Huomenna ois koulussa palaveri kiusaamisasiasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eedla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän tytön luokalta siirrettiin kiusaaja toiseen kouluun :)

Kukaan kiusatuista ei joutunut lähtemään.

Tiedän kyllä, että tämä on monessa koulussa ihan epätodellinen vaihtoehto, mutta toteutettavissa sekin on onneksi.

Me asutaan alueella jossa ns. lähikouluja on 3. vaikka kiusaaja vaihtais toiseen lähikouluun niin koulumatkan pituus yms pysyis samana.

sitä pelkäänkin. aionkin palaverissa kysyä että eikö sitä kiusaajaa voida siirtää toiseen kouluun. voi olla että mahdoton ajatus mutta aina voi yrittää.

Eihän sitä poika nyt mihinkään aleta siirtämään. Korkeintaan pienryhmään, mutta samaan kouluun. Tai jos on pienestä kyläkoulusta kyse, niin silloinhan siirto toiseen kouluun voikin todellistua, jos pienryhmät ovat keskitetty teidän alueellanne johonkin tiettyyn kouluun. Mutta ei siltikään heppoisin perustein.

Ole lastensuojeluun yhteydessä, jos koulu ei saa kuriin.

[QUOTE="vieras";25399763]Meidän poikaa yksi kiusasi koko aika niin pahasti, ettei lopulta poika suostunut kouluun menee alkoi joka aamu itku, huuto, mahakipu. Lukuisista viesteistä huolimatta ja palavereista ei kuriin tätä ipanaa saatu.

Ennen kuin tuli luokkaan sijainen, minä en tiedä mitä se sijainen teki??? Mutta sen jälkeen se kiusaaminen loppui.

Kaiken huippu oli kun tämä kiusaajan äiti tulil mulle huutaa... että nyt hänen lapsensa sai minun takia kiusaajan maineen... mä olin silleen joo no sehän se on ja lähdin kävelee siitä tilanteesta.

Mutta pidä pintasi minäkin otin lukuisia kertoja kouluun yhteyttä, jatkuvasti reissuvihkoon viestiä, välillä kävin koululla taas juttelemassa. Toivottavasti saatte tilanteen rauhoittumaan.[/QUOTE]

JOo no mä en kyllä anna periksi. sen toisen kiusatun vanhemmat vaan kiristelee hampaitaan kotona mutta mää en tyydy siihen, joko kiusaaminen loppuu tai sitte savustan sen pojan tuosta koulusta ulos tavalla tai toisella.

Eihän sitä poika nyt mihinkään aleta siirtämään. Korkeintaan pienryhmään, mutta samaan kouluun. Tai jos on pienestä kyläkoulusta kyse, niin silloinhan siirto toiseen kouluun voikin todellistua, jos pienryhmät ovat keskitetty teidän alueellanne johonkin tiettyyn kouluun. Mutta ei siltikään heppoisin perustein.

Ole lastensuojeluun yhteydessä, jos koulu ei saa kuriin.

Mun pojan koulussa ei oo pienryhmiä. Asutaan keskisuuressa kaupungissa ja täällä on kyllä kouluja vaikka millä mitalla. Pienryhmiäkin löytyy mutta ei tästä koulusta jossa poikani on. Ne on kyllä aika tukossa, tiedän, että sinne ei helpolla pääse. Lastensuojeluilmoituksen teen jos nyt ei ala tapahtua koska mun mielestä ei oo normaalia käytöstä tuo mitä tolla pojalla on. Eikä myöskään vanhempien käytös oo normaalia. Miten ne luulee pärjäävänsä tuollaisen kanssa kun se on teini kun nytkää eivät pärjää.

Monessa vastaavassa palaverissa olleena, kiusatun tytön äitinä, totean, että koulu sai kiusaamisen loppumaan. Kiusaajat jättivät tyttöni rauhaan. Samalla verkostoitunut kiusaaminen teki sen, että tyttöni todellakin jätettiin rauhaan: kukaan ei puhunut päivän aikana mitään, paitsi "pakollisissa" ryhmätyötilanteissa. Kukaan, siis ei kukaan luokkakaveri puhunut tytölleni päivien aikana mitään. Tyttö alkoi oireilemaan ja jätti muutamana päivänä menemättä kouluun. Joulun alla meillekin selvisi, että hän ei ollut käynyt syömässä kun pari kertaa koulupäivien aikana koko syyslukukauden aikana! Saimme kiireellisen ajan psykiatrille. Joululoman aikana myös selvisi, että tytöstämme on kirjoitettu nettiin todella herjaavia ja ala-arvoisia juttuja. Niistä teimme rikosilmoituksen. Tähän on tultava nyt jonkinlainen hyvä loppu. Meillä on koulunvaihto vakavasti mielessä.

