Huhtimammat 2011

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurora79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aurora79

Vieras
En löytänyt vielä ketjua jossa olisi odottajia joilla LA huhtikuussa 2011. Olen melko varhain liikkeellä siilä tein vasta eilen plus testin ja viikkoja on laskettu aika laskurin mukaan nyt 5+5. Ajatukset ovat vielä hieman sekaisin ja tuntuu vaikealta uskoa tätä todeksi.

Minulla on tällä hetkellä tyttö joka on syntynyt 5/ 2009. Näille kaveruksille tulee siis piirun verran vajaa kaksi vuotta ikäeroa joka on mielestäni hyvä ikäero.

Olemme mieheni kanssa melko pian esikoisen syntymän jälkeen jutustelleet siihen tyylin että sitten jos joskus tehään vielä / meille tulee toinen vauva niin sitä ja tätä..ja kuinka olisi mukavaa saada esikoiselle sisarus jossain vaiheessa ja että melko pienellä ikäerollahan ne kannattaisi tehdä jne. Lisäksi olen empinyt töihin paluuta ja hoitovapaan jatkamista ja nyt minun oli 2,5 kk päästä tarkoitus palata töihin. Nyt jatkan kuitenkin hoitovapaalla äitiysloman alkuun saakka mikä on ihan hyvä asia sillä koska toinen oli kuitenkin suunnitteilla jossain vaiheessa niin ei tarvitse sitten käydä vaan töissä kääntymässä ja kohta taas ilmoittaa että jään muuten taas pois kohta.

Se mikä tässä on yllättävää on se, että tämän kuluvan kierron alusta vasta jossa olen raskautunut, jätin pillerit pois. Olen yllättynyt että näin nopeasti tärppäsi. Mutta toisaalta esim.juuri tämän töihin paluuasian vuoksi ajoitus ei olisi voinut olla täydellisempi. Vähintään 2kk ennenhän tulee työnantajalle ilmoittaa jos aikoo vielä jatkaa hoitovapaalla johon siis nyt on enää pari viikkoa aikaa.

Oireita on aallottain tuleva pahoinvointi, joka ei kuitenkaan ole vielä alkanut kunnolla. Itku on herkässä ja vatsaa turvottaa ja välillä vihloo melko kovaakin. Yöllä on levoton olo ja joutuu koko ajan vaihtaa asentoa. Väsymys on myös voimakkaampaa ja välillä viluttaa ja hikoiluttaa.

Eka neuvolakin on jo varattu syyskuun 7.päivä.

Olisi mukava kirjoitella muiden samassa tilanteessa olevien kanssa joten tähän vaan kirjoittelemaan uudet plussanneet tulevat mamit!

Täällä ilmoittautuu yksi jolla myös laskettu aika huhtikuussa. Netin laskurin mukaan viikkoja on kasassa 6+4. En ole vielä saanut aikaiseksi varata aikaa neuvolaan, jos sitten maanantaina sais soitettua.

Lapsi tulee olemaan minulle toinen, esikoinen syntyi 03/10, eli siis hyvin pienellä ikäerolla mennään. Ihan suunnitelmissa oli raskautua nopeasti ensimmäisen lapsen jälkeen, ei siis mikään vahinkoraskaus.

Täällä myös oireena pahoinvointi, samoin kuin ensimmäisessä raskaudessa. Ja jos mennään samalla kaavalla kuin aikaisemmin, helpotusta pahoinvointiin on näkyvissä vasta kuukauden päästä...

Sukaisille ja ystäville ei olla miehen kanssa kerrottu vielä raskaudesta, ja tuskin kerrotaan ennen 12. viikkoa. Epäilen kyllä että oma äiti on jo jotain tajunnut, tuntee minut niin hyvin :)

-Lilo 6+4

Kiva kun löytyi näin pian samassa tilanteessa oleva varhaisodottaja.

Teillä ollaan Lilo todella pienellä ikäerolla liikkeellä, joka on mielestäni hyvä juttu. Miten esikoisen kanssa teillä yöt menee? Herääkö vielä monta kertaa?

Meillä esikoistyttö 1 v 3kk herää vähintään kaksi kertaa joka yö juomaan maitoa. Toiveena olisi saada yöheräilyt loppumaan tai ainakin vähenemään ennen kun uusi vauva syntyy jottei tarvitse sitten kahden kanssa heräillä. Aion jossain vaiheessa koittaa vaihtaa esikon maidon veteen jos ei enää sen vuoksi jaksaisi heräilllä. Pari kertaa on jo yritettykin mutta itku on jatkunut kunnes maitoa on tullut eli olen antanut periksi...:(

On tämä alku ainakin minulle nyt melkoista myllerrystä mielen suhteen ja paha olo nostaa kokoajan enenevässä määrin päätään. Tuntuu että voisi vaan nukkua ja nukkua kellon ympäri. Eilen menin melkein samaan aikaan esikon kanssa nukkumaan ja nukuin melkein 9 tuntia joka on ollut mulle todella harvinaista viimeiseen vuoteen. Kun ei malta yleensä mennä esikon kanssa samaan aikaan nukkumaan kun on niin kiva viettää muutama tunti illassa sitä kuuluisaa omaa aikaa.

