Huh! Kylpylässä nähtyä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Niin totta, mutta minkäs teet
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja McDuunari:
Mä näen päivittäin tämmöisiä perheitä, ja niille se hamppariateria ei kyllä todellakaan ole mikään kesän ainut. :P Kun oikeasti jotkut perheet käyvät joka päivä syömässä hampurilaisravintolassa. Tekis välillä mieli kieltäytyä myymästä niille...

olisit vaan tyytyväinen että ihmiset käy ostamassa ja sä saat palkkas!

Siksipä juuri vain hymyilen ja kysyn, saisko olla vielä isommat ranskalaiset ja kokis. :D Mutta ällöttää silti...

Lisää päiviteltävää;
-vanhempien tupakanpoltto.
-vanhempien alkoholinkäyttö
-lasten epäsiisti ulkonäkö
-lapsia kuljetetaan ilman turvaistuimia
-uusioperheet
AINA löytyy joku aihe mitä voi KAUHISTELLA palstalla.
Jos OIKEASTI häiritsee, niin miksi et menisi huomauttamaan asianomaisille?

Lihava lapsi ei ole muuta kuin vanhempien välinpitämättömyyttä lastaan kohtaan!Obhan toki sairaudestakin johtuvaa lihavuutta mutta kyllä se on aika häviävän pieni osa.

Sanotaan nyt, mutta jos olisitte nähneet tämän lapsen kylpylässä ainoana karkkipäivänään syömässä namia, olisitteko malttaneet olla päivitelemättä tätä asiaa?

Jos lapsi on lapsenpyöreä, en päivittele asiaa. Silmiin pistää enemmän sellaiset oikeasti pahasti ylipainoiset lapset.

Enkä mä nyt jestas sentään sitä mene niille ihmisille suoraan päivittelemään. Mielessäni saatan ajatella asiaa (ja nyt vastasin tähän ketjuun mikä ilmeisesti oli virhe) mutta enemmän yleisellä tasolla kuin henkilökohtaisesti juuri tiettyä perhettä kauhistellen.

Meillä ei ole muita lihavia kuin minä..mitä sitten meistä aateltas jos noin tehtäs??että aivan umpiluupää-läskimamma antaa lasten syödä hampurilaisen??

Peesaan. Eihän tässä kohta uskalla enää julkisilla paikoilla pistää suuhunsa yhtään mitään...

Onneksi meillä läskeillä vanhemmilla on laihat lapset niin uskaltaa mennä uimahalliin, tosin sitten joku idiootti varmaan kauhistelis täällä että ne vanhemmat syö varmaan lastenkin ruoat kun niin laihoja olivat :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Onneksi meillä läskeillä vanhemmilla on laihat lapset niin uskaltaa mennä uimahalliin, tosin sitten joku idiootti varmaan kauhistelis täällä että ne vanhemmat syö varmaan lastenkin ruoat kun niin laihoja olivat :whistle:

Voi olla.. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Alkuperäinen kirjoittaja Niin totta:
Asiahan ei minulle kuulu, eikä henk koht. mitenkään kiinnosta onko joku lihava vai laiha, mutta: miksi pitää opettaa ne huonot elämäntavat myös sille lapselle?!! Lapsi ei ole eikä voi olla vastuussa omasta lihavuudestaan, eikä hänellä ole keinoja toimia toisin!

Samat ajatukset täällä.

Minä en ole samaa mieltä. Esim. meidän tyttö on pyöreä, ei lihava, mutta pyöreä. Painoa tulee vuodessa enemmän kuin sais. Meillä syödään tavallista, terveellistä kotiruokaa, karkkipäivä on kerran viikossa, minkä tyttö saa vaihtaa 5e jos haluaa, ottaa useimmiten rahana. Tyttö on ollu aina hyvä syömään. Meillä ei harrasteta lihapiirakoita, pizzoja, hampurilaisia, sipsejä jne muuta kun harvoin. Meillä harrastetaan liikuntaa, niin vanhemmat kun tyttökin, ja me itse annetaan esimerkkiä liikunta-, ja ulkoilutottumuksista tytölle. Mutta paino vaan tytöllä nousee. Kertokaa nyt hyvät ihmiset sitten, että mitä mun pitää asialle tehdä??? Pitää lasta nälässä?

