Hoitorahan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hakemisesta?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hakemisesta?

Vieras
Kun hakee hoitorahaa ja pitää ilmoittaa tuloista,niin riittääkö pelkästään tuloilmoitus siitä mitä sain kesälomarahaa/palkkaa kun pidin kesäloman äitiysloman perään,vai pitääkö ilmoittaa myös äitiysrahatuloja tai palkkaa ennen äitiyslomaa?

Eli äitiysloman jälkeen pidin heti perään kesäloman ja sen jälkeen jäin hoitovapaalle.

Ja saako tuolta kesäloma ajalta mahdollisesti hoitorahaa?

Olikohan kauhean monimutkasesti selostettu :/

pelkkää hoitorahaa varten ei tarvitse tehdä minkäänlaista tuloselvitystä. sitä saat joka kuukaudelta kun lapsi ei ole hoidossa, riippumatta siitä milloin pidät kesälomia tms. hoitoraha on aina samansuuruinen. aikaisemmista tuloista (äitiyspäiväraha tai palkka ennen mammalomaa) kela ei ole kiinnostunut myöskään.
eli kesäloma-ajalta todellakin saat hoitorahaa! hakupaperiin vain laitat hoitovapaan alkamisajaksi heti äitiysloman päättymistä seuraavan arkipäivän.

Hoitolisää varten sitten tarvitaan se tuloselvitys. ja siihen tosiaan vaikuttaa myös sinulle maksetut kesälomarahat yms. myös miehen tulot vaikuttavat tähän.
Jos miehen tulot ovat valmiiksi niin suuret, ettet saa yhtään hoitolisää - silloin sinun ei koko hoitovapaan ajalta tarvitse toimittaa kelaan yhtäkään tuloselvitystä (ei omaa eikä miehen).

selvitin juuri nämä asiat itselleni Kelan virkailijan kanssa puhelimessa. jos tuntuu, että jäi jostain asiasta vielä epävarmuus - soita ihmeessä sinne kelaan. itse sain ainakin ihan ystävällisen ja selkeän palvelun!

Mielestäni asia ei kyllä mene ihan noin. Jos äitiysloman jälkeen pitää pitämättömiä lomia on silloin ikäänkuin töissä. Itsekin pidän 2 kesälomaa äitiysloman ja hoitovapaan välissä. Eli äitiysloman jälkeen pidän lomat ja saan silloin myös 2 kk:lta lomapalkkaa. Sen jälkeen jään hoitovapaalle. Hoitovapaan ilmoitan alkavaksi lomien jälkeen. Verottaja kyllä huomaa jos on palkkatuloja ja hoitorahoja samalta ajalta!

hoitorahan (perusosa siis) saamiseen ei tulot vaikuta, sitä saa vaikka käy työssä (eli ei ole hoitovapaalla)... edellytys on se, että lapsi (alle 3v) ei ole kunnallisessa hoitopaikassa!

Juurikin näin, eli kesälomat olet ""töissä"" ja vasta loman loputtua alkaa hoitovapaa! Selvittää kelalta kunnolla asiat ettei tarvitse maksella takaisin liikaa maksettuja tukia!

jos on kesälomalla äippäloman jälkeen, niin hoitorahaa EI SAA!!
Joten kannattaa pyytää lomarahat töistä vielä äitiysloman aikana (niin ei häviä sitä yhden kk:den hoitorahaa...)!!

ja sieltä aivan selvästi sanottiin, että vaikka pidän lomat vanhempainloman perään ja saan siltä ajalta palkan+lomarahat, silti hoitoraha alkaa heti siitä mihin vanhempainloma loppuu, eli KYLLÄ saa sekä hoitorahan että palkan+lomarahat samalta ajalta. Hoitorahan edellytys on vaan, että lapsi ei ole hoidossa, vaan hoidetaan itse.

lissän nyt vielä edelliseen, että olen itse työelämässä, mutta molempien vanhempien vuorotyön (ja mummojen avuliaisuuden) takia poikamme ei ole kunnan hoitopaikassa --> nostan hoitorahan perusosaa. Tarkastin kelalta aikanaan asian ja näin todellakin saa toimia.

