HOITAMATON MAANISDEPRESSIIVISYYS VOI TAPPAA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tästä voi selvitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja piivi:
Kaksisuuntaisuus on yhteiskunnassamme - kuten masennuskin - lisääntynyt stressin ym seurauksena. Itse sairastan syklotomiaa, mikä on ma-den lievin muoto.

jeejee. medikalisaatio jyrää. nykyisin sille, että joskus on vaikeaa ja joskus on kivaa ihan oma tautiluokitus...

Alkuperäinen kirjoittaja medikalisaattori:
Kaksisuuntaisuus on yhteiskunnassamme - kuten masennuskin - lisääntynyt stressin ym seurauksena. Itse sairastan syklotomiaa, mikä on ma-den lievin muoto.

jeejee. medikalisaatio jyrää. nykyisin sille, että joskus on vaikeaa ja joskus on kivaa ihan oma tautiluokitus...

Ja siitä vieläpä jopa maksetaankin. Kyllä vi....tuttaaaaaaa

Nostan vanhan aiheen, koska oon ite tutustunut tänä syksynä hyvin yhteen ihmiseen, joka sairastaa maanisdepressiivisyyttä. Sairaus on tullut mulle vähitellen tutuksi, sillä paitsi että kaveri on kertonut oman sairautensa vaiheita, olen myös selvitellyt sairauden piirteitä netistä.
Pelottavaa tässä on se, että olen jossain määrin ihastunut tyyppiin. Itse olen jossain määrin "henkinen" tyyppi ja psykologiset sairaudet kiinnostavat. Kaverini on nyt ehkäpä maanisessa tai hypomaanisessa tilassa, joten meno on vauhdikasta hänen kanssaan. Nautin suunnattomasti hänen vuolaasta ajatusvirraastaan ja levottomuudestaan. Ollaan dokattu ja rakasteltu muutamia kertoja, ja se on ollut kaunista. Toisaalta mulla on sellainen fiilis, että olenko mä vaan ollu viemässä kaveriani alaspäin, sillä maniaanhaan kuuluu vissiin yleisesti runsas viinankäyttö ja holtiton sekstailu...
Tyyppi on sanonut olevansa ihastunut muhun ja että minä olen "hänen tyttö", mutta mä en oo uskaltanu kauheasti ladella mitään suuria tunnustuksia. Tykkään hänestä kyllä kovasti ja haluan pysyä kaverina, mutta mitähän tapahtuu kun mania laantuu ja arki koittaa? Hänellä on kyllä säännöllinen lääkitys, mutta ei kai se voi täydellisesti estää uutta masennusjaksoakaan...

En oikein tiedä, mitä teen tämän kaverin kanssa. Kannattais vissiin vaan antautua vietäväksi - kun pääsen kuulemma aveciksi Linnan juhliin sitten, kun hänkin saa kutsun. :)

Odota sitä debressiivistä vaihetta, ei taida olla meno enää hurjaa ja vaatii todella paljon kärsivällisyyttä kumppanilta ja kaikilta läheisiltä.

Harmi, kun en muista mistä luin jokin aika sitten erään vaimon kertomuksen mitä on elää pitkässä liitossa "pipon" kanssa. Oli kuitenkin mielenkiintoinen kertomus.

Alkuperäinen kirjoittaja sairaudesta:
""tää sairaus" ei paljoa naurata siinä vaiheessa, kun on puoli kaupunkia, ihmissuhteet, parisuhde, talous ja itse aivan raunioina ja sekaisin."

Minulla on työkaveri, joka sairastaa tätä sairautta. Sain tietää asiasta vasta melko myöhään. Ihmettelin montakin asiaa, mutta asia kuitattiin olankohautuksella.

Epäilin aikoinaan exäni sairastavan tätä sairautta. Mutta en ole saanut diagnoosia.
Se salataan minulta visusti. Kyselin sukulaisilta onko suvussa kukaan sairastanut tätä sairautta. Sain vastaukseksi, että ei ole. Mutta alkoholismia suvussa löytyy ja siihen exänikin sairastui vaikka nuorena vannoi, että hänestä ei ikinä tule juoppoa. Hän oli kärsinyt tarpeeksi isänsä sekoiluista.

