Hirviöäitien piittaamattomuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja xox
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="ellu";26922309]Keskittykää siihen omaan suoriutumiseen! Siinähän se idea onkin, että kun ette jaksa omia paheitanne hoitaa pois päiväjärjestyksestä, niin kiinnitätte huomionne naapurin mamman vikoihin. Siitähän tää ketju lähti. Toisten haukkuminen ei ole mitään kunnianhimoa. Hoitakaa oma raskautenne ja lapsenne[/QUOTE]

Raskausajan tupakointi on ihan verrattavissa lapsen pahoinpitelyyn...ymmärrätkö, että se on pahimmillaan vähän kuin lapsi eläisi tupakkakopissa 9 kk, kituu hapenpuutteessa jatkuvasti, kärsii ja saa myrkytysoireita? Kuvittele, että joku painaisi naamaasi jatkuvasti tyynyllä. Tupakointi raskaana ON vakava asia ja siihen tulisi reagoidakin sellaisena. Ei tietenkään kivittämällä raskaana tupakoineita vaan neuvolasta lähtien tukea tupakoinnin lopettamisessa. Asian vähättely ei mitään auta. Harva täällä on pahoinpidellyt lapsiaan, tunkenut tupakkaa vastasyntyneen suuhun tms. joten miksi tupakoimista odotusaikana ei saisi tuomita?

• Tykkää
Reactions: Minna77
Raskausajan tupakointi on ihan verrattavissa lapsen pahoinpitelyyn...ymmärrätkö, että se on pahimmillaan vähän kuin lapsi eläisi tupakkakopissa 9 kk, kituu hapenpuutteessa jatkuvasti, kärsii ja saa myrkytysoireita? Kuvittele, että joku painaisi naamaasi jatkuvasti tyynyllä. Tupakointi raskaana ON vakava asia ja siihen tulisi reagoidakin sellaisena. Ei tietenkään kivittämällä raskaana tupakoineita vaan neuvolasta lähtien tukea tupakoinnin lopettamisessa. Asian vähättely ei mitään auta. Harva täällä on pahoinpidellyt lapsiaan, tunkenut tupakkaa vastasyntyneen suuhun tms. joten miksi tupakoimista odotusaikana ei saisi tuomita?

Auttaako tällaiset avaukset asiaa? Pakkohoidot, -steriloinnit ja -abortit. Huudetaan suu vaahdossa ja näppis hajalla kuinka tupakoiva äiti on joku maailman alin saasta, ihmisarvoton hirviö. Minä en näe tällaisella käytöksellä kyllä mitään positiivista vaikutusta kenenkään elämään ja olen taipuvainen yhtymään Ellun mielipiteeseen siitä, että noin käyttäytyvillä naisilla on itsellään melkoisia ongelmia, eikä mitään oikeutta heittää sitä ensimmäistä kiveä.

En minäkään hyväksy raskaana tupakointia ja itse olen lopettanut jo ennen plussaa (epäilys kyllä oli ja silti vielä poltin pari päivää, shoot me), mutta aloittajan kaltaisen aivovamman siirtäminen lapselleen geneettisesti tai kasvatuksellisesti on minusta myös hyvin vaarallista. Kun näkisi yhdenkin keskustelun aiheesta, jossa niitä tupakoivia äitejä ei haluta hakata, tappaa tai laittaa mielisairaalaan, niin olisin minäkin innokkaampi keskustelemaan tupakan vaaroista sikiölle.

Auttaako tällaiset avaukset asiaa? Pakkohoidot, -steriloinnit ja -abortit. Huudetaan suu vaahdossa ja näppis hajalla kuinka tupakoiva äiti on joku maailman alin saasta, ihmisarvoton hirviö. Minä en näe tällaisella käytöksellä kyllä mitään positiivista vaikutusta kenenkään elämään ja olen taipuvainen yhtymään Ellun mielipiteeseen siitä, että noin käyttäytyvillä naisilla on itsellään melkoisia ongelmia, eikä mitään oikeutta heittää sitä ensimmäistä kiveä.

