Huhtikuun vauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Säde2010
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siis ei voi olla totta, olen jo kirjoittanut viestin kahteen kertaan, mutta ensin kännykästä loppui akku ja sitten viesti vaan hävisi tietokoneen ruudulta... Vieläköhän sitä jaksaa??

Siis: Zarja, olen kunnalla töissä, siellä pitää hakea virkavapaata. Ja nyt selvis, että olisi pitänyt hakea 2 kk ennen äitiysloman alkua. Ja neuvolan paperit olis myös pitänyt toimittaa 2 kk ennen äitiysloman alkua, mutta miten olisin voinut, kun sain ne eilen vasta käteeni??

Meillä ainakin saa äitiysloman ekat 72 päivää palkallisena, eli rahaa tulee silloin sekä kelalta että töistä. Tai saa palkallisena jos hakee virkavapaan ajoissa...

Vielä selkäkivuista: Viime raskaudessa mulla loppuvaiheessa kipeytyi selkä istuessa, mutta nyt se on alkanut jo näin varhaisessa vaiheessa. Tosin riippuu tuolista kipeytyykö vai ei.

Nyt äkkiä viesti matkaan ennen kuin tämäkin häviää bittiavaruuteen...

Alessia: Järkkyä toimintaa mun mielestä on tuo että noin myöhään vasta sait tietoa noin älyttömän tärkeästä asiasta! Nykypäivänä ei mihinkään voi enää luottaa ja kaikki tehdään niin pirun vaikeaksi. JOtenkin tuntuu välillä siltä. Joka puolella saat olla tarkkana että ei"vedetä linssiin"jopa paikoissa joissa pitäisi pystyä luottamaan omiin oikeuksiinsa. Mutta ei. Minä soittelin eilen työnantajalle ja kyselin , mutta meillä ei ole tuota käytöntöä.En ole kunnalla töissä, johtuu siitä.

Mites sun äitiysloman korvaukset ny tsitten menee Alessia:(?? Kai tuon jotenkin saa selvitettyä..?

Laitoin pääluottamusmiehelle mailia ja se käski päivätä hakemuksen 27.12, koska kaikki on kuitenkin lomalla. Paha vaan, että ehdin laittaa sen menemään, ja se saattaa olla jo palkanlaskennassa. Laitan nyt kuitenkin uuden ja katsotaan jos esimies sais jotenkin veivattua asian mun eduksi.

Hyvää uutta vuotta kaikille!

Olen täällä viettänyt lomaa joulusta lähtien ja vasta maanantaina koittaa paluu työhön. Mukavaa on ollut lepäillä ja käydä alennusmyynneissä.

Joulun välipäivinä tuli äitiyspakkauskin ja sitä ollaan täällä miehen kanssa ihasteltu. Siinä oli kaikkia peruskivoja juttuja, vaatteet oli pääosin 60 cm-kokoa, muutamia vaatteita oli 70 cm kokoa. Saas nähdä miten meille huhtikuussa vauvan saaville käy sen talvihaalarin kanssa. SE on kauhean iso, vastasyntynyt hukkuu siihen. Ehkä se menee sitten syksyllä kun kelit alkaa kylmetä. Itse kävinkin ostamassa ns. välikausihaalarin vauvalle huhtikuuta varten, vanutetun ja sitä ajattelin käyttää jos kelit ovat vielä viileät ennen kesän tuloa. Mutta muuten äitiyspakkaus vaikutti ihan kivalta.

Alessia: itse työskentelen myös kunnan palveluksessa ja kuulun siten myös KVTES:n piiriin. Palkallista äitiyslomaa on siis tuo 72 päivää, silloin saa täyden palkan työnantajaltaan ja Kela ei maksa silloin mitään äitiyslomalaiselle, vaan työnantajalle. Mielestäni työehtosopimuksessa mainitaan pelkästään se, että työnantajaa pitää informoida äitiysloman alkamisesta sen 2 kk ennen, eikä siinä puhuta äitiyslomahakemuksen jättämisestä. Mutta työehtosopimus tämän asian kuitenkin määrää, joten en mitenkään usko, ettetkö saisi normaalia palkkaasi sen 72 päivän ajan. Joten eiköhän asiat järjesty.
Itseltäni meni Kelan hakemuksen täyttämiseen aikaa vaikka kuinka paljon kun perehdyin asiaan ja varmaan päätökset tulevat pian äitiysrahan ja vanhempainrahan osalta.
Äitiyspakkauksesta päätös tuli viikon sisään siitä kun hakemus oli laitettu palkkatoimistosta eteenpäin ja pakkaus tuli kotiin 2 vkon sisällä kun päätös siitä postitettiin.
Mulla muuten alkaa äitiysloma myös 27.2.10!

Täällä vointi ollut melko ok, selkä on ollut lähes normaali vielä. Hetkittäin särkee. Ikäni puolesta jouduin sokerirasitustestiin ja paastosokeriarvo oli 0,2 yksikköä korkeammalla mitä raskaana olevilla saisi olla ja joudun nyt sitten seuraamaan sitä kotona verensokerimittarilla. Bonuksena tulee ylimääräinen käynti äitiyspoliklinikalle sairaalaan, jossa seurataan mitä tilanteelle tehdään. Onneksi kyse oli vain pienestä arvojen ylityksestä ja vauva ainakin vielä on ollut täysin normaalikokoinen. Mutta hyvä, että seurataan.

Vointeja kaikille! Ja hei, meidän vauvat syntyvät tänä vuonna :) :)

Hei vaan kaikille pitkästä aikaa! Ja hyvää uutta vuotta!!!

Joulu meni mukavasti perheen kesken. Söin paljon, ja paino nousikin 2 kiloa viikossa (jouluviikolla) :S. No, jospa pysyisi taas pidemmän aikaa samassa niin ei olisi huolta liiallisesta painonnoususta ;). Neuvola oli sopivasti 29.12., joten punnituksessa oli mukana kaikki joulun ajan kinkkuturvotukset ym... Painonnoususta neuvolantäti lohduttikin, että kaikilla on varmaan paino noussut jouluna - muillakin kuin raskaanaolevilla siis :).

Neuvolakuulumiset: Sokerirasitustestin tulokset olivat ihan normaalit, mistä olen iloinen. Pissassa ei myöskään ollut sokeria tällä kertaa (toisin kuin viimeksi, vaikka suklaata on tullut syötyä nytkin ihan riittämiin). Hemoglobiini oli pudonnut 118:aan, mutta vielä ei tarvitse kuulemma alkaa rautaa syömään. Olen kyllä ollut todella väsynyt viime päivinä, joten saatan alkaa ihan oma-aloitteisesti syödä rautatabletteja, jos ei väsymys helpota. Voisin vaan nukkua... Seuraava neuvola on 27.1., ja vasta sitä seuraavalla kerralla joskus helmikuussa on sitten lääkärineuvola. No, onneksi aina voi soittaa neuvolaan, jos tulee enemmän supistuksia tms., niin tarvittaessa voi päästä jo aiemminkin lääkärintarkastukseen. Sain myös Kelan paperit, jotka täytin saman tien ja vein Kelan toimistoon. Mulla se niiden täyttäminen on aika yksinkertaista, kun ei tarvitse mitään työnantajien lausuntoja, palkkatodistuksia, tms. - saan vanhempainpäivärahat siis vuoden 2004 tulojen mukaan, kuten edellisilläkin kerroilla...

Joitakin hankintoja on täälläkin tullut tehtyä tulevalle pikkuiselle, vaikka vaunut, sängyt, makuupussit, hoitoalustat, ammeet, kantoliinat, ym. tarvikkeet sekä paljon vaatteita on valmiina. En silti ole malttanut olla ostamatta vaatteita. Tarkoitus olisi neuloa ainakin yhdet pikkuiset villavaippahousut, vaikka niitäkin on monet odottamassa. Saa nähdä miten ehdin, mutta halu olisi kova :). ...Nuo Alessia*n mainitsemat kietaisubodyt onkin käteviä - täytyy katsoa onko meillä niitä tarpeeksi (meillä taitaa olla lähinnä niitä äitiyspakkauksesta saatuja), ja käydä tarvittaessa Lindexiltä ostamassa muutama... Tällä kertaa otetaan äitiysavustus rahana, ja ne rahat varmaan menee kuopuksen uuden turvaistuimen ostoon (voidaan sitten antaa tämänhetkinen "selkämenosuuntaan-turvaistuin" perheeseen, jossa on meidän turvakaukalo lainassa).

Itselle täytyisi kyllä löytää sopivia housuja, kun lantio on nyt leveämpi kuin ennen... Edellisissä raskauksissa olen käyttänyt joitakin tavallisia, ennen raskauttakin sopivia farkkuja, ihan loppuun asti, mutta nyt ei mene jalkaan kuin enää muutamat housut... Äitiystoppahousut lasten kanssa ulkoiluun olisi ihana löytää, mutta taitaa olla turha toive. Mulla ei ollut kuin yhdet äitiyshousut ennen tätä raskautta, mutta nyt olisi tarvetta... Kun vaan ehtisi netistä niitä katsella ja tilata (tai luksusta olisi, jos pääsisi jonnekin ihan sovittelemaankin...)!

Isomman talvitakin ostin "isompia aikoja" varten kirppikseltä. Siisti musta takki kokoa 46 maksoi 6 euroa, ja mahtuu varmasti loppuun asti ;). Eikä se tässäkään vaiheessa näytä mitenkään kovin paljon liian isolta, vaikka kasvunvaraa onkin reilusti... Villakangastakkini mahtuu kyllä myös todennäköisesti loppuraskauden ajan, mutta ihan kiva, jos ei tarvitse koko aikaa käyttää samaa...

