Huoltajuus/elatus-kiista APUJA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jeps1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja äskeinen:
Alkuperäinen kirjoittaja kokemuksella:
mä olen viimeksi muuttanut 3v sitten ja silloin ainakaan ei kyselty isältä suostumuksia muuttamiseen tai osoitteenmuutokseen, muutin 50km päähän ja meillä oli silloin yhteishuoltajuus.

Kyllä, sait muuttaa koska isä ei vastustanut muuttoa. Hiljaisuus on tavallaan myönteinen suostumus. Ymmärrätkö? Jos isä olisi halunnut, hän olisi voinut sen estää. Hienoa että vanhemmat eivät riitele ja ovat samaa mieltä lapsen parhaasta. Mutta laki siis sanoo, että etävanhemmalla on oikeus olla suostumatta lapsen muuttoon jos se hankaloittaa olemassa olevaa tapaamissopimusta. Tosin harva etävanhempi, yleensä isä, edes tietää tästä oikeudestaan.

Tämä ei pidä paikkaansa,meillä exä vastusti ja lastenvalvoja sanoi hänelle että suomen rajojen sisäpuolella saa aivan vapaasti muuttaa,sitä ei voi estää ja meillä on yhteishuoltajuus ja olin itse paikalla ja kuulin lastenvalvojan sanat.Exä ei olisi halunnut päästää meitä toiselle paikkakunnalle asumaan tehdäkseen kiusaa,ei onnistunut.

Oisko ilta-kirjoittajilla mitään lisättävää.
Omalta osaltani voin kirjoittaa vielä sen verran, että nyt on ystäväni saanut ex-puolisoltaan erittäin uhkaavia ja kiristäviä tekstiviestejä. Heillä on tapaaminen lastenvalvojan kanssa huomenna joten jos on vaan vinkkejä antaa niin kertokaa ihmeessä.
Tosin kaikki tuon miehen viestit ovat ihan yhtä tyhjän kanssa, omaa kuoppaansa tuntuu kaivavan.

Jos isä ei halua tavata lastaan, enpä olisi lasta hänelle väkisinkään tyrkyttämässä.

Elatusavut tuloineen ja menoineen voi laskettaa lastenvalvojan luona, isän täytyy sinne viralliset dokumentit toimittaa. Tai voi toki olla toimittamatta, mutta viimeistään oikeuteen hänen täytyy tehdä selvitys niistä ja oikeus sitten määrää elatusavun joka yleensä on sen lastenvalvojalla tehdyn laskelman mukainen. Kuulostaa varsin erikoiselta tuo lapsen isän asianajajan toiminta.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Jos isä ei halua tavata lastaan, enpä olisi lasta hänelle väkisinkään tyrkyttämässä.

Elatusavut tuloineen ja menoineen voi laskettaa lastenvalvojan luona, isän täytyy sinne viralliset dokumentit toimittaa. Tai voi toki olla toimittamatta, mutta viimeistään oikeuteen hänen täytyy tehdä selvitys niistä ja oikeus sitten määrää elatusavun joka yleensä on sen lastenvalvojalla tehdyn laskelman mukainen. Kuulostaa varsin erikoiselta tuo lapsen isän asianajajan toiminta.

Mä luulen, kuten luulee lapsen äitikin, että tämä asianajaja toimii kuten päämiehensä haluaa.

Viestien kanssa heti aamulla poliisille tekemään ilmoitus ja hakemaan niiden pohjalta lähestymiskieltoa. Sitten sinne lastenvalvojalle, jossa voidaan ottaa huomioon lähestymiskiellon hakeminen ja toimia jo sillä perusteella, eli siten saa yksinhuollon varmemmin.

Jatkot kuten "äskeinen" neuvoi. Ja ei kannata alkaa haukkua miestä sen enempää valvojalla, kyllä faktat puhuu puolestaan.

Nykyään poliisi ottaa vakavasti jo ton lähestymiskiellon hakemisen, varsinkin kun kaikki Sellon-surmat ym muistissa. Kantsii käydä poliisilla ennen sitä lastenvalvojaa.

No onneksi poliisi on tässä kohden lähempänä jo muutoinkin, mutta heillä on aamulla tuo tapaaminen. Ystäväni on ihan romuna tän keaiken keskellä, oli luullut että tämä asia ois ollut ihan asiallisella tasolla hoidettavissa, mutta katin kontit.
Ilmeisesti tämä ex on tajunnut nyt että on aika konstit vähissä ja hänen tapansa toimia ei olekaan ihan tuottanut tulosta...joten laittaa sitten vielä yhden pykälän lisää kiristämistä ja uhkailua.