Kyllä saa hoitorahaa kesälomanajalta. Ja sitä saa vaikka olisit töissäkin, kunhan lapsi ei vaan ole hoidossa!Itse tunnen Kelan työntekijän ja hänen kanssa juuri kahvipöydässä juteltiin näitä asioita. Itse aion mennä kuukaudeksi töihin vvanhempainloman jälkeen, jolloin isä on kesälomalla ja tältä ajalta nostamme hoitorahaa. Sitten pidän kesäloman ja siltäkin ajalta nostan hoitorahaa. Kesäloman jälkeen jään hoitovapaalle, jolloin haen myös hoitolisää ja kuntalisää hoitorahan lisäksi. Jos epäilyttää, kannattaa soittaa Kelaan ja kysyä, varmasti neuvovat!

soita vain sinne kelaan itse! Mä kirjotin ekana faktaa, jonka juuri sain kelan tädiltä puhelimessa. mut silti löytyy niitä, joiden mielestä ei mee niin.... eipä tarvi sun sitten miettiä!

huomaatko... kaikki, jotka sanoo samaa kuin minä on kysyneet asian oikeasti kelasta. ei mitään mutu-tietoa.

ja kun joku varoitteli takaisinmaksusta... VAIN TULOSIDONNAISIA ETUUKSIA VOI JOUTUA MAKSAMAAN TAKAISIN! ja hoitorahan perusosa EI ole tulosidonnainen!!

ja vielä kerran...ettei menis puurot ja vellit sekaisin... se hoitolisä (perusosan päälle maksettava) on sitten tulosidonnainen ja tähän vaikuttaa kaikki kesälomarahat ja muut.. älkää sekoittako näitä kahta asiaa keskenään!!!

KOTIHOIDON TUKI =
HOITORAHA +
mahdollinen tulosidonnainen HOITOLISÄ +
mahdollinen KUNTALISÄ.

HOITORAHAn edellytyksenä on, että
a) lapsi alle 3-v. ja
b) lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Talouden tulot ja/tai vanhempien työssäkäynti eivät vaikuta.

HOITOLISÄn määrään vaikuttavat talouden tulot.

KUNTALISÄn edellytykset vaihtelevat kunnittain.

Pistänpä minäkin vielä lusikkani tähän soppaan vaikka menee kyllä jo ohi ap:n ongelman.

Eli jos aikoo ap:n tavoin pitää vanhempainloman jälkeen vuosilomat ja jäädä hoitovapaalle esim. vuodenvaihteeseen saakka, niin missä järjestyksessä nuo kannattaa tehdä jos on oikeutettu siihen hoitolisäänkin? Siis miten kela laskee nuo tulot, jos pidän ensin lomia (ja siis tienaamme yhdessä mieheni kanssa ""liikaa"") ? Pelkät miehen tulot luultavasti oikeuttavat hoitolisän saamiseen.

Kannattaako siis jäädäkin suoraan hoitovapaalle ja nostaa sekä hoitorahaa että tulosidonnaista hoitolisää (+kuntalisää) ja pitää vasta vuodenvaihteessa vuosilomat (jos se vaan työpaikalla sopii) ja olla silloin nostamatta hoitolisää (siis pelkkää hoitorahaa vaan nostelee). Meinaan, että jos on ensin lomilla eikä ole oikeutettu yhteistulojen takia hoitolisään, mutta sitten taas loppuvuoden ajan olisikin oikeutettu, niin tekeekö Kela uuden päätöksen tästä loppuvuodesta vai onko tyytyminen alkuperäiseen päätökseen koko loppuvuoden ajalta? Olipa monimutkaisesti sanottu, mutta toivottavasti joku tajusi, mitä tarkoitin..

Jotenkin nurinkurista jos hoitorahan saamiseen ei tulot vaikuta, sitä saa vaikka käy työssä ja lapsi on muualla hoidossa.
Mutta kun jään uudelle äitiyslomalle hoitovapaalta, en saakaan ekasta lapsesta mitään hoitorahoja vaikka häntä kotona hoidan, saan vain lapsilisän 100e/kk hänestä!