En minäkään hyväksy raskaana tupakointia ja itse olen lopettanut jo ennen plussaa (epäilys kyllä oli ja silti vielä poltin pari päivää, shoot me), mutta aloittajan kaltaisen aivovamman siirtäminen lapselleen geneettisesti tai kasvatuksellisesti on minusta myös hyvin vaarallista. Kun näkisi yhdenkin keskustelun aiheesta, jossa niitä tupakoivia äitejä ei haluta hakata, tappaa tai laittaa mielisairaalaan, niin olisin minäkin innokkaampi keskustelemaan tupakan vaaroista sikiölle.

En käsittääkseni sanonutkaan, että tässä ketjussa oli kovinkaan terveitä kommentteja.

Tuossa artikkelissa oli oikeasti ihan sairaasta ilmiöstä kyse. Mielestäni on jopa syytä selvittää, onko äidistä ollenkaan lapsensa kasvattajaksi, jos _aloittaa_ tupakoimisen raskausaikana.

Mä en kyllä sylkis kenekään päälle enkä ois noin raivona, vaikka en tupakointia raskausaikana hyväksykään. Ymmärrän kuitenkin sen että tupakoimisen lopettaminen raskausaikana on takuulla paljon vaikempaa, kuin vaikka homejuuston tai karkin syömisen lopettaminen. Ymmärrän tuon siis vaikka en oo itse koskaan tupakoinut, sen verran olen kuitenkin nähnyt miten riippuvainen siitä voi olla. Oon nähnyt miten tupakkaa vedetään jopa sairaalavuoteessa keuhkosyövässä.

Mielestäni jokainen raskaana tupakoiva nainen pitäisi viedä pakkohoitoon mielisairaalaan tai abortoida & steriloida. Sen verran kamalia seuraamuksia nämä röökiakat aiheuttavat jälkeläisilleen. Juopoista puhumattakaan.

onko käynyt mielessäsi että joillain ihmisillä on voinut olla muitakin ongelmia kun tupakan poltto? että jotkut ovat tyytyväisiä siihen että ovat päässeet irti paljon pahemmasta kuin tupakasta?
voin myöntää että itse olen ollut riippuvainen paljon pahemmistakin aineista, kun tupakasta, kuivilla on tullut oltua nyt neljä vuotta, mutta ei se ole aina todellakaan helppoa ollut. menneisyys vaan tahtoo välillä kummitella. ei ole todellakaan ollut helppoa muuttaa koko elämäänsä, mutta mielestäni olen onnistunut todella hyvin. ja kun eteen tulee tiukka paikka niin kyllä nykyään itse valitsen ennemmin tupakan kun muut aineet, ja olen tyytyväinen siihen että pystyn välttämään nämä "isommat kiusaukset". mielestäni kenestäkään ei tee hirviötä se että valitsee kahdesta pahasta pienemmän pahan. toki mielipiteensä kullakin , mutta itse olen todella tyytyväinen omiin sasvutuksiini enkä todellakaan aio verrata itseäni muihin tai muiden tekemisiin.

t. 2v TÄYSIN TERVEEN ihanuuden äiti rv30

• Tykkää
Reactions: lörppö
Kyllä taas tupakoijia puolustellaan ja itsekkäiden äitien päätä silitellään. Eikö noita puolustelijoita YHTÄÄN säälitä pieni ihmisen alku, joka kituu äidin myrkkyjä virtaavassa kohdussa? Kuinka moni teistä ottaisi esim vastasyntyneen käsiinsä ja pyörittelisi tätä tupakantuhkien joukossa? Tai kaataisi tälle viinaa suuhun? Sitä nuo tupakoivat ja ryyppäävät äidit tekevät. Ja niin kovasti sitten puolustevat sitä, jos eivät sattumoisin vedäkään raskaana ollessaan heroiinia ränniin, että pitäähän sitä nyt edes pikkuisen saada hermosavuilla käydä... Kuvottavia tuollaiset äidit. He vihaavat ja vahingoittavat lastaan jo ennen syntymää, vaikka muuta väittävätkin. Jos lapsi syntyy terveen oloisena, niin riekkuvat onnessaan, että ei se tupakka mitään aiheuttanut... kunnes sitten lapsi sairastuu myöhemmällä iällä leukemiaan, syöpiin, adhd:n, skitsofreniaan, allergioihin, astmaan, hengityselinsairauksiin, sisäelinsairauksiin, mielenterveyden häiriöihin jne. Tupakoivan tai juovan äidin lapsi on jo valmiiksi saanut vaurioita aivoihinsa, joten myös älylinen kehitys häiriintyy. Sitten on liian myöhäistä katua.

