Lapsen hoitopäivän pituus ja hoitajien valitus asiasta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitäs sitte tehdään asialle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
PItää kattoa kuinka ens viikko menee. Lapsilla on hoito ma ja ti klo 7.30- 20.00, muutoin koko viikko on vapaa. Eli sitten otan tarvittaessa johtoon yhteyttä jos valituksia hoitajilta tulee.

Miksi aloittajaa ei saisi arvostella, kun hän eka viestissään arvostelee samantien muita? Ja onhan lapsi 30h/vko hoidossa, ei se mikään pieni luku ole vaikka ei olisikaan kuin kolmena päivänä. Mun mielestä kyllä aika mahdottoman pitkät päivät on jos kasiksi mennään ja kuudelta vasta pois, lapsraukat :(

No kyllä mun mielestäni pitäisi näitä asioita miettiä ennen lasten hankintaa. Aika hankala yhtälö, jos molemmat vanhemmat tekevät pitkiä vuoroja töitä, eikä ole edes kunnon turvaverkkoja auttamassa. Itse kyllä vaihtaisin työtä siiheksi, että lapset kasvavat. Ei mulla muuta.

[QUOTE="alkup";28290419]PItää kattoa kuinka ens viikko menee. Lapsilla on hoito ma ja ti klo 7.30- 20.00, muutoin koko viikko on vapaa. Eli sitten otan tarvittaessa johtoon yhteyttä jos valituksia hoitajilta tulee.[/QUOTE]

No on noi lapsen näkökulmasta ihan käsittämättömän pitkiä päiviä, kellon ympäri olla hoidossa. Ja vielä kun joutuvat miten milloinkin noin pitkään olemaan, niin varmaan ahdistavaa lapsesta kun ei tiedä koska tullaan hakemaan. Hoitajat ei varmaan ymmärrä noita teidän työaikoja kun lasten isä kuitenkin on kotona, olkoonkin että on maanviljelijä. Onks hän sitten koko päivän aamusta iltaan hommissa?? Eikö mitenkään voi joustaa tai aikataluttaa niin että pääsisi lapset hakemaan aiemmin? Lypsyt, lypsyt...joo, mutta silti. en tiedä onko mahdollista, mutta voisko lapset hakea jo reippaasti aiemmin hoidosta ja sitten iltahommien ajaksi hankkia joku katsomaan lapsia tai peräti viedä hetkeksi takaisin sinne päikkyyn? En tiedä onko tuollainen mahdollista, mutta mieluummin kai jokin muu ratkaisu kuin että lapset on kellon ympäri hoidossa...

[QUOTE="vieras";28290499]No on noi lapsen näkökulmasta ihan käsittämättömän pitkiä päiviä, kellon ympäri olla hoidossa. Ja vielä kun joutuvat miten milloinkin noin pitkään olemaan, niin varmaan ahdistavaa lapsesta kun ei tiedä koska tullaan hakemaan. Hoitajat ei varmaan ymmärrä noita teidän työaikoja kun lasten isä kuitenkin on kotona, olkoonkin että on maanviljelijä. Onks hän sitten koko päivän aamusta iltaan hommissa?? Eikö mitenkään voi joustaa tai aikataluttaa niin että pääsisi lapset hakemaan aiemmin? Lypsyt, lypsyt...joo, mutta silti. en tiedä onko mahdollista, mutta voisko lapset hakea jo reippaasti aiemmin hoidosta ja sitten iltahommien ajaksi hankkia joku katsomaan lapsia tai peräti viedä hetkeksi takaisin sinne päikkyyn? En tiedä onko tuollainen mahdollista, mutta mieluummin kai jokin muu ratkaisu kuin että lapset on kellon ympäri hoidossa...[/QUOTE]

