Hirveä neuvolalääkäri! *pitkä avautuminen*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HouseOfSleep
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Liia";24954145]Miksi sä aloittaja et vastaa? Tykkäät vaan ketkä samaa mieltä kanssasi. Tämä on keskustelupalsta ja täällä voidaan myös esittää eriäviä mielipiteitä.[/QUOTE]

Minä myös ihmettelen tätä. Emmehän me tiedä lääkärin tarkkoja sanavalintoja, ja voi olla, että ovat olleet "tökeröitä" ja äidillä on oikeus vaihtaa lääkäriä, jos tämä ensimmäinen ei tunnu hyvältä. Yhtä kaikki lääkärin velvollisuus on huolehtia äidin ja vauvan hyvinvoinnista, jolle merkittävä ylipaino on todella suuri uhka. On tosi ikävää, että ap:lle tulee näitä paniikkkohtauksia, olen itsekin sellaisesta pariin kertaan kärsinyt, mutta oikeasti, tässä on tosiaan kyse myös sinun ja vauvan terveydestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Synnyttänyt;24954192:
Minä myös ihmettelen tätä. Emmehän me tiedä lääkärin tarkkoja sanavalintoja, ja voi olla, että ovat olleet "tökeröitä" ja äidillä on oikeus vaihtaa lääkäriä, jos tämä ensimmäinen ei tunnu hyvältä. Yhtä kaikki lääkärin velvollisuus on huolehtia äidin ja vauvan hyvinvoinnista, jolle merkittävä ylipaino on todella suuri uhka. On tosi ikävää, että ap:lle tulee näitä paniikkkohtauksia, olen itsekin sellaisesta pariin kertaan kärsinyt, mutta oikeasti, tässä on tosiaan kyse myös sinun ja vauvan terveydestä.

Vastasin jo, edellisellä sivulla.

[QUOTE="Liia";24954145]Miksi sä aloittaja et vastaa? Tykkäät vaan ketkä samaa mieltä kanssasi. Tämä on keskustelupalsta ja täällä voidaan myös esittää eriäviä mielipiteitä.[/QUOTE]

Minäkin tahtoisin kuulla ap:ltä, että mitä tuo neuvolatäti konkreettisesti teki väärin? En ole tuomitsemassa. Tahtoisin vain tietää mikä neuvolatädin toimissa oli ap:n ja muutamien muiden mielestä niin järkyttävää, että ilmoituksen tahtoisitte ehdottomasti hänestä tehdä? Se on kumminkin sen verran vakava asia, että sille mielestäni vaaditaan kunnolliset perusteet, jotka mielelläni kuulisin.

Vastasin jo, edellisellä sivulla.

Huomasin, kiitos. Jotakin varmaan sinun olisi syytä tehdä, jotta välttyisit noilta kohtauksilta, kun synnytyskin on vielä edessä. Olisiko se hoitaja sellainen, joka voisi ohjata eteenpäin? Pelottaako itse synnytys, pelkäätkö panikoivasi silloin jne.? Hae ihmeessä apua! Mulla oli myös neuvolassa hoitajan sijaisena välillä sellainen "ronskimman puoleinen" täti, ja muistan pahoittaneeni mieleni jostakin pikkujutusta, mutta joka silloin hormonihöyryissä tuntui kurjalta. Jaksamista!

Olisiko sit kannattanut olla tekemättä aloitus jos susta ei ole lukemaan ja vastailemaan. Niin ja olisi varmaan kannattanut olla hankiuttumatta raskaaksi ku polla ei tunnu nyt mammalla kestävän. Oletan kyllä tuosta selvityksestäsi, että tämä olikin provo.

Luettuani aloituksen en kans ihan käsitä, mitä kamalaa tässä nyt sitten oli?