Kiva kun voi täällä jakaa näin heti alkuun ilouutiset kun ei viitsi vielä tosiaan muille kailotella asiasta näin alkuvaiheessa. Ja sitten kun pääsee kertomaan, oma suurin alkuinnostus on jo ohi kun on jo niin tottunut ajatukseen:)

Minulla myös kuten sinulla Lilo viime raskaudessa pahoinvointi helpotti vasta reippasti yli sen ohjeellisen 12 viikon mistä puhutaan. Oksentanut en kyllä kertaakaan onneksi mutta etova olo oli ison osan vrkautta. Nyt kun on jo yhden saanut niin tietää vielä varmemmin kärsivänsä niin hyvän ja ihanan asian puolesta että ei ehkä enää haittaa niin paljon.

Nämä mielialat nyt vaan itseäkin hämmentää miten paljon vaihtelee. Välillä on ihan maansa myynyt olo ja tuntuu että voisi vaan maata apaattisena sängyllä ja itkeä. Toisessa hetkessä sitten onkin taas ihan pirteä ja iloinen olo ja tuntuu että elämä hymyilee.

Lisää vaan alkuajan odottajia kirjoittelemaan tänne meidän kanssa!

täällä yksi huhtimamma ilmoittelee itsestään :) eli 9kk yritystä takana ja nyt vihdoin tärppäs.. minulla kaks poikaa jo ennestään (-02 ja -06) ja miehellä yksi (-08) eli periaatteessä neljättä odotellaan, jospa nyt olis sit tytön vuoro kun kolme muskettisoturia on jo :) viikkoja on kasassa 4+5 eli vähän vähemmän ku teillä muilla. oireina on väsymystä ja pientä pahoinvointia lähinnä iltaan painottuvana. lisäksi vatsaa turvottaa ja jomottaa välillä.. yöt on mulla kans ollu tosi levottomia mikä varmasti osa syy väsymykseen.. mukavaa tosiaan kun löytyi samassa tilanteessa olevia niin voi tuntemuksen ja ilot ja surut jakaa :))

Moikka Zeni ja ihan mielettömän suuret Onnittelut tärpistä!! Sitä alkuajan huumaa ei voita mikään kun ei oikein itsekään meinaa uskoa sitä todeksi. Miettii ja miettii vaan että MINÄ olen RASKAANA...minä OLEN raskaana...onko tämä tottakaan. Vaikka sen on kokenut ennenkin, yhtä uskomattomalta se silti vaan tuntuu. 9 kk yritystä on jo sellainen aika että kyllä sitä jo sitten on juhlat kun "viimein" tärppää.

Mun täytyy nyt korjata mun viikot jotka kävin tänään tarkistamasta vau.fi laskettu aika laskurista. Eli olin täysin aikaani edellä. Tänään mulla on vasta viikkoja siis 5+2. Eli aloittaessani ketjua oltiin vielä nelosen puolella. LA on 16.4.2011. Miten teillä muilla?

Meillä kaikilla on tähän mennessä on jo entuudestaan lapsi/ lapsia, niin mitä meinaatte, aiotteko kysyä sukupuolen ultrassa? Meillä tän esikoisen kanssa saatiin vähän niinkun vahingossa tietää 12 viikon ultrassa mutta ei sanonut sitä silti satavarmaksi joten elettiin ihan pienessä jännityksessä viime raskaus. Nyt ajattelin vaan reippaasti kysyä jos kertovat niin on helpompi miettiä minkä verran pystyy hyödyntämään esikoisen tarpeistoa ja mitä pitää ostaa, miettiä nimeä hyvissä ajoin ettei tarvitse tällä kertaa vielä viikkoa ennen ristiäisiä pää punaisena pähkäillä että mikä me nyt sitten valitaan jne.

Tänään on ollut oireita vähemmän. Alavatsaa jomotellut ja yöllä oli todella levottomat jalat. Sitten vielä esikoinen herätteli viitisen kertaa kun muutenkin oli vaikeaa saada unta.

Ei tätä silti vielä meinaa niin todeksi uskoa kun "kukaan" muu ei vielä edes tiedä. Lukuunottamatta paras ystäväni joka oli paikalla kun tehtiin testi, mieheni sisko, serkku ja eräs toinen ystävä aavistelevat ja tänään kerroin yhdelle hyvälle ystävälle. Oli pakko..ai niin ja mies on kertonut eräälle hyvälle ystävälleen. Ei kuulemma malttanut olla kertomatta. Että se siitä salaisuuden pitämisestä mahd.kauan. Tänään tapaan vielä illalla äitini. Saa nähdä aavistaako hän mitään.....:)

mul on LA 20.4.11 eli aika samoissa ollaan :) nukuin sit 3h päikkärit, eikä vieläkää meinaa oikein olla virtaa.. mulla ei aikasemmissa raskauksissa oo ollu pahoinvoitia pientä kuvotusta lukuunottamatta, toivottavasti tässäkään ei tulis..