Työkaverini kuuntelee jatkuvasti työpaikallaan radiosta klassista musiikkia. Kun kävelen ohi, niin ajattelen seuraavaa. Onkohan noilla säveltäjillakin ollut mielenterveysongelmia. Ehkä musiikki on parasta terapiaa. Siksi kai hautajaisissa soitetaan tietyntyyppistä musiikkia ja jossakin muualla toisenlaista.

Musiikki, kirjoittaminen, taideterapia, runsas liikunta. Siinä minusta mielenterveyden parhaat kulmakivet. Lääketiede on kehittynyt huimasti. Kävin aikoinaan Mieli maasta ry:n vertaistuki-istunnoissa pari kertaa kuuntelemassa masentuneiden kokemuksia.
Suurin osa ajasta heillä kului lääkkeistä keskusteluun. Sivuvaikutukset olivat melkoiset ja oikeaa lääkitystä haettiin pitkään.

En enää vaivaa päätäni asialla. Eräs selkälääkärini kertoi opiskelukaveristaan ulkomailla. Mies osti maanisvaiheessa hienon urheiluauton ja depisvaiheesta hän ei kertonut tarkemmin, mutta varmasti ystävillä oli silloin tylsempää.
Klassisen musiikin kuuntelu = mielenterveysongelma.

Olen aika rauhallinen ja flegmaattinen tyyppi. Olen aina ihaillut reippaita, ripeitä ja eläväisiä ihmisiä.

Jihuu siis nyt kaikki laiskottelemaan ja sylkemään seinille soffalla maaten. Ettei leimauduta biboksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Oma mielipiteeni:
Kyllä sitä pitää kumppanin rinnalla seistä, meni niin tai näin.

Se on sitä KUMPPANUUTTA se.

Voi tätä maailmanmenoa nykyään, "minä ITE" asenteella vain kaikki...

Tiedän isipapan, jolla oli vauhti päällä. Toki äiti oli lähtenyt lasten kanssa aikoinaan turvallisimmille vesille, mutta isipappa jaksoi löytää aikuistuneita lapsia. Jotka eivät tiedä mitään sairaudesta. Niin vain yritti keplotella itselleen asunnon, lastensa nimissä. Laskut olisi tosiaan menneet toisaalle, kuin isukkiasujalle. Mutta tämähän on tuttua huttua, kerrankos sitä otetaan henkivakuutuksia pienen lapsen nimiin, aikomatta maksaa senttiäkään. Tutkimattomat ovat tämän isukin tiet, lähestymiskielto pitänee lopusta huolen.

Sen voin ainakin sanoa, että tietoa ja asiallisia mielipiteitä on täältä elleistä turha etsiä. Tänne hyökkäävät ne kaikkein ilkeimmät, kateellisimmat ja elämälle katkeroituneet haukkumaan toisia.

Eli jos asiallista tietoa haluaa, kehoittaisin tämän sairauden tiimoilta hakemaan tietoa ja apua muualta internetistä, sekä mielenterveystoimistoista. Netissä on erilaisia vertaistukiryhmiä, jotka löytyvät melko helposti. Niistä keskusteluista saa tukea ja ymmärrystä.

Alkuperäinen kirjoittaja ellit on ilkeyden myrkyttämä palsta:
Sen voin ainakin sanoa, että tietoa ja asiallisia mielipiteitä on täältä elleistä turha etsiä. Tänne hyökkäävät ne kaikkein ilkeimmät, kateellisimmat ja elämälle katkeroituneet haukkumaan toisia.

quote]

Kuten sinä itse!!!! Haukut toisia rumasti. Hyi sinua!

niin, kaikki ei ole ilkeitä, kateellisia ja katkeria. Kaunis kiitos kaikille kilteille elleille, jotka todella haluatte auttaa muita.

