Helmikuun helmet 2011

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Luppis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tervetuloa kerhoon Jemp :) Minun vatsa ollut raskauden alkumetreiltä lähtien tosi huonotoiminen. Kohtalainen apu on löytynyt Vi-Siblinistä eli sitä aamuin illoin.

Minullakin oli sokerirasituskoe ja arvot oli kunnossa.

Heh, sellaista vatsantoiminta-ainetta ei varmaan ole olemassakaan jota minulta ei löytyisi. Eli todellakin olen kokeillut kaikkea, jota raskausaikana saa käyttää. Esim. Acoicur ei minuun tepsi ja aika moni aiheuttaa vain hurjia ilmavaivoja. Vi-Siblin on kohtuu hyvä ja lähes säännöllisesti on saanut vatsan toimimaan ilman muita oireita. Muistathan Jemp tosin käyttää tuotetta ihan hyvän tovin säännöllisesti, jotta toimivuudesta/toimimattomuudesta saa käsityksen. Eli mikään "heti helpottava"-tuote se ei ole.

Heippa! Hiljaista on tosiaan ollut helmimammojen palstalla. Tänne kuuluu kaikenkaikkiaan ihan hyvää. Pientä kolotusta nyt on vähänväliä ja alkuviikon olen potenut päänsärkyä, joka ei oikein lääkkeilläkään hellittänyt. Nyt kuitenkin taas työn touhussa ja toiv. ei tarvitsisi sl olla ennen äitiysloman alkua. Hain varhennettua äitiyspvrahaa joulukuun puolestavälistä eteenpäin. Nyt odottelemaan äitiyspakkausta! :) oli taas kelalle setviminen noissa tuloasioissa ja vielä pitää toimittaa uusi selostus tuloista lähempänä ajankohtaa. Pienokainen pyörii ja möyrii paljon ja tuntuu kuin innostuisi jostain asioista esim. tietynlaisesta musiikista, tai sitten se on ollut sattumaa:D viime neuvolassa vaaka näytti, että 10kg on jo mennyt rikki joten nyt pitäisi olla maltillinen sokerin ja rasvan suhteen, ettei tulisi ylimääräisiä mussuteltua :O Kertoilkaa kuulumisia!
jeppana 26+2

Heips,

täällä myös kaikki hyvin, jos ei oteta lukuun aivan älyttömän kipeää selkää. Sairaslomalla ei silti ole vielä tarvinnut olla, vaikka eipä kai siitäkää haittaa olisi. Painoa tullut koko raskauden aikana 1,5 kiloa. Vauva on todella vilkas ja liikkuu lähes koko ajan. Pitäisi varmaan varata 4d-ultraan aika tässä vähitellen. Oletteko muut ajatelleet mennä??

t. Linda 24+6

Heipä hei täältäkin...

Me käytiin kurkkimassa viime viikolla masukkia ja siellä se kellotti nätisti kaksin kerroin varpaat melekein suussa :D Liikkeet on tosi voimakkaita ja kyl välil tuntuu et yrittää vattan läpi tulla... Seuraava ultra onki joulun jälkeen... Mä en varmaan siihen 4D ultraan lähde kun näil näkymin noi ultraukset mammapolil loppuun asti paino seurannan takia ku noi mun sokerit muka vähä koholla ja kun edeltäjä oli isokokoinen... Sokeri seuranta mul onki kokoajan päällä ja säännöllisin väliajoin sit labras pitkäaikas sokerit, onneks ei rasitusta kuitenkaan uudelleen... sen välttää kun jäi eka rasituksessa kiinni, muute sen ois joutunu uudelleen tekee...

Tänään kävin neuvolas ja ny sit tuli se -20 kg täyteen... mul vaan ei mee ymmärrykseen se miks paino edelleen putoaa kun nyt kuitenkin jo ruoka pysyy sisällä ja saan kutakuinkin syötyäkin... tosin ei pie valittaa itestänihän se paino on pois :D Ja vauva kasvaa normaalisti, se on se pääasia... nyt oli paino arvio n. 900g :)

Mul on kans noit masu ongelmia... mut se taitaa johtuu ihan siitä kun toi ruokavalio on mitä on... isona miinuksena on nyt tullu ilmavaivat, kanssa eläjät ei aina niin tykkää :)

Selkä on kans alkanut oireilemaan, mut se on ollu odotettavissakin jo sillä sama on ollut liki joka raskaudessa :( supisteluja on aikas tiuhaan välil ja tosi kivuliaita, mut kaik on siitä huolimatta onneks ok kaikin puolin... Liikkuminen on välil haasteellista, varsinkin jos pidempään on jaloillaan...