*taffel*ille tsemppiä muuton keskelle, ja onnittelut uudesta asunnosta! Mukavaa lomailua!!! ...Mulla olisi käytännössä ihan sama alottaisinko "äitiysloman" vasta vauvan syntymästä, koska olen kotona joka tapauksessa lasten kanssa, eikä varsinaista lomailua ehdi olla oikeastaan yhtään. Voi olla, että viedään lapset kyllä vähän useammin mummulaan tässä ennen vauvan syntymää, että ehdin levähtää edes välillä... Tää mun elämä on jatkuvaa ruuanlaittamista ja vessapuuhia, joten "oma aika" silloin tällöin tekee hyvää. Nytkin lapset on olleet eilisillasta asti mummulassa, ja miehellä oli jo aamulla ikävä heitä (olisi halunnut jo aamusta hakea heidät kotiin :)). Mutta mulla alkoi siinä vaiheessa vasta olla vähän rennompi olo ja "omat hommat" sekä "pääntyhjennys" vasta pääsemässä vauhtiin :D. Olin päättänyt, etten tee tänään kellekään ruokaa, joten käytiin miehen kanssa kaupungilla syömässä ja haetaan lapset vasta päivällisen jälkeen... (En kyllä silti osannut olla kokkaamatta, vaan tein lihamurekkeen valmiiksi - sitä syödään sitten huomenna. :))

Maitovuodoista: Mulla ei vielä ole paita kastunut, mutta useamman kukauden ajan on kyllä nänninpäät olleet "valkoisena". Eli jonkun verran sitä maitoa tihkuu ulos, vaikka se ei varsinaisesti märkää olekaan... Varmasti kyllä jos "lypsäisi" niin tulisi jotain, mutta en ole kokeillut.

Hyviä vointeja!

Terkuin, Mamu82 (rv23+6)

Mamu: taisit puhua joulun jälkeisestä painonnoususta. Taitaa olla useamman kohdalla tuo sama:). Minkä verran muuten on painoa teillä noussut vkossa/kkssa?
Kyllä sitä nyt selvästikin tulee ja mitä luin niin nyt vauvat kasvaa tosi lujaa vauhtia ja rupeavat keräämään ns"lihaa luiden ympärille":)..
Nyt huomaan että ryhtiin alkaa vaikuttamaan vauvamasu..selkä on kipeä ja erilainen..asento on tosiaan jo muuttunut.
Tuntuu että nyt täytyy olla aika tehokas kaikissa valmisteluissa..kun aika menee niin nopeaan. Ajatelkaa ihan pian äippälomille:)..toivotaan että kevätaurinko paistelee meille silloin.

Minä odotan jatkotutkimus lähetettä uniongelmaani kuin kuuta nousevaa..ei voi kukaan uskoa miten rankkaa tää on. 5:s yö valvoa tänään putkeen..en käsitä kuinka pystyn olemaan edes "still alive".,tää on ihan käsittämätöntä. Enkä tajua mikä ihme on. Noh odotellaan viisailta lausuntoa tutkimusten jälkeen. Toivottavasti ei ole kyseessä mitään vakavaa..

Kelan paperit on laitettuna..nyt vaan odottelen milloin tulee vastauksia.Ja se äitiyspakkaushan on mukavaa saada. Tulikos teille muille 2009 vuoden pakkauksia vielä? Kuulema kevääseen asti laittavat niitä, ja niin kauan kuin niitä riittää.

Meidän pitää ostaa toinen auto nyt..siis 2 autoa on, mutta piti myydä:( toinen koska kai se farkku ois nyt aika in. Mahtuisi parhaiten kaikki tavarat ja reissaaminen helpompaa sitten vauvankin kanssa.
Hommattavaa on vielä.
Varmaan tosi kiva kun joillakin teistä jo valmiina ensimmäisestä pinnasänkyä ym:)..ei tarvitse kaikkea alusta saakka hommata!!

Tiiättekö hommasin muuten itelleni pienen lohdukkeen tämän unettomuuden ym lohduksi..ipodin:). Meinaan että kun aika koittaa lähden juoksemaan sitten kesällä..ipodi korville ja vauva miehen hoiviin aina tunniksi. Täytyy täältä saakka hommailla juttuja kuntoonsa..kätevä masiina. Ale myynneissä ei ole tullut muuten käytyä..ois kai siellä sitä houkutusta vaikka ja kuinka..Ja hyviä etujakin voi olla. Taitaa olla vaan niin että lastentarvikkeita ei kovin isoilla alella ole..vaunuja joitakin on kyllä mutta muuten

Täällä on tosi kovat ruokahalut. Ihan hirvittää. Alussa oli päinvastoin. Nyt voisin syödä vaikka koko ajan jotain, etenkin makeaa..ärsyttävää..kamalia mielihaluja!!

Oletpa mamu löytänyt edullisesti talvitakin..niin sitä pitää:)..joskus osuu kohdille hyviä löytöjä. Siihen mahdutkin koko loppuodotuksen näillä karseilla pakkasilla joita nyt on. Mutta jotenkin silti aivan ihanaa kun luonto on nyt tuossa kunnon talvisessa tilassa , jota ei ole ollut vuosiin näin. Suksille tekisi mieli karata mutta taitaa olla vain haaveita tälle talvea:)..

Onkos jo hiihtolomia joillakin? Me pidetään miehen kanssa ihan pian. Lomat pitäisi kai pitää saman vuoden lomakautena. Toisaalta ihan hyväkin..saa lepoa ja on tiedossa mukava lomareissu. Pois arkikuvioista.

Olikos uusi vuosi ja vuodenvaihde antoisa teillä? Lupauksia tuli yksi tehtyä, ja ei ole vaikea arvata mihin se liittyy:)..tulevaan perheeseen:))..tietenkin..oli helppoa luvata tänä vuonna:)!

Noh häippäsen tästä höpisemästä..toivotan kivaa lauantai iltaa ja parhainta tätä vuotta. HUOM! Jokainen meistä saa kympin vauvan tänä vuonna..ja kympillä ollaan kaikki mukana odotuksessa oltu:)..nautitaan hetkistä, näistä tunnelmista joita jaettu ja odotetaan lahjan tulevan syliimme vielä hetken:)!

2010 Täältä tullaan , se ainutlaatuinen Vuosi!!!*

Mulla oli nyt siis edellisten neuvolakäyntien välissä noussut paino 780g/viikko - tosiaan joulusyömisten seurauksena (aiemmin 15.rv:n jälkeen 190-360g/vko). Muistaakseni painonnoususta luki jossain, että se olisi äidillä suurinta n. rv:lla 20-27 (tai jotain sinne päin). Toivon ainakin omalla kohdalla, että loppukolmanneksella ei enää oma painoni nousisi. Vauva saa kyllä kasvaa, ja niinhän se tekeekin juuri loppuvaiheessa...

Teillä muuten joillain (zarja* ja muut, joilla LA alkukuusta) taitaa olla jo viimeinen kolmannes käynnissä?! Eli siinä vaiheessa niitä loppuraskauden oireita alkaa tulemaan... Itse olen ainakin vielä selvinnyt ilman selkäkipuja - tietoisesti pyrin pitämään vatsan sisässä ja selän tukevasti suorassa (ettei mene notkolle). Mutta ehtiihän maha vielä kasvaa ja aiheuttaa selkään notkoa.

Zarja*: Toivottavasti saat ensi yönä nukuttua oikein kunnon unet!!! Mä valvoin viime yönä n. klo 00.30-4.30 eikä ollut kivaa... Pyörin vaan sängyssä ja mietin mitä alkaisin tehdä, mutta en jaksanut kuitenkaan alkaa mitään lukea/touhuta. Miten sä saat ajan kulumaan?! Makaatko sängyssä vai nousetko ylös jotain puuhaamaan? Toivotaan myös, että löytyy pian se syy noihin sun uniongelmiin. Kuulostaa niin hurjalle, ettet saa moneen yöhön nukutuksi!!! :/

Meillä on muuten autossa iPod (ei muita soittimia...), joten täytyykin varmaan alkaa useemmin ottamaan se mukaan lenkille. Vaikka oikeastaan voin kuunnella musiikkia lenkillä vain silloin, kun kävelen yksikseni, ja sitä ei kovin usein tapahdu... Jos lapset on mukana, ei voi mitään kuunnella - muuten ei kuule lasten jutustelua ;).

Autosta vielä: Me ostettiin kans farmari (Opel Astra) silloin, kun esikoista odotettiin. Ja oli kyllä kätevä. Kaksi lasta siihen mahtui ihan hyvin, mutta nyt meillä on 7-hengen auto, niin on tilaa vaikka mummullekin ;). Kolmea turvaistuinta/-kaukaloa ei oikein olisi ainakaan tuohon Astraan saanut mahtumaan takapenkille. Paljon ollaan ajeltu kotimaassa - esikoinen (nyt 3v4kk) on ollut auton kyydissä ainakin 100000km, ja kakkonenkin yli 50000km. Kun lapset heti aluksi tottuu autoiluun, on se isompanakin helppoa :).

No, nyt käyn pikkusen happihypyllä tuolla mukavan raikkaassa pakkassäässä (enää -17 astetta, kun aamulla oli -24), kun mies nukuttaa lapsia. Alkuviikon olenkin taas kolmestaan lasten kanssa, kun mies lähtee aamulla työmatkalle. Siihen täytyy aina vähän valmistautua henkisesti, että kestää itse kaikki lasten kiukut ;). Viime aikoina oma väsymys on aiheuttanut sitä, että en oikein jaksaisi "ottaa vastaan" lasten kitinää ja kiukuttelua... Tuo 2-vuotias on aikamoisessa uhmaiässä nyt.

Hyvää yötä ja alkavaa viikkoa!!!

-Mamu82, rv24+0

Hyvä uutta vuotta täältäkin! Tänään palattu töihin kahden viikon ihanan lepotaukolomaviikon jälkeen. Olisin voinut kyllä jo jäädä mammalomalle! Nyt vain aamukampa käyttöön seuraavaksi kahdeksi ja puoleksi kuukaudeksi...