[QUOTE="elli";25399857]Monessa vastaavassa palaverissa olleena, kiusatun tytön äitinä, totean, että koulu sai kiusaamisen loppumaan. Kiusaajat jättivät tyttöni rauhaan. Samalla verkostoitunut kiusaaminen teki sen, että tyttöni todellakin jätettiin rauhaan: kukaan ei puhunut päivän aikana mitään, paitsi "pakollisissa" ryhmätyötilanteissa. Kukaan, siis ei kukaan luokkakaveri puhunut tytölleni päivien aikana mitään. Tyttö alkoi oireilemaan ja jätti muutamana päivänä menemättä kouluun. Joulun alla meillekin selvisi, että hän ei ollut käynyt syömässä kun pari kertaa koulupäivien aikana koko syyslukukauden aikana! Saimme kiireellisen ajan psykiatrille. Joululoman aikana myös selvisi, että tytöstämme on kirjoitettu nettiin todella herjaavia ja ala-arvoisia juttuja. Niistä teimme rikosilmoituksen. Tähän on tultava nyt jonkinlainen hyvä loppu. Meillä on koulunvaihto vakavasti mielessä.[/QUOTE]

:hug:

voimia, sitä tuutte tarvitsemaan.
kiusatun, koulua lopulta vaihtaneen äitinä annan pienen vinkin, jos vähänkään tuntuu et siellä uudessa koulussa ei koulun siirtoa pidetä järkevänä ratkaisuna, etsikää toinen vaihtoehto.Meillä kävi näin, ja siitä se helvetti sitten vasta alkoikin, kun jouduttiin sit jo koulun henkilökuntaakin vastaan "taistelemaan" niin monta ikävää juttua meille tehtiin, ettei uskoiskaan.

[QUOTE="elli";25399857]Monessa vastaavassa palaverissa olleena, kiusatun tytön äitinä, totean, että koulu sai kiusaamisen loppumaan. Kiusaajat jättivät tyttöni rauhaan. Samalla verkostoitunut kiusaaminen teki sen, että tyttöni todellakin jätettiin rauhaan: kukaan ei puhunut päivän aikana mitään, paitsi "pakollisissa" ryhmätyötilanteissa. Kukaan, siis ei kukaan luokkakaveri puhunut tytölleni päivien aikana mitään. Tyttö alkoi oireilemaan ja jätti muutamana päivänä menemättä kouluun. Joulun alla meillekin selvisi, että hän ei ollut käynyt syömässä kun pari kertaa koulupäivien aikana koko syyslukukauden aikana! Saimme kiireellisen ajan psykiatrille. Joululoman aikana myös selvisi, että tytöstämme on kirjoitettu nettiin todella herjaavia ja ala-arvoisia juttuja. Niistä teimme rikosilmoituksen. Tähän on tultava nyt jonkinlainen hyvä loppu. Meillä on koulunvaihto vakavasti mielessä.[/QUOTE]

Silloin jos kaikki on yhtä vastaan niin kiusatun koulunvaihto on varmasti järkevää. Mun pojan tilanteessa vain tuo yksi poika kiusaa, muut on poikani kavereita.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;25399697:
onko minkä ikäisistä kyse?
mulle ainakin yläkoulussa opettaja sanoi ihan suoraan, kertoessaan kuinka oli osunut paikalle käytävällä kun useampi luokkakaveri oli käynyt lapseni päälle, et ei hän viitsi edes niille kotiin ilmoittaa kun ei siitä mitään apua ole.
:(:O

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;25399697:
onko minkä ikäisistä kyse?
mulle ainakin yläkoulussa opettaja sanoi ihan suoraan, kertoessaan kuinka oli osunut paikalle käytävällä kun useampi luokkakaveri oli käynyt lapseni päälle, et ei hän viitsi edes niille kotiin ilmoittaa kun ei siitä mitään apua ole.

sori en huomannu sun viestiä aiemmin. Siis ekaluokkalaisista on kyse meidän tapauksessa.

