Kamala Hiv pelko!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paniikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Juu sitä saa lukea mitä shittiä haluaa.. Itse uskon mitä virologi on sanonut.
ja oma on ongelmasi jos et ole tajunnut ottaa b hepatiittia vastaan rokotetta :D
Puhin c hepatiitista verrattuna hivin tarttuvuuteen.
Kun ne nyt ovat tartunta taudit joihin ei ole suojarokotetta....

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Taulukko 1. HIV-tartunnan todennäköisyys erityyppisissä kontaktitilanteissa (Royce ym., 1997). Kontakti Tartunnan todennäköisyys Riski/tapahtuma
Naisesta mieheen, suojaamaton seksi 0,0003-0,0056 1:3 300-1:180
Miehestä naiseen, suojaamaton seksi 0,0006-0,0070 1:1 650-1:143
Miehestä mieheen, suojaamaton seksi 0,0007-0,07 1:1 430-1:14
Neulanpisto-onnettomuus 0,001-0,008 1:1 000-1:125
Yhteisen huumeneulan käyttö 0,0067 1:150
Äidistä vastasyntyneeseen, ei hoitoa 0,15-0,35 1:6-1:3
Äidistä vastasyntyneeseen, AZT-hoito 0,05-0,12 1:18-1: 8
Verensiirto HIV-positiivisesta 0,7

Yllättävän huonosti tarttuu:O

Huonosti tarttuvahan se onneksi on. Tuo taulukko on aika sekava, mutta siinä esim. verensiirto HIV-positiivisesta on 70 % mahdollisuudella tarttuu jne. eli se 100 % on luku 1 tuossa taulukossa. Ihan vain selvennän, ettei joku luule, että nuo taulukon luvut on prosentteja.

täällä yksi entinen hiv pelkääjä, mulla oli tosin ikävä tilanne taustalla huumeita käyttävän ihmisen takia. Ajauduin nuorena humalassa ja hölmönä samaan sänkyyn leikkimään, mutta tein hyvin selväksi etten halua mennä pidemmälle ja sitten sammuin...Aamulla paikat kipeenä, joten varma olen että jotain tapahtui, siitä alkoi kymmenen vuoden piina, ja kyllä kymmenen vuotta pelkäsin yksin ajatusteni kanssa ja olin näkevinäni kaikki mahdolliset oireet itsessäni ja olin jo valmistautunut kuolemaan siitä kymmenen vuoden päästä =(

tämän kaiken pelon ja vuosien aikana löysin nykyisen mieheni ja muuten menin elämässä eteenpäin, mutta testiin uskalsin vasta tosiaan kun aikaa oli kulunut se kymmenen vuotta ja rupesin oireilemaan paniikkihäiriöllä, eli mulla takana valitettavasti nyt diagnosoitu ahdistuneisuushäiriö, eli nyt ymmärrän että olen menettänyt elämästäni turhaan vuosikausia tällaisen pelon takia, ja olen kuullut että moni pelkää juuri tätä sairautta, silloin kun olin 18 v niin siitä ruvettiin enemmän puhumaan , ja vaikka hoidin ehkäisyt siihen aikaan kunnollisesti, niin tuo yö jätti jälkensä.. tsemppiä ap:lle, mene sinne testiin, ei sulla sitä ole, usko pois ! monet ovat 2 vuotta parisuhteessakin ja vain toisella tartunta ja toinen ei ole edes saanut sitä ilman ehkäisä, todella vaikeasti tarttuva =)

tsemppiä ajatusten kanssa, tiedän mitä käyt lävitse, mutta en kyllä ikinä ole mitään sairauksia pelännyt, joten tämä oli ainut ja viimeinen hope so !

Alkuperäinen kirjoittaja Turmaliini:
Taulukko 1. HIV-tartunnan todennäköisyys erityyppisissä kontaktitilanteissa (Royce ym., 1997). Kontakti Tartunnan todennäköisyys Riski/tapahtuma

Huonosti tarttuvahan se onneksi on. Tuo taulukko on aika sekava, mutta siinä esim. verensiirto HIV-positiivisesta on 70 % mahdollisuudella tarttuu jne. eli se 100 % on luku 1 tuossa taulukossa. Ihan vain selvennän, ettei joku luule, että nuo taulukon luvut on prosentteja.

