasti kehittyneet niistä ajoista..

Mä tunnen kyllä liikkeitä lähes päivittäin, ne on niitä samanlaisia kutittavia fiiliksiä. Ulospäin ei kyllä tunnu, eikä mun mies edes kokeile tuntisko. Edelleenkään se ei mitenkään esim juttele mahalle tms. Mutta enpä tee sitä minäkään! Mä oon kans lähinnä hämmästynyt että joku "olio" on tosiaan mun mahassa. Ultrassa ja neuvolassa kun kuunnellaan sydänääniä, oon toki kauhean iloinen että kaikki on hyvin mutta en mä osaa ajatella että mä pykäisen jonkun valmiin lapsen itsestäni helmikuussa.. Se tuntuu vielä niin epätodelliselta vaikka ihan varmasti mä nautin äitiydestä täysillä.

Kun mun poika synty ja nostettiin siihen mun mahan päälle, niin mä muistan että ensimmäinen tunne oli silmitön hämmästys. Että jösses, kukas tämä on? Ihan vieras, vaikka jollain hullulla tavalla ihan tuttu. Ja vaikka olin tietysti etenkin loppuraskaudesta jutellu vauvalle ja kuvitellu jotenkin tietäväni, mikä siellä mahassa on, niin kyllä se tilanne kun sen oikeasti näki... Siis että siellä oli ihan JOKU, ei pelkästään "vauva". Äh en mä osaa selittää, siis kun sehän on joku ihminen, jotai ei ole ikinä tavannu, vaikka on eläny sen kanssa jo monta kuukautta!

Että ei mun mielestä ole mitenkään outoa, hälyttävää tai väärin, vaikka vauva tuntuisikin vielä etäiseltä ja epätodelliselta ajatukselta. Herrajee synnyttyään se vasta kummalta tuntuukin :laugh:

Tarppa Liikkeet tuntuu ja näkyy täälläki jo masun päältä. Viime yönä puolilta öin herra alkoi mökyämään oikein kunnolla massussa ja pikku kumpuja nousi muutaman kerran massun päälle. Ihania moukkuja! :D Isikin tuntee potkut jo ja on ihan innoissaan.

rakenneultraan kun menin niin saaduissa ohjeissa luki et rakon tulee olle täynnä sinne mentäessä. Tyttöä kun odotin niin jouduttiin odottamaan kun ajat olivat lahjakkaasti myöhässä niin jouduin vessaan tyhjennykselle välissä. Ultraaja sanoi et sul rakko on ihan tyhjä mut ei se kai haitannu kun kaikki mitat jne saatiin. Kummasti nämäkin vaihtelee näköjään paikkakunnittain/kaupungeittain.

Meillä tämä asukki on majaillut masun alaosassa vaikka ylhäällä tilaa olisi kauheasti jo. tuntuu et alavatsa halkeaa kun möyrii siellä ja puskee itteään läpi. :D Rakko saa kyytiä kun se on täynnä ja nopsaan saa vessaan juosta.

Täällä joku muukin oli kirjoitellu verta vuotavista pukamista. Mul ne on vaivanu pitkään ja välillä paremmat ja toisinaan taas vuotaa jne jne. Todella ärsyttävä ja inhottava vaiva.Aina säikäyttää kun verta näkee mut tietää et taas on pukama rikkoontunu.

Nyt pitää alkaa puolukan survontaan...sain kaksi ämpäriä puolukkaa kun eivät antaneet mun lähteä itte noukkimaan selkäsärkyjen takia. Tänään ehkä kuitenkin lähden metsään kun särkyjä ei vielä ainakaan oo näkyny tällepäivää...

Päivänjatkoja!

Jepsu ja Poju 20+1

Onnea Mirtsulle ja Sahramille hyvistä rakenneultrakuulmisista! :flower: :heart:

Hisukka ja Tyttiliini, kiitos teille hienoista omakohtaisista kertomuksista liittyen tuohon "vierauden" -tunteeseen :flower: =) Itse juttelin asiasta äitini kanssa ja hän kertoi oman kokemuksensa olleen hyvin paljon samanlainen. Sanoi, että vaikka toisilla naisilla se tunneside syntyy hyvinkin pian, niin hänellä oli kummankin lapsen osalta sellainen "parin kuukauden tutustumisvaihe" syntymän jälkeen uuden tulokkaan kanssa. Olin asiasta aivan hämmästynyt, sillä äitini on aina ollut sellainen "superäidillinen" sekä omia että naapurin lapsia kohtaan... Eli niin se varmaankin on, että ei se tunnesiteen "muodostumisnopeus" ole millään lailla suhteessa "äidinrakkauden" määrään. :heart: =)

Liikkeistä, täällä mies on kanssa jo pari viikkoa tuntenut ennen kaikkea potkut, kun on laittanut käden mahalle. =) Tosin meilläkin kaveri on usein rauhoittunut saman tien, kun mies on ison kätensä masun päälle laittanut... Siihen mies on sitten vain "polleena" todennut, että "kyllä pojan pitääkin isän käden alla rauhoittua..." :laugh: Ulospäin ei kyllä mitään selvää näy, sillä mullakin on tuota "vararengasta" varsinkin nyt raskauden aikana hieman päässyt muodostumaan... :ashamed:

Pöhinä

Pöhinä tuo äitisi käyttämä sana "tutustumisvaihe" kuvaa oikein hyvin omia tunnelmiani synnytyksen jälkeen. Kun oli itsekin vielä toipilaana ja mieli matalalla kipujen vuoksi, niin vaikea oli innostua siitä mummojen ja mammojen "sillähän on kaikki varpaatkin"-hössötyksestä... vaikka hauskahan sitä oli seurata. :D Alkuaikoina sen rakkauden pikemminkin tiesi kuin tunsi... mutta muutaman viikon se vei, ja sitten olin kyllä kaikkien määritelmien mukaan vauvaansa höyrähtänyt äiti itsekin! :D

Mä olen tosiaan ollut aina hitaasti lämpenevä ihminen jolta ei juuri temperamenttia löydy (mies voisi toista väittää näin raskausaikana :whistle: ), mutta ei se välttämättä huono juttu ole sinänsä. Tuo tyttö kun on perinyt luonteensa muulta suvulta ja sitä temperamenttia, omaa tahtoa ja uhmaraivoa löytyy runsain mitoin, niin hyvä on etten ole itse samanlainen. :D Vaikka välillä pinnaa toki kiristää, niin yleensä osaan ottaa rauhallisesti ja huumorilla, enkä lähde mukaan siihen tahtokisaan... ja koliikkiaikana viilipyttyhermot oli enemmän kuin tarpeen. Tämä vain lohdutukseksi muille samanluonteisille, pitkä pinna ja tasainen luonne on ihan hyviä luonteenpiirteitä tuleville äideille! =) Vaikka sitten muuten olisikin vähän hidas sytytys asiassa kuin asiassa! :laugh:

Ai niin, tuosta ultrajutusta mulle sanottiin, että jos ultra tehdään vatsan päältä niin on hyvä olla edes vähän virtsaa rakossa, tosin rakenneultrassa sen kai ei ole niin väliä kuin np-ultrassa. Mutta jos ultrataan alakautta niin sitten tyhjä rakko.

Hissukka rv21+2

:( Kävin tänään lääkärissä ja teki sisätutkimuksen, kohdunkaula pehmentynyt, pituutta vajaa 2cm ja paikat sormelle auki! :o Ompa hienoo, kiireellisenä sain lähetteen jatkotutkimuksiin äitipolille ja jo soittivat äsken sieltä että tiistaina ois aika. Lepoa ja sairaslomalle 10.10. saakka. :| Saas nähdä kuinka tään raskauden kanssa vielä käy :'( Yksi keskenmeno tänä vuona takana ja se kyllä riittää... Onneksi vauva liikkuu ja sydänäänet oli ok!

Tarppa ja tyttötoukka 21+1

:hug: Tarppa. Hyvä että huomasivat ajoissa! Varmasti lepo auttaa, ja pikkuinen pysyy kyydissä vielä pitkään. Ja kohta pikkuinen on jo niin iso - että voi syntyä terveenä vaikka tulisikin jo maailmaan. Nyt vaan jäitä hattuun, ja lepäilet rauhassa. Ymmärrän että huoli on suuri - mutta yritä ottaa rennosti. Olette ajatuksissa! :heart:

Pää kylmänä Tarppa, kuten c81 sanoi, hyvä että huomasivat ajoissa. Nyt sun täytyy kyllä sitten ottaa tooooodella rauhallisesti.

Vaikka onhan tuo tietysti kauhean hermostuttavaa. Usko mua, mä ymmärrän ja symppaan täysin kun itse olen koko ajan helisemässä vuotojen ja kipujen kanssa ja jatkuvasti hermoromahduksen partaalla. Maanantaina kävin lääkärissäkin taas (yksityisellä) ja hermostuin, kun se sanoi, että ulompi kohdunsuu (mikä lienee, ihan uus termi mulle) on vähän auki. Kuulemma normaalia uudelleensynnyttäjälle? Enpä tiedä, vähän pisti miettimään.

Mutta siis se mitä mun piti sanoa sulle on, että älyttömän hyvä juttu, kun viikkoja on sulla sen verran että nyt asia otetaan vakavasti synnytyssairaalassa ja äitipolilla. Ne tekevät kyllä kaikkensa, jotta lapsi saadaan pysymään mahassa riittävän kauan.

Itseäni ahdistaa se, että kun mulla viikkoja on vasta 18+6, en saa edes aikaa äitipolilta eikä päivystykseenkään kuulemma ole asiaa ellei ole kovat kivut. Tämä siis johtuu siitä, että viikkoja on niin vähän, ettei vielä voitaisi tehdä mitään. Mutta kuten sanottu, sulla tilanne on toinen.

Kyllä näistä selvitään, otat vaan tosiaan ihan rauhallisesti ja vältät kaikkea, mikä voisi pistää supistamaan. :hug:

Yhteistyössä