Ja jotkut akat vaan puolustelee ja puolustelee omaa hirviömäistä itsekkyyttään. En pysty käsittämään tuollaista pahuuden määrää. Toivottavasti heidän lapsensa muistavat syyttää heitä, kun kärsivät koko elämänsä ajan sairauksista.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=nix00925

http://yle.fi/vintti/yle.fi/genreportaalit/portaali-1257.html?genre=terveys&osannimi=hyvaolo_vauva&jutunid=4406

Alkuperäinen kirjoittaja Ei armoa tupakoiville äideille;26918631:
Mielestäni niin voimakas riippuvuus aineesta kuin aineesta että sen vetäminen menee oman lapsen hyvinvoinnin edelle on äärimmäisen tuomittavaa eikä sellaisen naisen tarvitse lisääntyä. Ja kyllä, rinnastan ja pidän toisiinsa verrattavina sekä tupakkariippuvuutta, alkoholiriippuvuutta että huumeriippuvuutta. Jos haitallinen nautintoaine menee lapsen terveyden ohi niin siinä ei tarvitse riippuvaisen päätä silitellä eikä toimintaa tarvitse hyväksyä.

Terveisin poltin 13-vuotiaasta 25-vuotiaaksi enemmän kuin askin päivässä, tupakointi loppui kokonaan kun raskausviikkoja oli 10. Vieroitusoireet olivat hirvittävät, mutta en kyennyt polttamaan koska AJATTELIN LASTANI. En kyennyt oman mukavuudenhaluni varjolla vahingoittamaan lasta joka oli masussa ja jonka suojeleminen oli jo heti alusta asti tärkein tehtävä mitä minulla on ikinä ollut. Lopettaminen oli vaikeaa, se oli helvetillistä, mutta vaihtoehtona olisi ollut oman lapsen tietoinen vahingoittaminen silloin kun se on vielä avuttomimmassa vaiheessaan ja täysin minun elämäntapojeni armoilla.

Sanokaa vain sädekehän kiillottamiseksi jos haluatte, mutta jos pitää valita että kumpi kärsii, minä vai tyttäreni, niin se olen minä. Eikä tarvitse edes miettiä kahdesti.

Vai ihanko oikeasti teillä rakkaat huoletta tupakoivat äidit toimii se että jos ette näe kuinka lapsi kärsii tupakoinnistanne kohdussa, niin sitä ei sitten tapahdu? Se hemmetin nikotiinipötkylä on teille rakkaampi kuin oma lapsi?!

Miksi hemmetissä tässä vauhkotaan VAIN ÄIDEISTÄ??? ajattele sitä että suurinosa tupakoivista vanhemmista vetää posket lommollaan röökii ku se taaperi on vieressä!=työnnetään rattaita+poltetaan tupakkaa. lapsi on hiekkalaatikolla, mennään parin metrin päähän ja vedetään röökii ja kas kummaa kun tuuli tuo tupakan savun suoraan hiekkalaatikolle. kavellään lasten kanss apoltetään röökii.

TÄTÄ tekee myös ISÄT.