Varmaan harmittaa odottavaa äitiä oma ylipaino; lääkäriä viran puolesta huolestuttaa odottajan sekä syntyvän lapsen vointi. Uusi sokerirasitus lienee syystä tai toisesta tarpeellinen; lääkäri tietänee tähän perusteen, jota palstalaiset (eikä aloittaja itsekään ehkä) eivät tiedä. Nykymaailmassa säästöjen aikana harvoin saa itselleen suotta ilmaisia tutkimuksia, joten ajattelen, että paras siihen tutkimukseen on mennä vain. Ja painonnoususta voi olla syystä huolissaan: varsinkin jos tosiaan olet turvoksissa, niin onhan sitä asiaa lääkärin mietittävä että mistä johtuu (munuaiset prakaamassa?) ja kyseltävä. Liikkuminen on tarpeellista, vaikka veri vetäisi maaten sohvalle... sillekään asialle ei vaan toivomalla mitään voi.

Yritäs nyt.

[QUOTE="Liia";24954238]Olisiko sit kannattanut olla tekemättä aloitus jos susta ei ole lukemaan ja vastailemaan. Niin ja olisi varmaan kannattanut olla hankiuttumatta raskaaksi ku polla ei tunnu nyt mammalla kestävän. Oletan kyllä tuosta selvityksestäsi, että tämä olikin provo.[/QUOTE]
niin,jos toinen kärsii paniikkihäiriöistä tms ongelmista,niin tottahan toki täytyy olla samanlainen kun kaikki terveet odottavat äidit..itse olen aina ollut herkkä,nyt raskauden aikana olen sitä kertaa 100..pienetkin jutut ( esim supistukset kesken työn ) saa mut itkun partaalle ja viimestään siinä vaiheessa,kun miehelle kerron miten on mennyt saan itkun aikaiseksi..mies ei ymmärrä tietenkään sitä tunneskaalaa,mikä mulla on eikä tarvitsekaan,mutta pääasia on että hän eikä kukaan muukaan ala tuomitsemaan,vaan päinvastoin kuuntelee,rauhoittelee jne..

mutta onhan se hienoa,että tälläkin palstalla on pari täydellistä äitiä,joita ei odotusaikana tai muutoinkaan mikään koskaan ole vaivannut eikä tulekaan vaivaamaan,että voi arvostella tuntematontakin odottajaa samaan tyyliin kuin te :flower:

ap:lle,vaikken ole kokenut mitään tuollaista,niin ymmärrän miltä susta tuntuu :hug:

Kuinkahan erityylisiä vastauksia ap olisi saanut jos olisi bmi 19 ;)
Raskausaikana ehtii tapahtua monia muutoksia ja jos nyt rasitus oli ok, niin saattaa vielä sokerit kohota liikaa. Mutta ei pelkkä ylipaino ole syy rd:n puhkeamiseen. Oloaan kannattaa seurata ja soittaa vaikka toiseen neuvolaan jos ei uskalla puhua omalle th:lle. Turvotus yms. myös täytyy vahtia ettei tule rask.myrkytys oireita.
Hyvin se ap sujuu, tärkein kuitenkin sinun ja lapsesi hyvinvointi :hug:
T. eräs jolle äitipolin lekuri tokaisi vko 28 :"hyvin on laardia vauvan mahanympärillä"...Ja ihan 4kg 51cm hän oli syntyessään eikä sokerivauvaoireita.

Miksi normaalipainoisella saa raskauden aikana paino nousta 30km ja se on hyväksyttävää mutta lihavammalla jo 6kg painon nousu on järkytys!!

AP olet saanu 20km puotettua painoa ja se on minusta jo todella hyvin!! Raskauden aikana painoon puuttuminen on minusta suuremmassa määrin typerää. Loppupeleissä ku siihen ei ihan hirveästi voi kuitenkaan ite vaikuttaa. Söit tai olit syömättä ni se paino väistämättä vähän ainakin nousee. Itelläni on BMI 27 ja jokaisessa raskaudessa on paino noussu n.10kg ja terkkari on kehunu miten maltillisesti paino on noussu (vaikka en ole rajoittanu syömisiäni mitenkään). Paino on pudonnu alkuperäiseen n. 1kk synnytyksen jälkeen ja siihen olen ollu tyytyväinen!! En ole halunnu imetyksen aikana puottaa painoa, koska minulla ainaki ruuan rasvan määrä on vaikuttanu suoraan maidon määrään sekä laatuun. Oon sit pitäny siitä huolen ettei lisää ole päässy tulemaan.