Ensimmäisen pojan kohdalla en kysyny sukupuolta, toisen kysyin ja ajattelin tämänkin kysyä. on tosiaan helpompi sit käytännön asioiden kans..

Mekin koitetaan tää salassa pitää mahd. pitkään mut oon jo muutamalle kertonut. lähinnä niille jotka tietää et ollaan yritetty.. aikanki nyt ekaan neuolaan asti jos sais pidettyy.. en oo sitä vielä edes varannu, kerkeehän tuon :))

jännä vaikka tää on jo kolmas raskaus ni silti oon ihan yhtä innoissani ja ei malttais yhtään oottaa et masu alkaa kasvaa ja liikkeet alkaa tuntua :))

nyt ruoan laittoon!!

Tervetuloa mukaan Zeni :)

Aurora, kyselit meidän öistä, neiti herää 1-2 kertaa syömään ja jatkaa unia heti kun on saanut pullon tyhjäksi. Näin on ollut alusta asti, eli aika helpolla ollaan päästy. Muutenkin iloinen ja tyytyväinen neiti :)

Mulla on laskurin mukaan LA 5.4. Aiotaan kysyä ultrassa sukupuoli, kysyttiin esikoisenkin kohdalla ja kätilön arvaus piti paikkansa :)

Nyt on sitten tullut tuon kuvottavan olotilan lisäksi myös väsymys. Tuntuu että vois nukkua 24/7. Samanlaista väsymystä oli esikoista odottaessa. Silloin saikin nukkua silloin kun halusi, toisin kun nyt :D Onneksi mies osallistuu kiitettävän paljon vauvan ja kodin hoitamiseen, vaikka tietysti päivät on töissä.

Ensi kuun loppupuolella olisi miehen ystävän häät, saa nähdä miten meidän neidin kanssa siellä menee...:)

Lilo 6+6

hei

meillä odotellaan kanssa vauvaa huhtikuussa syntyväksi, laskettu aika laskurin mukaan on 11.4 (tai niillä main)

meille tämä on molemmille ensimmäinen ja päivät kuluvat ensimmäistä neuvolaa odotellessa niin maan hitaasti... nyt on menossa 6+1.

aloittelijoita kun ollaan niin kaikki vatsakiput pelottavat, mutta kai kaikenlaiset juilimiset kuuluvat asiaan? mitään ylimääräisiä vuotoja ei ole ollut lainkaan. pelottaa vaan kun minulta on leikattu toinen munasarja, että voiko se edesauttaa jotenkin keskenmenoa tai lapsen kiinnittymistä väärään paikkaan?

vielä reilu viikko neuvolaan ja siellä voikin alkaa varailla aikaa ultraa, kauhean jännittävää

millaisia oireita teillä on näillä viikoilla ollut?

Onnittelut myös teille manna ja tervetuloa mukaan kirjoittelemaan. Tehdäänpä meistä kirjoittelijoista oikein lista kuten näissä ketjuissa ilmeisesti on ollut tapana. Ja sitten jokainen uusi kirjoittaja voi päivittää itsensä ja oman L.A:nsa ketjun perään.

Eli:

Aurora79 LA 17.4.2011
Lilo LA 5.4.2011
Zeni LA 20.4.2011
manna LA 11.4.2011

Oma LA:ni muuttui vielä kerran sillä olin muistanut vielä kerran päivällä väärin viimeisten kk alkamisajankohdan. Joudun siis vielä toisen kerran korjaamaan viikkoni jotka ovat tänään 5+3. Neuvolan esitietolomaketta täytellessäni vielä varmistin kalenterista päivän niin vielähän se sitten muuttui kerran. On niin täpinöissään että menee päivätkin sekaisin.

Olit manna huolissasi noista alkuajan vatsan jomotteluista. Älä ole huolissasi. Se on ihan normaalia. Muakin sattuu välillä ja oikein kovaakin ja niin sattui myös edellisessä raskaudessa. Siellä tapahtuu niin isoja asioita ja muutoksia kokoajan.

Pahoinvointi vaan selvästi lisääntyy kokoajan mitä edemmäs mennään. Muuten ei suuremmin oireita mutta kuvotus kasvaa....juuri miehellekin eilen sanoin kuinka aika on kullannut muistot ettei viime raskauden pahoinvointia enää muista niin kamalana mitä se ihan oikeasti oli. Vaikkei siitäkään ole kovin kauaa aikaa.

Hienoa Lilo jos teillä esikoinen päästää suht helpolla. Vaikka teidän esikko on 10kk meidän neitiä nuorempi, ihan samalla kaavalla menee meilläkin yöt. Kaksi kertaa yössä pullo tyhjäksi, huokaus ja kyljen kääntäminen ja unet jatkuu. Vettä jos erehtyy tarjoamaan, kärsimätön ähinä jatkuu ja yltyy ja yltyy kunnes maitoa tulee. pitää joku yö tsempata itsensä henkisesti taisteluun ja alkaa vieroitus ihan tosissaan. Tosin itse herättelin vanhempiani vauvana 4- vuotiaaksi että eihän tässä vielä siihen mennessä olla edes puolessa välissä....