Tästä vastauksesta taas huomaa ettei ole kyllä mitään käsitystä maanviljelystä

[QUOTE="Hei";28289953]Tuli mieleeni, entä entäs jos palkkaisitte tilapäistä hoitoapua jostain esim. tutun kautta tai lehti-ilmoituksella ? Joku nuori nainen, jolla on ajokortti voisi hakea lapset kotiin ja tehdä heille ruokaa ja olla seurana illan. Tuttu olisi parempi, voisi tehdä noita hommia halvemmalla tai esim. vaihtokauppana jostain, esim. saisi käyttää autoanne joskus. Olen nähnyt työnhakuilmoituksia lastenhoitoon kauppojen seinilläkin eli siis nuoret etsivät itse niitä hommia. Jos ei ole autoa tai ajokorttia, lyhyet matkat hoituvat taksillakin jos ei kulje linja-autoja. Toiv löydätte sopivan keinon ![/QUOTE]

Ei kai hoitajien mielipide voi pakottaa perheen hankkimaan lisäapua?
Mua kiinnostais, onko kyse oikeasta, keskustelun kautta tulleesta mielipiteestä vai onko tämä taas näitä 'hoitajat ovat antaneet ymmärtää'-tyyppisiä ongelmia???? Jos johtaja on fine tän asian kanssa niin mikä on ongelma?

[QUOTE="vieras";28290513]Tästä vastauksesta taas huomaa ettei ole kyllä mitään käsitystä maanviljelystä[/QUOTE]

No on mulla itse asiassa jotain käsitystä asiasta, ja vähän ihmettelen, että esim. talviaikaan tehdään kellonympäri hommia. Mä ymmärrän, että elikot on lypsettävä ja ruokittava tiettyihin aikoihin, mutta kyllä kait se maanviljelijäkin talviaikana jossain vaiheessa lepää...? Mitä ne pakottavat työtehtävät keskellä päivää sitten on, vai väittääkö joku, että maanviljelijä talviaikana on 24/7 siellä navetassa tai pellolla? Eiks tää ap:n mies sitten näe lapsiaan ollenkaan, vai?? Olisko kuitenkin kyse siitä, että mies ei viitsi hakea lapsia päiväsaikaan, vaan pitävät mieluummin kellon ympäri hoidossa, että saadaan vähän omaakin aikaa...? Mukavampi lueskella lehteä ja hörppiä kahvia, ottaa pienet nokkaunetkin, kun muksut ei pyöri jaloissa.

[QUOTE="vieras";28290499]...sitten iltahommien ajaksi hankkia joku katsomaan lapsia tai peräti viedä hetkeksi takaisin sinne päikkyyn? En tiedä onko tuollainen mahdollista, mutta mieluummin kai jokin muu ratkaisu kuin että lapset on kellon ympäri hoidossa...[/QUOTE]
Lapsille on parempi olla yhdessä tutussa hoitopaikassa kuin että hoitajia on useita eri paikoissa. Meillä lapsilla oli aikoinaan kunnallinen perhepäivähoitaja kotona ja sen lisäksi oli vielä itse palkattuja hoitajia satunnaisesti iltoja ja öitä varten. Itse palkattujen hoitajien vaihtuminen oli hankalaa. Liian usein sai olla etsimässä uutta hoitajaa.

Itse jättäisin hoitajien kommentit omaan arvoonsa ja jos vain jatkavat niin sanoisin, että minähän sen hoidon maksan ja heidänkin palkkansa.

Säädökset on säädöksiä ja lasten jaksamisen takia niitä on noudatettava. Ja kukaan ei maksa hoitoa, anteeksi vain. Vanhempien maksamista rahoista ei riitä kuin pienen pieni murto-osa kuluihin.

Vuoropäiväkodeissakin yli kymmenen tuntia pitkät hoitoajat on sijoitettava niin, että lapsilla on yön tunnit mukana niissä.

12 tuntia hereillöoloaikana päiväkodissa on kamalaa lapsille. Tiedän liian tarkasti.

Kyllä mä menisin ihan avoimin mielin keskustelemaan moisesta närkästymisestä ja kommentoinnista henkilökunnan kanssa, ja ottaisin selkoa, mikä heidän puoleltaan tilanteessa mättää. Jos ovat esim. huolissaan lasten jaksamisesta suhteessa pitkiin hoitopäiviin ja ovat moista havainneet, niin ok - silloin asiaan puuttumisessa on perusteensa mutta muutoin käsittääkseni eivät voi ko. pk:n toiminnan puitteissa lähteä valittamaan hoitoajoista.

