Hoitovapaasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Osaako joku sanoa, et miten se menee, kun jos nyt ilmotan töihin, että olen poissa niin kauan kun lapsi täyttää 3-vuotta, mutta haluankin ennen sitä palata töihin? Onko mahdollista? Töissä ei osata mua neuvoa ja kelaan yritin soittaa, mutta ruuhkaa.
Joku on puhunu, että se ois mahdollista, mut taas toisaalta oudolta tuntuu, koska jos ne palkkaa mun tilalle jonkun määräaikasen, niin eihän ne sitä saa potkittua pois, ennen kun sen sopimus loppuu...

"Työntekijä voi muuttaa ilmoitettujen vapaiden ajankohdan perustellusta syystä kuukauden ilmoitusaikaa noudattaen. Mikäli työntekijä ja työnantaja eivät toisin sovi, perhevapaan keskeyttäminen tai sen ajankohdan siirtäminen on mahdollista ainoastaan silloin, kun siihen on lapsen hoitoedellytyksissä tapahtuneeseen muutokseen liittyvä perusteltu syy. Ennen vapaista ilmoittamista on syytä ennakoida perhevapaiden käyttöön ja niiden jakamiseen liittyvät asiat."

Aikoinaan kun asiaa pohdin työnantajani kannssa niin se ei ollut perusteltusyy että "mä nyt vaan haluan takaisin töihin", tai edes ne taloudellisetkaan syyt.

Voithan tehdä niin, että ilmoitat olevasti nyt aluksi vuoden hoitovapaalla ja jatkat sitä sitten tarvittaesssa. Muistaakseni kahdesti sai hoitovapaata jatkaa.. Ota aina vuosi kerrallaan ja ole mahdollisesti siihen 3v asti kotona.

Käytännössä vain jos jotain oikein merkittävää tapahtuu. Puoliso kuolee tms perheen elatus vaikeutuu merkittävästi. Ja jos tulet raskaaksi, voit palata työhön - nykyisin ei merkitystä kun saa saman rahan kuin ennenkin, ennen oli tämä merkittävämpää.

Eli kannattaa tarkkaan harkita kauanko voi olla. Itse olen kahdessa osassa hakenut.

Sehän tässä onkin, kun oon jo kerran ilmottanu, että olen pois 31.8.2012 saakka. Nyt haluun sitä jatkaa, mut kun en yhtään tiedä mitä haluan jatkossa tehdä, ja haluunko edes palata vanhaan työpaikkaan. Toisaalta taas se ois vaan niin hyvä "hätä vara" jos kuitenkin haluan sinne vielä mennä.

[QUOTE="aapee";26756595]Sehän tässä onkin, kun oon jo kerran ilmottanu, että olen pois 31.8.2012 saakka. Nyt haluun sitä jatkaa, mut kun en yhtään tiedä mitä haluan jatkossa tehdä, ja haluunko edes palata vanhaan työpaikkaan. Toisaalta taas se ois vaan niin hyvä "hätä vara" jos kuitenkin haluan sinne vielä mennä.[/QUOTE]

No sunhan olisi pitänyt ilmoittaa työnantajalle jo kesäkuun lopussa, mitä teet jatkossa... Työnantajasi tietenkin olettaa sinun nyt menevän töihin syyskuun alusta.

Oon kyllä ilmottanu sillon, että en ole tulossa, ja jatkan hoitovapaata siihen asti, kun lapsi on 3v.
Nyt se mun esimies vissiin vasta heräs ajatukseen, kun soitti, että tervii tulla allekirjottaa joku lappu ja antaa se päivämäärä. Joten siis rupesin miettimään tätä asiaa uudelleen vaikka olin jo kerran sen päättäny.

Mulle pomo sanoi aikanaan (-09-keväällä kun näitä pohdin) että hoitovapaata ei kannata ottaa koko "pottia" kerralla,vaan just esim kolemssa osassa - sit vaan aina sen 2kk ennen ilmottaa jatkaako vai tuleeko.

Mulla menikin sit niin että jäin äitiyslomalle kesken hoitovapaan. Alunperin oli tarkotus olla kotona kuopuksen 3v-päivään asti,mutta nyt oon alkanu miettiin opiskelua sille "vikalle" vuodelle (eli kuopuksen ollessa 2v aloittaisin opinnot). Kertokaahan,jos opiskelen aikuiskoulutuspuolella ns "töiden ohessa" ja lasta ei tarvitse laittaa hoitoon,voinko olla hoitovapaalla vai pitääkö mun hakea jotain osittaista hoitovapaata tms?

[QUOTE="vieras";26756737]Mulle pomo sanoi aikanaan (-09-keväällä kun näitä pohdin) että hoitovapaata ei kannata ottaa koko "pottia" kerralla,vaan just esim kolemssa osassa - sit vaan aina sen 2kk ennen ilmottaa jatkaako vai tuleeko.

Mulla menikin sit niin että jäin äitiyslomalle kesken hoitovapaan. Alunperin oli tarkotus olla kotona kuopuksen 3v-päivään asti,mutta nyt oon alkanu miettiin opiskelua sille "vikalle" vuodelle (eli kuopuksen ollessa 2v aloittaisin opinnot). Kertokaahan,jos opiskelen aikuiskoulutuspuolella ns "töiden ohessa" ja lasta ei tarvitse laittaa hoitoon,voinko olla hoitovapaalla vai pitääkö mun hakea jotain osittaista hoitovapaata tms?[/QUOTE]

Tarkoitatko sä sitä, et pitääkö ilmoittaa töihin vai sitä, et saatko tukia Kelalta?

[QUOTE="vieras";26756737]Mulle pomo sanoi aikanaan (-09-keväällä kun näitä pohdin) että hoitovapaata ei kannata ottaa koko "pottia" kerralla,vaan just esim kolemssa osassa - sit vaan aina sen 2kk ennen ilmottaa jatkaako vai tuleeko.

Mulla menikin sit niin että jäin äitiyslomalle kesken hoitovapaan. Alunperin oli tarkotus olla kotona kuopuksen 3v-päivään asti,mutta nyt oon alkanu miettiin opiskelua sille "vikalle" vuodelle (eli kuopuksen ollessa 2v aloittaisin opinnot). Kertokaahan,jos opiskelen aikuiskoulutuspuolella ns "töiden ohessa" ja lasta ei tarvitse laittaa hoitoon,voinko olla hoitovapaalla vai pitääkö mun hakea jotain osittaista hoitovapaata tms?[/QUOTE]

Hoitovapaa tarkoittaa sitä, että lapsi ei ole hoidossa. Eli sä voit hyvin olla hoitovapaalla, opiskella kunhan lapsi ei ole hoidossa.

[QUOTE="hty";26756844]Hoitovapaa tarkoittaa sitä, että lapsi ei ole hoidossa. Eli sä voit hyvin olla hoitovapaalla, opiskella kunhan lapsi ei ole hoidossa.[/QUOTE]

Tota tota, sen verran vielä hion pilkkua, et hoitovapaa on vapautusta työstä sen takia, että hoitaa lasta. Kotihoidontukea saa, jos lapsi ei ole (kunnallisessa) hoidossa.

Eikö todellakaan esimiehesi tiedä? Meillä pomo sanoi, että riittää että kun ilmoitan puoli vuotta aikasemmin, jos haluankin takaisin. Oon siis ilmoittanu kerralla koko ajan. Puoli vuotta sen takia, että pomo ei sitten uusisi sijaiseni sopimusta.
Tämäkin taitaa olla niin työpaikka kohtaista.

Yhteistyössä