Huhtikuiset 4

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lenna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onpas kauheasti lueskeltavaa kun ei ole vähään aikaan kerennyt täällä käydä kurkkimassa! Noh, se on vaan hyvä asia..! :)
Me kävimme eilen ultrassa kurkkimassa pienokaista.. Oli kyllä aivan ihana nähdä että kaikki on kunnossa ja vauva kovasti liikuskeli ja oli akrobaattisissa asennoissa! Hauskan näköistä! :D Sukupuolta ei vielä kunnolla näkynyt, tosin ei sitä sitten alettu edes kunnolla tarkkailemaan.. Meille kun on ihan sama kumpi sieltä tulee. Jääpä jotain jännitystä synnytykseen ellei asia tule rakenneultrassa ilmi. Jotenkin on sellanen fiilis että laps ois tyttö, mutta en kyllä tiedä...!!

Mukavaa kun on viikonloppu ja on halua/jaksamista ulkoillakin! Oon vähän laiskana aina viikolla... Kuinka muut, ulkoiletteko säännöllisesti viikolla vaikka käyttekin töissä? Hyvät viikonloput kaikille!!

Hei!

Olipa mukava kuulla sinusta pitkästä aikaa, Pella. Kiva, että voit hyvin.

Maanantaina minulla on se neuvola ja toivottavasti kuulen sydänäänet ekaa kertaa. Edessä on myös sokerirasitus varmaan ihan lähiviikkoina, sillä olin jo ennestään hieman ylipainoinen ja lähisuvussani on kakkostyypin diabetesta, joten automaattisestihan sitä siihen joutuu. Esikoisen kohdalla kävin saman läpi, mutta silloin kaikki oli ok.
Maha on jo alkanut hieman (entistä enemmän:) pömpöttää ja liitoskivut on välillä niin viiltäviä, että meinaa vedet silmiin tulla. Eilen arvoin, jotta tunsinkohan liikkeitä vaan kuvittelinko vain...viikkoja vasta (?) 15+2, voihan ne varsinkin uudelleenodottaja tuntea jo tässäkin vaiheessa, mutta jotenkin epäilen...Oletteko te muut tunteneet ja millä viikoilla liikkeitä?
Mutta nyt on näköjään mentävä, esikoisella ihana räkätauti, joka toi mukanaan myös mukavan silmätulehduksen molempiin silmiin, ihana haaste tuo tippojen laittaminen...
Mukavaa lauantaita kaikille!

kalat 15+2

Ylihuomenna rakenneultra, vähän jo jännittää, tässä vaiheessa kun liikkeet eivät tunnu niin jotenkin pelkään että ollaanko siellä masussa vielä hengissä, varsinkin kun paino oli taas tippunut kilon :( Mielestäni meillä jotenkin erityisen harvoin nämä neuvolakäynnit, ekan ja toisen käynnin välille ehtii tulla noin 2 kk, että ei oo päässyt edes sydänääniä kuunteleen niin on jotenkin piiiiitkältä tuntunut tämä aika.

Kalat: sisko ainakin tuntenut liikkeet selvästi viikolta 16 lähtien, hänkin kun uudelleen synnyttäjä on :) että kyllä se masukki siellä sinua monottaa :)

Mariella 16+5

Hei vaan kaikki ja terveisiä Oslosta.

Mä olen niin onnellinen. Työmatka Norjaan sujui enemmän kuin hyvin. Pelkäsin etukäteen tosi paljon, että saan koneessa migreenikohtauksen ja aiheutan hervottoman oksennussession. Oksentamassa kävin kyllä kerran jokaisen nousun (jouduin vaihtamaan konetta Arlandassa ja takaisin tullessa Köpiksessä) jälkeen, mutta ei sen pahempaa. Ehkä se pahin alkaa olla takana (koputtaa puuta). Nyt on kulunut jo yli viikko siitä, kun viimeksi olen joutunut syömään Panacondia. Sympatiat vaan kakkoselle täältäkin. Mulla on myös ajoittain ollut noita pissaamisvaikeuksia, mutta ei todellakaan mitään tuohon verrattuna.