MIKSI? ja kaikkein kamalinta on se että nää tupakoivat äidit ja isät tulee polttamaan siihen vieraiden alstenkin viereen! MIKSI? joka viikko saa äristä jollekkin että ymmärrätkö ettei kaikki halua olla passiivisia tupakoijia

Kyllä, myös isiä pitää syyllistää kotona tai lapsen lähellä polttamisesta ja paljon. Myös siitä, että ovat tupakoimalla myrkyttäneet siittiöitään ja täten syyllisiä lapsellensa koituviin geneettisiin vaurioihin. Oikeastaan ihmisiltä, jotka tupakoivat, pitäisi kieltää lisääntyminen kokonaan. Lisääntymisluvan saisi vasta sitten kun on ollut tarpeeksi monta vuotta kuivilla, että suurimmat myrkyt ovat elimistöstä hävinneet. Ihmiskunta rappeutuu kauheaa vauhtia, kun tehdään jo valmiiksi sairaita ja vaurioituneita lapsia, jotka siirtävät eteenpäin rappeutuneita sairausgeenejä.

Tupakoivien äitien lapsista kasvaa usein myös älyllisesti vajavaisia. Kehityshäiriöt alkavat näkyä vasta myöhemmällä iällä oppimisvaikeuksina, hitautena ja jälkeen jäämisenä muista. Onko kiva antaa lapselleen tällaiset vajakki-eväät jo heti syntymässä?

Jos tällä palstalla on ok kivittää lastaan hakkaava äiti, niin miksei sitten tupakoiva raskaana oleva? Nehän voidaan rinnastaa keskenään. Hirveää kaksinaismoralismia tulla itkemään, kun maha pystyssä olevia korsteeneja haukutaan samalla kun ollaan valmiita ampumaan vanhemmat, jotka pahoinpitelevät muksujaan.

[QUOTE="vieras";26949402]Jos tällä palstalla on ok kivittää lastaan hakkaava äiti, niin miksei sitten tupakoiva raskaana oleva? Nehän voidaan rinnastaa keskenään. Hirveää kaksinaismoralismia tulla itkemään, kun maha pystyssä olevia korsteeneja haukutaan samalla kun ollaan valmiita ampumaan vanhemmat, jotka pahoinpitelevät muksujaan.[/QUOTE]
Kuka täällä haukkumisesta itkee? Saahan tupakoitsijoita moittia. Se, että louskuttaa leukojaan kuin vesikauhuinen dobermanni ei kuitenkaan ole mitenkään hyvää tai fiksua käytöstä, eikä sellaista ihmishirviötä olekaan, joka ansaitsisi tämän ketjun pakkoarbotit ja -sterilisoinnit ja niskalaukaukset. Nämä tuomiota jakelevat ämmät taas ansaitsisivat pakko-opetusta suvaitsevaisuudesta, käyttäytymisestä ja terveestä järjestä. En panisi laitoshoidollekaan vastaan. Oikeasti aika huolestuttavaa, että näillä asenteilla kasvatetaan lapsia.

Kuka täällä haukkumisesta itkee? Saahan tupakoitsijoita moittia. Se, että louskuttaa leukojaan kuin vesikauhuinen dobermanni ei kuitenkaan ole mitenkään hyvää tai fiksua käytöstä, eikä sellaista ihmishirviötä olekaan, joka ansaitsisi tämän ketjun pakkoarbotit ja -sterilisoinnit ja niskalaukaukset. Nämä tuomiota jakelevat ämmät taas ansaitsisivat pakko-opetusta suvaitsevaisuudesta, käyttäytymisestä ja terveestä järjestä. En panisi laitoshoidollekaan vastaan. Oikeasti aika huolestuttavaa, että näillä asenteilla kasvatetaan lapsia.

