Hoitopäivistä. Te joilla toisella vanhemmalla säännöllisesti arkivapaita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hituke
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Me ollaan miehen kanssa ainakin enemmän kuin vaan vanhempia, ollaan puolisoja ja yksilöitä joilla on omat tarpeet. Ja nämä tarpeet ei liity mitenkään lapseen tai lapsenhoitoon.

Joten oman ja yhteisen hyvinvoinnin takia otamme oman aikamme ilman synnintuskia.

me ollaan kans puolisoita ja yksilöitä mutta pystymme hyvin järkkäämään aikaa parisuhteelle ja harrastuksille ilman että sen takia pitäis laittaa lapsia päiväkotiin meidän vapaa-ajalle. Lisäksi me ollaan vuorotöiden takia niin harvoin yhtäaikaa vapaalla että todellakaan niitä harvoja tunteja emme käytä niin että lapset on päiväkodissa vaan ne käytetään niin että ollaan perheen kanssa yhdessä. KUkin tyylillään tietysti, mielestäni en oo arvostellu kenenkään tapaa hoitaa asioitaan, olen tuonu esiin vain sen että miten me toimimme ja totesin että itse emme näe mitään syytä laittaa lapsia hoitoon jos jompikumpi on kotona.

Kysäsin äsken huvikseen tolta kohta 6veeltä, että meniskö mieluummin päiväkotiin vai tekiskö mun kaa noita Rytkäätyksen mainitsemia juttuja?
Vastaus: " Mä menisin mieluummin päiväkotiin leikkimään".

No niin palstapsygologit- repikää siitä mikä meidän peheessä on vialla?:ashamed:

Mun 5,5v kysyy joka päivä, että montako hoitopäivää vielä on. Ja jos kysyn, että olisiko mielummin kotona vai tarhassa, niin kotona olisi. Hän on oikein sosiaalinen ja pärjää pk:ssa hienosti. Kavereita löytyy. Mutta tästä johtuen en koskaan vie lasta hoitoon, jos olen itse kotona. Mutta jos hän vaatisi päästä hoitoon, niin ehkä veisin...

[QUOTE="Tiina";25475566]Mun 5,5v kysyy joka päivä, että montako hoitopäivää vielä on. Ja jos kysyn, että olisiko mielummin kotona vai tarhassa, niin kotona olisi. Hän on oikein sosiaalinen ja pärjää pk:ssa hienosti. Kavereita löytyy. Mutta tästä johtuen en koskaan vie lasta hoitoon, jos olen itse kotona. Mutta jos hän vaatisi päästä hoitoon, niin ehkä veisin...[/QUOTE]

Meillä kanssa 6v olisi mieluummin kotona. Päiväkodissa ei mitään vaikeuksia ollut ikinä, kavereita ja on tätejä siellä halailee mutta silti jos kysyn niin kotia jäisi ja kun tietää että vapaapäivä tulossa niin "tuulettaa" :D Vaikka emme tee mitään kummempaa, ihan tavis arkea siivouksinee, ruoanlaittoineen, koiran ulkoilutuksineen ja asioitten hoitamisineen.

Lisäksi me ollaan vuorotöiden takia niin harvoin yhtäaikaa vapaalla että todellakaan niitä harvoja tunteja emme käytä niin että lapset on päiväkodissa vaan ne käytetään niin että ollaan perheen kanssa yhdessä.

Vuorotöitäkin on erilaisia, meillä lapsi saa olla 5 päivää viikossa kotona, jomman kumman vanhemman kanssa. Jos se ei riitä lapsiperheen arjeksi niin ihmeellistä :D

Teidän perheessänne ei ole mitään vikaa.

Mutta eikö lapsenkin ole hyvä elää sitä samaa arkea mitä tekin? Oppia sosiaalisia taitoja sitäkin kautta?