Mariella: myös meidän neuvolassa käyntejä on tosi harvakseltaan :( Viimeksi kävin 21.9 ja seuraava aika on vasta 6.11. Muutaman kerran olen sinne kyllä joutunut soittamaan oksentelun ja kuivumisvaaran vuoksi.

Mä olen kyllä niin onnellinen jos tämä hyvä olotila nyt jatkuu. On vaan ollut niin masentavaa, kun raskaana olevat kaverit suunnittelee jo äitiyslomaa ja ihastelee kehon muutoksia. Itse on vaan tähän asti yrittänyt selvitä viikosta toiseen hengissä.

Ja vatsan todellinen pullahtaminen tapahtui viikonloppuna! Mä en vaan tiedä mistä löytyisi KIVOJA äitiysvaatteita pienille raskaana oleville naisille. Kaikki näkemäni äitiysvaatteet on niin leveitä ja pitkiä vaikka vyötäröstä olisikin jo ihan sopivia.

Minttu 15+5

Kylläpä vaihtelee neuvolat, ultrat ym. paikkakunnittain. Meillä neuvolassa ollaan käyty alusta alkaen neljän viikon välein. Ja itse olen menossa rakenneultraan vasta viikolla 18+4, kun taas Mariella sinä jo viikolla 17. Saa nähdä onko seuraava ultra sitten mulla viiden viikon päässä eli viikolla 24 vai joko ne nyt rupee tätä tuplaraskautta tiheämmin seuraamaan. Siinä missä te monet muut vasta kaivelette äityisvaatteita kaapista tai kaupasta täällä ollaan käytetty niitä jo monta viikkoa :) Järkkyä, miten maha voi tähän malliin kasvaa. Todellinen jättielefanttielämä häämöttää vähän turhankin lähellä tulevaisuudessa.

Itse en vielä ole liikkeitä tuntenut, eikä tietysti vielä pitäisikään. Olo on kuitenkin vähän malttamaton, kovasti jo odottelen niitä perhosen siiven hipaisuja ynnä muita. Muuta pikkuvaivaa on alkanut tulla. Alavatsasta "pistää", jos liikaa rehkii ja eilen meinasin pyörtyä, kun hartiat on niin jumissa, että happi tuntuu aivoista loppuvan.

Mutta muuten kyllä nautin tästä raskaudesta suunnattomasti. Olettekos esikoisen odottajat hankkineet vielä mitään tavaraa? Me jo melkein ostettiin vaunutkin, mutta sitten tuli tutuilta vielä parempi tarjous. Niitä päästään näkemään marraskuun lopulla. Kestovaippojakin olen jo pikkuhiljaa ruvennut hankkimaan. Ja aina joskus kirpparilta tarttuu matkaan joku pieni body tai potkari.

Täällä meillä päin myös neuvola noin neljän viikon välein, loppua kohden tietysti tihentyen.

Kyllä minä olen jo joutunut hankkimaan parit äippähousut ja toisia pidän lähes jatkuvasti. Lisäksi ostin Belly Belttejä, että voin käyttää omia farkkuja : )

Vaaville en ole ostanut vielä mitään, mutta saanut olen pari peittoa, lisäksi olen tehnyt nallemakuupussin ; )

Tuossa tuollainen kiva sivusto, jossa voi seurata masuasukin kasvamista ja kehittymistä viikoittain:
http://www.babycenter.com/fetaldevelopment/?adcode=DAR:ADV:ALL&CP_bid=

Nyt täytyy keskittyä täydellisiä naisia katsomaan...

Liikkeitä myös odotellessa
kauris rv 15+6

Mites teillä ihmiset noin aikaisin rakenteet katsotaan??? Olen käsittänyt, ettei ennen 19 viikkoa niitä edes tutkita?! Itse olen menossa vasta viikolla 21!!!