Joo, poikkeuksiakin varmasti löytyy. En minä sitä väittänytkään. Ja se pyöreys mikä tulee normaalilla ja terveellisellä ruokavalio, yleensä myös tasoittuu ajan myötä, harvemmin niistä lapsista läskejä aikuisia tulee.
Mutta aika useasti myös ne vanhempien huonot elämäntavat periytyy lapselle ja siitä on näkyvissä nykypäivänä paljon lihavia lapsia. Jotka ovat nimenomaan lihavia huonojen ruokailutottumusten ym elämäntapojen takia. Sitä asiaa ei ole tuulesta temmattu, kuten varmasti hyvin itsekin tiedät. Lihavia lapsia on nykypäivänä koko ajan vain enemmän ja siitä ollaan ihan kyllä yleisesti huolissaan. Ja se tänään näkemäni perhe kyllä varmasti oli tällainen esimerkkitapaus huonoista elämäntavoista.

Moni vanhempi ai varmaan ajattele miten hankalaa voi pullukalla lapsella vanhempana olla.Siihen kannattaisi puuttua silloin kun siihen on vielä mahdollisuus.Siis silloin kun ne vanhemmat päättävät sen lapsen ruokailuista.

Minä en ole samaa mieltä. Esim. meidän tyttö on pyöreä, ei lihava, mutta pyöreä. Painoa tulee vuodessa enemmän kuin sais. Meillä syödään tavallista, terveellistä kotiruokaa, karkkipäivä on kerran viikossa, minkä tyttö saa vaihtaa 5e jos haluaa, ottaa useimmiten rahana. Tyttö on ollu aina hyvä syömään. Meillä ei harrasteta lihapiirakoita, pizzoja, hampurilaisia, sipsejä jne muuta kun harvoin. Meillä harrastetaan liikuntaa, niin vanhemmat kun tyttökin, ja me itse annetaan esimerkkiä liikunta-, ja ulkoilutottumuksista tytölle. Mutta paino vaan tytöllä nousee. Kertokaa nyt hyvät ihmiset sitten, että mitä mun pitää asialle tehdä??? Pitää lasta nälässä?

Tuo voi tasoittua jos tulee pituuskasvussa pyrähdyksiä. Mä olin lapsena aika pullea mutta kyllä se sitten karisi.

Ja hei, ethän sä opeta lapsellesi huonoja elintapoja kuitenkaan vaikka hän pyöreä olisikin. :) Jos tosiaan syötte terveellistä kotiruokaa ilman jatkuvia herkutteluja niin sähän opetat juuri oikean tyylin.

Sanotaan nyt, mutta jos olisitte nähneet tämän lapsen kylpylässä ainoana karkkipäivänään syömässä namia, olisitteko malttaneet olla päivitelemättä tätä asiaa?

En mä ketään kauhistele tuolla kylpylöissä ja muualla. Olin itsekin iso lapsi. En katso perään mitä kukakin syö. Mutta siitähän nyt saa keskustella, että ylipainoiset vanhemmat antavat lapsellekin epäterveellistä ruokaa ja opettavat lapset huonoille ruokailutottumuksille..

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Moni vanhempi ai varmaan ajattele miten hankalaa voi pullukalla lapsella vanhempana olla.Siihen kannattaisi puuttua silloin kun siihen on vielä mahdollisuus.Siis silloin kun ne vanhemmat päättävät sen lapsen ruokailuista.