Mun pojan koulussa ei oo pienryhmiä. Asutaan keskisuuressa kaupungissa ja täällä on kyllä kouluja vaikka millä mitalla. Pienryhmiäkin löytyy mutta ei tästä koulusta jossa poikani on. Ne on kyllä aika tukossa, tiedän, että sinne ei helpolla pääse. Lastensuojeluilmoituksen teen jos nyt ei ala tapahtua koska mun mielestä ei oo normaalia käytöstä tuo mitä tolla pojalla on. Eikä myöskään vanhempien käytös oo normaalia. Miten ne luulee pärjäävänsä tuollaisen kanssa kun se on teini kun nytkää eivät pärjää.

Pienryhmistähän ainakin minun käsittääkseni pyritään ihan valtakunnallisella tasolla eroon. Ainakaan oman lähikoulun ulkopuolelle ei enää jatkossa sijoiteta pienryhmään. Toisaalta ehkä lähikoulun resurssit hoitaa näitä erityistä tukea vaativia oppilata paranee. Tai toivottavasti ainakin...

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;25399912:
tuon ikäiselle pitäis vielä opettajien pystyä jotain, vaikka vanhemmat on mitä on.Koulussa vaan on otettava tiukka asenne asiaa kohtaan.Ja tosiaan ls-ilmoitus sitten koulun kautta jos muuta ei ala tapahtumaan.(tai sit tee ilmoitus itse )

No joo siis mä teen ls ilmoituksen jos ei nyt ala toiminta muuttumaan. Olin aika hiilenä kun otin kuraattoriin yhteyttä ja oon esittäny saman kysmyksen sekä luokan opelle ja kuraattorille elikkä että mitä ne kuvittelee sitte asialle tehtävän jos tuon tyylinen pikkunassikka saa jatkaa tuota rataa eikä kukaan saa sitä kuriin. Millanen se on yläasteella, kysyn vaan?? Onko se tuleva rikollinen ja vankilakundi. Mun mielestä tuo meno pitää saada katkaistua nyt kun se on vielä pieni ja luulisin että jotain mahdollisuuksia asian suhteen olis. isompana on turha enää yrittää.

Anatolia tää sun lausahdukses saa mut voimaa pahoin, mitä jos omalla lapsella olisi adhd?
"Ikävän usein näillä "erityislapsilla" tai erityislapsilla (siis oikeasti erityisillä tai suoraan sanottuna vaan tuhmilla ja huonosti kasvatetuilla) on valtavasti OIKEUKSIA. Oikeus käydä koulua, oikeus olla sillä luokalla missä on, jne. Entä ne velvollisuudet? Entä muiden lasten oikeudet?"

ADHD lapsi (sis.diagnisoitu) ei ole tahallaan tuhma tai vanhemmat ei ole häntä huonosti kasvattanut vaan hänellä neurobiologinen häiriö, jos et ole Anatolia sen vertaa viitsinyt asioista ottaa selvää niin älä lauo henkilökohtaisia mielipiteitäsi totuuksina!

ja sitten asiaan Eedlan kirjoittama tapaus omaa kyllä adhd piirteitä mutta ne pitäisi lastenneurologilla ja neuropsykologilla tutkituttaa nähtävästi hänen vanhempansa eivät ole lastaan tutkimuksiin vieneet joten jos Eedla teet ls-ilmon kerro epäilyksistäsi adhd ja sen hoidotta jättämisestä.
Syy miksi tutkimuksiin ei haluta pienellä paikkakunnalla juurikin tuo Anatolian asenteisten ihmisten ajattelu tapa, ei haluta leimata lastaan, ei haluta myöntää että oma poika on adhd.

Muuttakaa ihmiset asenteitanne niin saadaa useampi "koulukiusaaja" hoitoon ja erityisluokille omiin ryhmiin niin säilyy työskentelyrauha muilla!!!

Kiusaajan vanhempiin yhteyden ottaminen ei auta kun ne silittää pojan päätä, eihän heidän piltti oo paha, se vaan ei vielä ymmärrä että toista lasta ei saa kuristaa kurkusta eikä ketää saa uhata tappaa :kieh:

Vaatikaa kunnolla muutosta!! Tällasten vanhempien kanssa on äärimmäisen hankalaa tehdä mitään yhteistyötä, jotka uskovat omaa lastaan sinisilmäisestä. Jos koulu ei puutu kunnolla, niin ylemmälle taholle vaan yhteyttä

Palaveri oli tänään. Tapasin rehtorin ja kuraattorin eka kertaa ja ihan asiallisia tyyppejä. Huomenna rehtori ja luokan ope pitävät kimpassa kyseiselle pojalle puhuttelun kiusaamisasiasta ja ens viikolla koulukuraattori ottaa sen puhutteluunsa. Myös sen kotiin ollaan jälleen yhteydessä. Jos se ei auta niin "sitten tehdään jatkotoimenpiteitä". Sitä en tiiä mitä kuraattori sillä tarkoitti.