Suvaitsevaisuus sitä ja suvaitsevaisuus tätä. Suomalaiset ovat tulleet hulluksi tuon suvaitsevaisuutensa kanssa: se tarkoittaa sitä, että KAIKKEA JA KAIKKIA pitää ymmärtää, aina pitää lähestyä ongelmia lässyttämisen ja pehmentämisen kautta. Pahaa tekevät ihmiset ovat enemmän suvaittuja ja turvassa kuin heidän avuttomat, pahoinpidelluyt uhrinsa!!!! Enemmän minua hirvittää ihmisten kasvattaminen tällaiseen kaiken ymmärtämiseen ja suvaitsevaisuuteen, kuin se että raivostuu aiheellisesti puolustuskyvyttömien pahoinpitelystä ja myrkyttämisestä. Kyllä maar osataan kauhistella sitä, kun Kiinassa ja Intiassa syntyy vakavasti vammaisia ja epämuodostuneita lapsia ympäristömyrkkyjen takia! Mutta siitä kun itse polttaa topan päivässä ja saa (kas kummaa)huulihalkioisen ja älyllisesti vajavaisen lapsen, ollaan ihan hys hys ja ei tämä ole kenenkään vika ja nyt sitten pitää saada yhteiskunnalta erityisapua vammaisen lapsen hoitoon. Kuvottavaa kaksinaismoralismia. Kai te tupakoijat opetatte lapsennekin polttamaan, että voitte sitten yhdessä nauttia keuhkosairauksien ja syöpien laajasta kirjosta. Järjen uni synnyttää hirviöitä!

Suvaitsevaisuus sitä ja suvaitsevaisuus tätä. Suomalaiset ovat tulleet hulluksi tuon suvaitsevaisuutensa kanssa: se tarkoittaa sitä, että KAIKKEA JA KAIKKIA pitää ymmärtää, aina pitää lähestyä ongelmia lässyttämisen ja pehmentämisen kautta. Pahaa tekevät ihmiset ovat enemmän suvaittuja ja turvassa kuin heidän avuttomat, pahoinpidelluyt uhrinsa!!!! Enemmän minua hirvittää ihmisten kasvattaminen tällaiseen kaiken ymmärtämiseen ja suvaitsevaisuuteen, kuin se että raivostuu aiheellisesti puolustuskyvyttömien pahoinpitelystä ja myrkyttämisestä. Kyllä maar osataan kauhistella sitä, kun Kiinassa ja Intiassa syntyy vakavasti vammaisia ja epämuodostuneita lapsia ympäristömyrkkyjen takia! Mutta siitä kun itse polttaa topan päivässä ja saa (kas kummaa)huulihalkioisen ja älyllisesti vajavaisen lapsen, ollaan ihan hys hys ja ei tämä ole kenenkään vika ja nyt sitten pitää saada yhteiskunnalta erityisapua vammaisen lapsen hoitoon. Kuvottavaa kaksinaismoralismia. Kai te tupakoijat opetatte lapsennekin polttamaan, että voitte sitten yhdessä nauttia keuhkosairauksien ja syöpien laajasta kirjosta. Järjen uni synnyttää hirviöitä!

Suvaitsevaisuus ei tarkoita sitä, että kaikkea pitäisi ymmärtää ja hyväksyä. Se tarkoittaa sitä, että ei toisin (ja jopa väärin) toimivia ole ensimmäisenä kivittämässä.

Kuka on täällä hyssytellyt tupakan vaaroja tai sanonut, ettei tupakasta aiheutuvat ongelmat ole "kenenkään vika"?

Take a chill pill and look around.

Pahojen asioiden suvaitseminen on raukkiksen valinta. Ei uskalleta korottaa ääntään väärin tekeville ihmisille, koska ollaan pelkureita ja pelätään aiheellisen kritiikin esittämistä ääneen. Ei Pussy Riotkaan pelännyt Putinin kritisoimista, vaikka joutuvat vankilaan. Uskomattoman moni taas näyttää pelkäävän tupakoivien naisten kritisoimista, siksikö että pelätään jonkun kiinnittävän se jälkeen huomiota kritisoijan omiin heikkouksiin?

Ehdotus: ihmisten pitäisi alkaa järjestää eräänlaisia performansseja julkisesti. Mentäisiin sanomaan tupakoiville äideille rohkeasti päin naamaa, että minä en hyväksy tuota mitä sinä teet ja olet todella paha ihminen, kun vahingoitat syntymätöntä lastasi. Tupakoiville äideille pitäisi tehdä karulla tavalla selväksi, että heidän touhujaan ei hyväksytä laisinkaan. Jokainen, jonka tuntema ihminen polttaa raskaana ollessaan olisi velvollinen puuttumaan asiaan ja ilmaisemaan halveksuntansa.