Itse jotenkin näen että lapset kuitenkin on tätä perhettä, tätä samaa maailmaa ja samaa arkea kuin mekin. Tulee mukaan pankkiin, kauppaan jne. vaikka se ei aina niin HAUSKAA olisikaan tai siellä ei olisi LELUJA ja kavereita...
Tajuuko kukaan mitä tarkoitan? :D

joo mut saa aikuisetkin joskus valita mitä ne tekee- sitä kivempaa vai tylsempää? Miksei lapsikin.
Kyllä perheessä tulee tehtyä ihan riittävästi sitä asioilla ravaamista ja siivousta vaikka joskus leikki-ikäinen ei siihen osallistuiskaan.:)

Onko arkivapailla olija sitten viikonloppuna vuorostaan töissä?
Vaikea sanoa mitä tehtäisiin tuossa tilanteessa. Varmaan lapset olis hoidossa, kun teilläkin jo lapset isompia.

Itse teen kolmivuorotyötä ja jos tekisin kuten sinä, en juurikaan näkisi lapsiani. En ymmärrä sua, en todellakaan .. enkä kaltaisiasi. "Asioitten hoitamista" ei ole niin paljoa että järjestelmällisesti joka ikisen päivän tarvii lapsivapaaksi.

Arvasin, että tälläisen vastauksen saankin, ja ei siinä mitään. Meillä on muutakin syytä kuin nämä asiat, miksi lapset olivat iltavuoropäivinä ja vapaapäivinäkin hoidossa, mutta siitä ei sen kummemmin. Olen mielummin palstan mukaan laiska, kuin lähden erittelemään :) :)

Itse jotenkin näen että lapset kuitenkin on tätä perhettä, tätä samaa maailmaa ja samaa arkea kuin mekin. Tulee mukaan pankkiin, kauppaan jne. vaikka se ei aina niin HAUSKAA olisikaan tai siellä ei olisi LELUJA ja kavereita...
Tajuuko kukaan mitä tarkoitan? :D

Ei, mä en todellakaan tajua miksi mun pitäisi raahata vaikka pankkiiin lainaneuvotteluihin kaksi- ja nelivuotiasta. Tai kun menen gynelle tai hammaslääkäriin. Ihan vain siksi että niillä ei olisi kivaa, että oppisivat jo varhain että aina ei ole hauskaa? Eli vaihtoehtona on hoitaa nämä välttämättömyydet rauhassa, tai sitten juosta koko ajan lasten perässä. Älä mene sinne, älä koske tuonne, äiti koska mennään, äiti kestääkö vielä kauan... Varmasti myös hammaslääkäri, gyne ja pankin työntekijä ovat tyytyväisempiä tähän ratkaisuun. :D

Olen muuten keskustellut tästä asiasta myös pk:n työntekijöiden kanssa. Mulla on yksi arkivapaa viikossa, ja pääsääntöisesti lapset on silloin myös kotona. Joskus kun on just gyne tms, ovat sanoneet että tottakai tuot silloin tänne, et sä voi niitä mukaan ottaa. Samoin kun joskus olen pitänyt ihan oman vapaapäivän (hyi hyi hyi) toteavat vain että kyllä vanhemmatkin välillä vapaata tarvitsevat että jaksavat. :)

Onko teidän kunnassa tuo 16pvä/kk sopimus ja sit seuraava vaihtoehto täysi kuukausi?
Itse varmaan siirtyisin tuohon täyteen kuukauteen. Riippuen tietty paljon millaisia teidän lapset on. Meillä kun on tuollainen erityislapsi, jonka kanssa ehkä jaksaa juuri kaksin mennä kauppaa, mut sit jos kaikki lapset on mukana ei ole mitään toivoakaan. Jos teidän lapset on kilttejä ja helppoja, joiden kanssa on helppo käydä ostoksilla ja muuta, niin sit ehkä pitäisin kotona. Meillä jos on kaikki lapset kotona yhden vanhemman kanssa, niin silloin sit ollaan kotona ja pelkkä erityislapsen vahtiminen vaatii niin paljon energiaa, ettei siinä kyllä ihan hirveästi yksin siivoilla. Eri asia sit kun molemmat on kotona.