Minusta kipeät surpistukset on aina hulestuttavia!! Mainitse niistä terkkarille tai toiselle lääkärille. Tuntus että jo painokin on riskitekiä ennen aikaiselle synnytykselle..

Miksi normaalipainoisella saa raskauden aikana paino nousta 30km ja se on hyväksyttävää mutta lihavammalla jo 6kg painon nousu on järkytys!!

AP olet saanu 20km puotettua painoa ja se on minusta jo todella hyvin!! Raskauden aikana painoon puuttuminen on minusta suuremmassa määrin typerää. Loppupeleissä ku siihen ei ihan hirveästi voi kuitenkaan ite vaikuttaa. Söit tai olit syömättä ni se paino väistämättä vähän ainakin nousee. Itelläni on BMI 27 ja jokaisessa raskaudessa on paino noussu n.10kg ja terkkari on kehunu miten maltillisesti paino on noussu (vaikka en ole rajoittanu syömisiäni mitenkään). Paino on pudonnu alkuperäiseen n. 1kk synnytyksen jälkeen ja siihen olen ollu tyytyväinen!! En ole halunnu imetyksen aikana puottaa painoa, koska minulla ainaki ruuan rasvan määrä on vaikuttanu suoraan maidon määrään sekä laatuun. Oon sit pitäny siitä huolen ettei lisää ole päässy tulemaan.

Minusta kipeät surpistukset on aina hulestuttavia!! Mainitse niistä terkkarille tai toiselle lääkärille. Tuntus että jo painokin on riskitekiä ennen aikaiselle synnytykselle..

Kilometreissäkö teillä neuvolassa paino mitataan? Pakko oli.

tuota lääkäristähän voi valittaa,kannella yms.

mutta ettet nyt ois pikkusen herkkä kuitenkin?

ja miksi olet ryhtynyt vauvan tekoon jos panikoit tollein että hyperventiloit ihan(paniikkihäiriö),luuletko että elämäsi helpottaa vauvan/lapsen myötä,kun vastuu on sit 24/7 jonkun hyvinvoinnista. en mä nyt ilkeä tahdo olla mutta mietin vain että miksi ihmeessä et hoida ensin itseäsi kuntoon(kyllä tiedän kaverin joka kärsi aikoinaan paniikkihäiriöstä ja joka on parantunut siitä) vastuutonta minusta alkaa tekee vauvaa.

miksi sä panikoit? mua pahooinpiteli setä kun odotin esikoista,enkä panikoinut, vaan toimin.

[QUOTE="madame";24954757]tuota lääkäristähän voi valittaa,kannella yms.

mutta ettet nyt ois pikkusen herkkä kuitenkin?

ja miksi olet ryhtynyt vauvan tekoon jos panikoit tollein että hyperventiloit ihan(paniikkihäiriö),luuletko että elämäsi helpottaa vauvan/lapsen myötä,kun vastuu on sit 24/7 jonkun hyvinvoinnista. en mä nyt ilkeä tahdo olla mutta mietin vain että miksi ihmeessä et hoida ensin itseäsi kuntoon(kyllä tiedän kaverin joka kärsi aikoinaan paniikkihäiriöstä ja joka on parantunut siitä) vastuutonta minusta alkaa tekee vauvaa.

miksi sä panikoit? mua pahooinpiteli setä kun odotin esikoista,enkä panikoinut, vaan toimin.[/QUOTE]

Just näitä idiootti vastauksia, kun minä tein niin.. Me ei olla samanlaisia!

Ap:lle, tee valitus ihmeessä, tosi törkeää kohtelua.

Halauksia. Nyt tätä viimeistä odottaessa sain kuulla jatkuvasti kuinka läski olen. Tiedän kyllä olevani läski ja sanoin sen samantien kun raskaaksi tulin niin neuvolassa, että en halua kuulla tästä asiasta JOKAISELLA kerralla. Osa oli todella asiallisia, osa ei. Pelkäsin jokaista punnitusta, mutta pelko oli turhaa, koska painoni laski ja synnyttämään mennessä oli tullut n. 6kg. Puolessa välissä kun olin niin alkoi ääni kellossa vaihtumaan kun tajusivat, että en paisukaan kuin pullataikina.

