Huonon äidin 10 pahetta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti kahdelle"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti kahdelle"

Vieras
1. Meillä tytöt 8 ja 10 saavat katsoa salkkarit.

2. Lapset syövät ruokaa sen verran mitä haluavat. Maistetaan, jos ei tykätä, ei sinä päivänä tule yhtään lisävaihtoehtoa. Toki tietty esim. iltapala normisti, muttei lisäyksiä.

3. Arki-iltoina hiljaisuus on vasta puoli kymmeneltä. Nukahtaminen tapahtuu joskus kymmenen jälkeen.

4. En leiki lasten kanssa enkä keksi heille tekemistä. Jos he haluavat majan, voin auttaa katon virittämisessä, jos minulla on aikaa. En myöskään riennä kesken ompelutöiden katsomaan, kuinka lapset pelaavat Wiitä.

5. En kysy lasten mielipidettä vaatteiden ostossa. Jos olen sitä mieltä, että haluan vaikka lapsille tälläisen toppapuvun, niin se ostetaan vaikka se toinen olisikin lapsesta ollut nätimpi.

6. En osaa kokea lapsia ja aikuisia tasavertaisina.
En kerrassaan ymmärrä, miksi lapsilla ja aikuisilla pitäisi olla samat säännöt.

7. Lapset eivät saa itse päättää, luetaanko kokeisiin nyt vai illalla.
Niihin luetaan silloin kun sanotaan niin kauan kuin munakello soi. Sen jälkeen kysely, jos taso on riittävä, pääsee kavereille. Jos ei, jää lukemaan.

8. En hoida lasten läksyasioita. Ne joko tehdään itse (voin auttaa) tai sitten jätetään tekemättä eikä lähdetä viikkoon mihinkään.

9. Aikuisia totellaan ihan pilkkupisteviivalinjalla, en hyväksy lainkaan "kohta", "en jaksa" tai "tyhmä" lauseita, niistä saakin sitten lähteä vaikkapa miettimään, mitä tuli sanottua.

10. Lapset pukeutuvat ulos siten miltä tuntuu. En sano, että laita hanskat. Jos he ovat niin tyhmiä, etteivät itse tajua hanskoja laittaa, niin siinähän ovat.

(+ Lapseni saavat kuunnella Eriniä, Chisua tms. mitä musiikkia haluavat. En rajoita musiikkimakua)
Nämähän on tuomittu palstalla melko jyrkästi huonon äidin tunnuksiksi.
Miten teillä, onko teillä tälläistä, vai kenties jotain ihan muuta?
Tää oli siis mun kymppi, pistäkää tekin tälläisiä. Näitä on varmaan hauska lukea!

• Tykkää
Reactions: thetööt
Aika samoilla linjoilla mennään meillä. Minä olen aikuinen, en mikään leikkitäti tai kaveri. Asioista voidaan keskustella, mutta loppupeleistä minä päätän, näin ainakin 14 v kanssa. Nuorempien kanssa päätösvalta on minulla. Meillä kolme lasta ja kaikki kehuvat heitä hyvin kasvatetuiksi. En siedä haistatteluja ja toisia täytyy kunnioittaa, mutta olen myös reilu, en mikään tyranni.