Mikä sitten on prossa tarttumisesta miehestä naiseen? En tajua tuota taulukkoa

Alkuperäinen kirjoittaja hus:
täällä yksi entinen hiv pelkääjä, mulla oli tosin ikävä tilanne taustalla huumeita käyttävän ihmisen takia. Ajauduin nuorena humalassa ja hölmönä samaan sänkyyn leikkimään, mutta tein hyvin selväksi etten halua mennä pidemmälle ja sitten sammuin...Aamulla paikat kipeenä, joten varma olen että jotain tapahtui, siitä alkoi kymmenen vuoden piina, ja kyllä kymmenen vuotta pelkäsin yksin ajatusteni kanssa ja olin näkevinäni kaikki mahdolliset oireet itsessäni ja olin jo valmistautunut kuolemaan siitä kymmenen vuoden päästä =(

tämän kaiken pelon ja vuosien aikana löysin nykyisen mieheni ja muuten menin elämässä eteenpäin, mutta testiin uskalsin vasta tosiaan kun aikaa oli kulunut se kymmenen vuotta ja rupesin oireilemaan paniikkihäiriöllä, eli mulla takana valitettavasti nyt diagnosoitu ahdistuneisuushäiriö, eli nyt ymmärrän että olen menettänyt elämästäni turhaan vuosikausia tällaisen pelon takia, ja olen kuullut että moni pelkää juuri tätä sairautta, silloin kun olin 18 v niin siitä ruvettiin enemmän puhumaan , ja vaikka hoidin ehkäisyt siihen aikaan kunnollisesti, niin tuo yö jätti jälkensä.. tsemppiä ap:lle, mene sinne testiin, ei sulla sitä ole, usko pois ! monet ovat 2 vuotta parisuhteessakin ja vain toisella tartunta ja toinen ei ole edes saanut sitä ilman ehkäisä, todella vaikeasti tarttuva =)

tsemppiä ajatusten kanssa, tiedän mitä käyt lävitse, mutta en kyllä ikinä ole mitään sairauksia pelännyt, joten tämä oli ainut ja viimeinen hope so !

Kiitos kannustuksesta:)
Huh, 10 v elit pelon kanssa:/ Mä vasta muutaman päivän mut olen oikeesti jo itsetuhon ja syytösten partaalla...

Alkuperäinen kirjoittaja hus:

Kiitos kannustuksesta:)
Huh, 10 v elit pelon kanssa:/ Mä vasta muutaman päivän mut olen oikeesti jo itsetuhon ja syytösten partaalla...

mene ihmeessä sinne testiin, hki ssä saa aidstuki keskuksessa niitä pikatestejä ja siellä oli ihana hlö kunta, näkee meitä hysteerisiä ihmiä paljon, mun neg testi tulos ei loppujen lopuksi edes huojentanut, mutta tuli loppu sille pelolle =) tsemppiä ja mars mars sinne nyt heti huomenna =)

0,06-0,07 % eli 6-7/1000.

0,06-0,07 % eli 6-7/1000.

Hmm oudon pieneltä prossalta vaikuttaa..
No kerään rohkeutta mennä sinne testiin:/

Alkuperäinen kirjoittaja just:
ja oma on ongelmasi jos et ole tajunnut ottaa b hepatiittia vastaan rokotetta :D

Itse asiassa noiden tautien tarttuvuus suhteutettuna on HIV 1x < HepC 10x < HepB 100x.

Alkuperäinen kirjoittaja matkailija:

Itse asiassa noiden tautien tarttuvuus suhteutettuna on HIV 1x < HepC 10x < HepB 100x.

Eli Hiv tarttuu huonommin sitten kuitenkin?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja matkailija:

Eli Hiv tarttuu huonommin sitten kuitenkin?

Niin. Tosin en löytänyt netistä kuin pari epävirallisempaa viitettä, mutta ylläoleva on infektiolääkärin kertomaa eli luotettava lähde pitäisi olla :) . Ap:nä menisin kuitenkin sinne testiin, ihan mielenrauhan vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Hoitsu:
Nyt mulla täys paniikki päällä, oksensin pelosta:(
Miten saan mentyä sinne testiin??

Kävelet sinne ja sanot että nyt otatte kaikki testit! Ei se pelko muuten poistu.

Kun se oiskin mulle helppoa. En pääse edes ulos, hyvä kun sängystä pääsin ylös tän lamaantumisen takia.

tiedän tasan tuon pelon. Kärsin itse vastaavasta muutaman vuoden, kun olin tyhmästi kännissä sekoillut ilman kortsua jonkun satunnaisen tyypin kanssa. Testiin meno tuntui ihan mahdottomalta.

Sitten tulin raskaaksi ja testit otettiin vähän kuin vahingossa. Negaa oli ja mikä huojennus.

Tänä päivänä mietin, että minulla oli teoriassa aihetta epäillä hiviä ja silti olin suojaamattomassa yhdynnässä nykyisen aviomieheni kanssa monet kerrat. Ihan hirveän tuomittavaa. Oikeasti. Mutta silti, se pelko ja lamaannus meni silloin kaiken yli.

