Huh! Kylpylässä nähtyä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Niin totta, mutta minkäs teet
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuliko kellään mieleen jos suvussa on liikalihavuutta eli geeneissä.Se laihduttaminen ei niin vain onnistu vaikka miten yrittäisi.Se sitten on vaan suvun perinnöllisyys tuo lihaviuus.Tämmöisen suvun tiedän itsekkin ja siinä ei sitten auta mikään dieetti sun muut

Tuli vaan mieleen tosta aikuisten ja lasten lihavuudesta niin vaikka mä ja tytön isä ollaan ylipainosia (mä laihdutan ja mies laihtuu työn vuoksi) niin meidän neidistä ei voi sanoa samaa, on niin sutjakka neiti kuin olla ja voi. Kyllä mä vähän katon mitä meidän neiti syö, meillä ei syödä hampurilaisia kuin ehkä joka toinen kuukausi kerran ja pizzalla käydään myös vain joka toinen kuukausi ja kerran sekin eli ei voi yleistää että kaikilla ylipainosilla aikuisilla olis lihavat lapset.

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Tuliko kellään mieleen jos suvussa on liikalihavuutta eli geeneissä.Se laihduttaminen ei niin vain onnistu vaikka miten yrittäisi.Se sitten on vaan suvun perinnöllisyys tuo lihaviuus.Tämmöisen suvun tiedän itsekkin ja siinä ei sitten auta mikään dieetti sun muut

:D Jaaha, vai sellaista! Tiesitkö ,että geneettinen taipumus ylipainoon on myös mahdollista pitää kurissa terveellisellä ruokavaliolla? :) Minun rakkaassa suvussani ylipaino kulkee ihan sen takia kun syödään liian raskaasti ihan sukupolvesta toiseen! Perusruuat ihan terveellistä sinällään, mutta liikaa rasvaa ja sokeria joukossa, aivan liian suuret annoskoot ja pullaa aina pöydässä. Että näin! Mutta äitini ei enää jatkanut pullalinjaa ja hän on normaalikokoinen, kuten minä ja muut sisaruksenikin.

Alkuperäinen kirjoittaja tossuliini:
Tuli vaan mieleen tosta aikuisten ja lasten lihavuudesta niin vaikka mä ja tytön isä ollaan ylipainosia (mä laihdutan ja mies laihtuu työn vuoksi) niin meidän neidistä ei voi sanoa samaa, on niin sutjakka neiti kuin olla ja voi. Kyllä mä vähän katon mitä meidän neiti syö, meillä ei syödä hampurilaisia kuin ehkä joka toinen kuukausi kerran ja pizzalla käydään myös vain joka toinen kuukausi ja kerran sekin eli ei voi yleistää että kaikilla ylipainosilla aikuisilla olis lihavat lapset.

Niin, tässä ei pohditakaan sitä onko kaikilla ylipainoisilla ylipainoiset lapset vaan sitä kun vanhemmat opettavat lapselle huonot ruokatottumukset. Mitä sinä et tee, joten ei tarvitse ottaa nokkiinsa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

:D Jaaha, vai sellaista! Tiesitkö ,että geneettinen taipumus ylipainoon on myös mahdollista pitää kurissa terveellisellä ruokavaliolla? :) Minun rakkaassa suvussani ylipaino kulkee ihan sen takia kun syödään liian raskaasti ihan sukupolvesta toiseen! Perusruuat ihan terveellistä sinällään, mutta liikaa rasvaa ja sokeria joukossa, aivan liian suuret annoskoot ja pullaa aina pöydässä. Että näin! Mutta äitini ei enää jatkanut pullalinjaa ja hän on normaalikokoinen, kuten minä ja muut sisaruksenikin.

Samaa mieltä. Ei ole olemassa mitään geeniä, joka pakottaa ihmiset olemaan lihavia ja sille ei vaan voi mitään. Kyllä se syy löytyy useimmiten sieltä perheiden ruokapöydästä...

Alkuperäinen kirjoittaja Vanha tekosyy:

Samaa mieltä. Ei ole olemassa mitään geeniä, joka pakottaa ihmiset olemaan lihavia ja sille ei vaan voi mitään. Kyllä se syy löytyy useimmiten sieltä perheiden ruokapöydästä...

Niin, mutta jos niillä on vaikka isot luut...

Alkuperäinen kirjoittaja Annu:

Tarkoititko laitta perään hymiön?
Rotevuus on eri asia kuin lihavuus.

:D Niin joo, ei tullut mieleen!

Alkuperäinen kirjoittaja Isot luut myös vanha tekosyy:

Tarkoititko laitta perään hymiön?
Rotevuus on eri asia kuin lihavuus.

Aattelin, että tuo menee perille ilman hymiötäkin :D. Huono vitsi...