Silti joka helvetin palstalle ilmestyy niitä, joiden ainoa tavoite on haukkua lyttyyn se, joka apua pyytää. Kannattaako tänne tulla, kuten eräs elli sanoi, Moraalipoliisien arvosteltavaksi ja halveksittavaksi? Toinen juttu on ne neropatit, jotka keksivät terrorisoida palstaa häirikköviesteillä.

Käväsin lukemassa tämän palstan ihan mielenkiinnosta ja kuinkas ollakkaan: täydet pisteet itsensä munaamisesta mm. nimimerkeille :

medikalisaattori
"jeejee. medikalisaatio jyrää. nykyisin sille, että joskus on vaikeaa ja joskus on kivaa ihan oma tautiluokitus..."

heh (vierailija)
"Ja siitä vieläpä jopa maksetaankin. Kyllä vi....tuttaaaaaaa"

Täällä pyysi monet asiallisesti tietoa ja tämmösiä vastauksia tulee. Sairaita kuin sairaita kannattaa kritisoida sitten vasta, kun sairaudesta todella tietää.

Alkuperäinen kirjoittaja ellit on ilkeyden myrkyttämä palsta:

Eli jos asiallista tietoa haluaa, kehoittaisin tämän sairauden tiimoilta hakemaan tietoa ja apua muualta internetistä, sekä mielenterveystoimistoista. Netissä on erilaisia vertaistukiryhmiä, jotka löytyvät melko helposti. Niistä keskusteluista saa tukea ja ymmärrystä.

Tuli ja pit antaa aina oikeat kommentit.....kröhöm..(alkoi yskittämään) ja heillä on sitä kokemusta yksinäisyydesttä, tarpeesta olla paras, riippuvuuksista, ilkeydestä. Mutta heillä onkin lääkitys kohallaan.

"Epäilin aikoinaan exäni sairastavan tätä sairautta. Mutta en ole saanut diagnoosia.
Se salataan minulta visusti. Kyselin sukulaisilta onko suvussa kukaan sairastanut tätä sairautta. Sain vastaukseksi, että ei ole."

Olen kirjoittanut tämän lauseen tämän vuoden alkupuolella.

Tilanne on muuttunut. Sain tietää kesällä, että psykiatri on diagnosoitunut miehen maanis-depressiiviseksi. Vanhin lapsemme oli kiristänyt tiedon miehen uudelta vaimolta.

Nainen oli kuulema pelännyt, että käytän tietoa väärin hyväkseni.

Tiedon jälkeen olen ollut helpottunut. Tämän viestiketjun kuvaukset varsinkin tämän ketjun nostajan kuvaus on tuttua. Linnan juhliin pääsy on ihan normaalia sanahelinää sairastuneen suusta.

On melko rohkea teko kirjoittaa asioistaan näin yleiselle palstalle.
Mutta ei se minua hirvitä.

Sattumalta keskustelin tästä samasta aiheesta aamulla työkaverini kanssa.
Hän kertoi, että sairauslomalle on erittäin helppo päästä. Valittaa vain lääkärille, että minua ahdistaa niin vietävästi.

Kymmenen vuotta sitten olin tyhmä ja pää pyörällä. Nyt tekisin kaikki asiat toisin.

Kuulin, että mies oli lopettanut terapian. Hän soittelee jatkuvasti aikuisille lapsille ulkomaille ja minä saa postista järkyttävän isoja puhelinlaskuja.

En ole ajatellut tätäkään asiaa, mutta nyt on pakko ajatella.

Tarttukaa alan ammattilaiset tähän asiaan. Varottakaa maniavaiheessa olevia isoista puhelinlaskuista. Jos muu ei auta, niin puhelimenkäyttöön kannattaa laitta rajoituksia.
Eipä ihme, että näin viime yönä unta vanhanaikaisista puhelinkopeista.
Netti, kännykkä ym. ovat tehneet sairastuneen omaisille monta uutta ongelmaa.

