Huonomuistisuus synnytyksen jälkeen..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eldorado
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Eldorado

Vieras
Moikka!
Onko muilla samankaltaista ongelmaa? Minua vaivaa kova sekavuus ja huonomuistisuus. Synnytin 6 vkoa sitten ekan lapseni ja oikeastaan ongelmaa on ollut jo raskausaikanakin, mutta varsinkin nyt synnytyksen jälkeen. En muista mitä minulle sanotaan enkä mitä itse olen sanonut..hyvä jos muistan mikä viikonpäivä on..Onko muilla ollut tällaista vaivaa?

Kuulostaa tutulta. Kuusi viikkoa synnytyksestä pelkkä ajatteleminen teki kipeää. Olin ihan varma, ettei minusta ole enää ikinä työntekijäksi...

Kyllä se siitä. Mutta puhu asiasta lähipiirin kanssa. Jos homma menee ihan holtittomaksi (yrität polttaa talon) niin onhan siihen puututtava.

Saatko nukuttua öisin? Onko sinulla apua vauvanhoidossa? Onko sinulla paljon velvollisuuksia päivisin, eli siis siivousta yms. kodinhoitoa? Sun hormonit nyt vaan yrittää pitää huolen, että vauva olisi ykkönen. Siivota ehtii myöhemminkin.

Syötin Googlelle hakusanaksi -synnytysmasennus-. Haulla löyti noin 500 "osumaa". Sealaile sivuja ja otsikoita, niin ehkä asia selviää. Kyseessä voi olla ilmiöt, äidin mieli maassa, synnytysmasennus, synnytyksen jälkeinen masennus, baby blues, tai pahimmillaan voi seurata synnytyksen jälkeinen psykoosi.

Aiheista enemmän linkissä;

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=synnytysmasennus&btnG=Google-haku&meta=

No olipas pelottava vastaus tuo edellinen.
Mutta ap, älähän huoli, se on ihan normaalia! Harmillista etten nyt muista kirjan nimeä (siitä kun on kohta toistakymmentä vuotta aikaa) mutta pelästyin samoja oireita ensimmäistä odottaessani ja löysin kirjan jossa kerrottiin raskausajasta sekä vauva-ajasta. Siinä todettiin että luonto (hormoonit?) hoitaa äidin ajatukset vauvan suuntaan, eli tulee välillä olo, että onkohan mun päässä jotain vikaa... tiedät varmasti mitä tarkoitan. Ja tämä sama olotila on tapahtunut minulla joka kerta kun raskaus lähenee loppuaan ja jossain vaiheessa se taas helpottaa. Itse olen välillä yrittänyt tehdä ristikoita ja käsitöitä, jotain jolla voi hieman piristää niitä aivonystyröitä tekemään töitä ;)
Ja muuten, tämä ei liity masennukseen.

Samat on oireet ollut mullakin,
johtuu osittain iahn tajuttomasta väsymyksestä -
ja vauvan synnyttyä vielä enempi sen huomaa....kun yöt on rikkonaisia pitkään,
ei aivot toimi kunnolla päivälläkään.
Hyvä, jos syödä joskus muistaa...muu onkin sitten niin ja näin.
Helpottaa kyllä ajan myötä, ei hätää ;o)

Minulla oli ihan samanlaisia tuntemuksia ja monet kaverit kertoivat samaa. Tokan lapsen kanssa tilanne oli jo selkeämpi mutta ekan kanssa elämä oli kuin hidastettua filmiä. Olen normaalitilassa nopeatoiminen mutta ekan lapsen syntymän jälkeen muistan elämän olleen kuin hidastettua elokuvaa. Erityisesti on jäänyt mieleen kun istuin laitoksella sängyn reunalla syömässä. Muistan elävästi, miten katselin, kun voileipä lähestyi hiiiitaaaaastiiiiii suutani käteni ohjaamana. Yleensä hotkaisen ruuat anakondatyylillä :-D

Vauvan synnyttyä äiti on mentaalisesti 24/7 hälytysvalmiudessa huolehtimassa pienokaisen kaikinpuolisesta hyvinvoinnista. Tämä on sekä henkisesti että fyysisesti voimakas ja vaativa prosessi. On ihan luonnollista, että vähemmän tärkeät pikkuseikat unohtuvat. Mitä väliä on, onko tiistai vai torstai jos lapsi voi hyvin?

Meillä neuvolan vanhempainvalmennusryhmässä vieraillut psykolgi sanoi, että synnytysen jälkeinen herkistyminen auttaa äitiä kiintymään lapseen. Tämä oli minusta syvästi lohduttava tieto. Laitoin ämpärin alle jotteivat parketit menisi pilalle ja itkin litroittain. Olen edelleen erittäin kiintynyt molempiin lapsiin kuten myös heidän isäänsä.

Riittävästä unen saannista on huolehdittava. Nuku tai vietä ainakin aikaa makuuasennossa päivällä jos lapsi valvottaa kovasti öisin. Pyydä mies, isovanhemmat tai palkkaa lapsenvahti edes yhdeksi yöksi viikossa jos väsyt liikaa. Imettämisestä kouhkataan nykyisin ihan kohtuuttomasti. Vauva pärjää kyllä lypsymaidolla tai korvikkeella niinä öinä, jolloin äiti lataa akkuja.

Ihan normaali ilmiö on. Minulla samanlaista molemmat raskaus- ja imetysajat siitä huolimatta, että olen saanut nukkua paljon, lukuunottamatta lyhyitä yösyöttöjä.

Useampi ystävä/tuttu sanonut ihan samaa! Jo raskauden aikana on muisti huonontunut. Esim. menee jääkaapille ottamaan jotakin tiettyä asiaa, mutta oven jo ollessa auki ei enää muistakaan, mitä piti ottaa jne.

Oletan, että muisti paranee hiljalleen, huomaamatta taas takaisin synnytyksen jälkeen, koska kukaan ei ole valitellut ns. jääneensä huonomuistiseksi!

Minulla ei ole lapsia, mutta voin kuvitella, että ensimmäisen lapsen saanti on NIIN iso juttu (ja lasten saanti yleensäkin!) että ei ihme, että välillä ajatukset harhailee...

En tiedä rauhoittiko tämä viesti sinua ap, mutta et ainakaan ole yksin tuon kokemuksesi kanssa... ONNEA PERHEENLISÄYKSEN JOHDOSTA vielä! :)

Mä olin myös ihan sekaisin vauvan syntymän jälkeen. Pelkäsin etten selviä/jaksa, niin paljon väsytti ja kaikki muu tuntui sumenevan ympäriltä(paitsi vauva ja sen tarpeet) onneksi mies auttoi ja sain nukuttua välillä kokonaisia öitä kun mies hoiti vauvaa. Mua hiukan ahditi se, että vauvan hoito oli niin totaalista ja ei ollut enää mitään "omaa" elämää. Onneksi lapset kasvaa ja nyt saa taas olla omiakin juttuja kun imetys on loppu ja lapsi syö samaa ruokaa muiden kanssa. Kyllä se sen arvoista on vaikka raskasta onkin tuo vauva-aika.....

Kiitti kaikille vastauksista! Lohduttavaa kuulla että tämä on ihan normaalia ja kyllähän sen huomaa jo itsekin että niinä päivinä kun on saanut nukuttua paremmin niin muistiongelmat ja sekavuuskin on lievempää..Vointeja kaikille!!

Yhteistyössä