Huhtikuiset 4

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lenna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
neuvolaa odottelen, loppuviikosta. Niitä sydänääniä tietty vaikka vatsan koosta päätellen pitäis olla kaikki hyvin mutta silti. Viikonloppuna oon vähän panostanu lepäämiseen :) ja syömiseen :) ja tuntui (vai kuvittelinko) että vauva liikkui vähän vikkelämmin. KUmmallista kun liikkeet tuntuu melkein selän puolella tuolla kyljessä.
Perjantaina oli eka "julkiesiintyminen" vattan kanssa, tähän saakka kun oon saanu piiloteltua. Oltiin erään yhdistysken kanssa teatterissa ja sielä siunailivat siunattua tilaani. Pari viikkoa täälä on melkein menny kanssa sohvaperunana, ei oo jaksanu tarttua yhtään mihinkään, lähinnä semmosta matalapainetta mielialassa. Mutta nyt tuntuu lumentulon jälkeen että ehkä se tästä, oltiin kävelylenkillä esikoisen kanssa mitä en oo pariin viikkoon tehny ja sen kyllä huomas äsken kun yritin lattialta nousta, että liitokset kyllä vihloi mukavasti. Eli lenkkiä vaan lisää. Nyt pitäs vaan muistaa pitää huolta itsestään työkiireiden lomassa, syödä ja nukkua (ja nytkin oon täällä kukkumassa taas yömyöhälle netissä, hyi minä!)

Olen 30-vuotias kohta kaksivuotiaan pojan äiti ja nyt odottelen toista vauvelia, jonka la on 1.4, mutta mikä tulee todennäköisesti muuttumaan maaliskuun loppuun. Kotona oleskelen sairaslomalla aina äippäloman alkuun asti. Raskaus on ollut erilainen kuin ensimmäinen, on ollut pahoinvointia ja päivittäistä migreeniä, minkä vuoksi nyt olen sairaslomallakin. Painokaan ei ole onneksi noussut paljoa mitään verrattuna ensimmäiseen. Kaippa sieltä tytteli on tulossa. No, ens viikolla se selviää kun on rakenneultra. Kysyimme sukupuolen myös ensimmäisestä.
Paljonko teillä muuten on painoa tähän mennessä tullut. Mulla on noi 3 kiloa. Ensimmäisestä tuli kaiken kaikkiaan fantastiset 30 kg, eikä muuten paljoa naurattanut vaikka pääsin reilustikin kaikista kiloista eroon ja äkkiä. Nyt onkin kauhea painonnousu paniikki, pelkään että paino nousee taas paljon. Suurin osa tuosta painostani oli kuulemma nestekertymiä.

Tervetuloa rapu! Minulla painoa tullut myös kolmisen kiloa. Kauris: vielä en ihan uskaltaisi ääneen sanoa, mutta hyvältä näyttää pahoinvoinnin suhteen! Rintakipukin meni ohi. Ainut on tämä alavatsa... pientäkään rasitusta en kestä. Pääsen vasta ens viikolla sovittamaan tukivyötä. Petyn kyllä, jos se ei autakaan... nyt elämä rajoittuu niin kotona nyhjäämiseen, kun kauppareissutkin on liikaa! Haaveilen, että voisin käydä pienillä kävelyillä jotta kunto kohentuisi. Nyt en uskalla edes kuvitella sellaista...

Vauvan liikuskelua on kyllä ihana tunnustella ;) Tuntuu niin selvästi! Kerran nousi ihan selvä möykky oikealle alavatsalle. Luulin, ettei se voi olla mahdollista viikolla 17, mutta niin se vaan oli! Onko kellään vastaavia kokemuksia??? Olin kyllä tosi ihmeissäni, eikä tosiaankaan ollut ilmakupla!!!

kakkonen 17+3

Ilmakupla tuntemuksia mulla on ollut jo useampi viikko, mutta pari viikkoa on nyt ollut kunnon liikkeitä ja jopa muutama pikku potku. Tämä tulokas vaikuttaa vilkkaammalta mitä isoveljensä oli.

Täällä kuplii ja kutittaa. Viikonloppuna tunsin kolme tönäisyä alavatsalla kun olin yskinyt ensin kovasti. Siellä taisi alkaa moinen rykiminen ärsyttämään.