Joskus minua nolottaa, että kouhotin vuosikausia Al-Anon-ohjelman kanssa. Perustin jopa uuden läheisryhmän sen aikaiseen kotilähiöön. Haukuin väärää puuta.
Mutta sattuuhan sitä virheitä viisaammillekin. Lääkäritkin tekevät hoitovirheitä.

Pahoittelen syvästi sekoilujani Ellien palstoilla. Ajattelen näitä asioita joka päivä vähemmän. Tämän viestiketjun avulla muistin, että minulla oli nikotteleva kotitietokone. Kone lähti kotoa kesällä kierrätykseen enkä uutta hommaa.

Klassinen musiikki on kaunista, mutta kuuntelen sitä erittäin vähän. Minusta siitä tulee jotenkin surullinen olo. Makuja on monenlaisia. Kiitos ajastanne.
Ehkä vuoden päästä joku taas nostaa tämän ketjun. Toivottavasti en enää silloin roiku Elleissä. Minulle tämä asian on loppuunkäsitelty. Vähän kuin erään naiskirjailijan kirjan nimi. Ei samaa asiaa voi vatvoa loputtomiin.

moi

hengenvaarallinen tauti hoitamattomana. itsellä diagnosoitu noin 10 v. sitten. kaksi osastojaksoa takana. ja elämä sekaisin. asuntojen menoa,eroja,työpaikan menetyksiä, rahallisia tappioita,ym. debressiot todella raskaita. päihteet pois ehdottomasti. lääkitys kuntoon,paljon liikuntaa. työkyvyn kanssa on niin ja näin tällä hetkellä.

onko vastaavia kokemuksia? tuntuu väliin ,ettei tahdo jaksaa tämän taudin kanssa, kun elämä käy niin raskaaksi.

Säännöllinen terapia on erittäin tärkeää, varsinkin jos sinulla ei ole kettään läheistä joka pystyisi seuraamaan sinun mielialojesi vaihteluita. Maanisessa vaiheessa on elämä ihanaa ja kaikkivoipaa, ikävä kyllä niitä seuraa aina rankat masennusjaksot. Mikäli tätä tunteiden vuoristorataa ei saada lääkityksellä kuntoon, on sinun ja läheisiesi elämä aika helvetistä. Sen oikean nappiyhdistelmän löytyminen voi viedä vuosia ja sittenkin se oikea yhdistelmä voi menettää tehonsa.

Bipoja on monen tasoisia, toisille normaali elämä onnistuu helposti ja takapakkeja tulee äärimmäisen harvoin, pahimmillaan se on kaikille helvettiä.

Nimimerkillä bipon ex puoliso

en käy terapiassa, psykiatrilla tosin aina välillä, ja erityissairaanhoitajan juttusilla.
terapia olisi kait tarpeellinen, muttei ole rahaa käydä työttömänä.
ihmettelen,kun ei ole tehty minkäänlaisia testejä työkyvystäni tän 10 v. aikana. mulla on tämä tauti pahentunut, ja lääkkeiden kanssa on jatkuvaa säätöä. kukaan ei ole ottanut kantaa tuohon työkyvyn selvitykseen. sairasloma loppuu kuun vaihteessa, ja ilmoittaudun työttömäksi ensi kuun alusta. yritän päästä tutkimuksiin asiasta.

tuo on totta, että maaniset jaksot on ihmeellisiä, ja menee kontrolli tekemisiin, ja ideat on huimia.

masennukset on vaikeita,ja pitkiä,lamaannuttavia. turhauttavia.

nuo ennemerkit vauhdin puolelle olisi opittava tuntemaan, jotta vauhdin saisi pysäytettyksi alkuunsa.
myös neurologiset tutkimukset olisivat tarpeen, ja aivojen kuvaus.

suvusta löytyy kaikenlaista, mutten ole saanut kyselemällä oikein mitään irti.

ikävintä on se, että ihmissuhteet on huonossa kunnossa tämän takia,ja käy raskaaksi tämä nollatilanteeseen palaaminen aina väliin.

mä olen väsynyt tähän sairauden aiheuttamaan kaaokseen, joka sotkee koko ajan elämäni, sekä vie itsetuntoni, sekä työkykyni.