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei saa muuttaa:
Alkuperäinen kirjoittaja akka:
Virallinen elatussopimus tehdään lastenvalvojan luona ja elatusmaksu määräytyy tulojen mukaan.Mikäli lapsen isä ei suostu,käräjäoikeuden kautta hakuun ja päätös tulee sieltä.Elatusvelvollisuus on.
Jos isä ilmoittaa ettei ole lasta halunnutkaan ja käyttäytyy muutenkin kovin vastahankaisesti,kannattaa hakea yksinhuoltajuutta.
Isällä ei ole oikeutta rajoittaa asumista,eli muuttaa saa suomen rajojen sisäpuolella ihan vapaasti.

Muuten oikein, mutta jos on YHTEISHUOLTAJUUS; ei saa muuttaa minne vain ilman toisen huoltajan lupaa. Jos on yksinhuolto, sitten saa tietenkin muuttaa minne vain.

Kyllä saa muuttaa Suomen rajojen sisäpuolella.

Ei saa. Tiedän tämän ihan faktana. Kerro millaisesta tilanteesta puhut/tiedät?

Turha meidän riidellä, koska laki sanoo näin.

Meillä oli esikoisen isän kanssa yhteishuoltajuus.
Muuttoon tarvinnut mitään lupaa.

Kyllä mieheni eksä muutti toiselle puolelle Suomea kysymättä mitään keneltäkään. Ja heillä myös yhteishuoltajuus.

Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:

Mä luulen, kuten luulee lapsen äitikin, että tämä asianajaja toimii kuten päämiehensä haluaa.

Sehän riippuu siitä mitä lakimiehelle on asiasta kerrottu. Tottakai lakimiehen kuuluu pitää asiakkaansa puolta.

Ystäväni muutti lapsensa kanssa Keski-Suomesta Helsinkiin exänsä vastustuksesta huolimatta. Heillä on yhteishuoltajuus. Ulkomaille muuttoon tarvitaan isän suostumus mutta Suomen rajojen sisäpuolella voi vapaasti muuttaa vaikka minne. Etävanhemmalla ei ole asiaan nokan koputtamista.

Alkuperäinen kirjoittaja gvmdkf:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei saa muuttaa:
Alkuperäinen kirjoittaja akka:
Virallinen elatussopimus tehdään lastenvalvojan luona ja elatusmaksu määräytyy tulojen mukaan.Mikäli lapsen isä ei suostu,käräjäoikeuden kautta hakuun ja päätös tulee sieltä.Elatusvelvollisuus on.
Jos isä ilmoittaa ettei ole lasta halunnutkaan ja käyttäytyy muutenkin kovin vastahankaisesti,kannattaa hakea yksinhuoltajuutta.
Isällä ei ole oikeutta rajoittaa asumista,eli muuttaa saa suomen rajojen sisäpuolella ihan vapaasti.

Muuten oikein, mutta jos on YHTEISHUOLTAJUUS; ei saa muuttaa minne vain ilman toisen huoltajan lupaa. Jos on yksinhuolto, sitten saa tietenkin muuttaa minne vain.

Kyllä saa muuttaa Suomen rajojen sisäpuolella.

Ei saa. Tiedän tämän ihan faktana. Kerro millaisesta tilanteesta puhut/tiedät?

Turha meidän riidellä, koska laki sanoo näin.

Meillä oli esikoisen isän kanssa yhteishuoltajuus.
Muuttoon tarvinnut mitään lupaa.

Kyllä mieheni eksä muutti toiselle puolelle Suomea kysymättä mitään keneltäkään. Ja heillä myös yhteishuoltajuus.

Miehesi siis otti yhteyttä lastenvalvojalle ja ilmoitti ettei hyväksyä muuttoa??

Tietenkin tämän etävanhermman pitää ottaa yhteyttä viranomaisuus ja vastustaa muuttoa. Mutta siis tossu miehesi korkeintaan purnasi asiasta sinulle?

Jos vanhemmat asuvat eri taloudessa (ja on yhteishuoltajuus), saa muuttaa Suomen rajojen sisäpuolella vaikka Nuorgamista Tammisaareen. Mutta jos yhteishuollssa olevat vanhemmat asuvat samassa taloudessa, niin se luvan toiselta huoltajalta tarvitaan.

Yksinhuoltajuudelle pitää olla todella vahvat perusteet, että sitä lähdetään oikeudessa puoltamaan. Aina pyritään siihen yhteishuoltoon. Painavia syitä on lapsikaappaus, väkivalta lasta kohtaan yms.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ystäväni muutti lapsensa kanssa Keski-Suomesta Helsinkiin exänsä vastustuksesta huolimatta. Heillä on yhteishuoltajuus. Ulkomaille muuttoon tarvitaan isän suostumus mutta Suomen rajojen sisäpuolella voi vapaasti muuttaa vaikka minne. Etävanhemmalla ei ole asiaan nokan koputtamista.