Viikonloppuna käytiin sitten TAAS lääkärissä... vihlomista ja painon tunnetta kun on kaiken aikaa. Hyvä että jotenkin kävelemään pystyy. Oireita on samalla tavalla myös levossa. Pitäisi olla kuitenkin normaalia, joten kai täytyy mennä vain tukiliiviostoksille...

kakkonen 16+3

SannaIrene: mä oon kotoisin satakunnasta, aikoinaan muutin vuodeksi pohjanmaalle miehen perässä, ja nyt ollaan 5 vuotta jo täällä asuttu :)

Sinänsä ihmetyttää vaihtelut neuvoloiden välillä, kun pitäisi kuitenkin samaa kaavaa noudattaa kaikkialla. Täällä vaihtelut jopa väestövastuualueiden kesken suuret, kaveri pääsee säännöllisesti kerran kuussa neuvolaan, koska asuu eri kaupunginosassa.

Eilen aloitimme tapettien metsästyksen, sekä omaan makkariin että vauvan huoneeseen. Ilmeisesti lapsen huonetta ei ole ajateltu tapetoitavan ennenkuin on sukupuoli selvillä oli niin poika tai tyttö papereita. Omaan huoneeseen löytyi yhdet ihanat, niiden hinnaksi tulisi 300 euroa!!!! mikä on mielestäni aivan järkyttävä kiskurihinta, nyt antoi mies sitten päättää, haluanko ne tapetit vai ollaanko ilman joululahjoja, täytyy vielä harkita ;) jos vaikka sattuisi jostain löytymään jotku edes vähän samannäköiset, halvemmalla.

Vauvalle ollaan ostettu turvakaukalo, koska oli tarjouksessa, sekä muutamia pikkujuttuja isyyspakkausta varten. Pakkauksen tekeminen on vielä ihan kesken, kaikki kauppiaat olivat päättäneet kääntyä minua vastaan ja mallistosta on poistettu ne tavarat mitä aiemmin syksyllä suunnittelin isyyspakkaukseen laittavani. Tehtävä siis vaikeutui huomattavasti :( no jospa se tästä kun isäinpäiväkin lähestyy..

Mariella 16+6

Kakkonen: Toi rakenneultran aika varattiin mulle ekan neuvolakäynnin perusteella, silloin laskettuaikakin oli maaliskuun puolella. Sitten kävin gynepolilla kontrolliultrassa, meillä kun raskautuminen otti yli 2 vuotta, siellä sitten selvisi että Taateli oli saanut alkunsa 2 viikkoa oletettua myöhemmin, ja laskettuaika siirtyi huhtikuun neljänteen. Eli minulla todellakin vähän turhan aikaisin tuo rakenneultra, mutta oikeastaan sillä ei ole väliä, saan kyllä uuden ajan jos haluan, mutta tämä on nyt jo kolmas kerta kun käyn Taatelia tirkistelemässä, joten luulen että se minulle riittää, jos huomenna kaikki näyttää olevan ok.

Hei Mariella! Jostain olen kai kuullut tuosta isyyspakkausideasta, mutta on kuitenkin minulle vähän outo juttu. Eli kokoatko itse miehellesi pakkauksen vauvan tuloa ajatellen? Mitä kaikkea olet siihen suunnitellut? Kuulostaa kivalta idealta, siksi kyselen.

Pella 15+6

Tämä kiinnostaa minuakin, Mariella! Olen pohtinut pitäisikö miestä lahjoa isänpäivänä vaikka esikoinen onkin vielä masussa. Miten muut esikoista odottavat, aiotteko antaa isänpäivänä jotain tulevalle isälle?

Lenna

Mä mietin antavani isänpäivän jonkun vauvaa koskevan opuksen, joskus näin kirjakaupassa "lapsen käyttöohjekirjan", oli huumorilla kirjoitettu, hieman tekninen kuin auton ohjekirjat:-).

Hei wau - tosi kiva idea tuo isyyslaatikko!
Laittakaa ihmeessä ideoita et mitä sinne voisi kerätä.

