herpes ja synnytys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mulla ei ole ollut herpes oireita kun kaksi kertaa,silloin ekat oireet ja kuukausi sen jälkeen. Tämä oli ihan alkuraskaudesta. Saanhan silti sen estolääkityksen ennen synnytystä? Voiko herpes olla aktiivisena,ilman,että sitä huomaisin? Mitä jos en huomaa jotain yksittäistä näppylää kun menen synnyttämään? Mulla on hirmu pelko,että rakas vauvani saa sen :(

Mulla myös :(
On ollut raskausaikana loppuvaiheessa kerran.. Entä jos en huomaakkaan synntyksessä sitä? Neuvolassa sanottiin että lapsi joutuu ehkäisylääkitykselle. Siis pikkuvauva vastasyntynyt herpeslääkitykselle :( Kauhea ajatus.
Mutta joutuuko lapsi siis joka tapauksessa sille läälitykselle ja huuteleeko ne kovaan ääneen mun sukulaisille ja vieraille muillekin että LAPSI OTTAA NYT SITTEN SEN LÄÄKKEENSÄ"

Mulla oli herpes aktiivisena synnytyksessä. Tosin vain ulkosynnyttimissä, synnytyskanavassa jos on niin mennään ilmeisesti sektioon. Mulle annettiin suoneen herpeslääkettä koko synnytyksen ajan ja lapsi syntyi normaalisti alakautta. Lapselle ei annettu mitään lääkitystä, mutta käskettiin tarkkailla ihoa ensimmäiset pari viikkoa.

Olin itse estolääkityksellä loppuraskaudessa, koska herpes aktivoitui n. rv36. Estolääkitys ei kuitenkaan aivan täysin auttanut. Olen ymmärtänyt että estolääkitystä ei oteta ilman syytä.

Jos te ette huomaa onko herpes aktiivinen vai ei, voitte sanoa kätilölle että katsoo tarkkaan.

Älkää huoliko, meillä meni kaikki hyvin herpeksestä huolimatta! :hug:

Yhteistyössä