rahalliset tappiot on isot, samoin henkiset kärsimykset.

päihteet tän diagnoosin kanssa sotkee lääkityksen, ja nuo mielialat lopullisesti. on tappava yhdistelmä. ainut keino on olla täysin absolutisti.

joku 20 pros. kuolee oman käden kautta. hirveät luvut!

mulla oli kaiketi laukaisevana tekijänä masennuslääkitys, joskus 90-luvulla

tähän vaikuttaa niin moni tekijä.

pahimmillaan ihminen voi mennä varsin nopeasti psykoottiseen maniaan(psykoosi) asti. tietää varmaa sairaalareissua. siinä on pää kovilla. ihmettelen vain, että millaisia vaurioita tuollaiset tilat oikein aivoille aiheuttavat?

maaninen ihminen kun voi olla kiihtynyt , harhainen, nähdä omiaan, ihmeellisiä ajatuksia kelaileva, vainoharhainen, mutta jollain tasolla kuitenkin looginen samaan aikaan.

tutkimusten mukaan jatkuvan stressin kokeminen altistaa, ja lisää tuota sairastumista,sekä alttiutta. samoin unirytmi pitäisi olla kohdallaan. unettomuus toimii varsin usein laukaisevana tekijänä myös sairausjaksoille.

tää sairaus on väliin maanpäällinen helvetti.

On ollut lohdullista, mutta myös pelottavaa lukea tätä ketjua. Olen kakkostyypin bipo-häiriöinen. Diagnoosi tehtiin puolitoista vuotta sitten, siihen asti minua hoidettiin masentuneena. Olin kaksi kertaa jopa sairaalassa - ja tietenkin väärällä lääkityksellä. Siitähän se riemu alkoi. Ensimmäinen varsinainen hypomaaninen jakso oli jo riittävän pelottava, en osaa kuvitellakaan miten vaikeaa olisi maniassa. Kun vauhti kiihtyy tarpeeksi, koen sen ahdistavana, sillä siihen liittyy jo uhka kuiluun putoamisesta. Pudotus onkin sitten syvä. Kolmilapsisen perheen äitinä minua on estänyt itsemurhalta vain vastuuni lasten tulevaisuudesta ja silloinkin olen ajatellut, että heillä olisi parempi elämä ilman minua.
Nyt olen elänyt vuoden verran tasapainossa ja vahtinut itseäni. Välillä harmittaa vietävästi, en voi elää aivan kuin toiset vailla huolta huomisesta. Pelkään jatkuvasti uutta sairausjaksoa ja stressi pitää minut lievässä masennuksessa. Välillä tulee pahoja depressiivisiä piikkejä, mutta tolkutan itselleni että kohtaus menee pian ohi.
Mieheni ei hyväksy sairauttani alkuunkaan. Hän vihaa heikkoutta ja häpeää tätä. Kun masennun, saan kuulla huutoa ja vähättelyä. Hänen mielestään minun pitäisi kymmenen vuoden liittomme perusteella ymmärtää, että hän huolestuessaan tulee aggressiiviseksi. Tämä vain pahentaa tilaani. Tukea en saa. Sairaalaankin hän tuli vasta kolmen päivän kuluttua sisään joutumisestani, sillä hän ei voinut kuulemma joustaa töistään. Sen lisäksi kyseessä oli jo toinen kerta ja olinhan hoidossa. Mies on asemassa, joka on hyvin vastuullinen ja näkyvä. Pelkään, että hän tosiaan hylkää minut, jos alan taas oireilla. Vastaan koko perheen arjesta, mies ei osallistu kotona mihinkään. Parin viime kuun aikana hänellä on ollut yhteensä viisi vapaapäivää. Ja tarkoitan tosiaan, että kaiken muun ajan hän on töissä, käy kotona nukkumassa.
Mitä ihmettä teen? Odotanko, että murrun, lähdenkö ajoissa, yritänkö saada hänet vielä kerran ymmärtämään, mistä tässä on kyse?
Olen hyvässä hoidossa muuten, lääkitys toimii ja terapia samoin. Stressipisteet ovat silti valtaisat.