Maha on pulpahtanut yhtäkkiä ulos tämän viikon aikana...tähän asti ei ole juuri mitään huomannut...kylläpäs kävi yhtäkkiä. heh :)

Mulla on laskettu aika aprillipäivänä ja olen ollut ultrassa kuukausi sitten ja rakenneultra on Marraskuun puolen välin jälkeen. Olen suunnitellut myös meneväni 3D ultraan Helsingissä, siinä vauvan sukupuolen saa 100 % varmuudella tietää ja muistoksi vielä dvd:n.

Mariella - jos sulla on innostusta niin olisi kiva tavata muita huhtivauveleiden tulevia äitejä Satakunnassa. Itseasiassa olen siellä päin vain viikonloput, viikot Helsingissä töissä...

Sanna 17+3

Isyyspakkauksen kokoan siis ihan itse, tavaroiden metsästys ja piilottelu sitten isälät onkin vaatinut enemmän tarmoa kuin uskoinkaan :) Eli tavarat kerään punkkaan (tai vauvan amme, miksikä sitä kutsutaan?) koska vauvan kylvetys (perinteisesti) isän puuhaa, sitten muut tavarat olen ajatellut isän ja lapsen yhteisiin hetkiin..
-pipo,käsineet ja heijastimet molemmille ulkoiluun
-kestovaippoja ja "vaipanvaihtokäsineet" (huumorilla, mutat kumihanskat joissa pääkallonkuva)
-satukirja ja isälle Raskausarpia (juoppohullunpäiväkirjan kirjoittajalta)
-vauvalle body, isälle t-paita (vauvan teksti:handle with care ja isälle ISÄ)
-isä-muki sekä kahvia (valvottujen öiden jälkeen heräämiseen)
-energia juomaa ja sisu-pastilleja (niihin öihin kun se vaan huutaa..)
-korvatulpat, siltä varalta että seuraavana aamuna tärkeä kokous ja pakko nukkua..
-pikkuinen kuohuviinipullo (sitten varpajaisia vietetään)
-samanlaiset pyyhkeet (en ole vielä löytänyt sopivia)
-tutti ja tuttipullo siltä varalta että vauva ei hiljenen ja äiti on jumpassa
-vauva-omistajan opas kirja
ja ehkä vielä jotain jos sattuu jotain hauskaa vastaan

niin eli mustat kumihanskat (oikulukija tarvittaisiin)
ai niin.. tarkoitus oli antaa paketti isänpäivänä, mutta voi olla että annan se sitten kun saan äitiyspakkauksen. Niputan tavarat noin kun edellä mainitsin ja päälle laput joissa "selitykset".

Omasta navasta: eilen oli rakenneultra, joka oli nyt liian aikaisin eli uudestaan 8.11. Siellä se Taateli heilutteli käsiään ja jalkojaan, ja kasvonpiirtet oli ihan selkeesti nähtävissä :O Kuvat oli huonolaatuisia verrattuna aiempiin, johtuneeko siitä että nyt ekakerta vatsan päältä. Mutta sen jo näimme että aivot oli ok, sisukalut mm. munuaiset toimii ja kaikki näyttäisi olevan hyvin :) ja lääkärit eivät näytä pääsevän sopuun lasketustajasta jokatoinen kerta sanotaan 3.4 ja jokatoinen 4.4 eli nyt ois taas aiempi ;)

Mariella 17+1

Valituksen suomenmestari täällä taas.. mutta kun muutakaan ei voi, paitsi ajatella positiivisesti. Nyt on painontunne niin kaamea, ettei suorana pysty kulkemaan. Arkipäivän askareet ottaa lujille, eikä puistoonkaan ole mukava raahautua esikoisen kanssa... Th tekee nyt sitten lähetteen fysioterapiaan tukiliivejä yms. varten. Toivottavasti aika ei mene viikkojen päähän, sillä elämä näin on TOSI HANKALAA! Pahoinvointikaan ei ole vielä helpottanut...