Kissa pöydälle ja asiasta avoin keskustelu ko. tahon kanssa.

Säädökset on säädöksiä ja lasten jaksamisen takia niitä on noudatettava. Ja kukaan ei maksa hoitoa, anteeksi vain. Vanhempien maksamista rahoista ei riitä kuin pienen pieni murto-osa kuluihin.

Vuoropäiväkodeissakin yli kymmenen tuntia pitkät hoitoajat on sijoitettava niin, että lapsilla on yön tunnit mukana niissä.

12 tuntia hereillöoloaikana päiväkodissa on kamalaa lapsille. Tiedän liian tarkasti.

Ei ne lapset varsinaisesti 12 tuntia hereillä ole, kyllä vuoropk:ssakin päikyt otetaan....

[QUOTE="alkup";28290419]PItää kattoa kuinka ens viikko menee. Lapsilla on hoito ma ja ti klo 7.30- 20.00, muutoin koko viikko on vapaa. Eli sitten otan tarvittaessa johtoon yhteyttä jos valituksia hoitajilta tulee.[/QUOTE]

Mä en näe tuossa mitään ongelmaa...

[QUOTE="vieras";28290464]Miksi aloittajaa ei saisi arvostella, kun hän eka viestissään arvostelee samantien muita? Ja onhan lapsi 30h/vko hoidossa, ei se mikään pieni luku ole vaikka ei olisikaan kuin kolmena päivänä. Mun mielestä kyllä aika mahdottoman pitkät päivät on jos kasiksi mennään ja kuudelta vasta pois, lapsraukat :([/QUOTE]

30h/vk on pieni luku. Tavallista 8-16 työtä tekevillä vastaava luku on varmaan melko yleisesti 45h/vk.

Ei ne lapset varsinaisesti 12 tuntia hereillä ole, kyllä vuoropk:ssakin päikyt otetaan....

Parin tunnin unet normaalina kahdeksan tunnin päivänä pelastavat vähän, mutta silti nekin päivät ovat lapsille rankkoja. 12 tuntia miinustettuna päikkärit on jotain kamalaa.

Toivoisin että vanhemmat pääsisivät elämään lapsen vielä kehittymättömällä elimistöllä ja taidoilla kahdentoista tunnin päivän päiväkodissa. Sen jälkeen jokaisella olisi eri ääni kellossa. Tiedättekö millaiseen sosiaaliseen viidakkoon päiväkotilapsi joka päivä joutuu. Ja kun ei ole niitä aikuisen kykyjä käsitellä asioita. Myös melu ja kaikki muu rasittaa.

Parin tunnin unet normaalina kahdeksan tunnin päivänä pelastavat vähän, mutta silti nekin päivät ovat lapsille rankkoja. 12 tuntia miinustettuna päikkärit on jotain kamalaa.

Toivoisin että vanhemmat pääsisivät elämään lapsen vielä kehittymättömällä elimistöllä ja taidoilla kahdentoista tunnin päivän päiväkodissa. Sen jälkeen jokaisella olisi eri ääni kellossa. Tiedättekö millaiseen sosiaaliseen viidakkoon päiväkotilapsi joka päivä joutuu. Ja kun ei ole niitä aikuisen kykyjä käsitellä asioita. Myös melu ja kaikki muu rasittaa.

Noh, itseasiassa kyllä. Olen normipäikyssä töissä. Olen myös tehnyt sijaisuuksia vuoropäikyssä ja se mikä siinä oli kiva, oli se, että lähestulkoon aina illat olivat hyvin rauhallisia...joskus vaan muutama lapsi paikalla. Yössä ihan muutamia. Vaikka ryhmässä oli kirjoilla kolmisenkymmentä tenavaa.

Noh, itseasiassa kyllä. Olen normipäikyssä töissä. Olen myös tehnyt sijaisuuksia vuoropäikyssä ja se mikä siinä oli kiva, oli se, että lähestulkoon aina illat olivat hyvin rauhallisia...joskus vaan muutama lapsi paikalla. Yössä ihan muutamia. Vaikka ryhmässä oli kirjoilla kolmisenkymmentä tenavaa.