Hauskaa että meitä on jo tämän verran. On tämä jännää aikaa. Toisaalta odottaa että aika kuluisi pian ja vasta alkaisi kasvaa. Toisaalta nyt olen itse samaan aikaan saanut tarmon puuskan tehdä kaikenlaista mikä ei sitten kohta enää ole niin helppoa. Urheilua, kaikenlainen kodin järjestäminen ym.

Uuuuhh...huono olo saisi helpottaa mutta taitaa olla vasta alkusoittoa...

miten teillä muilla? Onko mitään uusia tuntemuksia? Tai ajatuksia?

Kiva kun ollaan saatu taas yksi kirjoittelija lisää!

Mulla on nyt muutaman päivän sisään pahoinvointi pahentunu. Ei oikein mikään maistu, ja se vaikuttaa yleiseen jaksamiseen kun ei saa kunnolla energiaa mistään. Ainoastaan banaanit ja omenat maistuvat. Esikoista odottaessa oli yksi kausi kun ei mennyt mikään muu kuin appelsiinit kurkusta alas:) Oli tosi ärsyttävää kun ihmiset jankuttivat että sun pitää syödä kunnolla, ihan kuin olisin tarkoituksella ollut syömättä. Oli vaan yksinkertaisesti niin paha olo ettei pystynyt.

Mahan juilimista on myös ollut, mutta niin kuin Aurora jo sanoi se on aivan normaalia.

Vieläkään en ole saanut aikaiseksi varata aikaa neuvolaan, jos sitä huomenna varais kun joutuu sinne muutenkin menemään kun on esikoisella 5 kk tarkastus.

Vielä ollaan pidetty raskaus miehen ja minun välisenä asiana, olen kyllä meinannut möläyttää omalle äidille :D Ihme kyllä jos hän ei jo jotain aavista.

Onko teillä muilla muuten synnytyssairaala/-osasto kotikaupungissa? Täällä ei ole, ja matkaa sairaalaan on n.65 km.

Lilo 7+2

moikkis! ja tervetuloa mukaan manna :)

sain neuvolan varattua ja iloiseksi ylläriksi pääsen myös alkuraskauden ultraan :) tämä siks et ku on ollu nii epäsäännöllinen kierto ni haluaavat tarkistaa lasketun ajan :) mut mikäs sen mukavampaa ku pääsee kurkkii masuun jo vähän etukäteen :) tää ultra on siis parin viikon päästä, silloin rv 6+6. neuvola varattiin syyskuulle alustavasti mut sit sen mukaan mitä ultra näyttää viikoiks ni sit muutetaan sitä.

oireina mulla tällä hetkellä järkyttävän kipeät rinnat ja kauhea turvotus vatsassa.. pahoinvointia ei juurikaan ole, pienen pientä kuvotusta silloin tällöin..

meillä on sairaala 5km päässä, ku asun ihan kaupungissa :)

Onpa kiva juttu Zeni että pääset jo vähän etuajassa pälyilemään pientä masuasukin alkua :) Me käytiin ensimmäisen kanssa yksityisellä 7. viikon varhaisultrassa, sit tietty kunnalliset 12. ja 20. viikon ultrat + viikolla 26. käytiin vielä 3 D ultrassa josta saatiin video.

Nyt luulen että pärjätään näillä perustutkimuksilla vaikka into kurkkia masuun on tottakai suuri. Nyt vaan kun tietää suunnilleen mitä siellä näkee niin malttaa paremmin. Ne sydänäänet olisi vaan ihana kuulla mahd aikaisin niin tietäisi kaiken olevan hyvin.

Itse vaan yritän olla siinä leirissä että yritän olla miettimättä mitään kauhuskenaarioita etukäteen. Lähden olettamuksesta että kaikki on ja menee hyvin. Jos sitten toisin todistetaan niin sitten murehditaan.

Sain tämän ajattelutavan esikoisen neuvola tädiltä, jonka kanssa meille tuli melko avoimet välit ja puhuttiin paljon asioita koko odotusajan. Kun aloin jossain kohtaa murehtia esim. kohtukuolemaa hän vähän puuskahti että ethän sinä nyt tuollaista mieti silloinkaan kun lapsi on syntynyt ja elää että mitä jos se kuolee. Lähtökohta ja perusolettamus on että eivät ne kuole. Hän sai kommenteillaan minut pois kokonaan murehtimasta mitään turhuuksia. Vaikka tottakai mitä vaan voi tapahtua aina mutta eipä niitä etukäteen kannata miettiä.