Vaihda miestä - nykyinen ei missään nimissä ainakaan edistä terveyttäsi vaan asettaa sinut todella puun ja kuoren väliin.
Ota ja aloita avioliittosi siivoasimisesta ja sen jälkeen voit varmasti paljon paremmin.

Terve!

Sain oman Bipo-diagnoosini kaksi vuotta aiemmin ja yksi mikä ensimmäisenä minua rupesi kaivamaan koko asiassa oli se, ettei bipolaisilla ole omaa paikkaa netissä. Ollaan niin sanotusti ympäri siellä täällä.

Joten yritän tässä pistää pystyyn foorumia pelkästään bipolaisille ja heidän läheisilleen.

Olisi tosi kiva jos kävisitte kääntymässä ja ehkä vihjaisitte paikasta kaverille. Uskon että tarpeen tulee, ainakin minä voisin kaivata samanhenkistä seuraa, kun olen koko ikäni ajatellut että olen pääni kanssa yksin. :)

Vilkaiskaa, foorumi löytyy osoitteesta http://bipolar.phpbb.fi/

Ja tuo on vielä ihan vaiheessa, siitä tulee tässä lähiaikoina vähemmän masentavan näköinen. :P

Maanisdepressiivisten tai asiasta tietävien mielipiteitä olisi mukava saada aiheesta: miten maanisdepressiivinen pystyy olemaan uskollinen?Entä voiko maanisdepressiiviiseen 100% luottaa näissä asioissa, jos mitään "moraalia" ei ole maanisessa vaiheessa, näin olen käsittänyt, pitääkö paikkansa?Kun vaikea sitä on puolisona oikein jaksaakkaan tukena, että toisella on milloin mikäkin "viritys" (vaikka niitä nyt ei jatkuvasti ole päällä ollut, mutta aina muutaman vuoden välein näin on käynyt) ja on epävarmaa, että milloin ei pysty tarjouksesta kieltäytymään jos sellainen tilanne tulee eteen............En tietysti sitä sano, että vielä olisi tietääkseni ollut tällaista varsinaista "syrjähyppyä" aivan sänkyyn asti, mutta puhelinseksiä, puhelinsuhteita,... ym vastaavia kyllä......ei viitsisi sitä päivää kuitenkaan odottaakkaan ja lyödä päätä seinään vuodesta toiseen, jos tuohon ei mitään apua ole saatavissa niin, että uskaltaisi suunnitella tulevaa, jotenkin tuntuu vaan tosi raskaalta, mutta lääkitystä ei puolisolla vielä ole, kun nyt on ruvennut vasta tätä miettimään, voisiko tällainen olla hänellä, on ollut kyllä vuosia jo todennäköisesti.

Kiitos vastauksista etukäteen........

Alkuperäinen kirjoittaja dirty mind:
Tiedostaako maanisdepressiivinen ihminen/potilas LAINKAAN sitä, että on aggressiivinen hetkittäin toisille (lähinnä siis henkistä väkivaltaa)?
Vai onko se niin, ettei hän muista käytöstään? Vai: joo, mä muistan, et huusin sulle, mutten voi sille mitään, kun on tämä sairaus..

Omasta kokemuksestani voin sanoa, että ei muista. Jos muistaisi ja pyytäisi jälkeenpäin anteeksi omaa käytöstään niin luultavasti minulla ja exälläni ei olisi mennyt poikki.
Jos yritin puhua hänelle hänen raivonpurkauksistaan ym niin hän yleensä katsoi minua kuin olisin keksinyt koko asian. Aikas usein hän vain sanoi minulle, että olen hullu ja yliherkkä :(

Tulin vähän aikaa sitten psykiatrisesta sairaalasta. (Yritin tämän koko elämän helvetiksi muuttaneen sairauden ja juopon mieheni takia itsemurhaa. En jaksanut kumpaakaan enää)

Olen pitkään ollut masentunut. Ei kokonaan, mutta suuri syy masennukseeni, tai siis sen pahenemiseen on mieheni alkoholismi. Hän ei sitä myönnä. Ei hänellä ole mitään ongelmaa, vaikka vetääkin kännit harvase ilta! Minä se ongelma olen, kun olen tälläinen hullu ämmä.

