-JoJo: Kuulostaapa hurjalle sun tilanne! Älä stressaa valmisteluista - tärkein mitä vauva tarvitsee synnyttyään on äiti

. Joten hankinnat ehtii kyllä tehdä myöhemminkin! Vaunujakaan ei välttämättä tarvitse pitkään aikaan synnytyksen jälkeen (meillä kuopus nukkui päiväunia ja ulkoili ensimmäiset kuukaudet kantoliinassa). Tsemppiä täyslepoon! Voin kuvitella, että vaikeeta on olla tekemättä mitään, kun olisi paljon tekemistä - ja ainakin itsellä tämä pesänrakennusvimma on ihan hurja...
Ja iloiset onnittelut kihlauksesta!!!
Mulla tuli sunnuntaina 30 rv täyteen. Ihanaa ajatella, että "enää 10 viikkoa". Vaikka voihan se tietysti olla 12 viikkoa, mitä pitää vielä jaksaa odottaa...

Vauva liikkuu nykyään aika paljon, ilmeisesti on vielä tilaa temmeltää. Eilen petasin vauvan kehdon valmiiksi tulevien isosiskojen kanssa... Kun tuli puheeksi, että vauva saattaa nukkua myös äidin vieressä, 2-vuotiaalla meni huuli mutruun, ja hän sanoi, että ei vauva saa nukkua äidin vieressä... Lupasin siis, että kaikki saa vuorollaan nukkua mun vieressä (mieskin ehkä

)

. ...Tuo kehto on siis ollut meidän makuuhuoneessa valmiina koko tässä talossa asumisen ajan - lähinnä leluja, ym. on siinä säilytetty - joten nyt vauvaa odottaessa on ollut vaikea pidätellä itseään petaamasta sitä valmiiksi... Laitoin kyllä kunnon "päiväpeiton" kehtoon päällimmäiseksi, ettei petivaatteet ihan pölyynny ennen vauvan syntymää

.
Alessia* ja Zarja*: Mulla vihloo myös välillä sängystä noustessa oikeaa kankkua, ja tuntuu, että jalka pettää alta. Varmaan samanlaista vaivaa kuin teilläkin... Selkä on muuten ollut ihan kunnossa, mutta selällään en oikein voi maata, kun alkaa oikealta puolelta alaselkää vihloa. Öisin on kyllä välillä aika pyörimistä, kun ei meinaa löytyä sopivaa asentoa... Oletteko muuten kokeilleet tukivyötä tai tukivaatetta? Mä olen huomannut, että Carriwell-tukivaate auttaa ainakin päivisin siten, että selkä jaksaa paremmin eikä supistuksiakaan taida olla yhtä paljon kuin ilman sitä tukivaatetta.
*taffel*: Saitko isyyspakkauksen tehtyä ystävänpäiväksi? Mä tein esikoista odottaessa miehelle isyyspakkauksen. Laitoin sinne mm. tuttipullon (jota meillä ei ole ikinä tarvittu muuta kuin mukina), tutin, pari pientä bodya (toiseen kirjoitin "Isin kulta" ja toiseen "I love daddy"), kipparin piippuja (niitä lakuja...), soittorasia,... En enää muista mitä kaikkea siinä oli. Joka tapauksessa idea oli se, että siinä olisi isin ja vauvan yhteisiä juttuja.
...Mä vietin viime viikolla pari oikein rentoa päivää, kun pääsin yksin reissuun. Kävin ystävän luona Venäjällä. Oli kyllä ihanaa, kun ei tarvinnut yhtään huolehtia lasten (ja miehen) tarpeista, vaan sai vaan olla ja keskittyä itseensä ja ystävän kanssa jutteluun.

Kahdessa päivässä mulla ei ehtinyt tulla ikävä lapsia - huomaa, että olen aika väsynyt kotiäiti

... Tällä viikolla olenkin sitten jaksanut olla kärsivällisempi äiti, ja touhuta lasten kanssa kiireettömästi. Tajusin tuolla reissulla, että oon ollut joissakin asioissa tosi nipottava ja käyttäytynyt ärsyttävästi...välillä on hyvä saada etäisyyttä arkeen niin huomaa tuollaisia asioita. Hyvä näin. Yritän parantaa tapani monessa asiassa, vaikka olenkin aika uupunut...
Tänään silitin vähän vauvan vaatteita. Ja paljon olisi mielessä asioita, joita haluaisin tehdä ennen vauvan syntymää. Täytyy silti olla stressaamatta

. Oikeastaan tärkeämpää kuin mitkään hankinnat - joita ei oikeastaan tarvitse edes tehdä - on varmaankin juuri kiireetön oleminen ja ajanvietto lasten kanssa. Kuitenkin mustasukkaisuutta ja "ajanpuutetta" tulee varmaan jollain tavalla olemaan, kunhan pieni tissitakiainen syntyy... Luulen, että varsinkin tuon 2-vuotiaan äitiin takertuvan uhmaikäisen (kuopuksen) on vaikea ymmärtää sitä, että äiti antaa paljon aikaansa 'uudelle' ihmissuhteelle...
Mulla on neuvolalääkäri torstaina. Kerron sitten kuulumisia sieltä. Paino ainakin on taas noussut, vaikka toivoin, että se ei enää nousisi...mutta olen herkutellut niin paljon, että oma - ja varmaan vauvankin - paino on noussut. Toivottavasti vauva ei loppujen lopuksi kasva "liian isoksi". Pitäisi malttaa rajoittaa herkkujen ahmimista :/. No, katsotaan mitä lääkäri sanoo...
Toivottavasti tää mun teksti ei nyt ollut ihan sekavaa... Tuntuu, että niin paljon asioita on mielessä, että ei pysty kirjoittaa kovin johdonmukaisesti. Varmaan olisi ollut muutakin kommentoitavaa, mutta en nyt muista, mitä...
No, iloista mieltä jokaiselle!!!
-Mamu82, rv 30+2