Joulu ja välipäivät ja uusivuosikin meni levätessä ja ulkoillessa. Niin, ja syödessä.

Puoli kiloa tulee tasaisesti viikossa painoa. Niin tuli viime raskaudessakin. En ehkä kovin aktiivisesti liiku tai jumppaile, mutta hyötyliikuntaa tulee kyllä harrastettua. Asutaan sellaisen mäennyppylän päällä ja päiväkoti on toisen päällä ja päivittäin kun suhaa niiden väliä vielä kauppakassien kanssa niin kyllä siinä hiki tulee. Yritettään elää tässä yhden auton taloudessa ja mielelläni minä kyllä kävelen.

Kelan paperitkin täyttelin, ja odottelen etttä pomo tulee töihin, että saan ne eteen päin. Oli ne yksinkertaisemmat kuin muistin. Nyt vain odottamaan pakkausta! Ja tulevan vauvan huonekin on vielä tällä hetkellä enemmän varasto kuin lastenhuone, eli sisustamaan pitäisi kanssa päästä!
Uniongelmia on sen verran, että kun yöllä herään vessaan tai esikoisen huutoon, ei se nukumatti tule lähimpään tuntiin tai pariin takaisin. Välillä on kyllä lomalla ollut ihan makeatkin unet, kun esikoinenkin nukkui välillä jopa yhdeksään.

Neuvolassakin kaikki hyvin. Otin esikoisenkin neuvolaan mukaan, että pääsi kuuntelemaan sydänääniä.

Nyt täytyy mennä töitten pariin

Kaivoinpa viimeisimmän löytämäni listan meistä huhtikuun odottajista. Toivottavasti kukaan ei puutu :). Olisi kiva kuulla myös teistä, jotka olette ilmoittautuneet mukaan, mutta ette ole kirjoitelleet aikoihin! Etenkin Kesä*n kuulumisia olisi mun mielestä kiva kuulla, kun sulla on jo neljäs vauva tulossa :) - oletko jaksanut hyvin pyörittää arkea raskaudesta huolimatta?

Listaa voisi varmaan päivittää, jos lasketut ajat on muuttuneet tms. Jos joku haluaa, vauvan sukupuolen voisi myös lisätä?

tytönäippä 31.3.2010 toinen (esikoinen 6/08, km 5/09), Koks
Sienna@ 4.4.2010 esikoinen, Naistenklinikka
Zarja* 4.4.2010 esikoinen ,Tays
TNL 4.4.2010 esikoinen
Alessia* (34v+33v) 6.4.2010 toinen (esikoinen 7/08), Kätilöopisto
Säde2010 8.4.2010 toinen (esikoinen 10/06)
Johnu 8.4.2010 esikoinen
Sandrapaa88 9.4.2010 esikoinen
Ilona79 12.4.2010 toinen (esikoinen 10/07)
*taffel* 12.4.2010 esikoinen
kiukkumöykky 13.4.2010 esikoinen
Kyltsi76 13.4.2010 toinen (esikoinen 12/05, km 4/09)
Iita* 14.4.2010 esikoinen
Kesä* 15.4 neljäs
Ilona81 15.4.2010 esikoinen (km 05/09, km 07/09)
Monuska79 16.4.2010 esikoinen, Oulu
Lydia* 20.4. 2010 toinen (esikoinen 10/06)
Ceci 20.4.2010 esikoinen, Barcelona
Hertta1981 24.4.2010 toinen (esikoinen 12/08)
Illusia75 24.4.2010 toinen (esikoinen 7/08)
Tylleröinen 25.4.2010 esikoinen
Mamu82 25.4.2010 kolmas (esikoinen 8/06, toinen 12/07)
Leeloo 26.4.2010 esikoinen
-Jojo 28.4.2010 esikoinen, Naistenklinikka
Jenny* 29.4.2010 esikoinen
Tz 30.4.2010 esikoinen
Mity 30.4.2010 esikoinen

Täällä taas pitkästä aikaa! Hyvää joulua ja uutta vuotta täältäkin näin vähän jäljessä! :D Olen kyllä käynyt lukemassa juttuja, mutta kirjoittamaan ei ole ehtinyt.

Aika hujauksessa nuo joulu ja uusi vuosi menivät, hyvä kun ehti huomaamaankaan. Nyt onkin enää hetki tässä aikaa ennen kuin tuo mies lähtee sinne armeijaan ja saankin alkaa totuttelemaan väliaikaiseen yksin elämiseen. Huh, outoa varmaan tulee olemaan.

Oma vointi on pysynyt onneksi hyvänä, nyt olenkin taas alkanut malttamattomana jännittämään mahan asukkaan kuulumisia. Näköjään edellisen ultran antama mielenrauha kesti sen pari viikkoa ja nyt tulee taas pohdittua että onko tilanne tuolla pysynyt hyvänä. Tänään (eilen, taitaa ehtiä vuorokausi vaihtua enne viestin lähettämistä) sitten tulikin kutsu seuraavalle käynnille, joka on 18.1. Ehkäpä siellä sitten vihdoin selviää se synnytyssairaala, olisi tuo kyllä jo kiva tietääkin tässä vaiheessa raskautta... Neuvolalääkäri olisi ollut samana päivänä mutta sitä piti siirtää viikolla kun ajat olisivat olleet päällekkäin. Olen kyllä vähän tyytyväinenkin tuon neuvolan siirtymisestä, juhlin nimittäin syntymäpäivääni juuri edeltävänä viikonloppuna ja ehdin jo miettiä että kuinkahan paljon uskallan mässäillä ennen lääkärikäyntiä, itsekseen vietetyissä juhlissa kun ei varmaan tuota syömistä ihmeempää ohjelmaa ole. :D

No, takaisin nykyhetkeen.. Kehossa kyllä tuntuu tapahtuvan kaikenlaista mielenkiintoista tässä vaiheessa. Rinnat ovat käyttäytyneet suunnilleen juuri niin kuin en toivonut, eli kasvaneet parilla kuppikoolla ja tottakai hankkineet vähän iloista väriä pintaansa raskausarpien muodossa. Onneksi vietettiin joulu pääkaupunkiseudun lähettyvillä josta noita isompien kuppikokojen liivejä löytyy huomattavasti kohtuullisempaan hintaan kuin täältä, sainpahan matkaan muutamat jotka ainakin tämän hetken sopivat. Kasvun lisäksi täälläkin rinnoista vuotaa jotain, joku muukin taisi asiasta mainita. Kotona kun tulee oltua ilman liivejä, ilmestyy paitaan vähän väliä pieniä märkiä länttejä, muuten en asiaa edes varmaan huomaisi. En sitten tiedä voiko noiden rintojenkin kasvuun osasyyllinen olla hillitön ruokahalu joka taas jostain ilmestyi. Koko ajan tekisi mieli syödä, vaikkei mahaan mahtuisikaan. Olen kuitenkin toiveikkaana ajatellut ruokahalun johtuvan vauvan kasvun aiheuttamasta energiantarpeesta ennemmin kuin siitä että olisin muuttumassa possuksi. :P Ja "onneksi" vastapainona on yhä näitä närästyspäiviä jolloin ei tee mieli syödä oikeastaan mitään. Tällä hetkellä tilanne ei siis häiritse, painonnousua ehtii kauhistella sitten muutaman viikon päästä neuvolan jälkeen.. :D

Äitiyspakkaus muuten kotiutui tänään (tai siis eilen) tännekin ja on kyllä kiva, vähän kyllä pistää miettimään että minne kaikki nämä ja tulevat tavarat oikein laittaa. Kaikenlaista on alkanut jo nyt kertymään muutenkin, olipa tuolle pikkuiselle kuusen alla jo muutama joululahjakin. Vaikea tuntuu olevan tulevien isovanhempien osteluintoa hillitä, toivottavasti edes suurin osa tavarasta tulee ahkeraan käyttöön.

Jaaha, ehkä tämän hajanaisen sekamelskaviestin on aika päättyä, näiden pidempien taukojen jälkeen näistä tuntuu aina tulevan tavallistakin sekavampia. :D

Hui, olipa pitkä lista. Kuinkakohan moni vielä lukee näitä keskusteluja??

Mä puhuin tänään palkanlaskijan kanssa ja se sanoi, että paperit on ajoissa, joten en alkanut inttää :D Eli täällä kaikki ok. TNL, kyllä mulla viime äitiyslomalla ekat 72 päivää rahaa tuli tilille sekä kelasta että työpaikasta. Voisko tässä sitten olla eri käytäntöjä. Ja varmaan kaikki työnantajat ei edes maksa sitä erotusta.

Onneksi vielä tavallinen untuvatakki mahtuu päälle, ulkona on niin hirveät pakkaset. Ostamani äitiystakki ei taatusti ole yhtä paksu. Kohta ei enää mikään villapaitakaan mene päälle, eli pitää kait nöyrtyä ja mennä miehen vaatekaapille :)

Mulla nyt tasan kolme kk laskettuun aikaan, eli viimeinen kolmannes on menossa!

Kirjoittelen pikaiseen..tällä kertaa. Tykiireiden ohesta.

Kiukkumöykky: Täällä sama juttu että paino noussut, rinnat ovat hulppeat..eli ruoka on maistanut, sillä mulla näkyy se aina myös rinnoissa hyvin selvästi. Vielä ei ole tullut mitään eritteitä eli maitoa..mutta eiköhän sekin kun aika koittaa. Lieneeköhän tämän uniongelman vuoksi..
Puolivuotta kestänyt unettomuus epäillään johtuvan raskaudesta!!! Ja lisätutkimukset on peruttu erikoislääkäreillä tämän takia. Miten voidaan tehdä diagnoosi kun eivät ole tutkineet..raskauden perusteella on moinen diagnoosi..
Unilääkkeitä nyt pitäisi kuulema vaan popsia..jotta nukkuisin. Mutta ne ei suotavia.
Tosi paha umpikuja. Näyttää siltä osaltani että asiaa ei osata hoitaa eikä hoideta..oireenmukainen hoito on vain väliaikainen eikä todellinen syy löydy.Pelottavaa. Miten vauvani vointi kaiken tämän jälkeen kun hän on syntynyt..takuulla vaikuttaa ja vaikuttanut häneen koko odotuksen ajan. Kuten tutkimuksissa todetaankin. Ette voi usko huoliani..tuntuu että painolasti on ihan liian suuri. Miksi tämän pitää olla näin..epäreilua!