Mukavaa loppu viikkoa kaikille

-Anskuli rv. 26+3

Täällä kauheassa flunssassa :( noh tänään kävin apteekista ostamassa vi-sibliniä, katotaan alkaako maha toimia :D eilen mul oli kauhea kipu vasemmassa kyljessä, kun tämä masu-asukki jyskytti siihen koko päivän.

Tänään piti olla sokerirasituskoe, mutta jouduin perumaan tän flunssan takia, ens viikolla uudestaan. Huomenna neuvolalääkäri...painoa on tullut nyt noin 5 kiloa. Ihanaa, kun kohta on joulu, lapsetkin niin intona odottaa :) ja siitähän ei sit enää kauaa mene, kun kaikilla jo vauvat sylissä.

Oikein mukavaa vknloppua!

T: Jemp+maha rv 27

Taustailija täältä kommentoi, että laitan joka ilta likoamaan tuoremehuun 2-3 ruokalusikallista vehnäleseitä (49% kuitua) ja vedän sen sitten aamulla tyhjään vatsaan. Se on mulla auttanut. Ekassa raskaudessa noin puolesta välistä raskautta lähtien oli ihan julmettuja pukamavaivoja kovan vatsan takia ja käytin raskauden jälkimmäisen puoliskon päivittäin Levolacia, mutta silti pukamat oli ihan helvetillisiä. Nyt olen toistaiseksi (rv 25) pärjännyt leseillä ja yrittänyt syödä mahdollisimman paljon vihanneksia (siinä olen aina ollut tosi huono). Suosittelen siis leseitä.

Täällä on oltu ihan fiiliksissä, kun hyvä ystäväpariskunta sai muutama pv sitten onnellisesti ison pojan, yli 4kg :) Eilen illalla mulla oli supistuksia todella tiuhaan, kun entinen loppui niin seuraava alkoi. Sitä kesti muutaman tunnin. Nyt nuo alkavat puristaa jo aika imakasti ja tuntuu ylettyvän jo kohtu rinnan alle, ei tunnu mukavalta. Aloin jo epäröidä pitäisikö alkaa jonnekin suuntaan soittelemaan, kun selkäänkin hieman sattui mutta kyllä nuo yön aikana rauhoittuivat! Äitiyspakkaus saapui alkuviikosta ja sitä menikin ilta penkoessa. Miten muilla menee?

Onpa täällä hiljaista. Mitäs helmikuisille kuuluu?

Tänne kuuluu hyvää, mitä nyt hyvinkin paksulta alkaa olo tuntumaan. Haastavaa pukea lämpimästi päälle ja pystyä vielä liikkumaan :) Eikö odottajien oleteta käyvän ulkoilemassa, kun mamma-ulkoiluvaatteita ei tunnu löytyvän mistään? On sitten pitänyt tuunailla toppahousuja, että on päässyt pakkaskeleillä pihalle.

Hankintojakin on tehty eli äitiyspakkaus tuli, sukulaisilta vanhoja vaatteita, vaunut ostettu, sänky saatu lainaan jne. Eikä olisi enää montaa työpäivääkään jäljellä.....huiii :)

t. haavelapsesta 32+0

Heipä hei!

Onpas täällä kyllä kovin hiljaista...

Tänään olikin jälleen neuvola päivä ja painokin on alkanut vihdoin vähän nousu kannalle... Toivottavasti ei kuitenkaan paljon tulisi nousemaan... Hemppa oli laskenu suht kiitettävästi, mut siin löytyy selitys sille miks välistä pääs on olo mikä on... nyt alkoikin sit neuvola käynnit kahden viikon välien...

Masu alkaa näkyä nyt jo aikas hyvin ja moni on sanonutkin että nopsaan pomppas esiin... Selkäkipujen kanssa saa kamppailla päivästä toiseen, kävely on välillä haasteellista varsinkin jos paljon liikkuu... ja sen myötä yötkin on välistä mitä on kun jokaista asennon vaihtoa saa varoa...