Hyvä, että vuoropäiväkodeissa on rauhallisempia tunteja. Mutta muistetaan edelleen se, että me emme koe asioita siten kuin lapsi. Tilanahtaus, ainainen jakaminen, vuoron odottelu, häirintä, melu, erimielisyyksien selvittely, ero niistä rakkaimmista...

Ei tuo sijoittelu mene tolleen mitenkäänpäin. Jos vaikka lapsi tulee klo 11 hoitoon ja pääsee kotiin seuraavana päivänä klo 15 niin menee yli ja rapiasti tuo yli 10h hereillä. Kyllä se välillä säälittää nämä pienoiset hoitoaikoineen mutta ei tule mieleen mennä vanhemmille mutkuttamaan kun he työtään tekevät kuitenkin lasten ollessa hoidossa. Onneksi on sitten vapaita lapsilla eritahtiin kun päivätarhassa jossa voi olla se 10h joka arkipäivä.

...jonkun vain on myös tehtävä ne ns. paskimmatkin hommat pitkine työvuoroineen. Ihanteellistahan se olisi että joka paikassa olisi työaika vain se kahdeksan tuntia päivässä mutta kun tosi elämässä niin ei ole. Ja ei - kaikilla ei myöskään valitettavasti ole tukiverkkoja vaan joutuvat pyörittämään arkea juuri niillä keinoin ja voimavaroin kuin on suotu. Eikä se työssäoleminen ole yhtään sen helpompaa sille vanhemmallekaan, joka todellakin tietää että lapsensa joutuu olosuhteiden pakosta olemaan pitkää päivää hoidossa. Aina kun ei voi lähteä ammattiaan vaihtamaan tai osa- aikaista tekemään.

Asiatontahan tuo hoitajalta on, mutta ymmärrän hänen ajattelevan lasten parasta. 10 tunnin päivä on todella pitkä lapselle, vaikka niitä olisikin vain pari kolme viikossa. Minä hommaisin lapsille kotiin hoitajan, jolloin päivät olisivat ainakin rauhallisempia, vaikka yhtä pitkiä saattaisivatkin olla. Isä varmaan ehtisi kuitenkin ainakin piipahtaa aina välillä lastenkin luona? Itse olen vaihtanut vuorotyön päivätöihin ihan siksi, ettei lapsillani olisi noin älyttömiä hoitopäiviä. Teinäkin miettisin mikä on tärkeintä.

[QUOTE="vieras";28290739]Asiatontahan tuo hoitajalta on, mutta ymmärrän hänen ajattelevan lasten parasta. 10 tunnin päivä on todella pitkä lapselle, vaikka niitä olisikin vain pari kolme viikossa. Minä hommaisin lapsille kotiin hoitajan, jolloin päivät olisivat ainakin rauhallisempia, vaikka yhtä pitkiä saattaisivatkin olla. Isä varmaan ehtisi kuitenkin ainakin piipahtaa aina välillä lastenkin luona? Itse olen vaihtanut vuorotyön päivätöihin ihan siksi, ettei lapsillani olisi noin älyttömiä hoitopäiviä. Teinäkin miettisin mikä on tärkeintä.[/QUOTE]

Mikä siinä on asiatonta, jos sanotaan asiasta ja siitä, mitkä ovat säädökset ?

Olen lastenhoitaja mutta en ole nähnyt mitään säädöstä tai lakia 10 tunnin aikarajasta josta jotkut on täällä puhuneet. Mielestäni toi suositus tulee siitä, että vanhemmilla on keskimäärin 8 tunnin työpäiviä ja siihen päälle max tunti suuntaansa matkustamista. Jos jollakin on pitempi työpäivä niin sitten on ja sillä sipuli. Kannattaa ottaa asia vielä hoitajien tai johtajan kanssa puheeksi ja sanoa ettei työaikojen muuttaminen onnistu hoitajan mieltymysten mukaan. Ulkopuolista hoitajaa ei kannata palkata, lasten on parempi olla yhdessä tutussa paikassa hoidossa pitemmän aikaa eikä kahdessa eri paikassa ja eri hoitajilla saman päivän aikana.

Yhteistyössä