Lilo kyseli sairaaloista. Esikoisen kanssa asuttiin vielä alle 1 km sairaalasta joten ei ollut kovin suurta paniikkia ehtiikö sinne. Kävinkin siellä kaksi kertaa kääntymässä ennen kun päästiin tositoimiin. Vikalla kerralla oltiin sovittu käynnistys aamulla klo 9 kun viikkoja tuli mittariin tasan 42. Niin edellisenä yönä klo 5 aamulla alkoi neiti tehdä tuloaan jolloin käynnistykseltä vältyttiin mutta syntyi kuitenkin vasta puolen päivän jälkeen 2,5 vrk myöhemmmin...huh. Eli ei todella ollut kiire viime kerralla :)

Nyt ollaan vajaa 30km päässä Helsingistä joten pitää tehdä päätös Kätilöopiston ja Naisten klinikan välillä...monet ovat kyseisistä paikoista mieltä suuntaan ja toiseen. Nyt ehkä kallistun enemmän kättärin puoleen. Mihin sairaaloihin muut meinaatte mennä synnyttämään? Ihan hieman ajoissa kyselen tätäkin....

Eilen huomasin kun oltiin ystävän kassa kaupungilla että yhtäkkiä meni voimat aivan täysin ja tuntui että pyörryn siihen paikkaan. Oli meni aivan selittämättömän voimattomaksi ja huonoksi yhtäkkiä enkä uskaltanut paljon edes liikkua. Puoli tuntia myöhemmin olin taas täysissä sielun ja ruumiin voimissa. Olotilat muuttuvat todella nopeasti. Ja kuvotus lisääntyy. Se ei ole kokoajan läsnä mutta kun se tulee, se on kokoajan voimakkaampi.

Tuo oli Lilo hauska kuulla että aikaisemmin sinulla oli kausi kun vaan appelsiinit maistui. Mulla helpotti viime kerralla pahimman yli mandariinit joita mulla oli silloin aina pussillinen työpöydällä. Pitää koittaa tälläkin kertaa kun pahimmat ajat koittaa.

Tänään mökille ystäväpariskunnan kanssa jotka eivät vielä tiedä asiasta ja itsekin yrittävät lasta. Saa nähdä tuleeko kerrottua. En kyllä ala valehtelemaan ja keksimään tekosyitä jos tulee puhe miksen ota mitään alkoholia. Ovat niin läheisiä ystäviä etten pysty alkaa heitä huiputtamaan. Mutta jos ei tule mitään sopivaa tilannetta niin voip olla että jätän vielä mainitsematta asiasta...kuinka monelle te muut olette kertoneet? Missä vaiheessa ajattelitte alkaa puhua asiasta avoimesti?

Ihanaista odotuksen täytteistä viikonloppua kaikille ketjulaisille! :)

Hei!

esikoista kun odotan, on kaikki paljon pelottavampaa ja suurempaa, nyt on tapahtunut seuraavaa ja apua kaivataan: tänään minulle oli tullut vähäistä ( max 1tl) vaaleanruskeaa vuotoa pikkuhousun suojaan, onko tällainen normaalia? nyt menossa viikko 7 (6+3).

En tiedä vaikuttaako tähän jotenkin se, että lopetin ehkäisyrenkaan heinäkuun alussa, ja raskauduin siis heti ensimmäisestä kierrosta, ja toukokuussa minulta leikattiin toinen munasarja kokonaan pois munasarjakasvaimen takia.

nyt minua sitten huolestuttaa kaikki, ja tarkoitan aivan kaikki, vaikka hyviäkin puolia raskauden jatkumisen puolella olisi: en minä tupakoi, juo alkoholia tai kahviakaan, ei ole sairauksia ja ikääkin on vasta 23. ja kun nuo paikat on kuitenkin nähty leikkauksen yhteydessä niin kai se sulkee pois kaikki rakennevirheetkin tms.

ja voi veljet nyt taas pelottaa... ei kai tuo vuoto mitään pahaa välttämättä tarkoita?

vauva olisi ihana ja kyllä sitä täällä odotetaan ja rakastetaan jo nyt

Manna: ei syytä huoleen, ihan normaalia on.. mullakin vuoti vaaleanpunaista/rusehtavaa vuotoa viime raskaudessa.. kunhan vuoto ei ole kirkkaanpunaista ja runsasta eikä siihen liity kovia menkkamaisia kipuja niin ei syytä huoleen. nimim. keskenmenon kokenut :(

kiitos, samaa jo kuulin kun laitoin facebookissa viestiä yhdelle tutulle lääkärille, ja se sanoi ihan samaa, mutta herranjestas kun meinasi jo eilen maailma kaatua...nettien keskustelut kun taitaa olla vähän sellaisia, että suurimpaan osaan kirjoitellaan vain kauhu-skenariot.

nyt tosin etominen on pahentunut, että ei näytä oireet ainakaan loppumisen merkkejä...

manna

heippa!!

täällä menossa laskureiden mukaan 5+4 ja eilen aamulla tuli ensimmäisen kerran oikein kunnon pahoinvointi kohtaus.. en kuitenkaan oksentanu.. tissit on edelleen TODELLA kipeät, ei juurikaan voi olla ilman liivejä.. mutta entäs tää väsymys, ihan järkyttävää.. tuntuu et vois vaan nukkua ja nukkua.. vaikka nukkuis päikkärit nii silti illalla on jo ysin aikaan ihan poikki.. uusimpana "oireena" on tullut pesänrakennus vietti :) tätä ei aikasemmissa raskauksissa oo ollu.. kauheesti tekee mieli sisustaa ja siivota kaappeja ja varsinkin lastenhuoneen haluisin laittaa ihan uuteen uskoon :)) mutta kaikki on tähän mennessä jäänyt vaan ajatus asteelle kun väsy on niin kova.. onneks se helpottaa jossain vaiheessa..

nyt on katse koko ajan reilun viikon päästä olevaan ultraan.. ei malttais millään odottaa.. täytyy varmaan keksiä ens viikolle paljon tekemistä niin menee aika nopeeta :)

ootteko muut miettineet et mistä löytäis talvitakin?? kuitenkin joulukuussa ollaan jo puolivälissä ja vielä maaliskuussakin sille on luultavasti käyttöä.. haluisin kuitenkin nätin takin enkä mitään puolijoukkue telttaa :D ja jos vanhat merkit paikkaansa pitää niin talven alkaessa olen jo aika iso, tuskin enää vanha takki kiinni mahtuu..

mut nyt jos tarttuis imurinvarteen, jos sen verran edes jaksais tehdä :)

Noista talvitakeista, tilasin viime talvena esikoista odottaessa Ellokselta ihan hyvännäkösen talvitakin, mahtu päälle vielä ihan viimesillään ollessakin, vaikka mulla oli kyllä tosi iso maha. Ainoa huono puoli siinä takissa, ettei se ole niin lämmin että voisi kovilla pakkasilla pitää. Ei siis ollut mikään äitiystakki, vaan ihan `tavallinen`, mutta A-mallinen. Se saa kelvata nyt tulevana talvenakin :)

Pahoinvointi ei oo helpottanu yhtään, oikeastaan vaan koko ajan pahenee. Uutena oireena voisi mainita itkuherkkyyden. Hemmetin hormonit :)

Onko muuten muilla lemmikkejä? Meillä on kaksi koiraa. Erityisesti anoppi oli ennen esikoisen syntymää huolissaan miten koirat suhtautuvat uuteen tulokkaaseen, kaikki on kuitenkin mennyt hyvin. Meidän pikkuneiti tuntuu kovasti tykkäävän koirista, aina tulee hymy huulille kun näkee jomman kumman :) Ja nauraa jos koirat innostuu nuuskimaan varpaita :)

Vieläkään ei olla kerrottu raskaudesta kenellekään, jos sitä ekan ultran jälkeen läheisille mainitsis...:)

Lilo 7+5

Täytyypä käydä täällä taas kirjoittelemassa.

Hyvä että manna selvisi pelkällä säikähdyksellä. Toki sitä varmaan pelkää aina pahinta kun on niin tärkeästä asiasta kysymys.

Viime raskaudessa jäi hauska muisto liittyen talvitakkiin. Olin meinaa juuri saman ajan vuodesta raskaana viimekin kerralla. Osan aikaa meni normaaleilla ja vanhoilla takeilla mutta kun ne alkoivat käydä ahtaiksi, päätin lähteä kauppaan etsimään käytännöllisen, lämpimän takin joka mahtuu päälle koko raskauden loppuun saakka. Näin sitten ihanan ruskean takin Zarassa joka oli pakko ostaa. Takki ei ollut lämmin, ei käytännöllinen ( ahdistava vyö ja kaula-aukosta tuuli sisään ym) eikä mahtunut edes päälle koko loppuraskautta. Tai siis kiinni. Kyllä se päälle meni. Jos vähän enemmän järkeä mukaan tämän vuotista talvitakkia hankkiessa.

Tänään on viikkokja 6+3 ja eilen oli elämäni kamalin päivä. Siis voinnin suhteen ja muutenkin. Aamusta asti kuvotti, oksetti. Ensimmäinen aamu kun kahvin haju kuvotti niin paljon etten voinut juoda sitä. Näin kävi viimeksikin ja noin puolivälin tienoilla kahvi alkoi taas maistua. En tiedä oliko sitten kahvipäänsärkyä mutta sellaisen päänsäryn kanssa oli koko päivän että tuntui että pää räjähtää. Kumartuessa sumeni silmissä kivusta. Ja muutenkin paleli, oksetti, kuvotti, ÄLLÖTTI, väsytti...mietin että jos tämä on vasta alkua, ja jos ne oireet ovat pahimmillaan 8.-9-viikolla niin ihan kamalaa kärsimistä on edessä. Ja väsytti tietty. Kävin illalla äidin ja tämän hetkisen vaavimme kanssa kävelyllä ja kerroin uutisen. Oli tosi iloinen- tietysti. Ylpeä mummi :) Reippailu ulkoilmassa vähän helpottikin hetkeksi mutta kokonaisuudessaan päivä oli aivan kamala.

Mutta se ei siitä nousevasti nyt jatkunutkaan vaan pahentuen ja pahentuen sillä tänään on ollut paljon parempi päivä. Ällötys aaltoja ja oksetusolo kohtauksia tulee mutta menee ohi pian. Suurimman osan päivää olo ollut kuitenkin ok ja illalla kävin vielä spinningissä ja fit ball jumpassa. Urheilukin helpottaa huonoa oloa. Niin kauan kun mahaltaan siihen vielä pystyy. Viime kerralla kävin loppuun asti uimassa joka viikko. Ja kävelin koiran kanssa.

Kai se on yksilöllistä millä viikoilla se pahoinvointi on pahin ja näköjään se ei välttämättä ole joka päivä vaan aina siellä täällä. Vai miten muilla? Onko 24 h paha olo?

Näettekö muuten omituisia unia? Viime yönä heräsin aivan järkyttävän toden tuntuiseen ihan kamalaan uneen jossa esiintyi henkilö menneisyydestäni ketä en lähes vuosiin ole nähnyt. Tänään törmäsin häneen kaupungilla nähtyäni hänestä viime yönä unta...hmmm...salaperäistä.

Voimia kaikille ja kirjotelkaahan kuulumisianne :)

huomenta.

lemmikeistä sen verran et meillä on kaks kissaa, molemmat reilun vuoden ikäisiä.. varsinkin narttu on nyt ruennut "seuraa" mua ja tuntuu et koko ajan nukkuu vieressä/sylissä.. liekkö sit vaistoaa :)

pahoinvointia ei pahasti ole, mutta muistaakseni kuitenkin enemmän ku viime raskaudessa.. lähinnä kuvotusta ja sit röyhtäyttää tosi paljon.. juuri tolleen aaltomaisesti kuvotus tulee.. jotkut hajut jotka ennen on ollu normaaleja nii haisee nyt tosi pahalle, esim bensa, yök.. kahvia sen sijaan oon pystyny juomaan ihan normaalisti, onneks :)

mulla kaikista pahimmat oireet on tosiaan tää väsymys ja tissien kipeys.. varmaan joutuu kohta nukkuu yötkin urheiluliivit päällä ku koskee aina ku kääntää kylkee :/ ja sit ne aika ajoin tuntuu niin kauheen pinkeältä. kokoa on kuitenki se D/DD jos valmiiks nii kauhulla odotan jos tuosta vielä turpoo :/

ja sit unista nii oon huomannu et nään unia tosi paljo enemmän tai ainaki muistan ne paremmin.. ihan parhaiten jäi mieleen ku vkoloppuna näin unta et imetin tätä pienokaista :) <3 olipa hyvä mieli ku aamulla heräsin..

sateista keskiviikon jatkoa :)

Zeni 6+0

Huomenna rv 6+0, toinen raskaus, ensimmäinen päättyi km rv 8.1.
En ole stressaajatyyppiä, eli päiväkerrallaan mennään ja rauhallisesti koitan ottaa. Mutta tuuletta ei kyllä vielä uskalla. Nla:an en ole vielä soitellut. Asun kaupungissa, jossa kunta ei tarjoa varhaisultraa, mutta ajattelin käydä yksityisellä
Oireet ovat selkeät; rinnat turvoksissa/kipeät, alavatsaa vihmoo, "jatkuva nälänhätä ", hermo on kireellä ja väsymys on syvää.
Ko oireita oli myös ensimmäisessa km raskaudessa, lukuunottamatta hermoheikkoutta ja väsymystä.
LA on 21.4.

Tervetuloa mukaan Khaosan!

Olipahan taas päivä eilen...Meidän neidillä oli ilmeisesti huono päivä, ei viihtynyt ilman kitinöitä kuin sylissä. Mahaa juili eilen normaalia enemmän, ja tuli hieman vuotoakin (max. 1/4 tl). En kyllä
ole huolestunut, samaa oli esikoista odottaessa. Tänään tulossa vieraita niin eilen piti sitten neiti sylissä yrittää siivoilla, tuli kyllä hiki kun neiti kuitenkin painaa jo 8 kg :) Olin kyllä itsekin jo ihan valmis nukkumaan klo 21 kun laitoin neidin unille...

En ole vieläkään saanut sitä aikaa varattua neuvolaan, maanantaina kyllä soitin sinne, mutta äitiysneuvolan terkkari on lomilla vielä tän viikon. Ens maanantaina uusi yritys.

Tuntuu että pahoinvointi olisi vähän hellittäny, toivottavasti ei vain hetkellisesti. Ja sitten taas koiranruoan haju on ruvennut etomaan todella paljon. Ei se ennenkään varsinaisesti hyvältä haissut, mutta nyt en pysty edes olemaan samassa huoneessa kun koirat ruokitaan.

Zeni, meidän koirat ainakin seuraa mua kuin hai laivaa, ja ihan sama homma oli viime raskauden alussa :D Välillä se on melkein rasittavaa kun ovat koko ajan jaloissa, kun eivät ole mitään pieniä koiria.

Ensi kuussa olisi sitten muuttokin edessä, minkähän verukkeen sitä keksisi kun ei oikein uskalla painavia kannella, ja ei vielä ajateltu kertoa raskaudesta :)

Lilo 8+2

meillä oli tänään ensimmäinen neuvola, ja vaikka neuvolan täti olikin hieman urautunut eikä jaksanut iloita kaikenmaailman esikoisten odottajien kanssa, on olo hyvä. meillä oli sovittu jo heti alussa että ensimmäisen neuvolan jälkeen ostetaan jotain, ja body hankittiinkin (vaikka näillä viikoilla vielä ollaankin)

manna

ps.nyt ei enää pelota niin paljon kun polilla (pääsin yhden leikkauksen takia sinne varhaisultraan heti) sydän sykki-eikun odotellaan nyt vain että ollaan vieläkin varmemmilla vesill

manna 7+3

Aurora79 LA 17.4.2011
Lilo LA 5.4.2011
Zeni LA 20.4.2011
manna LA 11.4.2011
Khaosan LA 21.4.2011

Moi ja tervetuloa mukaan khaosan :) lisäsin sut tohon listaan..

mä tääl jo jännitän kovasti ens tiistain ultraa :) lähinnä jänniittää eniten et montako sydäntä siel sykkii :D olis aika järkytys jos selviäisikin odottavansa kaksosia..

mut mut.. voihan paha olo :/ pahenee vaan, nyt muutaman päivän oon voinu todellapahoin, onneks en sentään vielä oksentanu.. mun pienimuotoinen pelastus on ollu appelsiinit kylmänä, ihanan raikasta.. ja tää turvotus on jotain ihan järkkyä, ihan ku ois ilmapallo mahassa ja iltaa kohden joku puhaltais sinne aina vaan enemmän ilmaa, plaah.. väsymyksen kanssa oon tullu jo sinuiks :P tällä viikolla ei oo oikein tullu ulkoiltua ku on satanu vettä koko viikon, mälsää :(

hyvää viikonloppua kaikille!!!

Zeni ja bubble 6+2

Uskallan varovasti tulla tänne kurkkimaan ja kirjoitteleen :) En ole ihan varma nimittäin kuulunko tänne, mutta jos sen aikaa saisin olla kun asiaan saadaan varmistus :) Elikkäs sain KE tietää olevani raskaaana <3 ensimmäinen siis. LA olis laskurin mukaan 30.4 joten saattaa vielä muuttua toukokuulle :) nyt olis viikkoja tasan 5.

Moikka Emmeli ja kaikki muut.

Suuret Onnittelut raskausuutisesta. Ei kai se niin päivälleen ole vaikka L.A.si siirtyisikin toukokuulle. Aina kivampi mitä enemmän kirjoittajia ja kokemuksien jakajia.

Itsellä tänään on 7+1 ja olo on aivan kamala. Yötä päivää kuvottaa. Tiettyjen ruokien ajatteleminenkin saa voimaan vielä huonommin. Rinnat ei aikasemmin oo olleet vielä kovin kipeet mut nyt alkaa niissäkin vähän tuntumaan ja turvonneet ovat. Viime raskaudessa oli paljon kipeemmät heti alkuun. Mietin voisko vaikuttaa että esikoinen käväisee tissillä vieläkin silloin tällöin ottamassa hörpsyt, ( 1 v 3kk) joten siellä on vielä edellinenkin maidontuotantoprosessi meneillään. Tosin hiipumassa hyvää vauhtia. Ehkä tämä ei sen vuoksi ole niin suuri muutos niissä. Kuka tietää.

Turvotus on kanssa kovaa mutta tuntuu tällä hetkellä että tämä paha olo ja kuvotus vie kaikki ajatukset ja energian. Tulee hetkiä kun mietin että en pysty enää kestämään tätä 1,5 kk. Mutta pakkohan se on. Ja hyvän asian puolesta tietenkin.

Töihin jouduin jo ilmoittamaan mikä vähän harmittaa näin aikaisessa vaiheessa,mutta kun piti palata parin kk:n päästä töihin niin oli kerrottava miksi jatkankin hoitovapaalla. Ja että siitä jatkan suoraan äitiyslomalle.

Zeni; noita kaksosia olen itsekin miettinyt..:) Ystävälle meinaa kävi niin että esikoinen oli vasta jotain vajaa vuoden kun meinasivat pikkuhiljaa alkaa katsastelemaan josko toinen jossain vaiheessa haluaisi saapua, niin heti ekasta yrityksestä ja kaksoset tulivat. Eikä kummankaan suvussa yhtään kaksosia heillä. Sellaista hulabaloota heillä kyllä se elämä että hattua on nostettava ystävän jaksamiselle, joka on todella ollut koetuksella.

Eiköhän täällä itsellä kuitenkin ihan vaan yksi ole. Sukupuoliasiaa olen jonkin verran miettinyt. Kun esikoinen on tyttö, niin toisaalta miten kiva olisi saada näin pienellä ikäerolla toinenkin tyttö. Että olisi sisarukset ja leikkikaverit toisilleen. Mutta toisaalta poika vielä puuttuu, joten yhtä tervetullut olisi poikakin.

Paljon olisi ajatuksia mutta nyt on olo taas niin kauhistuttava että on mentävä pitkäkseen. Miten sitä viime kerralla sinnitteli töissä tälläisen olon kanssa. Viimeksi ei kyllä tainnut olla näin paha. Tai sitten aika on kullannut muistot.

Voimia ja tsemppiä kaikille alkuajan odottelijoille!

Yhteistyössä