Tänään olen jälleen saanut tarpeekseni kaikesta. Ei. En aijo tehdä itsemurhaa. En tällä kertaa, vaan hankkia paremman elämän. Maanantaina on taas aika mielenterveystoimistoon. Aijon saada suutani sen verran auki, että sieltä tulee sanat "olen masentunut, tarvitsen siihen hoitoa", vaikken muuten juttutuulella olekkaan. Elämäni tuntuu kovin turhalta ja toivottomalta. Juttelu näistä asioista tuntuu vielä turhemmalta, ei se mitään muuta.

Ero miehestä, joka juomisellaan tekee helvetin elämästäni, voi auttaa. Olisi pitänyt erota jo kauan sitten. Molempien vuoksi. Minä saisin tervehtyä raittiissa elämässäni ja hänellä voisi kaikessa rauhassa vaikka juoda itsensä hengiltä, jos haluaisi...

Ei sitä vaan masentuneena jaksa tehdä ratkaisuja suuntaan eikä toiseen. Vaa kun ei ole enää vaihtoehtoja... tämä elämäntilanne jos jatkuu näin, tämä tappaa minut. Melkein tappoi jo.

Elämä on vain omalla vastuullani. Kukaan ei voi erota puolestani. Nyt olis aika tehdä se ratkaisu. (uskaltaisimpa tehdä sen)

Alkuperäinen kirjoittaja dirty mind:
Tiedostaako maanisdepressiivinen ihminen/potilas LAINKAAN sitä, että on aggressiivinen hetkittäin toisille (lähinnä siis henkistä väkivaltaa)?
Vai onko se niin, ettei hän muista käytöstään? Vai: joo, mä muistan, et huusin sulle, mutten voi sille mitään, kun on tämä sairaus..

Maanisdepressiivinen ei tajua toimintansa kummallisuutta. Sehän se sairaus juuri on! Ei kannata olla kateellinen maanisdepressiiviselle ihmiselle. Että hän muka käyttäisi tilaansa hyväkseen. Ymmärtämisen ydin on siinä, että hyväksyy mdeen sairaudeksi siinä missä syövänkin.

Alkuperäinen kirjoittaja et sillee niin:
Alkuperäinen kirjoittaja Oma mielipiteeni:
Kyllä sitä pitää kumppanin rinnalla seistä, meni niin tai näin.

Se on sitä KUMPPANUUTTA se.

Voi tätä maailmanmenoa nykyään, "minä ITE" asenteella vain kaikki...

vai pitää!
oman (ja lasten) terveyden kustannuksella vai.
mt sairaiden ja omaisten kirjoituksia lukiessa suurimmassa osassa paistaa mt sairaan itsekkyys ja oman navan tuijottelu, oli lääkitys kunnossa tai ei. Huomioitavaa on myös se, että mt:t ns "ratsastavat" sairaudellaan...syyt ovat vain ja ainoastaan sairaudessa, näinhän pääsee helposti vastuusta.
poikkipuolinen kommentti on ko. sairaille myrkkyä, ja kaikkien on hyväksyttävä ja tuettava
On kovaa, että nait maden. Hän ei voi kontrolloida sairauttaan, eihän se muuten sairaus olisikaan. Miten voisit parantaa tahdonvoimalla esim. sydäninfarktin? Sinun pitää erota ja ottaa vastuu. Et sitä voi vaatia maanisdepressiiviseltä kumppaniltasi. Hän ei kykene.

Alkuperäinen kirjoittaja bibosta:
En nyt ehdi muuta tähän vastata kuin, että jos työ on vaativaa, niin silloin pitää kotielämän olla vastaavasti helppoa ja stressitöntä eli esim. perhe ja vaativa työura on bipoille yleensä liikaa. Jos siis haluaa uran, niin silloin naisen/miehen kannattaa luopua suurperhehaaveesta.

