Kamala Hiv pelko!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paniikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no jos se sua todella noin pahasti kalvaa, niin mene ihmeessä siihen testiin. totta on, että aina kun harrastaa suojaamatonta yhdyntää, vaikka sen yhden ja ainoan partnerinsa kanssa, niin on olemassa pienen pieni riski saada tartunta. tosin todennäköisempää on pamahtaa paksuksi, saada papilloomavirus ( n.1/3osalla aikuisista ) tms. mutta kuitenkin.

ethän sä siinä testissä mitään menetäkkään, ja saatpahan sitten mielenrauhan, toistaiseksi :p

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mutta tietääkö kukaan onko mun lapset vaarassa jos mulla HIV?

tota, tiedätkö sä nyt miten se tauti tarttuu? raskausaikanahan ne testit on varmaan tehty, eli tuskin oot ainakaan siinä yhteydessä tartuttanut?
sori, vähän utopiselta nää sun kyssärit nyt tuntuu..

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Hei kivittäjät..viruksen voi saada myös parisuhteessa. Ettekö te ole harrastaneet suojaamatonta seksiä parisuhteessa? Suurimmalla osalla on myös elettyä elämää takana eivätkä kaikki parisuhteet pääty loppuelämäksi avioliittoon. Juuri laillanne ajattelevilla on suurin riski kantaa tietämättään virusta. Vai tiedättekö entisten suhteidenne kaikki edelliset kumppanit? Ja ettei pulisonne varmasti ole teitä pettänyt? Ihmeellistä yksisilmäisyyttä.

Mua huvittaa nää jeesustelijat taa. Suurin osa/kaikki ovat varmasti äitejä. Ja miten lapsia yleisimmin tulee?

Kertokaa arvon mammat, jos on liian visainen kysymys, niin voin valaista.

Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
Mutta tietääkö kukaan onko mun lapset vaarassa jos mulla HIV?

tota, tiedätkö sä nyt miten se tauti tarttuu? raskausaikanahan ne testit on varmaan tehty, eli tuskin oot ainakaan siinä yhteydessä tartuttanut?
sori, vähän utopiselta nää sun kyssärit nyt tuntuu..

Noh olen aika utopistinen tässä asiassa.
Mietin vaan jotain haava tms juttuja vaikka tietty kaukaa haettu.

Alkuperäinen kirjoittaja paniikki:
Olen todella sairauspelkoinen ja nyt pälkähti päähän HIV-pelko:(
Miten uskallan mennä testeihin?
Mahdolllisesta tartunnasta olisi jo 3v eli onko mitään tehtävissä?
Luin että nykylääkityksellä hivin kanssa voi elää normaalipituisen elämän, voiko olla totta???
Onko kellään muulla teoreettista mahdollisuutta että olisi HIV?

Tunnut olevan luulotautinen. Sanotaan hypokondriaksi. Siinä ihminen aina keksii uuden mahdollisen sairauden, kun edellinen on poissuljettu. Varmasti raskaus sairaus. Psykiatrilla luulisi olevan keinoja auttaa.

Vielä...onko törkeetä jos etsin tämän edellisen kumppanin käsiini ja kysyn suoraan??

Melko todennäköistä, että jos edellinen kumppanisi tietäisi kantavansa hiv:ta, sinullekin olisi asiasta ilmoitettu.

Ja ennemmin menet itse testeihin!

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Luin että nykylääkityksellä hivin kanssa voi elää normaalipituisen elämän, voiko olla totta???

Tunnut olevan luulotautinen. Sanotaan hypokondriaksi. Siinä ihminen aina keksii uuden mahdollisen sairauden, kun edellinen on poissuljettu. Varmasti raskaus sairaus. Psykiatrilla luulisi olevan keinoja auttaa.

Hypokondria mulla ollut vuosia.
Hiviä en ole jostain syystä tajunnut pelätä kun vasta nyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Juh:
Vielä...onko törkeetä jos etsin tämän edellisen kumppanin käsiini ja kysyn suoraan??

Melko todennäköistä, että jos edellinen kumppanisi tietäisi kantavansa hiv:ta, sinullekin olisi asiasta ilmoitettu.

Ja ennemmin menet itse testeihin!

Siis kuka sen ilmottaisi??