Eli ei auta kuin rukoilla jos luoja on olemassa että hän antaisi voimia minun jaksaa etten sairastu henkisesti vakavasti jne..ja että sikiö olisi kunnossa ja kehittyisi normaalisti. Voivoi sentään...
:(((

Alessia: Hienoa että siellä ne korvausasiat nyt järjestyvät. Olisihan se ollut tosi kamalaa jos et olisi saanut korvauksia..ja kun muutenkin äippävuosi pitää elellä tarkemmin taloudellisesti varmastikin hyvin usean. Ainakin meidän.
Odotan äitiyspakkausta..ei ole vielä saapunut..kauankohan kestää..nyt aikaa kulunut noin 2 viikkoa. Ja myöskään korvauksista ei ole tullut mitään kommentteja tai vastauksia.
Odotellaan..

Täällä koitetaan jotenkin kärvistellä..uskoa positiiviseen vaikka uniongelma meinaa kaataa seisaalta minut maahan..fyysisesti kroppa in tiltissä ja henkisesti ärtyneisyysaste on herkillä..luonnollisesti.
En toivoisi tällaista ikinä kellekään..olkaa onnellisia te joilla odotus mennyt"normaalilla"tapaa..

Halauksia ja hyvää päivää, kuulllaanpa taas..

Mä puhuin tänään palkanlaskijan kanssa ja se sanoi, että paperit on ajoissa, joten en alkanut inttää :D Eli täällä kaikki ok. TNL, kyllä mulla viime äitiyslomalla ekat 72 päivää rahaa tuli tilille sekä kelasta että työpaikasta. Voisko tässä sitten olla eri käytäntöjä. Ja varmaan kaikki työnantajat ei edes maksa sitä erotusta.

Onneksi vielä tavallinen untuvatakki mahtuu päälle, ulkona on niin hirveät pakkaset. Ostamani äitiystakki ei taatusti ole yhtä paksu. Kohta ei enää mikään villapaitakaan mene päälle, eli pitää kait nöyrtyä ja mennä miehen vaatekaapille :)

Mulla nyt tasan kolme kk laskettuun aikaan, eli viimeinen kolmannes on menossa![/QUOTE]

Kirjoittelen näin pikaisesti ennen kuin lähden töistä kotiin luettuani Zarjan viestin. Oletko kokeillut koskaan Melatoniinia unettomuuden hoitoon? Sitä saa ilman reseptiä apteekista ja on "luonnonmukainen" tuote, jota erittyy muutenkin ihmisen nukahtaessa eikä sinällään ole lääke. Kannattaisi kysyä miten sitä voi käyttää raskauden aikana, tiedän, että moni on saanut siitä avun ja tätä suositellaan lapsillekin kun ei haluta käyttää varsinaisia lääkkeitä. Monet ovat saaneet avun myös homeopaatilta, myös sellaiset, joihin eivät tavalliset unilääkkeet ole tehonneet. Tsemppiä! Tämä näin pikaisesti nyt, palataan taas asiaan!

TNL

TNL: Kiitos huolenpidostasi:)..*halaan*
Olen selvittänyt kaiken mahdollisen uniongelmista. Myöskin melatoniinin käytön, joka sekin on valitettavasti kiellettyä raskauden aikana.
Jos ongelma jatkuu ja jatkuu niin sitten kun olen synnyttänyt aion hakea sitä ja kokeilla kuten ehkä monia muitakin mitä olen itse kaivanut verkostojen sekä tietolähteiden kautta kirjallisuudesta ym.

TUntuu että uniongelmaani ei oteta todesta koska en ole ollut sairaslomalla..sitä ihmetelläänkin. Syy miksi en niin siksi että henkisesti olen ollut vahva asian edessä vaikka kroppa meinaa fyysisesti sanoa itsensä irti ja se toki on rankkaa myös henkisyydelle mutta ei niin että olisin masenutunut, ahdistunut tms psyykkistä. Ainoastaan itse väsymys ja unettomuus aiheuttavat että kroppa ei muuten jaksaisi. Taistelua tämä on vaatinut. Aluksi raskaudessa oli minulla pahoja muita terveysongelmia ja kun se tasoittui ja on toistaiseksi turvallisemmassa"tilassa" niin kaiken sen päälle vielä tämä uniasia. Ihan järkkyä. Harmittaa että ei odottamisesta voi nauttia kuten useat. Ja että joudun muistamaan esikoiseni odotuksen näin karmeana.Huonoa tuuria jota elämässäni ollut kyllä ennenkin, joten väkisin pelkään mitähän synnytys tulee olemaan..koska sielläkin nyt haasteita.

Vakuutusyhtiö ei antanut vakuutusta lapselleni, koska istukka on kohdunsuun edessä jne jne..sekin vielä..ja nyt sekin pelottaa että jos minun terveydentilani ongelmat vaikuttavat lapseen, joka mahdollista ja voi tulla tiettyjä ongelmia niin mistä ihmeestä kaivamme rahat lapsen hoitamiseen kun vakuutusyhtiö ei ota meitä asiakkaaksi. Vakuutusyhtiöt haluavat terveen odottavan äidin listoille..tokikin he miettivät asiat täysin rahassa että eivät joutuisi maksamaan mitään. Mutta kyllä tuntuu niin pahalta sekin.

Kaikesta huolimatta koen että on paljon hyvääkin ja että vauva lopulta tuo sydämeeni sen tunteen että unohdan lopulta kaiken koettelemuksen ja pystyn antautumaan äitiydelle kaiken jälkeen.

Noh paljon tekstiä minusta. Mutta tänne on helpottavaa purkaa. On vaikea tämän kaiken keskellä.
Työnantaja vaatii täyttä panostusta ja hengittää niskassa koko ajan..työpäivät ovat sairaan pitkiä ja vuorotyötä..joten ei sieltäkään helpota ennenkuin loma koittaa.

Tänään menen vaunuja tilaamaan varmaankin..ne emmaljungat mielessä:)..ja turvakaukalo täytyy siihen samaan hankkia. Kestää kai kun saapuvat joten hyvä mennä nyt ne tilaamaan.
Vkl töitä jälleen..mutta sitten on ma-pe loma!!

Laitelkaa kuulumisia..

Surullisin väsynein mutta toisaalta toiveikkain terveisin..

Vaunut nyt hankittu tänään:)..jeeeeeee!!!:) Helmikuussa loppukuusta saadaan ne vaunut ja tuntuu aivan ihanalta! Ne on niin tärkeä hankinta. Turvakaukalokin on nyt. Uusien testien mukaan turvallisin ja hyvällä luokituksella. On muuten ilman telakkaa tämä.

Pinnasänky puuttuu enää ja vakuutus sitten joskus.
Äitiyspakkaus ja päätökset kelalta. Alkaa olla asiat aikalailla kasassa.

No mutta näillä tunnelmilla tänään illalla ja asiat eteenpäin.

Iltaa!

Onpa ikävää, Zarja*, että muuta syytä ei löytynyt! Toivotaan, että vielä helpottaa tässä loppuraskaudessa! Mä ainakin lupaan lisätä sut iltarukoukseeni :). Ootko kokeillut jo villasukkia jalkaan yöksi? No, ehkä vähän epätodennäköistä, että auttaisi kun kaiken olet kokeillut, mutta tuli vaan mieleen. Mulla nimittäin auttoi sellaiset villasekoitesukat (Craft-merkkiset ja vastaavat polvipituiset) kummasti siihen, että ei jotenkin ole niin levoton olo yöllä...tavalliset villasukat kyllä kutittaa, niitä en voi pitää ainakaan pelkästään.

Toivotaan, että vauva on yhtä sitkeä ja sinnikäs kuin sinä (kun jaksat käydä töissäkin unettomuudesta huolimatta), että olisi ihan terve kaikesta huolimatta. Niin se vakuutuskin on sitten oikeastaan sama, ottaako sen vasta vauvan synnyttyä. :) Jaksamista kaiken keskelle edelleen! Oletko muuten miettinyt sairaslomalle jäämistä? Voisiko työstressi (yhdessä raskauden hormonimylläyksen kanssa) aiheuttaa sulle tuota unettomuutta?! Kun kerroit, että on kiireistä töissä...

Onnittelut vaunuhankinnasta, Zarja*! Minkälaiset tilasitte? Olispa ihana katsella vauvalle kaikenlaista, mutta kuten sanottu, meiltä löytyy jo kaikki tarpeellinen. Eilen ostin kyllä kirpputorilta muutaman uuden kestovaipan, vaikka niitäkin olisi ihan tarpeeksi...

Mulla on alkanut nyt vihloa häpyluuta todella ikävästi. Kääntyminen sängyssä ja ylös nouseminen on ikävää, samoin kävellessä monesti vihloo. Onko kellään ollut samanlaista?! Aiemmissa raskauksissa muistelisin noiden vihlomisten alkaneen vasta ihan loppuvaiheessa... Supistelut on myös jatkuneet, ja selkä on alkanut väsyä (juuri kun edellisessä viestissäni kai hehkutin, ettei vielä ole...). No, jospa synnytys ei sentään käynnistyisi ennen aikojaan, vaikka aika raihnaiseksi itseni olen viime päivinä tuntenut.