Painoa on tullut 2 kg. Alkupaino oli siellä normaalipainon ylärajoilla, joten eiköhän tuo ole riittävästi. Loppuviikosta on neuvola, joten siellä taas punnitaan ja tällä kertaa taidetaan mitatakin vatsan kasvua. Vatsa näyttää jo aikamoiselle kuvulle, vaikka viikkoja on vasta 18+1.

Lenna

Painoa olen saanut kerrytettyä jo huimat 7 kiloa!
Mutta luulen (ja neuvolassa oltiin samaa mieltä), että nopea painonnousu johtuu ainakin osittain siitä, että laihdutin karppaamalla noin 4 kk:ssa 15 kiloa, eli melko nopeasti, ja kun huomasin olevani raskaana, otin tietysti taas hiilarit käyttöön. Ja kun kroppa oli tottunut lähes olemattomaan hiilari määrään, niin nopea palautuminen normaali ruokavalioon varmasti nopeutti alkuun painonnousua.
Ja eikös se muutenkin ole, että nopeasti lähteneet kilot tulevat nopeasti myös takaisin...
Tarkoitus oli pudottaa vielä muutama kilo ja sitten pikkuhiljaa lisätä hiilareita, että paino pysyisi ihanteessa, mutta se suunnitelma jäi nyt hieman kesken... Ei kyllä haittaa yhtään, tämä on kauan kaivattu vauva. Ehtiihän sitä laihduttaa sitten joskus myöhemminkin ; )
Ja pakko myöntää, että on kyllä tuo karkkikin maistunut vähän turhankin hyvin, mutta nyt olen ottanut itseäni niskasta kiinni ja lopettanut napostelun ja alkanut liikkua enemmän.

Kiva kakkonen, että menee jo paremmin : )

Minulla ongelmana lähinnä vain yölliset pyörimiseni... Vaihdan asentoa unipäissäni välillä niin vauhdilla, että vatsaa juilii sitten ihan armottomasti. Toissayönä sattui tosi kovasti vasemmalle puolelle ja koko eilisen päivän oli sitten se kohta arkana. Joku lihasrevähtymä vaan tietysti tai ainakin toivottavasti!!??
No jospa meno tästä hidastuisi ; )

Liikkeitä en ole vielä edes kuulostellut, pettyisin kumminkin. Kuvittelen kyllä välillä tuntevani jotain, mutta se on varmaan mielikuvitusta.
Ehkä muutaman viikon kuluttua sitten...

Lueskelin tuota neuvolan vauvan odotus -kirjasta ja siinä sanotaan viikon 19 kohdalla, että "Kasvava kohtu painaa vatsaa ulospäin. Raskautesi alkaa näkyä!"
Siis ALKAA??!!
Minulla alkoi tänään 18. raskausviikko ja kyllähän tuo masu tuossa pömpöttää ihan selkeästi jo. Ja niin tuntuu olevan monella muullakin samoissa menevällä... Ja joillain ei masu juurikaan kasva koko raskausaikana. Aika hassua miten yksilöllisesti kaikki tapahtuu ; )

Juu... tämä on tätä ensikertalaisen intoa, heh!

Tiistain jatkot.

Voi että, ihana lukea noista liikkeiden tuntemuksianne. Itse olen kovasti koettanut kuulostella ja tunnustella., mutta mitään varmoja vauvan liikkeitä en uskalla väittää tunteneeni. Pari yötä sitten kävin jälleen kerran pissalla ja pinnistin kovasti (koska halusin takaisin nukkumaan asap), jonka jälkeen luulen tunteneeni napakan polkaisun alavatsassa. Toisaalta, saatoin yhtä hyvin hourailla unissani.

Toivottavasti Kakkonen olosi pysyy nyt vähän parempana.

Mulla on painoa tullut lisää vähän vajaat kaksi kiloa. Enemmän olisi kait pitänyt jo nousta, koska aloituspaino oli hieman alipainon puolella. Toisaalta lisäkilot onkin tullut nyt ihan parin viikon sisällä, kun nuo rajut oksentelukaudet ovat pysyneet poissa (lopullisesti, toivon todella, hyvältä näyttää).