Alkuperäinen kirjoittaja juu:

Hypokondria mulla ollut vuosia.
Hiviä en ole jostain syystä tajunnut pelätä kun vasta nyt.

Et tarvitse HIV testiä, jos hypokondriasta on kyse vaan avun siihen sairauteen. Itse nuorena kärsin siitä. On todella raskasta pelätä kokoajan jotakin. Lääkitystä ja terapiaa saa. Hae apua, jotta saat elämäsi takaisin.

No mene siihen testiin. Pyydät klamydia- ym. testit samalla. Mutta en ehkä mitään eksiä lähtis enää jahtaamaan, jos sekään ei ole käynyt missään testeissä niin mistäs hän voisi tietää onko HIViä vai ei. Samalla vaivalla menet itse testiin, saatpahan varman vastauksen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Nefernefernefer:
Testiin kannattaa mennä ihan siksi, ettei levitä tautia. Jos kerran omasta ittestään ei niin väliks.

Eiköhän mun nykyiselle miehelle ois se jo tarttunut..kelle muulle sitä tartuttaisin?

hoitohenkliökunnalle...

Niin ja millälailla?
Eikös sen pitäs tarttua siellä verikontakteissa ja esim. verikokeet otetaan käsineet kädessä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Nefernefernefer:
Testiin kannattaa mennä ihan siksi, ettei levitä tautia. Jos kerran omasta ittestään ei niin väliks.

Eiköhän mun nykyiselle miehelle ois se jo tarttunut..kelle muulle sitä tartuttaisin?

hoitohenkliökunnalle...

Niin ja millälailla?
Eikös sen pitäs tarttua siellä verikontakteissa ja esim. verikokeet otetaan käsineet kädessä?

Viiltovamma on mahdollinen

Alkuperäinen kirjoittaja Hoitsu:
Mä ymmärrän sua siinä mielessä että kun on kerran tollasen pelon päähänsä saanut siitä on vaikea päästä irti. Ite olen itkenyt neuvolassa ja pyytänyt hepatiitti ja HIV testejä. Mulla oli kyllä syy, töissä hepatiittipotilas kiskoi kanyylit irti ja riehui niin että verta roiskui pitkin huonetta. Mutta mene sinne testeihin niin saat varmuuden ja voit jatkaa elämääsi.

jep jep.. hepatiitti kun ei ihan veri roiskeesta tartu.. Tarvitaan hankaava veri kontakti.. siis käytännössä saisin hieman hep.positiivisen ihmisen verta itseesi..
HIV tarttuu Todella herkästi hepatiittiin verrattuna...

Taulukko 1. HIV-tartunnan todennäköisyys erityyppisissä kontaktitilanteissa (Royce ym., 1997). Kontakti Tartunnan todennäköisyys Riski/tapahtuma
Naisesta mieheen, suojaamaton seksi 0,0003-0,0056 1:3 300-1:180
Miehestä naiseen, suojaamaton seksi 0,0006-0,0070 1:1 650-1:143
Miehestä mieheen, suojaamaton seksi 0,0007-0,07 1:1 430-1:14
Neulanpisto-onnettomuus 0,001-0,008 1:1 000-1:125
Yhteisen huumeneulan käyttö 0,0067 1:150
Äidistä vastasyntyneeseen, ei hoitoa 0,15-0,35 1:6-1:3
Äidistä vastasyntyneeseen, AZT-hoito 0,05-0,12 1:18-1: 8
Verensiirto HIV-positiivisesta 0,7

Yllättävän huonosti tarttuu:O

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja Hoitsu:
Mä ymmärrän sua siinä mielessä että kun on kerran tollasen pelon päähänsä saanut siitä on vaikea päästä irti. Ite olen itkenyt neuvolassa ja pyytänyt hepatiitti ja HIV testejä. Mulla oli kyllä syy, töissä hepatiittipotilas kiskoi kanyylit irti ja riehui niin että verta roiskui pitkin huonetta. Mutta mene sinne testeihin niin saat varmuuden ja voit jatkaa elämääsi.

jep jep.. hepatiitti kun ei ihan veri roiskeesta tartu.. Tarvitaan hankaava veri kontakti.. siis käytännössä saisin hieman hep.positiivisen ihmisen verta itseesi..
HIV tarttuu Todella herkästi hepatiittiin verrattuna...

Luin just että hepatiitti B tarttuu sata kertaa helpommin kun Hiv.