Nyt tulikin äkkilähtö tv:n ääreen, kun päätettiinkin katsoa miehen kanssa elokuvaa (lapset nukahti ihmeen nopeesti, kerrankin ajoissa). Joten jatkan myöhemmin, kunhan taas ehdin! Jäi nyt kommentoinnit vähemmälle kuin olin suunnitellut...

Hyvää viikonlopun jatkoa!!!

-Mamu82, rv24+6

Moi pitkästä aikaa ja mainiota alkanutta vuotta. Coming soon - babyt siis :)

Olen lueskellut kirjoituksianne ja ollut hengessä mukana. Moniin verrattuna olen voinut itse aivan mahdottoman hyvin. Keskiraskaus oli tosi vaivatonta aikaa. Nyt 28 raskausviikon tietämillä olen huomannut enemmän väsymystä ja kankeutta. Hieman jännittääkin, miten jaksan töissä nuo viimeiset seitsemän viikkoa, mutta eiköhän se tästä.

Täytin Kela-hakemuksen työnantajan kanssa ennen joulua ja toivon, että kaikki oleellinen tuli huomioitua. Samassa lomakkeessa kysyttiin lapsilisästä ja äitiyspakkauksesta ja pakkausta odottelenkin jo kovasti. Sen sijaan enemmän päänvaivaa aiheuttaa isyysetuuksien hakeminen, joka tulee myös tehdä näihin aikoihin. Onko kenelläkään tietoa, miten ilmoittaa isyysrahalle ja - isyyskuukaudelle päivämääriä, kun tarkat ajat tai yksinkertaisesti lapsen syntymäpäivä ei ole vielä tiedossa? Vai onko hakemus vain muodollisuus, ja ajoista voi sopia työantajan kanssa myöhemmin.

Olen tässä naureskellut ystävilleni mahassa olevasta lama-ajan lapsesta. Neuvolakäyntejä on ollut vain kaksi (+ultrat ja yksi lääkärikäynti) ja perhevalmennuksetkin on peruttu sikapiikkien vuoksi. Näin esikoista odottavana olen ihan pihalla, kun vanhemmat äidit kysyvät sydänäänistä tms. Hoitajatkin vaihtuvat. Noh, toivottavasti lapsi voi hyvin mahassa, eikä yllätyksiä tule.

Olen tekemässä juuri vaunutilausta. Ihastuin sporttisiin Gesslein F2-malliseen kärryyn, jota ei myydä Suomessa. Uskon, että ne sopii hyvin tällaiselle city-äidille :) Kertokaa, jos on kokemuksia.

Johnu

Johnu, isäkuukautta ainakin pitää hakea 2 kk etukäteen, muuten sitä ei välttämättä myönnetä. Mun piti vaahdota tästä jo aikaisemmin, mutta viesti katosi bittiavaruuteen. Mun mies haki sitä esikoisen kohdalla vähän myöhässä, ja sitten piti jännittää, että jaksaako KELA maksaa vai ei. Onneksi maksoi. Isyyslomasta en muista tarkkaan, mutta senhän voi aloittaa vasta lapsen synnyttyä. Ilmeisesti useimmat työnantajat joustavat sen verran, että tarkkoja päiviä ei siis tarvitse ilmoittaa etukäteen. Kunhan on tarpeeksi ajoissa vain ilmoittanut, että on jäämässä.

Olen tässä pessyt vauvalle ostamiani vaatteita muun pyykin seassa ja yleensä unohtanut käyttää hajusteetonta pesuainetta. Mutta tästäkin asiasta kuulee kahta kantaa. Ilmeisesti joillekin on sanottu ihan neuvolassakin, että vastasyntyneen vaatteet voi pestä ihan tavallisellakin pesuaineella. Yritän nyt kuitenkin jatkossa olla tarkempi!

Hei taas!

Eilen olisi ollut mielessä enemmänkin kirjoiteltavaa, mutta saa nähdä muistanko nyt. mitä...

Mä olen saanut vanhempainpäivärahapäätöksen (vein hakemuksen 29.12.), mutta vielä täytyy täyttää kotihoidontuen hoitolisähakemus - olin ihan unohtanut, että alle 3-vuotiaasta sisaruksesta voi saada hoitolisää, jos tulorajat ei ylity... Muutaman euron jopa muistaakseni sain esikoisesta hoitolisää silloin toisella äitiyslomalla ollessani, eli tuntuu melkein turhalta täyttää koko hakemusta ja selvittää miehen tuloja Kelalle... No, täytyyhän ne mielenkiinnosta täyttää, että saa kaiken mahdollisen irti Kelasta ;). Varsinaista kotihoidontukeahan ei isommista lapsista saa kuin pienituloisimmat (mikä on mun mielestä kyllä ikävää, koska eihän se uuden vauvan tulo mitenkään muuta isomman lapsen hoidontarvetta tms.!).

Johnu: niitä isän isyysraha- ym. isän hakemuksia ei tarvitse vielä täyttää ennen vauvan syntymää. Muistaakseni työnantajalle täytyy ilmoittaa viimeistään 2kk ennen isyysloman alkamista, mutta meillä mies on ainakin vaan ilmoittanut suullisesti työnantajalle lasketun ajan ja sanonut, että jää sitten heti vauvan syntymästä isyyslomalle tietyksi ajaksi. Ne päivärahat voi hakea takautuvasti, kun tietää tarkemmat päivät. Ja äiti voi ilmoittaa Kelaan vanhempainvapaan viimeisten päivien siirtämisestä isälle myös myöhemmin.

Tämä viikko meni aika vauhdilla, ja eilen mulla oli yksi tentti, joka varmaan aiheutti vähän stressiä. Supistelujen lisääntyminen ym. saattoi osittain hohtua tuosta stressistäkin... Toisaalta illatkin venyivät aika pitkiksi tenttiin lukiessa, kun luin lasten nukutusajat ja siitä eteenpäin ainakin puoleen yöhön joka ilta. No, nyt on tentti ohi. Suoritin sen ihan mielenkiinnosta, eikä ainakaan toistaiseksi tarvitse muita tenttejä tehdä :). Kieliä haluaisin kyllä opiskella, mutta kansanopistossa tms. ei oikein ole tarjolla "sopivia" kursseja, portugalia esimerkiksi.

Niin...mulla olo on tosiaan ollut aika raihnainen tämän viikon. Tuntuu aika rankalle kyykistellä lasten haalarinlahkeen lenksuja laittamaan kengän alle, ym. Jopa tiski- ja pyykkikoneen täyttäminen saa aikaan supistuksia, kun joutuu kumartumaan... Ja lapsia täytyy nostaa välillä pepunpesulle lavuaarin ylle, tai hampaanpesua varten vessan apupöydälle istumaan. Kohdunpohja alkaa olla kylkiluiden kohdalla pikkuhiljaa (riippuu kyllä vauvan asennosta, joskus hän taitaa olla poikittain, ja silloin kohdun korkein kohta ei ole niin ylhäällä). Mutta toisaalta - kaikista ikävistä "oireista" huolimatta - on kyllä tosi ihana ajatella, että vauva alkaa olla jo niin iso, että selviäisi, vaikka syntyisi jo nyt... Ja oikeasti aika pian näemme vauvamme livenä!!! Se tunne, kun näkee vauvansa ensimmäisen kerran on kyllä niin sanoinkuvaamattoman ihana! :'D Mä olen alkanut odottaa sitä... :)

Zarja*lle toivottelen ihania vapaapäiviä! Toivottavasti saat nukuttua varastoon ja levättyä kunnolla! Ota rennosti! :)

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille! Olisi kiva kuulla myös teidän muiden kuulumisia, jotka ette ole vähään aikaan kirjoitelleet!

Iloisin terveisin,
Mamu82 (rv 25+0)

Huomenia ja kaunista maanantaita!

Ajattelin muutaman sanan kirjoitella, kun en aikoihin ole mitään laittanut, johtuen muutosta ja kaikista vuodenvaihteen kiireistä.

Nyt on koti onneksi kunnossa ja ihan fantastista, kun tilaa on lähes tuplasti enemmän kuin ennen. Mulle jatkuvaa hämmästystä aiheuttaa tyhjät kaapit. Tyhjät. Kuvitelkaa. Mutta eiköhän ne tästä pikkuhiljaa täyty. Olen puoliksi asunut sisustuskaupoissa, joten aikalailla tavaraa on tullut myös hankittua... Sain viikonloppuna vihdoin ommeltua vauvanhuoneen verhot ja vaikka en mikään käsityöihme olekkaan, väittäisin että niistä tuli ihanan raikkaat ja pienelle tytölle sopivat :) Vaikka siellä huoneessa ei kauheasti muuta vielä olekkaan, niin silti sen jo osaa kuvitella mielessään. Niin kuin sen pienen ihmisen alunkin sinne huoneeseen :) Vielä pitää hoitopöytää ja sänkyä käydä ostamassa, mutta niillä ei vieläkään ole onneksi kiire, kun la on vasta huhtikuun lopussa.

Ensimmäiset vauvanasut, eli pari potkupukua ostin viime viikolla ja mun oma äiti alkoi melkein itkemään, kun näki ne. Se on mennyt ihan sekaisin ensimmäisestä lapsenlapsesta :D Soittelee melkein päivittäin ja kieltää ostamasta milloin mitäkin, kun hän on jo hommannut, heheheh. Ei taida meidän tytölle tulla tavarasta puutetta. Tulevalta kummiltakin tulee Jenkkilästä viestiä koko ajan, että sitä ja tätä on nyt kummilapselle ostettu. On kyllä ihanaa, että läheiset elää tässä vauvanodotuksessa mukana todella kovasti, ainakin tavaramäärästä päätellen...