Mulla on vasta pikkunen, mutta kerron omia näkemyksiäni väitteistäsi.
1. Salkkarit ei sovi alakouluikäisille, koska se ihmissuhdedraama on melko traumaattista.
2.Sinä olet aikuinen, sinä olet vastuussa siitä, kuka lapsi syö ja mitä. Jos Milka-Mariannelle ei maistu, niin pitäisi sitä sitten tarjota vaikka leipää.
3. Olet vastuussa siitäkin, että lapset herää kouluun seuraavana päivänä aikasin, ja että ne jaksaisi opiskella siellä jotain. 9 tunnin yöunet on melko vähän 8-vuotiaalle. Aivan liian vähän.
4. Ei sinun tietenkään ole pakko leikkiä lasten kanssa, mutta jos lapsi on ylpeä suorituksestaan, niin voisi sitä mennä edes katsomaan.
5. Onko se sulta pois, että lapsi kulkee mielummin raidallisessa takissa kuin mustassa? Eipähän ole sun takkis.
6. Ei pidäkään olla samoja sääntöjä. Joissain asioissa ne olisi kyllä ihan hyvä olla. Lapsi kokee, että jossain asiassa hän voi olla samalla viivalla kuin aikuinen. Sitten hänkin pystyy hyväksymään, että tässä aikuinen on vahvempi, mutta siinäpä tasavertainen.
7. Eiköhän ne siitä parista kuutosesta oppis, että vois kokeisiin vaikka lukea. Eikä se oo niin kauheeta, jos saa seiskan. Se on elämää. Elämä ei ole suoritus.
8. Vähän terrorisointia tuo, ettei lähdetä viikkoon jos läksyt ei ole tehty.
Ne voi tehdä sitten koulun jälkeen. Joskus pitää saada olla possu ja jättää läksyt narikkaan. Ei aina, mutta joskus.
9. Ei lastenkasvatus oo oikeesti pilkkupisteviivaa. Se ei haittaa, että joskus tulee kohta, en jaksa tai tyhmäkin. Siitä voi sanoa, että ei puhuta noin. Ei sitä erikseen miettiä tarvitse. Ei se oo minuuttiaikataula, että syödäänkö ruoka nyt vai kohta.
10. Sun tulee pukea lapset ulos oikein ,tietty. Tai ainakin opettaa mitä millekin kelille tulee päälle laittaa. Tyyliin " nyt on nuoskaa, laita tämä takki ja nämä housut koska nämä kestävät vettä"

+ Lapsille kuuluu lastenmusiikki, aikuisille aikuisten.

Miten se tulee esille, että olet reilu etkä tyranni?
Miksi lapsien pitää totella vanhempia pilkkupisteviivalinjalla, mutta se miten he pukeutuvat ulos on ihan sama?
Vahdit munakellon kanssa kokeiden lukemista, mutta läksyjen kanssa on se ja sama? Jos on niin tyhmä, ettei tee läksyjä niin ei ulos viikkoon.
Eihän isompien lasten kanssa tarvi leikkiä.... mutta voi vaikka laittaa ruokaa yhdessä tai siivota musiikin tahdissa tai mistä nyt tykkääkään?

Tuli vain ajatuksia ja kysymyksiä mieleen :)

Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;25243369:
Ei meilläkään lapset päätä, mitä vaatteita ostetaan. Mielipide kysytään, mutta me päätämme. Olemmeko siis tyranneja mekin?

no minusta on ok päättää, että haalari ostetaan ja mistä hintaluokasta, mutta ulkonäkö kysymyksessä minusta on kyllä huomioitava lapsen mielipide jos sellainen on.

Miksi ihmeessä "lapsille kuuluu lastenmusiikki, aikuisille aikuisten"? Mitä tuo ees tarkoittaa? Mikä on aikuisten musiikki? Miten estetään lapsia kuulemasta sitä?

Et sää mun mielestä huonolta äidiltä vaikuta. Teillä toimitaan noin, muilla ehkä jotenkin erilailla. Tyhmää alkaa arvostelemaan muiden tapaa elää. Tai ehkä en oo vaan vielä viettäny palstalla tarpeeksi aikaa...

No, en jaksa omaa listaa alkaa vääntämään, mutta meillä ei katsota lasten ollessa hereillä kuin lastenohjelmia (4- ja 6vuotiaat).

Ruokaa maistetaan, jos se ei maistu, mahaa ei todellakaan täytetä leivällä (muuten meillä ei toinen söis koskaan mitään muuta).