Toimintaa ihmiset, eikä aina tuota vellihousuista suvaitsevaisuutta ja katseen pois kääntämistä pahanteosta. Ei maailma ole paha siksi, että pahat ihmiset tekevät mitä lystäävät, vaan siksi että hyvät ihmiset ovat hiljaa.

Pahojen asioiden suvaitseminen on raukkiksen valinta. Ei uskalleta korottaa ääntään väärin tekeville ihmisille, koska ollaan pelkureita ja pelätään aiheellisen kritiikin esittämistä ääneen. Ei Pussy Riotkaan pelännyt Putinin kritisoimista, vaikka joutuvat vankilaan. Uskomattoman moni taas näyttää pelkäävän tupakoivien naisten kritisoimista, siksikö että pelätään jonkun kiinnittävän se jälkeen huomiota kritisoijan omiin heikkouksiin?

Ehdotus: ihmisten pitäisi alkaa järjestää eräänlaisia performansseja julkisesti. Mentäisiin sanomaan tupakoiville äideille rohkeasti päin naamaa, että minä en hyväksy tuota mitä sinä teet ja olet todella paha ihminen, kun vahingoitat syntymätöntä lastasi. Tupakoiville äideille pitäisi tehdä karulla tavalla selväksi, että heidän touhujaan ei hyväksytä laisinkaan. Jokainen, jonka tuntema ihminen polttaa raskaana ollessaan olisi velvollinen puuttumaan asiaan ja ilmaisemaan halveksuntansa.

Toimintaa ihmiset, eikä aina tuota vellihousuista suvaitsevaisuutta ja katseen pois kääntämistä pahanteosta. Ei maailma ole paha siksi, että pahat ihmiset tekevät mitä lystäävät, vaan siksi että hyvät ihmiset ovat hiljaa.

Niinpä niin taas, suvaitseminen = pään silittelyä. Oikea reaktio on huoritella, kivittää, sterilisoida, abortoida, kiljua naama punaisena ja kiillottaa omaa sädekehää?

Se on ihan tosi, että tupakointiin voi vaikuttaa muinkin keinoin, sinunkin ehdottamasi ovat parempia kuin palstalla vittuilu. On kuitenkin myös maltillisempia keinoja. Joku näistä vollottajista voisi myös kokeilla oikeassa elämässä tukea jonkun ihan elävän, hengittävän yksilön tupakanpolton lopettamista. Mutta eihän se ole niin kivaa kuin kivittäminen, on huomattu.

Pakko sanoa, että sulla on pointtia tuossa.

Niinpä niin taas, suvaitseminen = pään silittelyä. Oikea reaktio on huoritella, kivittää, sterilisoida, abortoida, kiljua naama punaisena ja kiillottaa omaa sädekehää?

Se on ihan tosi, että tupakointiin voi vaikuttaa muinkin keinoin, sinunkin ehdottamasi ovat parempia kuin palstalla vittuilu. On kuitenkin myös maltillisempia keinoja. Joku näistä vollottajista voisi myös kokeilla oikeassa elämässä tukea jonkun ihan elävän, hengittävän yksilön tupakanpolton lopettamista. Mutta eihän se ole niin kivaa kuin kivittäminen, on huomattu.

Tuttavapiirissäni on useita äitejä, jotka ovat polttaneet odotusaikana. Osa on vähentänyt, osa jatkanut kuten ennenkin (jopa aski päivässä). En tietenkään voi puhua kuin omasta kokemuksestani, mutta lopettamisen tukemiseen on suhtauduttu todella negatiivisesti: röökiäidit olivat poikkeuksetta sitä mieltä, että asia ei kuulu kenellekään muulle ja he eivät tarvitse kenenkään apua lopettamiseen, siis jos haluaisivat lopettaa. Seuraavaksi tuli infopaketti siitä, miten lopettamisesta aiheutuvat stressi on vauvalle paljon isompi haitta kuin äidin tupakointi. Ja haloo, mähän poltan vaan sen ja sen verran päivässä!