Voin vaan kuvitella että kuinka tämäkin ketju satuttaa jonkun lihavan lapsen äitiä, että ihan periaatteesta olen vastaan sitä teidän tapaa puhua asioista.
Suurin osa vanhemmista varmasti tietää että jotain pitää tehdä ja sitä yrittävätkin, mutta kyse on sentään heidän lapsesta jonka te kauhistellen olette jossain nähneet. Jos oikeasti haluaisi auttaa eikä loukata niin aloitushan voisi olla sen tyylinen että miten me saataisiin laihdutettua lapsia, olisko kellään mitään hyviä vinkkejä, miten korvata herkkuja terveellisillä jutuilla tms. Mutta ei tämä ole mikään muu kuin lihavien mollausketju, jälleen kerran :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja hoikkis:
Ja sä olet varma, että seiinä perhessä ei esim ole säästetty kesän ainoaa hampurilaista syötäväksi juuri lomalla, ja muuten koko perhe yhdessä pudottaa painoa?

Auts, osui ja uppos? Kyllähän sen perheestä näkee laihduttaako ne vai ei =)

Just... ja mistä sä sen näät? Entä jos he ovat laihduttaneet jo jonkun verran? Mä laihdutin tossa raskauskiloni pois ja kerran keväällä multa kysyttiin että miks en laihduta.. Eli eihän se ihmettelijä todellakaan voi tietää laihduttaako joku vai ei. Ja herkutellakin välillä saa jokainen, myös laihduttaja. Nimim. Silloin tällöin herkutteleva laihduttanut mamma.

Ei kai tämän ketjun tarkoitus ollut lihavia ihmisiä haukkua? Tai en mä sitä ainakaan niin käsittänyt, voi tietysti olla että olen ymmärtänyt väärin. :xmas:

Uutisista saa lukea että kakkostyypin diabetes yleistyy myös lapsilla. Ja aika iso prosentti nuorista on terveydelle haitallisesti ylipainoisia. Kai tästä asiasta saa vähän olla huolissaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Ei kai tämän ketjun tarkoitus ollut lihavia ihmisiä haukkua? Tai en mä sitä ainakaan niin käsittänyt, voi tietysti olla että olen ymmärtänyt väärin. :xmas:

Uutisista saa lukea että kakkostyypin diabetes yleistyy myös lapsilla. Ja aika iso prosentti nuorista on terveydelle haitallisesti ylipainoisia. Kai tästä asiasta saa vähän olla huolissaan?

Ei mulla ainakaan ole tapana puhua ihmisistä näin, mutta ehkä mulla on sitten väärä käsitys siitä mikä on haukkumista :

"Ja siellä lastenaltaassa polskutellessa kiinnitin huomiota yhteen perheeseen, joissa äiti oli eriiiittäin lihava, läski olisi varmasti ihan oikea termi, tursui kaikkialta, uikkareista ei paljon ollut mitään peittämään. Isäkin oli iso, mutta ei vielä mitenkään häiritsevä. Heillä oli mukana yksi lapsi, iältään ehkä max 10v. Tämä lapsi oli myös erittäin paksu, ei enää mikään lapsen puoreä. Siinä he sitten uimisen ohessa vielä vetelivät hampurilaista naamaan."

mulle ainakin ylipaino tuli kun muutin kotoa pois yhteen poikaystävän kanssa, paino nousi vauhdilla, mutta kotona asuessa olin ollut vielä ihan kirppu.. eli elintavat sen painonnousun teki.. TERVE lapsi ei ole ylipainoinen jos syö normaalia kotiruokaa ja leikkii ja liikkuu..
musta on myös huolestuttavaa pienten lasten merkittävä ylipaino johon aika ajoin törmää...
siis semmoinen ylipaino mikä ei ole enää lapsen pyöreyttä, eikö vanhemmat tajua mitä lapsilleen tekevät...

:ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Ei mulla ainakaan ole tapana puhua ihmisistä näin, mutta ehkä mulla on sitten väärä käsitys siitä mikä on haukkumista :

"Ja siellä lastenaltaassa polskutellessa kiinnitin huomiota yhteen perheeseen, joissa äiti oli eriiiittäin lihava, läski olisi varmasti ihan oikea termi, tursui kaikkialta, uikkareista ei paljon ollut mitään peittämään. Isäkin oli iso, mutta ei vielä mitenkään häiritsevä. Heillä oli mukana yksi lapsi, iältään ehkä max 10v. Tämä lapsi oli myös erittäin paksu, ei enää mikään lapsen puoreä. Siinä he sitten uimisen ohessa vielä vetelivät hampurilaista naamaan."