Minä olen yritellyt laittaa kotiin vähän joulun tuntua, jotenkin tänä vuonna tuo joulu fiilis on vähän hukassa :( mutta josko se vielä jostain löytyisi... sen tosin jo päätin että en ala joulun kanssa stressaamaan vaan annan mennä omalla painollaan (mutta uskon että käy niin kuin joka joulu, eli stressiä ja kiirettä riittää )...

Mukavaa joulun alusaikaa kaikille

Anskuli ja "Einari" rv. 30+4

Hei kaikille,

Mites helmimasut jakselee? täällä hyvin, jokseenkin tuo liikkuminen alkaa olla hankalaa kaikenlaisten kipujen myötä. Joulua olen kovasti laitellut ja välillä pengon vauva tavaroita :D

Ens viikolla neuvola ja seuraavaks tehdään lähete sectio ajan varaamiseen, ahtaan lantion takia.
Aika on mennyt tosi vauhdilla, kun ei ehdi tännekään kirjoittelemaan.

Hyvää Joulua!

T:Jemp ja maha-asukki rv 32

Heippa helmikuun mammat.

Taustailin teidänkin ketjua, vaikka itse kuulun tonne maalismammoihin... :)

JEMP: Olisin halunnut udella, kuinka sinulla on todettu tuo ahdas lantio? Oletko synnyttänyt kaksi ensimmäistäkin lastasi sectiolla, tai onko esim ensin yritetty alatiesynnytystä, vai kuinka tämä diagnoosi on tehty? Entäs, oletko kovin pienikokoinen muuten? Kätilö tosin sanoi minulle että naisen ulkoinen koko ei ole missään tekemisissä lantion koon kanssa... Niinköhän.. Paljon kysymyksiä, mutta olen kiinnostunut koska (peruskoulupohjalla ja edellisen synnytykseni perusteella:)) olen ihan itse tehnyt itsestäni saman diagnoosin "ahdas lantio" ja nyt panikoin tulevaa synnytystä koska en saa ammatti-ihmisiä tämän taakse. Magneettikuvaankaan en päässyt, koska se on niin hurjan kallis toimenpide. :( En tosin aktiivisesti sectiotakaan toivoisi. Tulihan ensimmäinen lapsikin lopulta ihan alateitse, (mutta se taas on pitkä ja ikävä tarina, eikä kuulu tänne juuri synnytystään odottavien palstalle. :))

Kaikkea hyvää loppuraskauteen!
Tikki rv 30+3

Olen pienikokoinen odottaja ja mullekin ekan lapsen odotus aikana sanottiin, että kyllä mahtuu syntymään, mutta eräs lääkäri oli kuitenki sitä mieltä, että käyn mangneettikuvauksessa ja siinähän sitten todettiin ahtaus.
Toisen aikana ei enää mietitty muuta vaihtoehtoa, kuin leikkaus ja samoin nyt. Kannattaa vielä vaikka puhua neuvolassa asiasta.

Hyvää odotusta sinulle myös.

Moikka helmikuiset! täällä taas keskustelu on hiipunut.. mitä muilla mahtaa kuulua? aloitin viikon käymällä neuvolassa, sf mitta on laskenut viime aikoina ja vauvan pää on jo kiinnittynyt.. nyt on viikkoja 36. Supisteluja on tasaiseen tahtiin, välillä hieman kipeitä mutta enimmäkseen kivuttomia, kova puristus vain :) mielenkiinnolla odotellaan kuinka kauan vielä menee, toiv. ei ainakaan paljoa yli menis.. kätilön mukaan vauva tuntuu käteen pieneltä, mutta mitään painoarviota ei ole tullut.. paino ei oo nyt muutamaan viikkoon noussut kuin 200g mutta alkujaan otinkin aikalailla massaa joten maltillisempi nousu nyt ei lienee haittaa. Olisi kiva kuulla muiden kuulumisia! mukavaa viikkoa kaikille!

Täällä odotellaan intona torstaita, kun on ultra aika ja sovitaan leikkauspäivä. Alkaa olla tukalat oltavat, öisin ei nukuta ja vessaralli on kokoajan. Painoa on tullut n 9 kiloa, tulihan tuota jouluna herkuteltua suklaalla :) Muuten vointi on hyvä.

Saas nähä kuka meistä poksahtaa ensin?!