Ole ihan rennosti oma itsesi. Sano aina sitkeästi, että tiedät kyllä painosi sitä asiaa ei tarvitse korostaa ( näin minä pysyin tervejärkisenä )

Kerro terveydenhoitajalle nämä kokemasi asiat ja sano, että enää tuolle lääkärille et mene!

Halauksia ja koita nauttia raskaudesta ( minulle se oli välillä vaikeaa kun stressasin painosta hirveästi )

[QUOTE="vieras";24953559]Tee valitus. Ei noita törppöjä muuten saa pois.[/QUOTE]

Valitettavasti siitä valittamisestakaan ei ole apua. Tein edellisessä raskaudessa valituksen ultraavan lääkärin todella törkeästä käytöksestä, valitukseeni ei koskaan annettu vastinetta ja sama pässi oli tietysti vielä synnytysosastolla päivystävänä lääkärinä...
Tässä raskaudessa olen onnistunut välttämään ko. henkilön tapaamista mutta minkäs teet jos sattuu taas vuoroon.

Mä kerron oman tarinan:

Odotin esikoista ja viikkoja saman verran kasassa kuin sulla. Alku paino oli minulla 56kg eli laiha olin alunalkaen.
Jostain syystä painoa kertyi odotus aikana heti raskauden alkumetreistä. Verenpaineet kohosi vko:lla 15sta . Mulla luonostaan paineet 100/50 ja nyt paineet kohosi 120/80 ja mulle toi on paljon.
Pääsin lääkäri käynnille ja kyselin miksi en pysty liikkuun? Hengästyin nopeasti, hyvä että roskia vein kun happi tuntui loppuvan.
Neuvolalääkäri oli vanha kurppa jolla oli kamalat rakenne kynnet! Niillä se teki sisätutkimuksen! Sain kuula miten lihava olin ja pitäisi syödä vain salaattia eikä mässyä. Halveksi ihan suoraan sanottuna joka lausessa.
Kerroin että ruokavalioni on terveellinen ja monipuolinen , silti nestettä kertyy niin paljon ettei mitkään kengät mahdu jalkaan.

Kerroin että vanne puristaa rintojen alla ja hengitys tuntuu salpaantuvan. Kerroin pääkivuista ja turvotuksista jotka ei sula edes yöllä pois.Kerroin että verenpaine on minulle paljon mutta käski olla syömättä...

Hän vain halveksi ja haukkui. Määräsi liikuntaa jahaukkui kun painoa tullut 2vko 4kg.

Menin itkien kotia. Seuraavana päivänä menin omalle neuvola tätille. HÄN oli kauhuissaan ulkomuodostani sillä emme olleet nähneet vko 20 jäkeen.
Tämä lääkäri oli merkannut pissat ylös mutta ei sanonut mulle että valkuaista vai mitä lie oli 1plussalla.
Seuraavana päivänä oma neuvola täti mittasi ja oli 3plussalla kun asteikko ei riittänyt enempään.
Hän lähetti minut ambulanssilla äitipolilla jossa selvisi että minulla raskausmyrkytys joka ollkut pääl jo vko 20 lähtien vähintään.
Lapsi leikattiin ja hän taisteli kuukausia sairaalassa hengestään. Oli pienikokoinen kun ravinteet ei imeytyneet myrkytyksen takia.

Pitäkää puolenne!

Asiatonta kohdella tollain alentavasti asiakasta. Ei tosiaan tarvi painosta kokoajan mainita ja mun mielestä sun kannattaa käyä uuella lääkärillä niin saat kysyttyä ne sua askarruttavat asiat! Ei sen painon pitäs nousta tota vauhtia, jos et mitään oikein saa syödyksikään.

[QUOTE="Liia";24954238]Olisiko sit kannattanut olla tekemättä aloitus jos susta ei ole lukemaan ja vastailemaan. Niin ja olisi varmaan kannattanut olla hankiuttumatta raskaaksi ku polla ei tunnu nyt mammalla kestävän. Oletan kyllä tuosta selvityksestäsi, että tämä olikin provo.[/QUOTE]

Kannattaiskohan sun vaan hyväksyä se, että ap:lla on oikeus kommentoida niihin viesteihin, mihin hän itse kokee tarpeelliseksi kommentoida.

Yhteistyössä