Huhtimammat/ osa 11

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusi lista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Paljon onnea kaikille vauvan jo saaneille (Miuku, Aida, Nonne, Timangi... olikohan muita, joita en ole vielä onnitellut...)! Ja kiitos myös minun puolestani, kun olette jaksaneet kertoa synnytyksestä. Todella mielenkiinnolla olen niitä kertomuksia lukenut, omia kokemuksia kun näin ensisynnyttäjänä ei tosiaan vielä ole.

Pääsiäinen meni mukavasti, kun sukuloitiin ja meilläkin kävi vieraita. Ja sattui vielä hyvät säät. Toivottavasti nyt ei iske tylsyys, kun mies on taas tämän viikkoa iltavuorossa töissä. Meillä muuten mies on paljon kärsimättömämpi kuin minä, että milloin se vauva syntyy. Jännää niin kovasti lapsen sukupuoltakin, kun se ei ole meillä tiedossa :)

Itselläni olo on ihmeen maltillinen, kiitos hyvän olon ja asennoitumisen, että varmasti menee synnytys jonnekin vapun tienoolle. Jännä, että sulle Mansikka on jo annettu viimeinen neuvola-aika. Kun mulle ainakin terkkari puheli viime viikolla, että me keretään varmaan nähdä vielä monta kertaa, että kauankohan ne meinaa minua neuvolassa juoksuttaa?! Ja ymmärrän hyvin, että mieluummin sille tutulle terkkarille menisit, kun kuitenkin tietää koko raskauden kulun jne. Jotenkin mulla ainakin sijaisen ollessa käynnit ovat olleet sellaisia hyvin ""pinnallisia"", kun ei ole ollut tuttu terkkari paikalla.

Jokos muut mahakkaat olette pakanneet sairaalakassin? Itse en ole vielä, mutta vauvan kotiutumisvaatteet sain kasattua turvaistuimeen miehen painostamana eilen illalla. Kai tässä pitäisi alkaa uskoa, että synnytys on enintään muutaman viikon päässä...

Onnittelut täältäkin kaikille vauvan saaneille!!

Kyllä meitä vielä ""jakaantumattomiakin"" vielä löytyy. Täällä ei oo vielä toivoakaan synnytyksestä, jospas ennen juhannusta kuitenkin ;)
Pääsiäinen meni kotosalla miehen kanssa kaksin, ja meinas tulla pitkä aika!! Onneks arki taas koitti...
Vauva on kuulemma laskeutunut ja vähän kiinnittynytkin, tuntuu silti että pariin viikkoon ei tapahdu mitään.. Tai mistäs sen tiedän kun en oo ennen näitä vauveleita maailmaan pykännyt! Tänään mennään taas neuvolaan katsastaan tilanne.

Ei olla vielä sairaalakassia varsinaisesti pakattu, vähän oon hoitopöydälle keräilly tarvikkeita vaan. Vauvan kotiutumisvaatteet on valmiina turvakaukalossa. Listaa oon tosin valmiiks kirjoitellut, että jos tuleekin äkkilähtö niin helpottaa pakkailua. Miksköhän en osaa nyt pakata sitä vaan valmiiks???

Synnytysasioissa mua jännittää ehkä Taysin henkilökunta ja vauvan sukupuoli ja terveys tällä hetkellä eniten. Ja se, että pyörtyykö mies kesken kaiken vai nou!

Täällä käkitään.

Synnytyksestä ei oirettakaan. Tosin vihlovat sähköiskut kohdunsuulla lisääntyneet merkittävästi, mutta ei muuta. Kakalla juoksen edelleen 5-8 kertaa vuorokaudessa (yölläkin).

mulla on välillä sellainen olo, ettei mitään vauvaa tulekaan. Kun olen sieltä 32. viikosta lähtien saanut asennoitua, että vauva syntyy milloin vaan (kun sehän meinasi silloin jo syntyä), niin nyt olen kyllä tosi kyllästynyt odottelemaan. sairaalakassiskin jo pölyyntyy eteisessä oltuaan siellä yli 7 viikkoa valmiina. Pitänee ottaa sieltä ne keskosvaatteet pois ja laittaa tilalle normaalit 50-senttiset kotiutumisvaatteet.

Toisaalta aika ristiriitainen olo, kun nyt pitäisi nauttia viimeisistä leppoisista hetkistä ja nukkua ja levätä ja toisaalta nautinkin leppoisuudesta, kun oma olotilakin on kohentunut loppua kohden. Toisaalta hirvittää kaikki se vauvahärdelli mikä on edessä valvomisineen ja hormonimyrskyineen. Mutta toisaalta on olo, että tää masu on vielä kuukaudenkin päästä vaivoina...

Verenpaine seikkailee edelleen sadan kieppeillä, mutta pissat on ollu joka aamu ok eikä raskausmyrkytysoireita ole. Huomenna äitipolikontrolli. Eipähän siellä taaskaan mitään uutta ilmene, tilanne on ollut kypsä ja avonainen kohdunsuulla jo viimeiset 8 viikkoa!!

Onkohan mua petetty, jos mitään vauvaa ei tuukaan...

Mua itkettää taas neuvolan jälkeen. Taas vauvan sydänäänet alle 120 ja neuvolantäti taas jäi niin hiljaseks. Mua sit v...ttaa kun ei tehdä mitään, vaikka tätikin sanoi ettei nyt ihan normaalitasoa syke ole. Mitä täs ihmetellään ja kuinka kauan? Oon ihan peloissani ja pakko kai soittaa Taysiin ja kysyä niiden mielipidettä. Sanoin neuvolassa, että tällanen on aika pelottavaa, mutta täti vaan sanoi että kuitenkin just viikko sit olin lääkäris, niin seurataan tilannetta. Mitä sit vaikka olisin ollu lääkärillä eilen!? Eikö tärkeintä ole tarkistaa että vauvalla ei vain ole hapenpuutetta? Ei näköjään. Pakko ite soittaa sairaalaan, kun ei neuvolassa oteta tosissaan, vaikka näin selvästi että tätikin oli hieman huolissaan. Yksin kotona sit itken ja pelkään! =(

Ja mikä jotenkin huvittavinta, niin viime viikolla lääkäri sanoi että kohdunsuulla ei etenemistä. Vaan mitäpä neuvolantäti lukikaan koneeltaan...paikat pehmeät ja kohdunkaula 2cm. Eli siis lääkärinsanojen mukaan paikat olisivat yhä olleet kiinteät ja kaulaa 3cm kuten edellisellä tarkastuksellakin. Mulla menee jotenkin luotto koko touhuun...

Yritäpä täs ottaa rennosti ja valmistautua tulevaan synnytyksen...nyyhkis=(

Susan, soita ihmeessä sinne Taysiin ja kysy, mitä mieltä siellä ovat tilanteesta! Tosi tökeröä käytöstä mielestäni tuolta neuvolan tädiltä :/ Ja tosiaan voihan se tilanne viikossa muuttua vaikka miten, joten turha hänen siihen vedota, että viikko sitten olet käynyt lääkärillä. Toivotaan, että kaikki on vauvalla hyvin! Mutta varmasti parempi, että soitat ja saat mielenrauhan. Tsemppiä!

Soitat ilman muuta Susan Taysiin! Aika omituista käytöstä neuvolassa... Toivottavasti pääset Taysiin tarkastukseen, ettei tarvi pelossa elää. Tsemppiä!

Tänään on taas ollut selvästi vilkkaampi päivä mahassa. Kovaa venyttelyä aina välillä. Mutta mitään mikä viittais synnytykseen ei ole tiedossa. Joten odotellaan...

Sairaalakassia oon pakannut vähän, mutta just tossa ajattelin, että täytyy käydä kaupasta ostamassa vähän täydennystä, kuten esim. filmirullia, hammasharja, kasvorasvaa jne. Mäkin kirjotin kyllä listan jo aikaisemmin, kun ajattelin että on sitten helpompi heitellä tavarat kassiin jos kiire tulee.

Paljon onnea kaikille jo vauvan saaneille ja tsemppiä niille, jotka vielä tuskailevat oloaan ison masun kaa!

Minäkin vielä yhtenä kappaleena, vaikka on jo monta viikkoa ollu supistuksia silloin tällöin. Tosin nyt tänään ollu jo niin tuskaisia supistuksia, että ihme jos ei jo kohta jotain tapahdu! Nyt meen lepäilemään, jos tästä vaikka tulee vielä lähtö tänään...

Susan, SOITA EHDOTTOMASTI Taysiin, eivät varmasti pahastu jos kyselet heidän mielipidettään, sitä vartenhan he siellä ovat.
Toivottavasti olet jo soittanutkin, ettet enää mieti mielessäsi eri vaihtoehtoja...

voi kurjaa susan kun syke on noin alhainen, tiedä vaikka mitä olisi vialla!! Pikku tirriäisesi voi olla tosi pipi, joten nyt kipin kapin takaisin neuvolaan ettei tarvia itkeä tihrustaa siellä. On se niin hurjaa tämä elämä joskus

Heräsinpäs taas aikaisin! Ehkä tässä vähän aikaa pällistelen ja kömmin sitten takaisin petiin. :) Vielä, kun ei ole kiirettä, eikä tarvitse ketään syöttää yms. Hih! Olipas mälsä tuo yläpuolella oleva viesti, saahan tänne kirjoittaa huolistaan ja miksipä niitä ei joskus tulevilla äideillä olisi. Turhapa tuosta on kuitenkin provosoitua. :) Hyvää huomenta kaikille!

Keskiviikkoa...
Eilen oli neuvola. Ei uutta masuasukille. Vielä myös pää liikahti, eli ei ollut kiinnittynyt vieläkään. Viime yönä tuli kyllä kaksi kipeämpää supistusta, mutta nekin jäi siihen kahteen...
Sairaalakassi on aika pitkälle pakattuna. Pääsis vain jo lähtemään ja sais pikkuisen jo kotiin. Mekään ei tiedetä kumpi on tulossa, eli sekin vähän jännittää. Mulla on ollut poika olo aika kauan, mutta en ole sitä kyllä ääneen vielä kenellekään sanonut. En ole tainnut sanoa sitä edes miehelle.

Liikkeitä olen seuraillut eilisestä asti ja vaavi liikkuu onneksi kovasti, joten se kuulemma hyvä merkki ja ei kerro hapenpuutteesta. PE menen vielä kuunteluttamaan sykkeen. Syke kuulemma saattaa alentua vaavilla synnytyksen lähetessä. Näin kaverillakin oli käynyt...hänellä vauvan syke oli käynyt alle sadan, mutta sairaalassa kaiken oli todettu olevan hyvin. Onneksi mun maha-asukki on kova liikkumaan, joka jo kertoo jotain voinnista.

Viime yö oli taas tuskainen...heräsin kivuliaisiin supistuksiin, mutta säännöllisyyttä ei ollut. Niinpä sit kärvistelin muutaman tunnin ylhäällä ja painuin sit takaisin nukkuun. Ehkä tässä kohta alkais jo tapahtuun. Tänään olis sopivasti laskettuaikakin=) Tosin tuntuu, ettei ihan muutamiin päiviin vielä tapahdu mitään ratkaisevaa...

Odottelun ""ihanuutta"" kaikille ;)