hoitoraha alle 6-vuotiaasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja mulle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuja mulle

Vieras
Hei, meidän lapsi on täyttämässä piakkoin 3-v ja kotihoidon tuki loppuu. Nyt haen lapsesta alle 6-v hoitorahaa, mutta en tiedä merkitäänkö hakemukseen alkamispäiväksi lapsen syntymäpäivä vai vasta siitä seuraava päivä.

Eli kun hän täyttää 17.3 niin merkitäänkö alkamispäiväksi tuo 17 vai vasta 18 pvä?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No saa kun kotiin tuli sellanen lappu :) ei se automaattisesti ilmeisesti muutu, näköjään..

Minkä ikäisiä lapsi asulla sit on? Eskarista ja ekaluokkalaisesta saa jotain, mut ei muista yli-3-vuotiaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
No saa kun kotiin tuli sellanen lappu :) ei se automaattisesti ilmeisesti muutu, näköjään..

Minkä ikäisiä lapsi asulla sit on? Eskarista ja ekaluokkalaisesta saa jotain, mut ei muista yli-3-vuotiaista.

Jokaisesta alle kouluikäisestä saa, jos on kotona muu alle kolmivuotias. Osittainen hoitoraha on sitten eri asia.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:

Jokaisesta alle kouluikäisestä saa, jos on kotona muu alle kolmivuotias. Osittainen hoitoraha on sitten eri asia.

Ap ei maininnut että heillä olisi pienempiä kotona. vaan puhuu 3 vuotta täyttävästä vain.

Mulla on tulossa kesällä vauva ja sitten on tämä kohta 3-v täyttävä. Eli haetaanko tuo tuki nyt sitten vasta kun vauva syntyy vai etukäteen lasketun ajan mukaan??

Jos sä saat ansiosidonnaista äitiyspäivärahaa, nin et saa siitä isommasta mitään. :( Paitsi jos teillä on tosi pienet tulot niin voit saada sitä tulosidonnaista hoitiolisää.

Mulla on tulossa kesällä vauva ja sitten on tämä kohta 3-v täyttävä. Eli haetaanko tuo tuki nyt sitten vasta kun vauva syntyy vai etukäteen lasketun ajan mukaan??

Jos sä saat ansiosidonnaista äitiyspäivärahaa, nin et saa siitä isommasta mitään. :( Paitsi jos teillä on tosi pienet tulot niin voit saada sitä tulosidonnaista hoitiolisää.

Niinpä. Ja sit jos jää hoitovapaalle, niin yli 3veestä saa 60e/kk.

Paitsi jos teillä on tosi pienet tulot niin voit saada sitä tulosidonnaista hoitiolisää.

Juu ja tota ei saa yli 3 vuotiaasta :( Sitten kun hoitovapaalle jäät tuosta nuoremmasta niin saat siihen sisarkorotuksen kotihoitotukeen

Siis olen nyt hoitovapaalla ollu 3-vuotiaan kanssa kokoajan. Nyt kun kotihoidontuki loppuu lapseni täyttäessä 3-v niin haenko jo nyt hoitorahan hänestä vaikkei vauva ole vielä syntynytkään? Vai vasta kesällä??

Rahaa saa vasta eka-tokaluokkalaisesta, 90 e/kk jos lyhentää työaikaa 20 %. Työajan lyhennykseen on oikeus nytkin kunhan on työsuhde ja ollut vähintään 6 kk töissä/kirjoilla työpaikalla viim. 12 kk aikana.

Siis olen nyt hoitovapaalla ollu 3-vuotiaan kanssa kokoajan. Nyt kun kotihoidontuki loppuu lapseni täyttäessä 3-v niin haenko jo nyt hoitorahan hänestä vaikkei vauva ole vielä syntynytkään? Vai vasta kesällä??

Vai vasta sitten kun jään vauvankin osalta kotihoidontuelle???

Voithan toki panna hakemuksen jo nyt, mutta hoitorahaa ei makseta jos perheessä ei ole alle 3-vuotiasta.

Milloin haet äitiyspäivärahoja? Sillä samalla lapulla haet sitten isommastakin. Tässä välillä, ennen äitiyslomasi alkua et tule saamaan mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Rahaa saa vasta eka-tokaluokkalaisesta, 90 e/kk jos lyhentää työaikaa 20 %. Työajan lyhennykseen on oikeus nytkin kunhan on työsuhde ja ollut vähintään 6 kk töissä/kirjoilla työpaikalla viim. 12 kk aikana.

Osittainen hoitovapaa on täysin eri juttu.

Vai vasta sitten kun jään vauvankin osalta kotihoidontuelle???

Jep.

Yhteistyössä