Yhden röökiäidin lapsi kuoli kohtuun noin viikolla 25, ei kehitysvammaa tms. Jatkoi tupakointia kuten ennenkin eikä nähnyt mitään yhteyttä noiden kahden asian (tupakointi + sikiön kuolema) välillä: totesi vaan että alkavat yrittää heti toista.

Olen tukenut, painostanut ja kannustanut kolme ihmistä lopetamaan kokonaan tupakanpolton ja he ovat sen jälkeen pysyneet tupakasta erossa. Yhden tukeminen on parhaillaan menneillään, hän on vielä toistaiseksi pysynyt lakossa ja jaksan säännöllisesti muistuttaa siitä, etteivät hänen lapsensa halua nähdä vanhempansa kuolevan keuhkosyöpään. Kahden muun ystäväni yllyttäminen lopettamaan on rakas harastukseni, toinen yrittää irti sähkötupakalla. Sanoin lopullisesti irti ystävyyteni eräseen äitiin, joka poltti raskausaikansa ja totesin hänelle, etten halua enää koskaan olla tekemisissä noin selkärangattoman ja edesvastuuttoman ihmisen kanssa.

Että älä sinä päänsilittelijä tule mulle kertomaan, etten ole mitään tehnyt asian eteen todellisessa elämässä.

Olen tukenut, painostanut ja kannustanut kolme ihmistä lopetamaan kokonaan tupakanpolton ja he ovat sen jälkeen pysyneet tupakasta erossa. Yhden tukeminen on parhaillaan menneillään, hän on vielä toistaiseksi pysynyt lakossa ja jaksan säännöllisesti muistuttaa siitä, etteivät hänen lapsensa halua nähdä vanhempansa kuolevan keuhkosyöpään. Kahden muun ystäväni yllyttäminen lopettamaan on rakas harastukseni, toinen yrittää irti sähkötupakalla. Sanoin lopullisesti irti ystävyyteni eräseen äitiin, joka poltti raskausaikansa ja totesin hänelle, etten halua enää koskaan olla tekemisissä noin selkärangattoman ja edesvastuuttoman ihmisen kanssa.

Että älä sinä päänsilittelijä tule mulle kertomaan, etten ole mitään tehnyt asian eteen todellisessa elämässä.

Anteeksi nyt vaan, mutta en ole edelleenkään silitellyt kenenkään päätä. Olen vain tuominnut tässä ketjussa ilmenneen vauhkoamisen ja lynkkaamismielialan yhtä vaaralliseksi kuin tupakoinnin.

Hieno juttu jos sinä olet oikeasti koittanut auttaa ihmisiä tupakoinnin lopettamisessa. Oletko myös sama henkilö, joka täällä mesoaa pakkoaborteista heitellen vittusaatanaa ympäriinsä?

[QUOTE="vieras";26950132]Tuttavapiirissäni on useita äitejä, jotka ovat polttaneet odotusaikana. Osa on vähentänyt, osa jatkanut kuten ennenkin (jopa aski päivässä). En tietenkään voi puhua kuin omasta kokemuksestani, mutta lopettamisen tukemiseen on suhtauduttu todella negatiivisesti: röökiäidit olivat poikkeuksetta sitä mieltä, että asia ei kuulu kenellekään muulle ja he eivät tarvitse kenenkään apua lopettamiseen, siis jos haluaisivat lopettaa. Seuraavaksi tuli infopaketti siitä, miten lopettamisesta aiheutuvat stressi on vauvalle paljon isompi haitta kuin äidin tupakointi. Ja haloo, mähän poltan vaan sen ja sen verran päivässä!

Yhden röökiäidin lapsi kuoli kohtuun noin viikolla 25, ei kehitysvammaa tms. Jatkoi tupakointia kuten ennenkin eikä nähnyt mitään yhteyttä noiden kahden asian (tupakointi + sikiön kuolema) välillä: totesi vaan että alkavat yrittää heti toista.[/QUOTE]

Oliko tässä ketjussa paljonkin röökiäitejä, joiden mielestä tupakointi on täysin vaaratonta? Vai onko tämä ketju kenties täynnä tupakanvastustajien kiihkeimmän (ja sekopäisimmän) ääripään vouhotusta? Minusta se asia menee hemmetin paljon paremmin perille, jos jättää ne uhkailut, kiroilut ja leimaamiset ihan reippaasti vaan pois, ja puhuu asiaa.