Kyllä meillä ainakin puututaan.Mutta joskus saattaa olla lapsia joilla se lihavuus ei ole itseaiheutettua.Esim.kortisoni-lääkitys turvottaa.ja reumat yms.

mutta edelleenkää sen ei pitäs kuulua kellekkään,saatikka kenenkään tarvitse kyylätä muitten syömisiä!Huolehtikoot vaan omistaan.Kun ei edes tiedä taustoja ja muutenkin.Mä ainakin sanoisin aika rumasti jos joku jäis toljottaan ku me syödään!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Niin totta:
Asiahan ei minulle kuulu, eikä henk koht. mitenkään kiinnosta onko joku lihava vai laiha, mutta: miksi pitää opettaa ne huonot elämäntavat myös sille lapselle?!! Lapsi ei ole eikä voi olla vastuussa omasta lihavuudestaan, eikä hänellä ole keinoja toimia toisin!

Samat ajatukset täällä.

Ei varmasti pidä pitää nälässä. Täytyyhän lapsen ruokaa saada.
Suuri mysteeri tosiaan, mistä lapsi sitä painoa saa, jos tilanne on kuten kerroit että ruoka on terveellistä eikä syö herkkuja.

Poikani paras kaveri 4 v. on enemmän kuin pyöreä. Painosta on neuvolassakin jo tullut noottia ja laitettu poika seurantaan. Jossain vaiheessa äitinsä päivitteli minulle, että on se kumma, että poika on noin pyöreä, vaikka syö ihan normaalisti eikä juurikaan epäterveellisesti, herkkujakin saa harvoin. No, koko perhe on ylipainoinen, ei mitenkään kauhean lihava, mutta kumminkin. Ja kun pojan ruokailua on seurannut nyt pidempään, niin kyllä se ruokavalio koostuu erilaisista aineksista ja reilusti isommista annoksista kuin oman hoikan pojan. Eli heidän tapauksessaan syy kyllä löytyy, vaikka äiti on asiasta eri mieltä.

Niinpä, voihan sitä taivastella joidenkin vanhempien välinpitämättömyyttä.
Mutta toisaalta voisi myös sääliä, kukaan ei ole ollut opettamassa heille terveellisiä ruokaohjeita.
Ehkäpä he ajattelevat että terveellinen ruoka maksaa enemmän, tai on vaivalloisempaa valmistaa kuin epäterveellinen.

Meillä myös vanhemmat on ylipainoisia, mutta lapset ei. Vanhemmat herkuttelee sitten kun lapset on mennyt nukkumaan ja lapsille opetetaan terveelliset ruokailutottumukset.
Ei väli naposteluita, karkkipäivä kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa = yksi jäätelö, tikkari tai pieni aski karkkia, jos silloinkaan.

Taivastelen myös eräiden perheiden kahvipaussia sunnuntaina eräällä huoltamolla. Seurueeseen kuului varmaan 10 henkilöä joista nuorimmaiset oli siinä 1v paikkeilla. Toinen oli pieni ja toinen pullukka. Pullukan äiti osti Jumbo pussin karkkia näille kahdelle lapselle (eivät toki sitä siinä syöneet kaikkea).
Yritin miettiä miksi, ja mikähän olisi ollut parempi vaihtoehto? Eipä niitä terveellisiä "välipaloja" hirvittävästi kyllä huoltamoilla ole.

Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Lisää päiviteltävää;
-vanhempien tupakanpoltto.
-vanhempien alkoholinkäyttö
-lasten epäsiisti ulkonäkö
-lapsia kuljetetaan ilman turvaistuimia
-uusioperheet
AINA löytyy joku aihe mitä voi KAUHISTELLA palstalla.
Jos OIKEASTI häiritsee, niin miksi et menisi huomauttamaan asianomaisille?