Vaikea kyllä tohon ap:n asiaan sanoa juuta taikka jaata. Itellä ei luonto kestäis viedä muksuja hoitoon jos ite kotona. Mut ymmärrän sen jos on niin väsy et se vaihtoehto houkuttaa, ja sillon ehkä kannattaakin tehdä niin. Mutta jäin vain miettimään että mikä se hyöty siinä sitten on? Joutuu sitten varustamaan ja kuljettamaan lapset. Jos ei sitten se siivous ole huomattavasti helpompaa ilman lapsia. Mulle se siivous on yhtä vasten mielistä puuhaa oli lapset paikalla tai ei :D

Minua väsyttää enemmän se kelloon tuijottaminen ja lasten vieminen ja hakeminen päiväkodista kuin se että ollaan kotona ja tehdään mitä huvittaa ja mennään minne huvittaa :)

Kutsukaa vaan pöllöksi mutta ihanampaa en tiedä kuin vapaapäivisin tassutella yöpuvussa kotona puoleenpäivään ja sitten alkaa miettimään et mitä tekis ;)

Eikö lasten kanssa muka voi siivota?

Tässä kannattaa muistaa että kotihommat voi olla kovin erilaisia. Turha verrata maalaistalon hommia kerrostalokodin hommiin.

Juu, ja kaikkea noita voi toki tehdä lasten kanssa, kuhan halusin muistuttaa että mikä onnistuu niksnaks yhdeltä ei sujukaan toiselta. Eikä pelkästään siksi että toinen olisi "heikompi ihminen" vaan siksi että puitteet on ihan erilaiset

me ollaan kans puolisoita ja yksilöitä mutta pystymme hyvin järkkäämään aikaa parisuhteelle ja harrastuksille ilman että sen takia pitäis laittaa lapsia päiväkotiin meidän vapaa-ajalle. Lisäksi me ollaan vuorotöiden takia niin harvoin yhtäaikaa vapaalla että todellakaan niitä harvoja tunteja emme käytä niin että lapset on päiväkodissa vaan ne käytetään niin että ollaan perheen kanssa yhdessä. KUkin tyylillään tietysti, mielestäni en oo arvostellu kenenkään tapaa hoitaa asioitaan, olen tuonu esiin vain sen että miten me toimimme ja totesin että itse emme näe mitään syytä laittaa lapsia hoitoon jos jompikumpi on kotona.

Miksi on hyväksytympää hoidattaa muksuja isovanhemmilla, kummeilla, kaverilla, maksullisella hoitajalla (tai millä hoidatattekaan kun yhteistä aikaa otatte) kuin päivähoidossa silloin tällöin?

Minulla on epäsäännöllinen työ, välillä arkena on vapaapäivä tailtavuoro. Melko usein vien lapsen hoitoon muutamaksi tunniksi, jotta pääsen esim. salille tai kampaajalle.
En oikein osaa ajatella sitä kovinkaan suurena syntinä, että lapsi käy päiväkodissa syömässä ja nukkumassa, jotta saan sitä paljon parjattua "omaa aikaa".
Meillä on sopimus kokopäivähoidosta, hoitotunteja tulee ehkä 30/vko, ja lähes joka viikko lapsella on ainakin 1 vapaapäivä.

[QUOTE="vieras";25475862]Miksi on hyväksytympää hoidattaa muksuja isovanhemmilla, kummeilla, kaverilla, maksullisella hoitajalla (tai millä hoidatattekaan kun yhteistä aikaa otatte) kuin päivähoidossa silloin tällöin?[/QUOTE]

No siksi että se on ihan eri asia. Päiväkodissa ne virikelapset syö verorahoja, jos me palkataa MLL hoitaja ja maksetaan sille niin onhan se nyt ihan eri asia. Päiväkotihoitoa ja hoitoa mummolassa taikka lapsen kodissa maksullisen hoitajan avulla ei voi mielestäni kyllä verrata toisiinsa, sori vaan. Päiväkoti ei mielestäni oo mikään parisuhteen hoitamiseen tarkoitettu apuväline.

