hoitovapaan jatkaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Almuskainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Almuskainen

Uusi jäsen
17.07.2006
14
0
1
Vanhempainvapaani loppuu 17.2.08. Minulla on oikeus pitää 2 jaksoa hoitovapaata. Eli jos nyt ilmoitan ensin, että olen h.v:lla esim. 1.9.08 asti, niin voiko sitä uudella ilmoituksella jatkaa vielä kerran, jos tilanne viim. 2 kk ennen sovittua töihinpaluuta siltä näyttää? Meillä lapset ovat sen verran sairastelevia, että miel. hoitaisin kotona mahd. kauan, mutta rahatilanne mietityttää.

Pidän vanhat lomani (7 vkoa) ennen hoitovapaan alkua. Mikä päivä minun on viimeistään palautettava paperit, 2 kk ennen hoitovapaan alkua (eli helmikuussa -08) vai 2 kk ennen kuin lomajaksoni ennen h.vapaata alkaa, eli 17.12.07?

kiitos vastauksistanne!

Mulle sanoivat kelassa, että se myönnetään yleensä siihen saakka kun lapsi täyttää sen 3. Kai sen voi sitten katkaista silloin kun haluaa, kunhan ilmoittaa kelaan ja työnantajalle 2 kuukautta aiemmin. Ja sähän saat tuolta lomalla olo ajaltakin kotihoidontuen, kun lapsi ei kerta ole hoidossa! Eli ennen sitä! Mutta työnantajalle täytyy ilmoittaa 2kk ennen hoitovapaan alkua. Mullakin on hurjat 9 päivää talvilomaa hoitovapaan aikana. kesäloman ajan mies on kotona isäkuukaudella, eli mun hoitovapaan eka jakso on nyt siihen saakka ja sitten katsotaan miten on rahat riittäny :)

Jos suoraan ilmoittaa olevansa hoitovapaalla siihen asti, kunnes lapsi täyttää 3-vuotta, niin työnantaja ainakin ottaa sen asian sitten niin ja hankkii esim. sijaisen sinne asti. Jos haluaisitkin palata ennen sitä töihin, ei se olekaan välttämättä mahdollista. Kelaan hoitovapaan keskeyttäminen onnistuu, mutta työpaikalle ei sama homma toimi.

Mutta alkuperäiselle, voit tehdä asian kanssa juuri noin kuin kerroit.

Kesken hoitovapaan ei voi mennä töihin. kelan puolesta hoitovapaan voi keskeyttää, mutta työnanatajan puolella se ei ole mahdollista. Toisin sanoen voit kesken hoitovapaan mennä vaikkapa uuteen työpaikkaan tai opiskelemaan jne., mutta et siihen mistä hoitovapaa on otettu. Työnanataja ei saa ottaa sinua töihin kesken vapaan vaikka haluaisikin.

Hoitovapaan voit pitää kahdessa osassa. Kelan sivuilla muistaakseni mainittiin, että useammassakin, jos vaan työnantaja on siihen suostuvainen. Minun tapauksessani ei ollut... Kannattaa tarkastaa vielä kelalta tuo.

Yhteistyössä