Olihan tuo liioitellusti kirjoitettu mutta mä silti kuvittelin löytäneeni pointin sieltä. Tekstissä luki myös "Asiahan ei minulle kuulu, eikä henk koht. mitenkään kiinnosta onko joku lihava vai laiha, mutta: miksi pitää opettaa ne huonot elämäntavat myös sille lapselle?!!"

Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:

Olihan tuo liioitellusti kirjoitettu mutta mä silti kuvittelin löytäneeni pointin sieltä. Tekstissä luki myös "Asiahan ei minulle kuulu, eikä henk koht. mitenkään kiinnosta onko joku lihava vai laiha, mutta: miksi pitää opettaa ne huonot elämäntavat myös sille lapselle?!!"

Niin, asia on periaatteessa ihan oikea, mutta tapa millä se esitetään on törkeä. Mutta antakaa mennä vaan :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja hoikkis:
Ja sä olet varma, että seiinä perhessä ei esim ole säästetty kesän ainoaa hampurilaista syötäväksi juuri lomalla, ja muuten koko perhe yhdessä pudottaa painoa?

Auts, osui ja uppos? Kyllähän sen perheestä näkee laihduttaako ne vai ei =)

Jaa, mistähän sen sitten näkee?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Sairaanloisen lihavat lapset kuitenkin kärsivät itse mahdollisesti koko loppuelämänsä lihavuudesta ja sen aiheuttamista muista ongelmista, niin sosiaalisista kuin ihan fyysisistäkin. On todella itsekästä vanhemmilta olla välttämättä sitä vertaa lapsistaan.
Ihan sama miten usein tämäkin kyseinen perhe hamppareita syö, ei se ainakaan heidän elämäänsä parempaan suuntaa edistä, mutta ei se ole minun ongelmani. Sitä en nyt päivitellyt vaan sitä, miksi tarvitsee pilata lapsenkin elämä!!

Aikuinen pystyy ja osaa toimia painonsa pudottamiseksi ja yleensä myös omalla toiminnallaan ne kilot aiheuttanut. Lapsi on omaan painoonsa yleensä syytön, jos kyse ei ole sairaudesta yms, mistä en nyt tässä puhunut mitään. Että näin.

Kyllä, mutta se on niin pirun vaikeaa.
Itsekurin pitäminen meinaan.
Tiedän tasan tarkkaan miten pitäisi syödä ja mitä ehdottomasti välttää mutta jotenkin se itseään niskasta kiinniottaminen on hankalaa.

Yksivuotias ei tosiaan osaa vaatia karkkia (viitaten edelliseen viestiini ja saamaani palautteeseen), mutta kun yksivuotiaalle jo opettaa karkin niin kaksivuotiaana sen vaatimisenkin osaa.
Ei meilläkään lapset ole karkkia yksivuotiaana saaneet, paljon myöhemmin vasta.

Mutta ap:n kanssa olen samoilla linjoilla, vaikka vanhemmat olisi kuinka lihavia tahansa pitäisi lapsille osata laittaa terveellistä ruokaa ja jättää ne hampurilaiset sun muut roskaruoat kokonaan pois.
Herkutella itse voi, kunhan ei tee sitä lasten nähden tai lasten kanssa, ainakaan ylenmääräin.

Kaikkien mielestä on varmasti asiat aika huonosti, ravitsemukselliseti jos alle 15vuotiaalla puhkeaa II tyypin diabetes.

Kaikki keskustelupalstat on viime aikona olleet tulvillaan lihavia ihmisiä kohtaan heitettyjä syytöksiä ja suoranaista vihaa. Kuvitellaan, että lihavuus edellyttää ahmimista ja mässäilyä. Kuitenkin esim. 55-vuotias lihava voi olla lihonut tasaisesti 30 vuoden ajan 1,5 kiloa vuodessa. Paljonko joudut mässäilemään lihoaksesi 1,5 kiloa vuodessa??? Itse olen reippaasti ylipainoinen. En syö valkoista leipää, leivonnaisia, sipsejä, makseisia, jäätelöä enkä mitään muutakaan "lihottavaa". Minusta puolet painava mieheni syö kaksi kertaan sen mitä minä. Toki en jaksa enää kovasti liikkua (ota itse 4 vesiämpäriä käteen ja lähde liikkumaan). Voin teitä ilahduttaa sillä, että en elä enää kovin pitkään. Saatte minunkin eläkerahani käyttää - keksikää vaihteeksi kuitenkin muita haukuttavia (vaikka vihreäsilmäiset), koska ne lihavat ja tupakoitsijat ovat jo kuolleet ja maksaneet teidänkin eläkkeet. Eli nauti täysin rinnoin omasta erinomaisuudestasi ja erilaisten ihmisten kimppahaukkumisesta (mustat ja homot kelpaa varmaan teille kanssa)...

Yhteistyössä