[QUOTE="sama";25475876]Maalaisjärjellä jos ajattelisi niin tottakai lapset on kotona kuin aikuisetkin. Sinnehän ne kuuluu, OMAAN kotiin :)[/QUOTE]

Niin, mieluummin tosiaan omaan kotiin jossa äiti koittaa epätoivoisesti hoitaa rästiin jäänneitä siivouksia pois - kukapa haluaisi olla leikkimässä kavereiden kanssa, askartelemassa jnejne

En ymmärrä jos jokainen vanhemman arkivapaa on oltava myös lapsivapaa. Mutta tosiaankin maalaisälliä saa käyttää. Mieluummin juoksee virastoissa ja tekee siivouksen samalla kun lapset on hoidossa kuin se että hokee lapselle kokoajan että äiti ei nyt ehdi,äitin tarttis nyt tehdä tää ja tuo ja tuo

Ja kuten joku sanoi. Jos sun siivottava alue on 70 neliöinen kerrostalokämppä on asia hieman eri kun jos asut vaikkapa maalla, isossa talossa jossa ulkohommissakin menee äkkiä tunteja.

[QUOTE="sama";25475876]Maalaisjärjellä jos ajattelisi niin tottakai lapset on kotona kuin aikuisetkin. Sinnehän ne kuuluu, OMAAN kotiin :)[/QUOTE]

Niinpä.
Kerro tää niille, jotka häpeilemättä käyttävät subjektiivista päivähoito-oikeutta isompiin lapsiin ja ovat todellakin joka päivä pienen kanssa kotona.
Työssäkäyvä aikuinen onkin sitten jotain ihan muuta vaikka satunnaisesti veis lapsen hoitoon vaikka sitten sen lainaneuvottelun takia.

No siksi että se on ihan eri asia. Päiväkodissa ne virikelapset syö verorahoja, jos me palkataa MLL hoitaja ja maksetaan sille niin onhan se nyt ihan eri asia. Päiväkotihoitoa ja hoitoa mummolassa taikka lapsen kodissa maksullisen hoitajan avulla ei voi mielestäni kyllä verrata toisiinsa, sori vaan. Päiväkoti ei mielestäni oo mikään parisuhteen hoitamiseen tarkoitettu apuväline.

Minun mielestä taas voi. Minusta on älytöntä että ihminen jolla on tukiverkostot kunnossa tulee länkyttämään jollekkin toiselle hoitoon viemisestä eikä ajattele yhtään omaa nokkaansa pidemmälle. Ja tuosta raha-asiasta olen pidemmän päälle eri mieltä. Aina on niitä jotka "huvin" vuoksi hoidattaa muilla mutta jos ajatellaan perhettä jossa väsymystä, parisuhde huonossa jamassa jne jne. Siitä voi seurata uupumista > sairaslomia (kallista), eroja (kallista jos jää yhteiskunnan tuille) + tilanne pahenee niin että päivähoito ei enää riitä ennaltaehkäisyksi. Miksi kaiken pitäisi aina mennä niin pitkälle että tarvitaan jo järeämpiä keinoja perheen auttamiseen? On todella hienoa että teillä yhteisöllisyys toimii, on mummoja ja vaareja auttamassa mutta nykypäivän perheet ovat valitettavan yksin eikä uupumista voi etukäteen ennustaa. Omasta tilanteesta sen verran että on aivan sama onko lapsi osa-aikaisena vai kokopäiväisenä koska tilalle ei voisi tulla toista lasta kuitenkaan. Ja osa-aikahoito syö päivähoitajan tuloja. Siksi olen sanonutkin hänelle että merkkaa aina meidän lapsen olleen hoidossa ettei palkka pienene liian pienien tuntien takia.

Yhteistyössä