Ensi viikolla ajateltiin mennä vaunuja katsomaan ja kokeilemaan ja kuulemma monista lastentarvikeliikkeistä saa hyviä tarjouksia, kun ostaa vaunut, kaukalon jne samasta paikasta. Pitää käydä vähän kyselemässä. Tutuilta olenkin saanut jo hyviä vaunuvinkkejä, kun en itse ole vielä asiaan juuri perehtynyt, mutta eiköhän ne sopivat meillekin löydy. Pitää vaan muistaa kokeilla vaunuja vähän ulkona ja niin, että kävelee tosi lujaa, jotta näkee, ettei jalat sitten osu sinne vaunujen alareunaan. Ollaan nimittäin miehen kanssa sellaisia metrijalkoja, että nuo asiat on pakko ottaa huomioon. (Kiitos vaan ystävälle, joka asiasta huomautti ja muistutti, eipä olisi tullut itselle edes mieleen...)

Muuten raskaus on edelleen sujunut melkoisen oppikirjamaisesti ilman mitään kipuja, supistuksia tai ylipäänsä ongelmia. Taidankin olla melkoisen onnekas tapaus. Vatsakaan ei vielä ole mikään kamalan iso, johtuen tod. näk. siitä, että olen itse tosi pitkä, niin sillä on tilaa sisuksissa muutenkin. Ollaankin miehen kanssa tehty parin tunnin rauhallisia kävelylenkkejä lähimetsän polkuja pitkin ja kyllä osaa olla kaunista!!! Vaikka maha ei vielä mikään valtava olekkaan, niin kyllä se jo sen verran iso on, että näyttää toppavaatteissa aikamoiselta tankilta :) Harmi vaan, että tuo vatsa näyttää tosiaan enemmän joulukinkun, kuin vauvan aiheuttamalta. HÖH. Mutta onneksi painoa ei ihan hirveästi ole tullut vieläkään (4 kg, rv 25, on kaiketi ihan normi), enkä kyllä kamalasti sitä painoa haluaisikaan, kun mulla on aina ollut ongelmia päästä liikakiloista eroon. Ruoka kun vaan on niiiiiin hyvää... Tutuille on tullut raskauden aikana jopa 30 kg lisää painoa ja se on kyllä musta ihan hurja määrä. Miten sellaista lähtee edes pudottamaan? Ihan toivottoman kuulosta. (Tosin, ovat kyllä onnistuneet hienosti, ei sen puoleen)

Ensi viikolla olisi sitten heti alkuun sokerirasitustesti ja sitten myöhemmin muutaman viikon päästä vielä yksi ultra, koska istukan paikkaa pitää tarkkailla. Sitten selviää, että pääseekö leikattavaksi vai punnertamaan. Äitiyslomapaperitkin laitoin menemään viime perjantaina, ja nyt vaan odotellaan sitten äitiyspakkausta :) Voisi kyllä sanoa, että raskausaika on ollut tosi mukavaa ja helppoa ja ihanaa aikaa. Usein sitä ei edes muista olevansa raskaana, kun on niin energinen ja kiva fiilis päällä. Iho-ongelmatkin ovat jo vähän talttuneet, joten kai tämä keskiraskaus on nyt sitten sitä "hehkumisen" aikaa.

Mukavaa odotusta kaikille ja nauttikaahan tuosta satumaisesta maisemasta, mikä ulkona on. Uskomattoman näköistä!!

Heippa täältäkin!

Onpas ollut vilkasta kirjoittelua täällä. Kiva kuulla harvemminkin kirjoittavien kuulumisia :)

Mulla oli tänään neuvolakäynti ja tuloksena diagnoosi raskausdiabetes. :(
Olen seuraillut nyt kotona verensokereitani kuukauden ajan ja onneksi vaan aamusokerit ovat olleet hieman kohollaan. Varsinaista huolta ei ilmeisesti mihinkään erityiseen ole.
Ihmettelen vaan miksi verensokerit ovat kohollaan. En ole ylipainoinen, painoa on tullut normaalisti raskauden aikana, liikun keskivertoisesti ja syön terveellisesti..no ehkä sitten vaan joillekin käy näin. Torstaina selviää äitiyspoliklinikalla sairaalassa mitä jatkossa tehdään, toivottavasti ei tarttis alkaa pistämään insuliinia...

Meidän vaunut tulivat Saksasta viime viikon lopulla ja olen niitä ihastellut kotona. Tosin niissä oli niin paljon kaikkia teknisiä ominaisuuksia, että meillä meni kaikkien säätöjen ja vipstaakien löytämiseen aika paljon aikaa!! Mutta olivat ne hienot ja värikin näytti sopivalta. Tuleva vaari entisöi parhaillaan mun vanhaa pinnasänkyä ja kehto me ostettiinkin valmiiksi jo viime vuoden puolella :) Mun mielestä kehto on jotenkin niin älyttömän suloinen..

Meillä taitaa vauvan sukupuoli pysyä arvoituksena loppuun saakka. 4D-ultrassa lääkärihän ei pystynyt sitä kovin tarkasti näkemään..Toisaalta olisi kiva tietää, koska olisi helpompi ostaa vaatteita valmiiksi. Tuntuu, että kaupoissa on vaan vaalenapunaisia tai vaaleansinisiä vaatteita...
Aika moni täällä kirjoittelijoista tuntuu tietävän sukupuolen, olen teille kateellinen :) :)

Isyyslomasta on kirjoiteltu ja mieheni työnantajalle onneksi riittää tieto lasketusta ajasta ja siitä, että isyysloma alkaa synnytyksestä. Tosin ei olla vielä päätetty pitääkö mieheni heti kaiken kolme viikkoa vai säästetäänkö viikko myöhempään ajankohtaan. Isäkuukausi ollaan ajateltu pitää ja se ajoittuu varmaan jonnekin tämän vuoden loppupuolelle.

Meillä on kanssa tilaa kotona kun asutaan kahdestaan 120 neliössä, vauvanhuoneen sisustus onkin meneillään ja toiseen ikkunaan tarvittais verhot vielä..Täytyy säästää äityslomallekin jotain tekemistä. Kuten pyykin pesemistä ja jotain näpräilyä. Ai niin pyykinpesusta, minusta oli huvittavaa kun yksi kaverini mainitsi, että oli ollut kuolla nauruun kun perhevalmennuksessa oli korostettu ettei vauvan pyykkiä saa pestä samassa kuin aikuisten :) Helou, mikähän järki tossakin on ja se oli siis periaatteen juttu eikä niinkään se, että vauvan vaatteet pitäisi pestä hajusteettomalla pesuaineella..
Itse meinaan pestä vauvanpyykit aivan normaalien pyykkien tapaan muiden joukossa, koska käytän muutenkin täysin hajusteettomia pesuaineita omien allergioideni vuoksi...

Jaahas kai tämä riittää tältä kertaa, hyviä vointeja kaikille ja kirjoitelkaahan kuulumisia!

TNL 28+2 (Pian kympit paukkuu!!)

Isyyslomasta vielä jos joku haluaa optimoida. Sehän on 18 arkipäivää, ja lauantait lasketaan mukaan, jos pitää perjantain ja maanantain putkeen. Siis kolme viikkoa putkeen. Ilmeisesti sen saa kuitenkin pitää 4 osassa, joten jos on välillä neljä päivää ja käy yhden päivän töissä ja sit välillä viisi päivää ja käy viikon töissä, niin on mahdollista saada 18 OIKEAA arkipäivää. Riippuu tietysti työstä, onko järkeä alkaa säätämään noin. Mies just sanoi että se on nyt suunnitellut noi lomat niin että se saa maksimimäärän vapaata. En ole ihan varma onko se paras mun kannalta, kun kotona on taaperokin. No sentään äitini on ottanut siihen kohtaan kunnon loman, joten muuta apua on saatavilla niinä päivinä kun mies käy töissä.

Saaka isäkuukauden pitää ennen kuin äiti on käyttänyt oman vanhempainvapaansa loppuun? Neuvolan täti ei tätä muistanut mutta oletti että ei. Muistan vaan, että se on pidetävä viimeistään 180 päivää äidin vanhempainvapaan loppumisesta, eli meillä viimeistään joskus juhannuksena 2011.

Muuten, jokos muilla on sikiön asento merkitty neuvolakorttiin? Mulla terkkari oli merkinnyt että raivotarjonnassa on. Ekassa raskaudessa se merkittiin korttiin vasta paljon myöhemmillä viikoilla.

Mä taidan olla täällä ainoita, joka ottaa äitiysavustuksen rahana. Esikoisen pakkauksesta kun on vielä paljon käyttämättäkin.

Täälläkin vatsa alkaa olla tiellä taaperon kanssa puuhaillessa. Erityisen rasittavaa on, kun meidän 1,5-vuotias kompuroi aika paljon ulkona, ja tän vatsan ja ulkovaatteiden kanssa jatkuva kumartelu on aika raskasta. Sentään mahdutaan vielä pulkkaan yhdessä :) Mutta olette kyllä onnekkaita kaikki ensiodottajat, ettei tätä talvea tarvii kärvistellä vielä lapsen kanssa! Viime talvi oli huomattavasti helpompi ainakin täällä etelässä, kovat pakkasetkin kesti vaan viikon. Onneksi ne on nyt loppuneet, mutta iso lumimäärä haittaa rattaiden kanssa liikkumista.

Heido , päätin kirjoitella koska olette paljon mielessäni:). Täällä olisi asiaa ja kommentoitavaa vaikka ja kuinka. Katsotaan muistanko puoliakaan laittaa:).
Mulla oli nyt siis edellisten neuvolakäyntien välissä noussut paino 780g/viikko - tosiaan joulusyömisten seurauksena (aiemmin 15.rv:n jälkeen 190-360g/vko). Muistaakseni painonnoususta luki jossain, että se olisi äidillä suurinta n. rv:lla 20-27 (tai jotain sinne päin). Toivon ainakin omalla kohdalla, että loppukolmanneksella ei enää oma painoni nousisi. Vauva saa kyllä kasvaa, ja niinhän se tekeekin juuri loppuvaiheessa...