Bibo tarkoittanee bibolaarista häiriötä. Sen verran tuli aikoinaan otettua selvää mielentervyden häiriöistä.

Olen aika rauhallinen ja flegmaattinen tyyppi. Olen aina ihaillut reippaita, ripeitä ja eläväisiä ihmisiä. Nyt vanhana ja viisaana olen kiittänyt monta kertaa luojaani, että en lähtenyt hakemaan itselleni uutta kumppania avioeron jälkeen. Kuka tietää millaisen sekopään olisin itselleni hommannut.

Kakkua ei voi syödä ja säästää. Uraa en ole koskaan halunnut luoda perheen kustannuksella. Pyöritin huushollia ja mies sai matkustaa ja edustaa. En edes osaa kuvitella häntä lapsista vastuuna olevana isänä. Ei hänestä sellaiseen olisi ollut vaikka hänellä ei olisi ollut mitään ongelmia.

Tässä viestiketjussa on monta hyvää viestiä. Olette tulleet sairautenne kanssa sinuiksi ja ihan hyvin tunnutte pärjäävän asian kanssa. Olen vuosia tukenut Mielenterveyden keskusliittoa tilaamalla Käsi kädessä lehden. Lehdestä olen lukenut monenlaista tarinaa.
Mielenterveysongelmaisilla on hauskaa sisäpiirihuumoria. He osaavat nauraa itselleen.

Joskus läheisenä on vaikea erottaa masennusta ja muista mielenterveyssairauksia keskenään. Varsinkin alkoholistin kanssa käsitteet kietoutuvat yhteen.
Burnout, masennus, alkoholismi siinäkin on yhdelle yh-Ellille tarpeeksi sulattamista.
Jos vielä omin avuin yrittää diagnosoida mahdollista muuta mielenterveysongelmaa, niin eväät loppuvat kesken. Sukulaisia ei ainakaan kärsi asialla vaivata. Saa varmasti kylmää kyytiä osakseen. Niin minulle kävi. Ei meidän perheessä "hulluja ole ollut eikä tule olemaan." Minähän se meidän perheessä sekopää olin ja olen edelleen. Hulluja olen aina kirjoitellut Ellien sivuilla eikä nämä jutut näytä muuksi muuttuneen.

Jos joskus toivon selväpäiseksi, lähden mukaan "oikeasti auttamaan" ihmisiä.
Mutta ei vielä onnistu ainakaan rahallisesti. Teen kahta työtä ja elätän opiskelevat lapseni. Mutta ehkä tulevaisuudessa sitten.

Uskon vahvasti vertaistuen voimaan. Netissä on paljon vertaistukipalstoja.
Mutta suosittelen lämpimästi näille yleisille foorumeille. Terveetkin oppivat paljon elämästä, kun lukevat näitä juttuja. Varovaisella ja kannustavalla kirjoittamisella auttaa ihmeesti.

Suren kovasti Töölön rantaan hukkuneen miehen kohtaloa. MIetin mitä tuonkin nuoren päässä liikkui. Mikä nuoria vaivaa. Miksi lähdetään yksin hortoilemaan ja hukutaan.
Naisradiojuontaja sanoi, että hän aina lähtee baarin ovelta taksiin ja kotiin. Yksin ei kannata kävellä kaupungilla metriäkään.

Pitäkää Ellit hyvää huolta toisistanne elävässä elämässä ja näillä netin palstoilla.
Moni on kertonut näillä Ellien sivuilla, että nämä kirjoitukset antoivat uskoa elämään.

Klo on 14 ja nyt tulee radiosta uutiset. Ihan samat kuin tunti sitten. Pikavippeihin sortuminen. Toivottavasti bibot eivät sorru pikavippeihin. Nyt taas juttuni lipuvat sivuraiteelle. Liekö bibolaarinen häiriö vai jotain muuta. Diagnoosini aina vaihtelee....

Uusimmat

Yhteistyössä