Oliko tässä ketjussa paljonkin röökiäitejä, joiden mielestä tupakointi on täysin vaaratonta? Vai onko tämä ketju kenties täynnä tupakanvastustajien kiihkeimmän (ja sekopäisimmän) ääripään vouhotusta? Minusta se asia menee hemmetin paljon paremmin perille, jos jättää ne uhkailut, kiroilut ja leimaamiset ihan reippaasti vaan pois, ja puhuu asiaa.

Mutta tuohan on täyttä asiaa, tupakointiin pitäisi todellakin puuttua ankarammin. Jos ei muuten niin ainakin osoittamalla avointa paheksuntaa, jopa kiukkua tupakoijia kohtaan. Heillä on ihan täysi oikeus tappaa itseään, mutta lapsensa pahoinpiteleminen ja tappaminen on jo rikollista touhua, johon kaikkien pitäisi puuttua. Suvaitseminen on johtanut vain siihen, että kaikki tekevät ihan mitä lystäävät, kun heillä on vapaus ja oikeus. Paljon parempi olisi entisajan käytäntö, jossa sakilla pistettiin kuriin ne jotka tekivät pahojaan.

Kuinka moni suhtautuisi suvaitsevaisesti ja kiihkottomasti raiskaajaan, pedofiiliin tai murhaajaan? Tupakoiva äiti on noiden rikollisten kanssa täysin samalla viivalla, koska tuhoaa lapsensa elämän, terveyden ja jopa tappaa lapsensa. Mutta selviää siitä valitettavasti ilman mitään rangaistusta.

[QUOTE="Annabella";26951771]Mutta tuohan on täyttä asiaa, tupakointiin pitäisi todellakin puuttua ankarammin. Jos ei muuten niin ainakin osoittamalla avointa paheksuntaa, jopa kiukkua tupakoijia kohtaan. Heillä on ihan täysi oikeus tappaa itseään, mutta lapsensa pahoinpiteleminen ja tappaminen on jo rikollista touhua, johon kaikkien pitäisi puuttua. Suvaitseminen on johtanut vain siihen, että kaikki tekevät ihan mitä lystäävät, kun heillä on vapaus ja oikeus. Paljon parempi olisi entisajan käytäntö, jossa sakilla pistettiin kuriin ne jotka tekivät pahojaan.

Kuinka moni suhtautuisi suvaitsevaisesti ja kiihkottomasti raiskaajaan, pedofiiliin tai murhaajaan? Tupakoiva äiti on noiden rikollisten kanssa täysin samalla viivalla, koska tuhoaa lapsensa elämän, terveyden ja jopa tappaa lapsensa. Mutta selviää siitä valitettavasti ilman mitään rangaistusta.[/QUOTE]
Eli siis pakkoabortit ja -sterilisoinnit on ihan asiallinen ratkaisu tilanteeseen? Okei, eipä tästä sitten sen enempää. Moikkaan sitten joskus jos sinun täytyy pakkoabortoida itsesi jonkin vääränlaisen elämäntavan takia.

Kyllä aina välillä jaksaa ihmetyttää tämä Suomessa niin yleinen mustavalkoisuus. On ja off, sata ja nolla. Joko hyväksytään kaikki tai hirteen jokainen. Mitään sellaisia maltillisia ja asiallisia ratkaisuja ei voi olla olemassa.

En ole myöskään lynkkaamassa ja molottamassa aivottomasti raiskaajista, vaan yritän niissäkin keskusteluissa perätä sitä, että raiskattu ei ole syyllinen. En myöskään tunne tarvetta kuvailla mitään yksityiskohtaisia pakkotoimenpiteitä minkäännäköisille rikollisille. Edelleen suosittelen mielenterveyspalveluita näille kiihkoilijoille, ei niistä ainakaan haittaa ole.

Eikö se pakkoabortti ole muuten myös murha?

Yhteistyössä