Ei saa muuttaa edes toiseen kaupunkiin jos etävanhempi vastustaa, eli jos muutto hankaloittaa tapaamissopimusta, niin ei saa muuttaa. Näin on näppylät. Ei tietenkään auta jos mies valittaa vain äidille, pitää ottaa yhteyttä lastenvalvojaan tai käräjäoikeuteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Rhiannon:
Jos asutaan eri taloudessa (ja on yhteishuoltajuus), saa muuttaa Suomen rajojen sisäpuolella vaikka Nuorgamista Tammisaareen. Mutta jos yhteishuollssa olevat vanhemmat asuvat samassa taloudessa, niin se luvan toiselta huoltajalta tarvitaan.

En mä tätä päästäni keksi.

Jos lähivanhemman muutto hankaloittaa tapaamissopimuksen noudattamista, ja etä vastustaa lasten muuttoa eli ottaa yhteyttä sossuun sekä tarvittaessa hakee käräjäoikeuden päätöstä, silloin lapsi ei saa muuttaa ennen käräjäoikeuden päätöstä, joka useimmiten tukee lapsen etua eli isän kantaa.

Maistraatista asiaa kysyneenä sain vastaukseksi, että jos vanhemmat eivät asu samassa taloudessa, eli toinen on jo valmiiksi etävanhempi, niin etävanhempi ei voi kieltää lähivanhempaa muuttamasta lapsen kanssa. Mutta jos vanhemmat asuvat samassa taloudessa, tilanne on eri.

Maistraatista asiaa kysyneenä sain vastaukseksi, että jos vanhemmat eivät asu samassa taloudessa, eli toinen on jo valmiiksi etävanhempi, niin etävanhempi ei voi kieltää lähivanhempaa muuttamasta lapsen kanssa. Mutta jos vanhemmat asuvat samassa taloudessa, tilanne on eri.

En tarkoita riidellä. Mutta kun satun tietämään nämä koukerot. Se maistraatin tyyppi ei ollut tietoinen nykyasetuksista. Jos lapsella on yhteishuolto, niin lapsen osoitteen muuttamiseen tarvitaan kummankin huoltajan allekirjoitus. Eli siis lapsen kirjoja ei voida siirtää virallisesti ilamn etän suostumusta, kuten passiakaan ei voi hakea ym.

En tiedä onko laki sitten tässä parisen vuoden aikana muuttunu, mutta mä en tarvinu etän suostumusta mun ja muksun muuttamiseen toiselle puolelle Suomea. Maistraatti ei edes kyselly.

Passinkin saa kyllä ilman etän suostumusta :)

Itse olen eronnut myös lasteni väkivaltaisesta isästä ja sen verran halusin vaan sanoa, että yksinhuoltajuutta ei saa jos isä ollut äitiä kohtaan väkivaltainen, väkivallan pitää myös kohdistua lapseen.

En tiedä onko laki sitten tässä parisen vuoden aikana muuttunu, mutta mä en tarvinu etän suostumusta mun ja muksun muuttamiseen toiselle puolelle Suomea. Maistraatti ei edes kyselly.

Passinkin saa kyllä ilman etän suostumusta :)

Passia ei saa ilman KUMMANKIN huoltajan allekirjoitusta eli suostumusta.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti minäkin:
Itse olen eronnut myös lasteni väkivaltaisesta isästä ja sen verran halusin vaan sanoa, että yksinhuoltajuutta ei saa jos isä ollut äitiä kohtaan väkivaltainen, väkivallan pitää myös kohdistua lapseen.

Miten vaikuttaa jos isä on uhannut päättää niin äidin kuin lapsen elämän ?

Näin se valitettavasti usein on. Tässä ap: tapauksessa ovat joutuneet menemään turvakotiin lapsen kanssa, joten voidaan ehkä katsoa että lapsikin on ollut uhattuna väkivallalla.

Totta, että nykyään pyritään aina yhteishuoltajuuteen, vaikka isä olisi millainen rikollinen. Lakia on muutettu niin että lapsella on oikeus kumpaankin vanhempaan, vaikka olisi narkomaani tai rikollinen. Surullista, että siinä lapsi usein kärsii ja äiti on voimaton lain edessä. Mutta lähestymiskieltoa kannattaa hakea, se voi auttaa yksinhuoltajuuteen, kuten myös turvakotihistoria.

Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:

Miten vaikuttaa jos isä on uhannut päättää niin äidin kuin lapsen elämän ?

Ei riit äidin sana, vaan täytyy olla paperilla. Eli heti tekemään rikosilmoitus kun henkeä uhataan! Onhan tuo nyt selvä juttu! Kaikesta uhakilusta ilmoitus poliisille, sitten ne viralliset ilmoitukset pöytään lastenvalvojalla ja vaatimus valvotuista tapaamisista.

Yhteistyössä