Mutta jotain positiivistakin. Luulen, että liikkeet on alkaneet tuntumaan. Välillä nykäsee jännällä tavalla kohdun kohdalta ;)

Mutta nyt lukemaan satuja, ja jos tuon tiskikoneen edes jaksaisi tyhjentää!

kakkonen 16+5

Piti tulla lisäämään, että enään en luule tuntevani liikkeitä, vaan tiedän!!! Satuja lukiessamme kupli oikein kunnolla tuolla mahassa ja jatkui vielä pitkälle iltaan;) Ainut vaan, että tämä masu on nyt vaan niin kipeänä, että ylösnouseminen ja käveleminen on yhtä tuskaa... 3v.tyttäreni yrittää kovasti auttaa äitiä... huono omatunto tulee, kun ei pysty oikein mitään tekemään... Toivot. pääsen nopeasti fys.terapeutille!

Harmi kakkonen, että joudut noin pahoinvoinnin lisäksi vielä kärsimään moisista paine/liikkumisvaivoista. Toivottavasti saat pian apua. Täälläkin on raskaus antanut ensimmäiset negatiivisemmat oikein. Päätä on särkenyt viikon verran putkeen, pyörryttämään käypi vähän turhan helposti. Syytä on pohdittu jumiutuneista niskoista ja hartioista sekä alhaisesta verenpaineesta. Vähän jo onneksi on helpottanut lääkkeenä hieronta ja laku.

Mariella, kiitos isyyspakkausvinkeistä. Jotain samansuuntaista taidan minäkin kasata.

Pella 16+2

Hei taas Pella ja muut. Ihan hävettää taas sanoa/ valittaa, mutta eilen oltiin jälleen kerran puolille öin sairaalassa... Aamupäivällä alkoi nimittäin ihmeellinen rintakipu joka paheni liikkuessa. Soitin sitten tk:n iltapäivällä kun kipu tuntui jo sietämättömältä. Käskivät tulla samantien, eikä saanut itse ajaa. Siellä sitten otettiin EKG yms. ja sain lähetteen sairaalalle. Kyllä vähän alkoi pelottaa, kun ei yhtään tiennyt mistä tällä kertaa on kyse! Kauhukuvissa ajattelin jo keuhkoemboliaa tms. Onneksi keskarilla oli mukava hoitaja joka sai minut vakuuttuneeksi, ettei ole mitään hätää. Ammattitaidon huomasi heti, ja se sai olon paremmaksi. Siellä sitten makasin puolille öin. Ottivat verikokeita ja EKG:n ja odottelin lääkäriä. Mitään vakavaa ei sitten ONNEKSI löytynyt! Jotain ligamenttikipuja... Sitten aamuyö menikin ripuloidessa, joten aika väsynyt olo jälleen kerran...

Mutta lippu korkealla. Tästä ei voida mennä ainakaan kuin ylös päin ;)

kakkonen 17+0

Hei vaan kaikille!

On hieman kiirettä pitänyt töissä ja kotonakin, kun esikoinen on sairastellut...silmätulehduskin käytiin läpi. Ei sitten ole kerennyt edes käydä lukemassa ketjun kuulumisia. Mutta nyt on hieman paremmin aikaa.
Minulla oli se neuvola maanantaina (23.10.) se oli toinen neuvolakäynti ja minunkin ekan ja tämän tokan käynnin välille kertyi noin 6 vkoa väliä. Tosin tästä lähyien ne lienevät noin 4 vkon välein. Sydänäänet tikuttivat hienosti ja tosi nopeasti. Siis se äänten kuuleminen helpotti aivan älyttömästi oloa ja nyt on taas sellainen hyvä ja odottava olo...Mutta verenpaineet olivat turhan korkeat ja siitä johtuen käyn jo viikon päästä maanantaina uudelleen neuvolassa. Minullakin rakenneultra menee tuonne viikkojen 19-20 seutuville, ainakin niin sanoivat.