Palaverissa kuraattori kysyi opelta että onko tämä kyseinen poika sen ja sen pojan pikkuveli (samassa koulussa ylemmällä luokalla) ja kun ope sanoi että on, niin kuraattori huokas että ahaa. Tuli vähä sellanen olo että se kuraattori aatteli että "ai no sitte mä tämän ymmärrän". Sen se sanoi että on ollu saman perheen kanssa tekemisissä tän kiusaajan isoveljen osalta, syytä en tiiä, mutta kuitenkin. Tuli vaan sellanen fiilis että ei taia meidän pojan luokkakaveri olla perheensä ainoa ongelmatapaus...

Henk koht jäi ihan hyvä mieli palaverista, oli sellanen olo että asia otetaan vakavasti ja sille oikeesti yritetään tehdä nyt jotain. Mutta aika näyttää. En usko ennenku näen.

Alkuperäinen kirjoittaja ottakaa selvää asioista;25401279:
ADHD lapsi (sis.diagnisoitu) ei ole tahallaan tuhma tai vanhemmat ei ole häntä huonosti kasvattanut vaan hänellä neurobiologinen häiriö

Ymmärrän tämän näkökohdan, mutta ihan sivuhuomautuksena sanon, että ei se ADHD-lapsikaan enkeli olisi ilman sitä ADHD:takaan. Kyllä käytöksestä osa on ihan normaalia lapsellisuutta ja rajojen hakua. Moni varmaan on kypsynyt siihen, että tosi monen janikanicopetteriinan vanhemmat piiloutuvat jopa itsekeksityn ADHD-epäilyn taa, kun eivät jaksa kasvattaa. Ja oikeastihan sitä ihkaoikeaa ADHD-lastakin saa ja pitää edes yrittää opettaa tavoille, eivät hekään toivottomia tapauksia ole.

Moni vaan tuntuu heittävän lekkeripeliksi, taputtelee päähän, "ymmärtää" ja on ihan kädetön, juuri periaatteella "ei se ymmärrä, ei se tahallaan." Myös ADHD:sta johtuvaan törttöilyyn pitää voida puuttua.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;25399702:
Poliisi ei voi tehdä mitään, jos kyseessä on alle 15v. Been there, done that. Kävin kyselemässä, kun esikoista oli kuristettu koulutaksissa. On kuulemma ensisijaisesti koulun asia hoitaa tilanne.

Jos kiusaaja käy päälle, niin koulu tekee rikosilmoituksen poliisille, ja tulee poliisiasia. Yläkoulussa näin ainakin

Mitä mun poika ja sen koulukaverit on tästä pojasta puhelleet niin mulla on ihan sellanen olo että se on joku adhd tapaus tms ja kuuluis jonnekin erityisluokalle, ei normaaliluokalle. se häiriköi tunteja päivittäin eikä usko opettajaa, kiusaa mun poikaa ja yhtä toista poikaa (mun poika on kyllä sen "pääkohde" mutta siis kiusaa muitakin). Pojan luokalta 2 poikaa oli meillä leikkimässä niin ne sanoivat että tää poika oli kuulemma polttanu koulun jälkeen tupakkaa :O se on hajottanu yhen luokkalaisensa rannekellon, kampannu toista niin että sen uudet housut meni rikki polvista kun se kaatui (on vielä vähävaraisen perheen lapsi joilla ei tod oo koko ajan varaa ostaa uusia housuja, neuvoinkin perheen äitiä että vaatii tän pojan vanhemmilta uusia housuja korvaukseksi), paiskonu yhden luokkalaisensa kaikki koulukirjat ja muut tavarat sen pulpetista pitkin lattioita niin että yksi koulukirja hajosi jne. Mun korvaani tällänen ei kuulosta pojalta joka kuuluu tavalliseen luokkayhteisöön, sori vaan.

Ei kai ADHD ole yhtä kuin tuollainen järjetön käytös???

Ei tosiaankaan kuulosta normiluokalle sopivalta lapselta.

Ei kai ADHD ole yhtä kuin tuollainen järjetön käytös???

Ei tosiaankaan kuulosta normiluokalle sopivalta lapselta.