Minttu 17+0

Tsemppiä sinullekin Minttu! Nyt tosiaan ruoka pysyy täälläkin sisällä! En edes nukkumaan mennessä tarvitse pahoinvointilääkkeitä! Jaksoin jopa yllättävän hyvin tarpoa tytön kanssa pulkkamäkeen. Olin kyllä aika puhki sen urakan jälkeen ;) Nyt illalla on taas maha kipeänä kun on päivällä rääkätty...

kakkonen 17+4

Mukava on ollut seurailla keskustelua! Itellä ei ole kyllä ollut hirveästi asiaa, joten on jäänyt vähemmälle itse kirjoittelu. Me ollaan pojan kanssa sairastamassa kotona. Taitaa olla molemmilla sitkeä flunssa. Itsellä jo kohta kolme viikkoa tautia takana. Neuvolasta sanoivat, että ei tarvitse lääkäriä, jos on voimat jotenkin tallella, joten täällä on sitten podettu ihan "kotikonstein". Riittävästi ei vain ehdi lepäämään, koska arjen pitää joka tapauksessa pyöriä.

Mitäs muuta...Mä oon mennyt viikkojen ja päivien laskemisessa ihan sekasin. Keskiviikkosin pitäs viikon vaihtua, joten oliskohan siis 18+1 menossa...Aiemmin otetut labrakokeet oli kaikki negaa, joten mitään "ongelmia" ei siltä osin ole. En tiedä omasta painon noususta kun ei ole ollut neuvolaa vähään aikaan. Ja kotona ei ole vaakaa :). Ei varmaan ihan tolkuttomasti oo tullut kiloja...vaikka tosin maha on jo aika iso. Mieskin sitä yks päivä päivitteli. Eilen illalla "Pippuri" jymisteli harvinaisen topakasti mahaa (yleensä on melko hiljainen kaveri) ja mieskin tunsi mahamakkaran läpi potkuja :D. Oli aivan onnessaan! On se noilla ukoilla varmasti outoa, kun ei se vauvan tulo ole niin konkreettista kuin vasta ihan H-hetkellä...Itse taas elää asiaa joka hetki.

Jaksamista toivottelen kaikille! Koitetaan sinnitellä ja NAUTTIA niin paljon kuin voi. Mä olen täällä muuten jo ihan joulutunnelmissa, kun pihalla on isot kinokset! Ihanaa!

Täälläkin ollaan joulutunnelmissa ja pojan kanssa ollaan jo kuunneltu joululaulujakin joista näyttää tykkäävän. Isäntä vaan huutaa taustalla, ettei vielä marraskuussa. Olen niin sanottuja jouluihmisiä ja nautin kun saan suunnitella joulua ja puuhastella hyvissä ajoin. Tosin joulu kyllä lähteekin meiltä sitten kiireen vilkkaa kun pyhät on ohi. Onkos kukaan muu joulusuunnitelmia tehnyt?
Meillä vatsanasukki on ruvennut melko levottomaksi ja myllertää toden teolla. Ensi tiistain ultraa odottelen, jolloin saadaan tietää sukupuoli jos näkymät on vaan hyvät. Täytyypä mennä tästä nyt itse evästämään, kun on saanut tuon lapsen jo ruokittua ja on nyt päiväunilla.

Huonosti nukuttu yö takana... olen alkanut öisin heräämään nimitäin kamalaan NÄLKÄÄN! Vatsa tuntuu vaativan jatkuvasti ruokaa. Hyvä niin, mutta öisin on vaan aika ärsyttävää... sitten vielä esikoinen päätti herätä samaan syssyyn, joten siinä sitten valvoin 3,5h. Eikä se yökkäily sitten ihan loppunutkaan... eilen oli taas semmonen päivä, ja yöpalakin tuli osittain ulos heti kun pisti pään tyynyyn. No pahoinvointia ei muuten enään ole, joten eipä tuo niin haittaa.

Eilen kävin tuhlaamassa vähiä rahojani, ja ostin aivan iiiihanat mammahousut ;) Mukaan tarttui kyllä paljon muutakin... päätin, että nyt olen nämä ansainnut kaiken kärsimykseni jälkeen ;)

Täällä hämeessä on aivan upea ilma, tosin vaarallinen! Onneksi ei ollut aamulla muita samassa risteyksessä kanssani, sillä ajoin melkein liikennemerkkiä päin... aurinko häikäsi niin pahasti, että ajoin täysin sokkona. Onneksi avasin sivuikkunan ajoissa! Vauhtia ei tosin ollut kuin 30.

Vauva on hereillä;) Taitaa tehdä kuperkeikkoja! Hyvää viikonloppua kaikille meille!