Teillä muuten joillain (zarja* ja muut, joilla LA alkukuusta) taitaa olla jo viimeinen kolmannes käynnissä?! Eli siinä vaiheessa niitä loppuraskauden oireita alkaa tulemaan... Itse olen ainakin vielä selvinnyt ilman selkäkipuja - tietoisesti pyrin pitämään vatsan sisässä ja selän tukevasti suorassa (ettei mene notkolle). Mutta ehtiihän maha vielä kasvaa ja aiheuttaa selkään notkoa.
Ensinnäkin mietin että toivottavasti teillä on hyvin voinnit ja kaikki kunnossa elämässä. Olemmehan jo useat raskauden viimeisellä kolmanneksella menossa. Alkaa huomaamaan että liikkuminen kömpeöityy ja vauvamasu on jo valtava ja raskaus tuntuu ja näkyy koko naisessa:)..mutta ihanalla tapaa:). Ja jotenkin tämä ajankulu..valtavan nopeasti menee..hetki enää ja se on siinä sitten naiset:).

Millaisia ajatuksia teillä herännyt odotuksesta tässä vaiheessa? Onko elämän ajatukset jotenkin muuttuneet tai parisuhde tms?
Itse koen olevani erittäin kypsä äidiksi, ja me molemmat vanhemmiksi. Ajatukseen on saanut kasvaa lisää tämän odotuksen aikana. Tuntuu ihanalta tulla äidiksi! Tulee myöskin muistoja mieleen omasta lapsuudesta. Ja alkaa miettimään kasvatusmetodeja ja arvojakin jo vähän tässä kohtaa. Samaan aikaan jännittää ja "pelottaa"omalla tavallaan koska onhan kaikki aivan uutta. Myöskin käy mielessä se, että alkaa olla nuoruus koettua-minulla-koska olen kolmikymppinen Nainen kuitenkin jo. Jonkinlainen elämänvaiheesta toiseen muutos konkretisoituu tässä kohtaa. Eli ei ole enää se menevä "teini"tai se nuori vaan on jo nuori aikuinen ja elämä kantanut tänne niin nopeasti. Nuoruus..se menevä ihana nuoruus on eletty. Nyt elämänvaiheena alkaa vanhemmuus, äitiys jne. Mikään ei ole silti pois, kaikki on saatua..takaisin en haluaisi aikakoneessakaan hypätä. Elämä on ollut ihanaa pääasiassa tähän asti. Terveysmurheita lukuunottamatta. Toivon että vauva olisi terve ja iloinen lapsi, joka kasvaa turvalliseen elämään vaikka ympäristömme melko levoton tässä maailmassa onkin.
Parisuhde on toimiva ja läheinen ja kaikki hyvin. Yhdessä on menty ja eletty näitä vaiheita. On hyvä mieli kaikesta siitä.

Murheina on tosiaan edelleen unettomuus..ja jatkuva pyöriminen, horrosunia ajoittain, tämä on ihan käsittämättömän raskas raskaus ollut. En ikinään olisi voinut kuvitella tätä. Ja ne muutkin terveysasiat joita puhkesi ja ilmeni tämän odotuksen aikana. On jotenkin ihmetellyt että miksi kaikki tämä on minun niskassani. Miksi en saanut nauttia tästä ajasta kuin olisin omasta mielestäni ansainnut..odottanut tätä niin kauan että olen joskus äiti kun oikea aika koittaa ja haaveillut jo viimeiset 10 vuotta tulevani äidiki sitten kun on hyvä hetki. Tämän kokemuksen myötä kuitenkin.
Usein nousen sängystä..juon yöllä maitoa lasin keittiönpöydän äärellä ja yritän selviytyä työpäivään tavalla tai toisella.Mutta aina en nouse sängystä, koska mieheni täytyy saada levätä..kylläkin eri huoneessa..ei voida muutakaan.
On tämä tosi hurjaa..valvoa 7 kk ja kärsiä tätä oikeasti vakavaa ongelmaa. Elimistö tarvitsee unta ja lepoa..mieli, solut, elimet..
Eniten ihmettelen etten ole jos masennusdiagnoosia saanut kroppaani tms..mistä ihmeestä olen voimaa saanut selvitä ja pysyä henkisesti kunnossa!!!
Sen vuoksi minua ei meinata ottaa tosissaan lääkärissä..vaikka olen kertonut ja näyttänyt unipäiväkirjani..ja kun olen työkykyinen ollut. Käsittämätöntä. Nyt ei tehdä kuulema mitään, katsotaan kun olen synnyttänyt että meneekö tämä asia ohi vai ei. Sitten kuulema taas palataan asiaan. Hoh.

Kerrompa että terveydenhuolto on erittäin huonolla tolalla meilläkin Suomessa. Monessa kohtaa..tiedän kokemuksesta. Ja vaikka itse osaan vaatia hoitoa ja toimia "oikein"koska olen alan ihmisiä ollut vuosikausia..niin siltikin en meinaa saada ansaitsemaa hoitoa/tutkimuksia..kunnat säästävät ja yliopistollisiin ei oteta ennenkuin kriteerit esim unettomuudessa sisältävät psyykkisen diagnoosin. Eli tarkemmat tutkimukset eivät ole henkisesti terveelle mahdollisia uniongelmissa esim.Ihan järisyttävää. Tai se että ei ole ollut sairaslomilla. Kuinka yhteiskunta oikein onkaan vääristynyt näin pahasti..noh tästähän riittäisi asiaa vaikka ja kuinka..

Mamu: Ota ihmeessä ipodi mukaan jos lenkkeilet yksin..se on tosi ihanaa "seuraa"ja huomaamatta käveleekin sitten pidemmän matkan eikä tylsisty yksin. Lataa vaan hyvää musiikkia ja antaa askeleen kulkea:). Tosi rentouttavaa ja mukavaa koska aina ei halua seuraa mukaan lenkillekään. Omaa aikaa on hyvä välillä ottaa:).
Kyllä, farmari olisi takuulla erittäin hyvä. Me myytiin meidän toinen sedan mallinen auto. Ja juuri siksi että pakko olla isompi perheauto meillä nyt muuttuvassa elämäntilanteessa. Täytyy vaan se malli löytyä. Onko kenelläkään jotain mallia jota suositella?
Onhan noitakin tila-autoja..sportmax ym..
Hauska Mamu..3 turvaistuinta:)..todellinen perheauto teillä kyllä tarpeen..voi miten kivalta kuulostaa..mutta toki työlästä ja omat juttunsakin aina kun lähtee 3 pienen kanssa liikkeell:). Kärsivällisyys ja huolellinen suunnittelu ja aikaa tarvitaan jos johonnkin lähtee:)..
Tuo onkin hyvä vinkki että autoilee jo ajoissa..lapsi tottuu siihen sitten. Minä uskonkin että meillä tulee kilometrejä, koska sukulaiset ovat kaukana omasta kotoani:).

Kyllä se henkinen valmistautuminen on hyvä tehdä jos mies lähtee Mamu reissuun. Yksin kun jää kahden lapsen kanssa..toinen uhmaiässä, ja olet raskaana jne..niin kyllä siinä kysytään jo paljon voimia ja sitä että jaksaa ottaa vastaan lasten temput ja kiukut ja kuitenkin kasvattaa ja pärjätä arjesta. Mites sun unet..nukahdat varmaan ihan melkein seisaaltaan silloin kun yksin hoidat perhettä??vai:)?

Kiukkumöykky: Millainen oli äitiyspakkaus, tykkäsitkö? Saitko 2009 vai 2010? Tiedätkö jo sukupuolen?

Sienna: Kuinka vointisi ja joko selvinnyt istukan tilanne? Minä menen ensi viikolla..jännittää tosi lujaa..saankohan synnyttää alateitse? Niin haluaisin ehdottomasti!

Onkos synnytysajatuksia jo kovasti..kenelläkään pelkoja?

JOhnu: Todellakin lama-ajan meininkiä..neuvolaan ei meinaan mennä kuin 1 kertaa 2 kk sisällä. Vaikka ois mitä näköjään. On tämä. Mutta ei auta. Toivotaan että kaikilla kaikki menee hyvin.Saitkos city vaunut jo tilattua:))..? On varmasti kätevät nekin. JOtenkin noista vaunuista ei tiedä mikä lopulta on paras jne..on niin mahtavat valikoimat joka lähtöön..on sporttia, ja on kaikenlaista valintaa. Ilmatäytteisiä renkaita ja vaikka mitä. Mitenhän noikin ilmatäytteiset..kun kaikkiin vaunuihin ei voi ainakaan valita..vaan joutuu ne ottamaan.
Nyt jännityksellä odotetaan kun pääsee testaamaan että mikä onkaan sitten lopulta se paras.

Leeloo: Onnea kodin valmistumisesta tai valmiiksi saamisesta..kuinka sanoisikaan:). Miltäs näyttää aj tuntuu? Nyt vaan sitten odottaa että saa pienen sinne vielä seuraan:).
JOkos vaunuasiat selvisi?

Muuten millä perusteella teille sokerirasitustestejä tehty? Itselleni ei, koska suvussa ei ole ollut diabetesta..paitsi nyt isälläni puhkesi. Myöskin lähtöpaino oli normaali raskauden alussa..

Nyt en jaksa enempiä kirjoitella vaikka juteltavaa olisikin.
Kirjoitelkaa kaikki listalaiset..olisi niin hienoa kuulla missä kukin menee ja mitä kuuluu?

Tsempit!!

ps.lomalla..ja ihan kivasti..muuten siis huippua..ellei tuo uni!!!!!!!