Tsemppiä. Koita rohkaistua testiin, saat vapautuksen oli tulos kumpi tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja kuule:
tiedän tasan tuon pelon. Kärsin itse vastaavasta muutaman vuoden, kun olin tyhmästi kännissä sekoillut ilman kortsua jonkun satunnaisen tyypin kanssa. Testiin meno tuntui ihan mahdottomalta.

Sitten tulin raskaaksi ja testit otettiin vähän kuin vahingossa. Negaa oli ja mikä huojennus.

Tänä päivänä mietin, että minulla oli teoriassa aihetta epäillä hiviä ja silti olin suojaamattomassa yhdynnässä nykyisen aviomieheni kanssa monet kerrat. Ihan hirveän tuomittavaa. Oikeasti. Mutta silti, se pelko ja lamaannus meni silloin kaiken yli.

Tsemppiä. Koita rohkaistua testiin, saat vapautuksen oli tulos kumpi tahansa.

Mulla vähän sama juttu nyt. Tosin epäilen että olisin voinut saada tartunnan nykyiseltä mieheltäkin, mistä sitä tietää?
Pelkäsin myös sillon kun ekassa raskaudessa otettiin testi, sitäennen olin elänyt melkosen villiä elämää ja posit tulos olisi ollut todennäkösempi kun nyt.
Yritän selvittää nyt pikatesti-paikkoja,, en kestä odottaa vastausta paria viikkoa.

Miehestä naiseen, suojaamaton seksi 0,0006-0,0070 1:1 650-1:143... eli jo solet yhdynnässä 143-1650 niin sinulla on keskimääräinen mahdollisuus saada tartunta... eli jos olet ollut yhdynnässä yli 895 miehen kanssa niin silloin voit olla tartunnan keskivertoa todennäköisemmin. PELKO sanoo aina, että tartunnan on saanut, mutta matikkaa ja toivoa mukaan niin selviää!

Alkuperäinen kirjoittaja juho:
Miehestä naiseen, suojaamaton seksi 0,0006-0,0070 1:1 650-1:143... eli jo solet yhdynnässä 143-1650 niin sinulla on keskimääräinen mahdollisuus saada tartunta... eli jos olet ollut yhdynnässä yli 895 miehen kanssa niin silloin voit olla tartunnan keskivertoa todennäköisemmin. PELKO sanoo aina, että tartunnan on saanut, mutta matikkaa ja toivoa mukaan niin selviää!

Väärin. Taulukko kertoo riskin harrastettaessa seksiä hiv-positiivisen henkilön kanssa.

Suomessa hiv-tartunta on noin 2500 henkilöllä. Jos harrastaisi seksiä satunnaisesti kenen kanssa tahansa, riski siihen, että tällä olis hiv, on noin 0,05%, eli 1/2000. Eli jos harrastaa seksiä 2000 henkilön kanssa, yhdellä näistä on todennäköisesti hiv ja se tarttuu sinuun hänestä todennäköisyydellä 1:1650-1:143. Jos siis harrastat hiv potilaan kanssa seksiä 143-1650 kertaa, saat todennäköisesti tartunnan.

Ugh, aloittaja voisit kyllä pohtia sitä psykiatria. Nyt kun HIV on saatu pois listalta, alkaakin pelottaa maksasyöpä, sitten kilpirauhasen vajaatoiminta, sitten luulotauti... Tuohan rajoittaa elämääkin tosi paljon. :/

Minulle tuli kerran tuollainen paniikki. Olin ihan hysteerinen, joka paikassa kun toitotetaan Hivistä. Tunsin olevani likainen, ja myöhemmin tajusin, että kysymys oli masennuksesta. En todellakaan usko, että sinulla on Hiv, mutta testaaminen saa sinut unohtamaan koko homman. Oletko muuten luovuttanut verta kolmen vuoden sisällä? Siellähän tuo testataan.

Moikka,

Itse kävin tänään testeissä, 2,5v kuumottelun jälkeen. Olin riskitilanteessa 15-vuotias ja vuotta vanhempi poika painosti suuseksiin suojaamattomasti. Yritti muutakin mutta sain kieltäydyttyä, onneksi. Pelkoa lisää se, että kaiken jälkeen sama poika kertoi narkkariäitinsä kuolleen aidsiin, ja kun kysyin jälkeenpäin onko pojalla HIViä, niin sanoi, että ei ole. Suljin asian pois mielestä pitkäksi aikaa, jonka jälkeen järki on ottanut vallan ja uusi kumppani kannustanut käymään testeissä. Tulokset saan perjantaina, pakko myöntää, että koskaan ei oo näin paljoa stressannut.