Ei ole mitenkään paha juttu mun mielestä herättää keskusteluja siitä kuinka ylipainoisuus huonojen ruokailutottumuksien myötä siirtyy lapselle. Tämähän on nykyään yhä yleisempää. Ei tässä tarvitse niinkään kauhistella. Toisekseen lapselle huonon terveydellisen lähtökohdan antaminen on pahempi juttu kuin vaikka uusioperheessä kasvaminen. Alkoholin ja turvavöiden suhteen ihmisten kanta on nyt varmaan aika selvä! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Minun tekis mieli kertoa yhdestä tapauksesta, mut en voi, en sitten millään.. Kauhistelen vaan lähipiirissä erään pienen neitokaisen vanhempien tapaa kasvattaa lasta... :'(

Näitäkin löytyy :( lahjotaan herkuilla ja palkitaan herkuilla ja herkkua herkkua herkkua.Ei sekää oo oikein.Tämä tilanne on eri kuin se että jonkun oudon poppoon syömisiä jäädään kyylimään ja kauhisteleen. Tommosessa tilanteessa että on tuttuja ja jatkuvaa niin vois hienovarasesti koittaa asiasta mainita.

Kyllä meillä ainakin puututaan.Mutta joskus saattaa olla lapsia joilla se lihavuus ei ole itseaiheutettua.Esim.kortisoni-lääkitys turvottaa.ja reumat yms.

mutta edelleenkää sen ei pitäs kuulua kellekkään,saatikka kenenkään tarvitse kyylätä muitten syömisiä!Huolehtikoot vaan omistaan.Kun ei edes tiedä taustoja ja muutenkin.Mä ainakin sanoisin aika rumasti jos joku jäis toljottaan ku me syödään!!!

Ei se tietenkään kuulukaan eikä pidä kytätä!Mutta itse tiedän kokemuksesta millaista paskaa sitä saa nuorena niskaansa kun on läski!Ja kaiken sen voisi välttää jos vanhemmat viitsisi pikkasen paneutua lastensa syömisiin.Ja totta:on sairauksista/lääkityksistä johtuvaa lihavuutta.Mutta ei kait kovinkaan paljon?

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Mutta toisaalta voisi myös sääliä, kukaan ei ole ollut opettamassa heille terveellisiä ruokaohjeita.
Ehkäpä he ajattelevat että terveellinen ruoka maksaa enemmän, tai on vaivalloisempaa valmistaa kuin epäterveellinen.

Meillä myös vanhemmat on ylipainoisia, mutta lapset ei. Vanhemmat herkuttelee sitten kun lapset on mennyt nukkumaan ja lapsille opetetaan terveelliset ruokailutottumukset.
Ei väli naposteluita, karkkipäivä kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa = yksi jäätelö, tikkari tai pieni aski karkkia, jos silloinkaan.

Taivastelen myös eräiden perheiden kahvipaussia sunnuntaina eräällä huoltamolla. Seurueeseen kuului varmaan 10 henkilöä joista nuorimmaiset oli siinä 1v paikkeilla. Toinen oli pieni ja toinen pullukka. Pullukan äiti osti Jumbo pussin karkkia näille kahdelle lapselle (eivät toki sitä siinä syöneet kaikkea).
Yritin miettiä miksi, ja mikähän olisi ollut parempi vaihtoehto? Eipä niitä terveellisiä "välipaloja" hirvittävästi kyllä huoltamoilla ole.

Ei yksivuotiaat osaa vielä karkkia vaatia..ja voi olla että ostivat pussin ja syövät itse siitä paljon.Mutta ei meillä yksivuotiaat saa viä karkkia ollenkaa vaikka isommat syö.

Minä en ole samaa mieltä. Esim. meidän tyttö on pyöreä, ei lihava, mutta pyöreä. Painoa tulee vuodessa enemmän kuin sais. Meillä syödään tavallista, terveellistä kotiruokaa, karkkipäivä on kerran viikossa, minkä tyttö saa vaihtaa 5e jos haluaa, ottaa useimmiten rahana. Tyttö on ollu aina hyvä syömään. Meillä ei harrasteta lihapiirakoita, pizzoja, hampurilaisia, sipsejä jne muuta kun harvoin. Meillä harrastetaan liikuntaa, niin vanhemmat kun tyttökin, ja me itse annetaan esimerkkiä liikunta-, ja ulkoilutottumuksista tytölle. Mutta paino vaan tytöllä nousee. Kertokaa nyt hyvät ihmiset sitten, että mitä mun pitää asialle tehdä??? Pitää lasta nälässä?[/quote]

Meillä kanssa sama tilanne. Perusruokaa,paljon puuroja,täysjyvätuotteita,kerran viikossa herkkuja..Ja paino vaan nousee.