Minä tein esikoista odottaessa isyyspakkauksen ja annoin sen samoihin aikoihin kuin itse sain äitiyspakkauksen. Laitoin siihen mm. enrgiajuomia, suklaapatukoita, sisu-askeja, sikarin, pienen konjakkipullon, pyykkipoikia(tottakai vaipanvaihtoa ajatellen...), vesilelun, pienen satukirjan, oppaan vauvanhoidosta...mitäs muuta...molemmille taisi olla myös samanlaiset paidat, niin ja vitamiiniakin oli. Ja tuleva isi oli ihan otettu =) Että idea on ihan hyvä. Tosin se tavaroiden piilottelu meinasi olla välillä hankalaa.

Mutta nyt taitaa olla päiväunien aika. Mukavaa talviaikaa kaikille!

kalat 16+3

Täällä päin menee nuo neuvola/lääkärikäynnit kanssa varmaan vähän eri tavalla, koska en ole ollut neuvolalääkärillä eikä käsittääkseni sellaista tule ollenkaan. On vain neuvola, jossa on th paikalla ja sitten ultrat, jotka on vielä eri paikassakin ja ne hoitaa sitten lääkäri.

Minähän kävin ekassa ultrassani jo rv 7 (joka ei siis normaalisti kuulu ohjelmaan, omasta pyynnöstä halusin sen ureaplasman takia).
Eka neuvola oli rv 8, siellä ei ollut ultraa.
Sitten oli se lääkärin määräämä tarkastus ultra rv 9 (siis vielä sen uraplasman takia, joten ylimääräinen sekin).
Alkuraskauden veriseulonta tehtiin rv 10.
Np-ultra ja toinen neuvola rv 13. Sillon kuulin sydänäänet : )
Hermoheikkona tyyppinä halusin ylimääräiseen sydänäänten kuunteluun ja se oli rv 15.
Kolmas neuvola oli perjantaina rv 17 ja vauvalla ainakin kuuntelun ja kohdun koon perusteella kaikki hyvin : )

Lisäksi meillä päin onkin sitten sellainen tapa, että np- ja rakenne ultra ovat vaihtoehtoisia, eli niistä valitaan toinen... minä silloin valitsin np-ultran, enkä siis pääse rakenneultraan : ( No kait se oli ihan hyvä valinta.
Seuraava ultra on sitten vasta rv 26 paikkeilla. Kamala, että sinne on pitkä aika...

Sunnuntain jatkoa toivottaa
kauris rv 16+5

Voi ihanaiset naiset nauttikaa tuosta ajasta olin itse noissa tunnelmissa 16 vuotta sitten. Nyt itketään poikaystävien vuoksi. :)))
Muistelen haikeudella kuinka silittelin suurenevaa vatsaani silloin ja kaksi leikki jaloissa.

halloota! missä kaikki ovat?? Hiljaiseloa ollut kohta viikon verran :(

Tänään toinen neuvola, kiva taas päästä kuulemaan pikkuisen sydämenjytkytystä :) Töissä olo aivan tuskaa, jalkoja ja selkää särkee aivan tolkuttomasti, yöksi pitää ottaa särkylääke että pystyy nukkumaan, inhottavaa. Toisaalta ei haluaisi töistäkään pois olla...

No mut kaipa nyt lähden kävelemään sinne neuvolaan. Hauskaa alkanutta viikkoa kaikille!

Mariella 17+6

Kyllähän täällä joka päivä joku jotain kirjoittaa, mutta ehkä on ihan hyvä, ettei ole mitään ihmeellistä kerrottavaa. Neuvoloitakin vielä sen verran harvoin, ettei niistäkään koko ajan ole juteltavaa.

Minä nyt olen tällainen sohvaperuna... melkein joka päivä käyn tarkistamassa palstat : )

Mites kakkonen, joko on elämä helpottanut?

Täällä tulee lunta taivaan täydeltä ja pitäisi lähteä kävelemään kauppaan : (

Ihanaa Täydellisten naisten päivää ; )

Yhteistyössä