Minun malli on puhdas kokoravinto tai täysravinto, ei yliprosesdoidut jonkin kaltaiset tuotteet.Se on totta, että syödään liikaa tuollaisia tuotteita, mutta edelleenkään muitakin vaihtoehtoja on kuin sinun "mallisi".
Kun olin lapsi, niin noita valmistuotteita ei juurikaan ollut, muistan, kun nk. roiskeläppäpizza tuli myyntiin, sitä pidettiin jotenkin ihmeellisenä. Äitikin mulle sitä osti välipalaksi joskus, mutta parhaat pizzat hän teki itse.
Myöskään ei ollut lihatuotteita sellaisia määriä kuin nyt, lihan syönti on kasvanut hurjasti muutaman vuosikymmenen aikana. Se ei ole mielestäni hyvä asia.
Kun minä olin lapsi niin ei syöty koko ajan, pihalla juostiin aamusta iltamyöhään ja käytiin syömässä kotiruokaa jos maltettiin. Usein jäi ruoka jopa välistä.
Onko sinulta unohtunut?
Ennen oli oikein lihakauppoja ja kalakauppoja joista sai ostaa puhdasta hyvää lihaa/kalaa. Plus torikulttuuri kukoisti!
Nykyään puhtaan lihan saantimäärät ovat erittäin huolestuttavalla tasolla - rasvaista lihaa ei myydä juuri ollenkaan, mutta kaikenlaista yliprosessoitua ”mukamas lihaa” (lihan kaltaiset tuotteet) tai haitallisissa kasvis/siemenölyissä ja aromivahventeissa pyöriteltyä lihaa kyllä myydään. Sama pätee muissakin. On juuston kaltaisia, maidon kaltaisia, kalan kaltaisia. Nämä lihatilastot lasketaan ylijalostettujen/yliprosessoitujen lihojen perusteella. Ja samalla perusteella tilastoidaan näistä tuotteista johtuvat sairaudet.