Terveisin Jemp ja maha-asukki

Täälläkin supistelee jo ihan runsaasti, tosin lähinnä kivuttomia. Lääkärin mukaan alakerrassa on jo semmoiset muutokset, että mihinkään pidemmälle ei saa lähteä. Yöt alkaa olemaan jo aika haastavia, kun ei löydä hyvää asentoa ja pissalla on rampattava tunnin jopa puolen tunnin välein. Muutoin vointi hyvä.

Olin todella hämmästynyt (kuten miehenikin) kun lääkäri kertoi että kohdunkaula on jo tosiaan hävinnyt ja hiukan paikat aukikin. Tosiaanko nämä muutokset tulee näin huomaamatta eli lähes ilman kivuliaita supistuksia?! Kertokaas kokeneemmat :)

haavelapsesta rv 37+6

Heipä hei minunkin puolesta...

Minulla on noita kivuliaita supistuksia ollut jo pidemmän aikaa ja välistä ne on todella kivuliaita... Ja tällä kertaa on tosi paljon selän puolella... Yöt menee harakoille saattaa mennä muutamakin yö että en nuku silmäystäkää... olo on ollut jonkin aikaa todella levoton ja selkä kipu yltynyt niin kovaksi että ei kärsi istua, seistä, nukkua tms eli mitenkään ei ole hyvä olla... Mä oon vähän pettynyt ollu neuvola tarjontaan kun jokainen äitipoli reissu on vähennetty neuvola käynneistä ja eihän äiti polilla tehä puoliakaan mitä neuvolas, mm hemppa, paino ym jää välistä seuraamatta... ja lääkärin neuvolaa minulla ei kans ole ollut kun se yksi alussa :/ No onneksi viime äippäpoli käynnillä katsottiin kohdun tilanne supistusten takia ja johan ne supistukset oli saanu paikkoja aukeemaan... sainkin rasitus kiellon että ei lisäänny supparit että ei synny liian aikasilla viikoilla, mutta itellä sellanen tunne että se nyt antaa oikeen olan takaa mut sit lopus kaik loppuu ja menee yli... Äippäpolilla kävin siis viikoilla 33+3 ja sillon paino arvio vauvalla oli 2360g eli kuulema keskikäyräl menis... Ite kyllä epäilen että kovin pientä ei tarvitse odottaa kun edellinenkin oli niin iso :) Seuraava paino arvio onkin kuun lopussa, eli yksi ultra vielä luvassa... Viime neuvolassa paino oli jälleen vähän pudonnut, tällä hetkellä oma paino edelleen reilusti miinuksella vaikka masun kokoa kun katsoo niin ei voisi ikinä uskoa :D

Haavelapsesta onko sinulla ollut selän puolella supistuksia mitkä olisivat voineet saada eteen päin menoa aikaiseksi? Mulla ei ensimmäisessä raskaudessa ollut ollenkaan masun puolella kipeitä supistuksia ennen synnytystä enkä itse osannut selkäkipua supistuksiin yhdistää... Esikko syntyikin jo rv 37.

Anskuli rv 36+1

Moikka täältäkin pitkästä aikaa. Nyt mennään viikolla 37+4 ja olo alkaa olla varsin tukala. Lähtöpainoon nähden kiloja on tullut +2kg, alussahan niitä lähtikin noin 10. Paikat on hieman auki, kohdunkaulaa jäljellä noin sentti. Painoarviota en ole saanut, esikoinen oli 3,6kg. Yöt menee valvoessa, jatkuva väsymys jne normivaivat...

Haavelapsesta onko sinulla ollut selän puolella supistuksia mitkä olisivat voineet saada eteen päin menoa aikaiseksi? Mulla ei ensimmäisessä raskaudessa ollut ollenkaan masun puolella kipeitä supistuksia ennen synnytystä enkä itse osannut selkäkipua supistuksiin yhdistää... Esikko syntyikin jo rv 37.

Anskuli rv 36+1

Nimenomaan selkäpuolella on ne muutamat satunnaiset hiukka kipeämmät supistukset tuntuneet, mutta eivät pahalta ollenkaan. Nyt toissayönä oli ihan kunnon supistuksia useamman tunnin ajan ja ajattelin jo että tästäkö se alkaa. Selkäkipukin oli ihan jotain muuta kuin tähän saakka! Siitä se sitten kuitenkin rauhoittui eilisen aikana eli odotellaan vielä :)

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä