Hullu sijoittajaukko, mitä teen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maria Leppäkerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maria Leppäkerttu

Vieras
Mun ukko on aina pelannut noitten pörssien kanssa ja kyllä se niistä tietääkin, mutta nyt alkaa mennä överiksi. Ukko on jo monta vuptta jättänyt noi pörssikuviot sivuun, koska oon sanonut että ei saa riskeerata taloa ja elämään. No nyt se sitten viikonloppuna sano, että tällä viikolla se sijoittaa kaiken ylimääräisen.

Ylimääräisen ??? Niin, ukolla on aika paljon rahaa josta mä en edes tiennyt. Luulin, että se laitto ne kaikki kiinni taloon sun muuhun, mutta ei laittanut. No nyt se aikoo sitten ostaa osakkeita koko viikon. Ja mä olen lukenut ja kuullut, että nyt on hirveet riskit ja että pörssit ja taloudet romahtelee. Siis mitä ihmettä ?

Ukko on kesälomalla ja mua ahistaa kun se kotona pistää kaiken haisee... Tolla rahalla me oltais voitu tehä vaikka mitä. Mut en osannut sanoo vastaan ku onhan ne sen rahoja ja kun se osaa noi jutut kääntää.... Tekis mieli soittaa ja sanoa, että ei laita eurookaa kii tai se on ero. Mut ei sekään olis kai reiluu...

Alkuperäinen kirjoittaja lasipää;24356059:
ja ukko asustaa Porvoossa?

Siis näkeekö täällä jotenkin kaikkien tiedot ? No itseasiassa me ei ihan Porvoossa asuta, mutta aika lähellä. Näkeekö jotenkin jostain että mitä viesti tulee ?

No jos tähän astikin selvisitte ilman niitä rahoja, etteköhän selviä tästä eteenkin päin. Vannotat vain, että taloa ja nykyistä elintasoa ei riskeerata. Näytti lehdessä olevan, että tämä voi olla hyväkin tilaisuus sijoittaa. Sinuna keskustelisin vain ja ainoastaan siitä luottamuspulasta, mitä 100 000 euron pimittäminen osoittaa. Miksi?

Vihjaako tuo Porvoo provoon?

No ilman tuota 100 000 olette tullut toimeen tähänkin asti, eli ei varmaan ole vaarana elintason menetys. MUTTA... kuka mies pimittää tuommoisen summan vaimoltaan/puoliskoltaan ???

[QUOTE="viiraska";24356177]No jos tähän astikin selvisitte ilman niitä rahoja, etteköhän selviä tästä eteenkin päin. Vannotat vain, että taloa ja nykyistä elintasoa ei riskeerata. Näytti lehdessä olevan, että tämä voi olla hyväkin tilaisuus sijoittaa. Sinuna keskustelisin vain ja ainoastaan siitä luottamuspulasta, mitä 100 000 euron pimittäminen osoittaa. Miksi?

Vihjaako tuo Porvoo provoon?[/QUOTE]

No ei se niitä suoranaisesti pimittänyt. Aina on sanonut, että sillä on rahaa kiinni siellä ja täällä ja että hädässä ne saa irrotettua. Mutta mieluummin ei. Aina on kaikkea ollut suht. mukavasti vaikka mies vähän pihi onkin. Ei kuitenkaan millään muotoa sairaalla tavalla.

No kai mä luotan siihen. Olis varmaan ollut parempi kun en olis tiennyt koko juttua. Nyt tiedän, että jossain tilillä on riihikuivaa rahaa 100 000e. Ennen ne oli jossain kämpässä kiinni tai osakkeissa. Osakkeet kyllä myi melkein 5 vuotta sitten ja sitten pysyny niissä erossa. Harmi, että ne tulee takas, koska niihin mä en luota. Paitsi asunto-osake, joka on vuokralla. Nyt se haluis myydä senkin.

Ja me ei olla rikkaita. Talolainaa piisaa jne. Tosi tiukka maksuohjelma koska ukon mielestä se on viisasta... No joo, kai se hoitaa mutta kun huolettaa.

Mitä ihmettä sä valitat? Eihän osakkeiden ostelu mitään pelaamista ole, eikä taatusti rulettiin verrattavaa. Itsekin sanoit, että miehesi on pörssiasioista perillä.

Mun miehellä on omia perintörahoja enemmänkin kuin tuo mainitsemasi, ja osakkeissa on kaikki. Niistä on tullut pääomatuloja ja osinkotuottoja vuotta kohti enemmän kuin mun nettovuosipalkka!

Ihme valitusta, tuohan on aivan järkevää toimintaa. Sinä pistäisit sen 100 000 ennemmin kulutukseen?! Mulla ei ole tullut mieleenikään valittaa mieheni toimista, tai olla edes tyytymätön! Omia rahojaan ovat, ja mielestäni fiksusti niitä sijoittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Juristi kännissä;24356201:
Jokainen järkevä. Jos ei ole avioehtoa, niin eron tullessa menee jakoon.

Niin no sen avioehdon voi tehdä ihan milloin vaan!! Mielummin avioehto kuin tommonen pimittäminen. Suojaahan se molempien omaisuuden... Tiedän kyllä että monet mammat ottaa kyllä avioehdon loukkauksena, mikä on tyhmää...

[QUOTE="höh";24356274]Lisään vielä, että siis nyt kun pörssit ovat alhaalla, on juuri OIKEA aika ostaa (kun halvalla saa). Perehtyisit itsekin näihin asioihin keuhkoamisen sijaan.[/QUOTE]

Jos ne kaikki romahtaa täysin niin eihän sitten ole mitään jäljellä. Ja semmoistahan puhetta nyt on ilmoilla. Kyllähän ennenkin pörssiromahdukset ovat tuhonneet kokonaisia valtioita ja johtaneet sotaan. Kyllä mä historiaa tunnen.

Eikös se niin mennyt, että pörssiromahduksen takia Hitlerkin nousi valtaan ja seuraukset tiedämme. Nyt on ehkä samat jutut edessä. Taloudet romahtaa ja äärisekoilijat mellastaa...

Minä en ihmettele yhtään, että miesraukka on joutunut salaamaan omien säästöjensä olemassaolon, kun puoliso on tuollainen hermoilija ja vaahtoaja. Olisi varmaan kannattanut nytkin hänen ihan hissukseen tehdä nuo sijoitukset, eikä alkaa vaimolle mitään mainitsemaan. Tuollainen poru.

Onko tämä oikeasti totta vai provo? Eihän kukaan voi olla noin xxx. Miten se mies voisikaan osakkeilla "pelata" teidän talon? Vedä nyt henkeä ja ajattele vähän.

[QUOTE="Simpukka";24356293]Jos ne kaikki romahtaa täysin niin eihän sitten ole mitään jäljellä. Ja semmoistahan puhetta nyt on ilmoilla. Kyllähän ennenkin pörssiromahdukset ovat tuhonneet kokonaisia valtioita ja johtaneet sotaan. Kyllä mä historiaa tunnen.

Eikös se niin mennyt, että pörssiromahduksen takia Hitlerkin nousi valtaan ja seuraukset tiedämme. Nyt on ehkä samat jutut edessä. Taloudet romahtaa ja äärisekoilijat mellastaa...[/QUOTE]

No niin, siis ääritapauksessa ja worst case scenariossa sijoituksissa voi menettää kaiken sen, mitä on sijoittanut. Eli jos sijoittaa jotkut 100 000 ylimääräistä, se voi tuottaa ja jopa moninkertaistua, tai katastrofissa kadota kokonaan. MUTTA tällöinkään siinä ei menetä kuin tuon sijoittaman summan, ei esim. muita säästöjään, taloa tai autoa.

Historiaa tuntevalle vielä, että kyllä osakkeilla on kaiken kaikkiaan tehty moninkertaisesti enemmän rahaa kuin siellä menetetty. Montako tapausta tunnet historiasta, että sijoitukset ovat nollautuneet yhdessä yössä? Järkevä osaa tehdä korjausliikkeitä ja ennakoida. Ei maailmantalous kokonaisuudessaan ole taatusti mihinkään romahtamassa.

Olipa järkevää tai ei, mun mielestä pääpointti on, että jokainen saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa. Moni mies juo vuosien varrella saman summan lähikuppilassa.

kiitos, "höh".
eikä tuossa aloituksessa mitään vähän noita Porvoon merkkejä ollutkaan...kyllä tuo nyt oli niin outo aloitus että tosiaankin ihan tänne asti tulee porvoonhajut.