NO ei tietenkään mutta ainakin oman kokemukseni perusteella adhd-lapsilla on isompi riski impulsiiviseen käyttäytymiseen ja aggressiivisuuteen kuin ns normilapsilla. itse tunnen adhdlapsia sen verran paljon että tuon pojan käytös kuulostaa NIIN samalta kuin niillä. Mitään diagnooseja en tietenkään voi tehdä kun en asiaa tunne, kirjoitin vain että mulle tulee sellanen fiilis että tällä pojalla vois olla jotain sellasta. Tai sitte ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja ottakaa selvää asioista;25401279:
Anatolia tää sun lausahdukses saa mut voimaa pahoin, mitä jos omalla lapsella olisi adhd?
"Ikävän usein näillä "erityislapsilla" tai erityislapsilla (siis oikeasti erityisillä tai suoraan sanottuna vaan tuhmilla ja huonosti kasvatetuilla) on valtavasti OIKEUKSIA. Oikeus käydä koulua, oikeus olla sillä luokalla missä on, jne. Entä ne velvollisuudet? Entä muiden lasten oikeudet?"

ADHD lapsi (sis.diagnisoitu) ei ole tahallaan tuhma tai vanhemmat ei ole häntä huonosti kasvattanut vaan hänellä neurobiologinen häiriö, jos et ole Anatolia sen vertaa viitsinyt asioista ottaa selvää niin älä lauo henkilökohtaisia mielipiteitäsi totuuksina!

ja sitten asiaan Eedlan kirjoittama tapaus omaa kyllä adhd piirteitä mutta ne pitäisi lastenneurologilla ja neuropsykologilla tutkituttaa nähtävästi hänen vanhempansa eivät ole lastaan tutkimuksiin vieneet joten jos Eedla teet ls-ilmon kerro epäilyksistäsi adhd ja sen hoidotta jättämisestä.
Syy miksi tutkimuksiin ei haluta pienellä paikkakunnalla juurikin tuo Anatolian asenteisten ihmisten ajattelu tapa, ei haluta leimata lastaan, ei haluta myöntää että oma poika on adhd.

Muuttakaa ihmiset asenteitanne niin saadaa useampi "koulukiusaaja" hoitoon ja erityisluokille omiin ryhmiin niin säilyy työskentelyrauha muilla!!!

No sitten Anatolialla olisi eri ääni kellossa. Niin simppeliä. Jotkut eivät tiedä kun omista asioista näin kärjistettynä.

NO ei tietenkään mutta ainakin oman kokemukseni perusteella adhd-lapsilla on isompi riski impulsiiviseen käyttäytymiseen ja aggressiivisuuteen kuin ns normilapsilla. itse tunnen adhdlapsia sen verran paljon että tuon pojan käytös kuulostaa NIIN samalta kuin niillä. Mitään diagnooseja en tietenkään voi tehdä kun en asiaa tunne, kirjoitin vain että mulle tulee sellanen fiilis että tällä pojalla vois olla jotain sellasta. Tai sitte ei ole.

Luulisi että vaikuttajana on silti ns. huonot vanhemmat, eli häiriökäyttäytymisen taustalla muutakin kuin vain tarkkaavaisuushäiriö.

Eihän lastasi puolusta oikeesti ja loppuun asti kuin omat vanhemmat. Tsemppiä!

Pakko kommentoida 'kiusaajan' vanhempana. Ymmärrän viranomaisiin yhteydenotot, jos ensin on tehty kaikki muu voitava. Meille ensimmäinen yhteydenotto tuli 10v lapsesta poliisilta. Lapsi oli toiminut väärin,lyötyään kaveriaan. Mutta sitä en ymmärrä miksi kiusatun lapsen vanhemmat eivät ottaneet meihin yhteyttä. Aikamoinen prosessi käytiin asian kanssa. Monta yötä valvottiin mieheni kanssa... Meillä ei kiusaamista hyväksytä ja niihin puututaan, mutta miten voit ojentaa lasta jos et edes tiedä tapahtuneesta.
Meitä on moneen junaan..

Samaa ihmettelen. Kiusaajan vanhempiinhan tuossa pitäisi ensimmäiseksi ottaa yhteyttä ja selvittää mistä moinen käytös johtuu. Ei kiusaaja yleensä kuitenkaan silkkaa ilkeyttään kiusaa tee vaan kiusaaminen on yleensä oire jostain ja siihen pitäisi sen vuoksi ripeästi puuttua ja selvittää missä vika piilee. Ei lapselle saarnaaminen auta mitään jos kiusaamisen syy on se paha olo, itsetunnon ongelma yms. joka saarnaamisesta vain pahenee.

Yhteistyössä