Heipsankeikkaa kaikille pitkästä aikaa! Pahoitteluni heti ensi alkuun etten ole päässyt mukaan, koska sain VATSATAUDIN. Siinä menikin sitten viikko sairastaessa ja nyt tämä toinen viikko edellisviikon töitä purkaessa...eli hullun hommaa! Jos ei flunssa muuten iske niin sitten mahatauti. No meni onneksi parissa päivässä ohi, joten toivotaan kakkonen, että säkin pääsisit jo huonon olon ja särkyjen paremmalle puolelle!

Suurinosa teistä onkin jo mua edellä, hauska lukea mitä parin viikon päästä odotettavissa. Tällä hetkellä oma napa venyyyyyy ja paukkuu, kyllä huomaa, että kaksi tulossa. Toisaalta kaikki kohdun/mahan alueella tapahtuvat vihlonnat ja venymiset tuntuvat helpottavilta, jotain ainakin tapahtuu. Muuten tietenkään liikkeistä ei tietoakaan, alkais jo, voih!

Kiitos jumppavinkeistä! Yritän viimeseen asti käydä jumpassa ainakin venyttelemässä ja hoitamassa noita samoja kipeitä niskoja, hartioita ja pitämässä huolta notkoselästä.

Olin niin laiska, että tilasin meidän isukille Lapsi2000 ry:n Isyyspakkauksen ja meillä se otettiin ilolla vastaan, erityisesti Isän oma opas on ollut kovassa käytössä. Siellä oli mukana jopa Lumenen miestenvoidetta hihihi, korvatulppia, purkkaa, levyllinen lastentuutulauluja, paidat jne. OMA TEKEMÄ ON KYLLÄ PARAS, mut jos on tämmönen...kröhöm....RASKAANA :-)

On ollu kyllä karmeat ilmat...vauvat masussa ihmettelee, kun äiti ajaa autoa joka lihas viimeseen asti pingottuneena, sydän kurkussa ja verenpaineet tapissa, eivät varmaan vanhemmalla iällä uskalla tulla kyytiin :-)) Ja tulipas paniikki, kun eihän mulla mitään talvitakkia ollu, tai siis oli, mutta ei ne mee päälle. Tosi kiva vedellä jossain kirkkaankeltasessa sata vuotta vanhassa talvirotsissa, mutta kun ei viittis takkiakaan ostaa, kun tää maha tulee olemaan vuodenvaihteen jälkeen jos ihan älytön, buahahaha!

Painosta puheenollen, otin karmeet ressit (huomasitte varmaan) siitä painon noususta (heti ekoilla viikoilla n. 3 kg), samoin meidän neuvola ja nyt kun kävin vkolla 12 niin paino oli pudonnut melkein ton samat kolme. Eikös siitäkin tietysti tullu sanomista, blaah. Nyt en oo käyny vaa´alla, mutta keskittyny ihailemaan sitäkin söötimpää mahaa. Jokatapauksessa musta tulee jo jouluna kinkku2nen ja ens vuonna valas, joten kunhan kunto/mieli pysyvät koko ajan hyvinä!

Tämä mielessä nauttikaamme (ainakin täällä etelässä) upeasta talvikelistä, kynttilöiden lämmöstä, hyvästä ruuasta, lepäilystä, sunnuntai-aukiolosta JA VIIKONLOPUSTA MASU-ASUKKIEN KERA!

AM 14+4

Jee! Nyt olen ihan varmasti minäkin bongannut noita vauvan liikkeitä. Erityisesti tulevan "isän" rock-keikka perjantaina ja toisaalta kunnon sinfoniaorkesterin poljento sunnuntaina sai pikkuisen kovasti liikkeelle. Jäi esitysten seuraaminen minulla ihan kakkoseksi vauvan liikkeiden ihastelun rinnalla. Nyt kun olen varma noista liikkeiden tuntemuksista niin huomaan, että aikamoista menoa tuolla vatsassa todellakin harrastetaan. Nytkin on koko päivän pyörinyt sinne ja tänne. Toivottavasti ei kuitenkaan synnyttyään tule äitiinsä ja lähde kävelemään jo 8 kuukautisena.

Tänään käytiin neuvolassa ja saatiin kuunnella ensimmäistä kertaa sydänääniä. Jotenkin herkkää.

Minttu 17+5

Yhteistyössä