Viimeksi muokattu:
Olen edelleen ahkerasti taustaillut teitä, mutta aika ei vaan riitä kirjoittamiseen kuin hyvin harvoin. Mutta yritän nyt pikaisesti naputella jotain ;)

Zarjalle hurjasti voimia tuon unettomuuden kanssa! On valitettavasti aika tuttua minulle. Olen siis itsekin jo pitkään nukkunut hyvin huonosti. Heräilen pari tuntia nukuttuani enkä sit enää saakaan unenpäästä kiinni. Samaa vaivaa mulla oli myös esikoisen odotusaikana. Omalla kohdallani uskon olevan hormonitoimintaan liittyvää. Viimeksi vaiva ei mennyt ohi vauvan synnyttyä –päinvastoin. Esikoisen ollessa neljän kuukauden olin niin poikki, että kierre oli pakko katkaista lääkkeiden avulla. Neuvolassa ottivat kyllä ongelmani tosissaan ja sain hyvää hoitoa. Mutta toivon kovasti, että tällä kertaa helpottaa aiemmin ja ilman lääkitystä! Sekä omalla kohdallani, että sinulla Zarja!

Mua on kans vähän viime aikoina harmittanut se, että tulokaan sukupuoli ei ole tiedossa. Alennusmyynneiltä olisi niin tehnyt mieli hamstrata pieniä vaatteita, mutta kun lähes kaikki ovat niitä vaaleanpunaisia/sinisiä…

Autoilusta vauvan/lapsen kanssa on pakko kommentoida sen verran, että tässäkin asiassa lapset ovat erilaisia. Toiset tykkäävät alusta asti ja toiset eivät. Onneksi nämä mieltymykset myös muuttuvat lapsen kasvaessa. Meillä on kyllä autoiltu alusta asti, mutta siitä huolimatta matkat ovat välillä olleet yhtä huutoa :( Oli kausi (n. puolivuotiaasta yksivuotiaaksi), jolloin tyttö ei nukahtanut autoon, vaikka olisi ollut kuinka väsynyt. Ja hereillä ollessaan ei tietenkään olisi halunnut istua paikallaan. Siinä joutui kyllä äiti venymään melkoisiin suorituksiin, kun yritti saada ipanaa viihtymään vähänkään pidempää matkaa ;) Nykyään matkat sujuvat kuitenkin jo paljon paremmin, varsinkin lastenlaulujen avulla…

Pelkopolille mulla on aika helmikuun alussa. Onko muita, joilla vastaava käynti edessä?

Muistaakseni sokerirasitukseen olisi meidän kunnassamme periaatteessa pitänyt lähettää kaikki 30 täyttäneet, mutta itse en lähetettä saanut, kun paino oli normaali eikä edellisessä raskaudessa ollut mitään ongelmia noiden sokereiden kanssa.

Meillä on myös ollut autonvaihtohaaveita, mutta ehkä me nyt sitten kuitenkin pärjätään tuolla perusfarmarilla vielä kahden lapsen kanssa…
Meillä mies on jäämässä kolmen viikon isyyslomalle vauvan synnyttyä. Päivärahat hakee sitten takautuvasti. Isäkuukausi jäi esikoisen kohdalla käyttämättä, mutta toivottavasti toteutuu nyt toisella kierroksella.

Oikein hyviä vointeja kaikille toivottelee

Ilona 27+4 (tai jotain sinne päin, ei pysy laskuissa mukana…)

Heippa taas.

Zarja, oletko nyt sekoittanut tuon istukka-asian kanssa mut ja Siennan, vai oliko hänelläkin istukka alhaalla edessä? (Olen nykyään niin huonomuistinen, etten tosiaan muista...) Enivei, itse ainakin asiasta mainitsin ennen joulua ja mulla se tarkistusultra on helmikuun alussa, jolloin sitten asiat selviää. Jännityksellä odotan, että miten synnytyksen kanssa käy vai tuleeko puukosta.

Vaununostopuuhiin päästään vasta ensi lauantaina ja itseasiassa ei kyllä silloin vielä osteta mitään, kun mummolan suunnalta kuului sellaista kommenttia, että he sitten tulisivat tämän maksupuolen hoitamaan, joten mennään vasta siis katselemaan ja testaamaan, mitkä meille sopivat. On kyllä aikamoinen säästö, jos saadaan vaunut ns. lahjaksi, koska ne ovat ihan käsittämättömissä hinnoissa. HUH HUH.

Kävin muuten Helsingin Aleksilla juuri avatussa lastentarvike-liikkeessä alkuviikosta enkä mene sinne asioimaan enää ikinä. Olin ainoa asiakas ja myyjä, joka näki, että kokeilen ja katselen vaunuja, tuhahteli tiskin takana ja katsoi ja mittaili päästä jalkoihin. Eikä sanonut sanaakaan. Ihan hämmästyttävää. Heidän vaununsa maksavat maltaita, ja luulisi, että kun raskaana oleva nainen kävelee kauppaan sisään ja alkaa katsella tuotetietoja, niin edes jonkin sorttinen palvelualttius heräisi, koska kyseessä on isot kaupat. Tai mahdolliset isot kaupat. Pyörin liikkeessä ehkä 5 minuuttia, eikä myyjä tehnyt elettäkään auttaakseen, joten ainakaan sieltä ei nyt vaunuja sitten hankita. Rasittaa vaan tuollainen asenne, kun itse olin aikanaan palvelualalla monta vuotta, eikä tuommoinen "palveluttomuus" olisi edes tullut mieleen, vaikka olisi ollut kuinka huono päivä.

Onkos teillä muuten antaa vinkkejä joistan vähän erikoisemmista tuotteista, joista on ollut vauvojen kanssa hyötyä? Mitä kaikkea siis kannattaa hankkia äitiyspakkauksen tuotteiden lisäksi noille ensimmäisille kuukausille? Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan!!!

Zarjalle vielä pieni paasaus: JÄÄ KOTIIN LEPÄÄMÄÄN!! Tuo unettomuus kuulostaa niin kamalalta ja rankalta, että en voi käsittää miten jaksat olla töissä. (Vrt. itse en jaksa keskittyä oikein mihinkään huonosti nukutun yön jäljiltä) Henkilökohtainen mielipide on, että nyt olisivat ne kaksi napaa joita kannat, ne kaikkein tärkeimmät ja vaikka et unta saisikaan, niin kotona, rentona, ehkä sohvalla lepäilykin varmasti auttaisi edes vähän?? Tuohan on ihan kamalan huonoa elämänlaatua tuommoinen ja ihmettelen, ettet ole jo saanut esim. neuvolasta suosiolla sairaslomaa loppuraskauden ajaksi. Tiedän kyllä, että joillekin ihmisille työ on lääke, enkä tiedä, kuulutko siihen ryhmään, mutta silti jotenkin todella huolestuttava tilanne. Ja kuten itsekin hämmästelit, ettet ole jo masennuksen syövereissä, niin oletko varma, ettei suunta ole kohta juuri sinne, jos tuo meno jatkuu? Ettei tule sitten vasta ne oireet, kun vauva on syntynyt ja hormonit heittää muutenkin. Kannattaisi ainakin miettiä sitä kotiin jäämistä. Joohan?

Parisuhteesta kyselit myös ja meidän suhteessa ei taida periaatteessa olla mikään muuttunut paitsi, että odotellaan uuden perheen jäsenen tuloa innolla ja mies imuroi enemmän :) JEE! Ehkä nyt kun miettii, niin hellyyttä on tullut enemmän ja jos ei muuta, niin ainakin sitä vatsan silittelyä :) Muuten kaikki asiat, kuten seksi ja arkirutiinit menee aika samoin kuin ennenkin, eli hyvin. Ei siis valittamista nyt, eikä ennenkään :) Huomaan kyllä itse ärtyväni asioista helpommin kuin ennen, mutta jostain syystä mies ottaa ne onneksi aikalailla huumorilla ja huomauttaakin usein, että puhutko nyt itse vai puhuuko hormonit? Eli sitä mukaa kun äidillä "keitttää", niin isällä "viilenee" ja se on hyvä se, pysyy balanssi :)

Täällä ihmiset puhuu auton vaihdosta (kateellisena lueskelen). Meillä ei varsinaisesti ole mitään perhekaaraa (vanha romu suorastaan) ja tässä pitääkin sitten miettiä, että kun lähdetään liikkeelle, niin minne laittaa koira ja vauva ja miten sitten vaunut mahtuu takapaksiin, kun se ei ihan ole niitä kaikkein tilavimpia. Pitää varmaan ostaa sellaiset vaunut, jotka saa taiteltua vaikka taskuun tarvittaessa. Millaisia turvakaukaloita olette ajatelleet hankkia tai hankkineet jo? Onko hyviä tai huonoja kokemuksia?

Kauheasti pitää miettiä kaikkia asioita koko ajan ja nyt sitten pohdin, että mitenkäs pitäisi se uusi verokortti tilata, ettei mene äitiyslomalla sitten liian isolla prosentilla veroja siitä vähästä rahasta... Kuulemma jonkun sosiaalieduille tarkoitetun kortin voi tilata, jolloin sitä veroprosenttia ei nosteta sitä kahta pykälää ylemmäs siitä normiprosentista. Pitänee ottaa selvää.

Onko teille kellekkään alkanut tulla turvotusta? Eilen nimittäin huomasin, että nilkat oli tosi turvonneet illalla ja nyt aamulla sitten taas laskenut se turvotus. Plin kyllä liikenteessä eilen yli 12 h, kun tapasin ystäviä illalla töiden jälkeen, mutta silti se vähän säikähdytti. Onko kellään antaa mitään vippaskonsteja, jolla tuota turvotusta voisi välttää? Yritän laittaa töiden jälkeen kyllä jalkoja ylös ja vähentää suolan käyttöä, mutta entä muut keinot?

Nyt mä lopetan tän jaarittelun ja jatkan töitä :) Mukavaa toiveikasta torstaita kaikille!

Yhteistyössä