Meillä kanssa sama tilanne. Perusruokaa,paljon puuroja,täysjyvätuotteita,kerran viikossa herkkuja..Ja paino vaan nousee

EN tiedä mitä tapahtui,mutta mä kirjoitin vaan tämän...

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:

No joku pikkumehujääkin tai jokin mehu olisi parempi iso pussillinen karkkia (vaikka lapsia oli kaksikin). 1-vuotiaalle en ikinä antaisi karkkia kuitenkaan! Mull olisi omana eväänä jokin hedelmäsose tai itse muussaisin hedelmän.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:

Ei se tietenkään kuulukaan eikä pidä kytätä!Mutta itse tiedän kokemuksesta millaista paskaa sitä saa nuorena niskaansa kun on läski!Ja kaiken sen voisi välttää jos vanhemmat viitsisi pikkasen paneutua lastensa syömisiin.Ja totta:on sairauksista/lääkityksistä johtuvaa lihavuutta.Mutta ei kait kovinkaan paljon?

Kyllä vaan sitäkin on enempi ja enempi.Mutta oikeessa oot siinä että paljon on myös lapsia jotka saavat vetää napaansa kaikkia herkkuja.Yleensä jos vanhemmat tekee pitkää päivää niin annetaan lapselle rahaa että saa ostaa jotain tai jotaki herkkuja kaappiin jätetään.Tää on väärin

Niin asia on näköjään mennyt vähän aiheen viereen. Kauhistelin sitä, miksi vanhemmat eivät voi välittää omasta lapsestaan sen verran, että huolehtisivat terveellisistä elämäntavoista. Sairaanloisen lihavat lapset kuitenkin kärsivät itse mahdollisesti koko loppuelämänsä lihavuudesta ja sen aiheuttamista muista ongelmista, niin sosiaalisista kuin ihan fyysisistäkin. On todella itsekästä vanhemmilta olla välttämättä sitä vertaa lapsistaan.
Ihan sama miten usein tämäkin kyseinen perhe hamppareita syö, ei se ainakaan heidän elämäänsä parempaan suuntaa edistä, mutta ei se ole minun ongelmani. Sitä en nyt päivitellyt vaan sitä, miksi tarvitsee pilata lapsenkin elämä!!

Joo, ainahan riittää murehdittavaa, mutta niinhän se on.. Kun ketään ei kiinnosta, niin eipä pidä sitten jälkikäteen viisastella kun asiat ovat menneet pieleen jo aikoja sitten. Lasten liikalihavuus on oikea ongelma meidänkin yhteiskunnassa nykypäivänä. Siitä ei mihinkään pääse. Ja kyllä se hyvin pitkälti on niistä vanhemmista kiinni. Aikuinen pystyy ja osaa toimia painonsa pudottamiseksi ja yleensä myös omalla toiminnallaan ne kilot aiheuttanut. Lapsi on omaan painoonsa yleensä syytön, jos kyse ei ole sairaudesta yms, mistä en nyt tässä puhunut mitään. Että näin.

Alkuperäinen kirjoittaja ellapuu:

Meillä kanssa sama tilanne. Perusruokaa,paljon puuroja,täysjyvätuotteita,kerran viikossa herkkuja..Ja paino vaan nousee.[/quote]

Vaikea sanoa...Mutta jostain olen lukenut että kun kuluttaa enemmän kuin syö niin painon ei pitäisi ainakaan nousta.Olisiko noin?

Yhteistyössä