Nukkumaan mennään viimeistään 20.00, jos ei mitään erikoista,mä leikin lasten kanssa joskus tai ainakin autan leikin alkuun, sekä olen kiinnostunut heidän tekemisistään ja sanomisistaan.

Meillä kuusivuotias saa päättää aika pitkälti oman pukeutumisensa. Ei tykkää housuista, joten ei tarvitse käyttää kuin silloiin, jos kaikki legginssit ja sukkikset on pesussa. Saa myöskin vaikutaa siihen, minkälaiset ulkoiluvaatteet ostetaan, koska lapsihan niitä käyttää! Pienempi saa myös valita, jos haluaa, yleenäs pukee päälle mitä annetaan.

Lapset ja aikuiset eivät ole joka asiassa samalla viivalla, mutta lasten kuunteleminen ja se, että he kokevat tulevansa kuulluksi, on mielestäni ensiarvoisen tärkeää.

meillä ei ole vielä koululaisia, joten en osaa vastata.. mutta ajattelisin, että kokeisiin luetaan ja läksyt tehdään aina.

Meillä on aika vähän ehdottomia sääntöjä. Meillä keskustellaan paljon ja lapsille kerrotaan, miksi asiat tehdään tai olisi hyvä tehdä niin kuin tehdään. Silloin kun ollaan jossakin asiassa ehdottomia, niin ollaan.

Aiukuisen vastuulla on huolehtia, että lapsella on tarpeeksi vaatetta. Tosin jossakin vaiheessa lapsen on hyvä oppia itse, että jos hanskoja ei laiteta, kädet jäätyy...

Meillä on radio päällä melkeen aina ja lapset kuuntelee sitä kans. Tykkäävät toki myös lastenlauluista, mutta en oo pitänyt tarpeellisena hirveesti rajoittaa radion kuuntelua..

1. Meillä tytöt 8 ja 10 saavat katsoa salkkarit.

-Ei tuo nyt maailman pahin synti ole. Eihän se ole lastenohjelma, mutta itse olen seurannut sitä 10-vuotiaasta asti. En varmaan kuitenkaan antaisi oman lapsen katsoa.

2. Lapset syövät ruokaa sen verran mitä haluavat. Maistetaan, jos ei tykätä, ei sinä päivänä tule yhtään lisävaihtoehtoa. Toki tietty esim. iltapala normisti, muttei lisäyksiä.

-Pitäisi olla itsestäänselvyys, että lapset syövät sen verran kuin haluavat. En pakottaisi edes maistamaan. Ruokaa ei tarvitsekaan tehdä montaa sorttia vain siksi, ettei joku ehkä tykkää.

3. Arki-iltoina hiljaisuus on vasta puoli kymmeneltä. Nukahtaminen tapahtuu joskus kymmenen jälkeen.

-No ihan normiaika.

4. En leiki lasten kanssa enkä keksi heille tekemistä. Jos he haluavat majan, voin auttaa katon virittämisessä, jos minulla on aikaa. En myöskään riennä kesken ompelutöiden katsomaan, kuinka lapset pelaavat Wiitä.

-Ei aikuisten tarvitsekaan leikkiä lasten kanssa. Silloin tällöin on toki kiva, jos lapsen iloksi leikkii.

5. En kysy lasten mielipidettä vaatteiden ostossa. Jos olen sitä mieltä, että haluan vaikka lapsille tälläisen toppapuvun, niin se ostetaan vaikka se toinen olisikin lapsesta ollut nätimpi.

-Mielestäni väärin. Vaatteen kantajan pitäisi itse saada päättää, millaisia vaatteita pitää.

-Tuskin kenenkään mielestä pitäisi olla. Yleisesti ottaen lapsilla kyllä ON liian vähän oikeuksia.

Niihin luetaan silloin kun sanotaan niin kauan kuin munakello soi. Sen jälkeen kysely, jos taso on riittävä, pääsee kavereille. Jos ei, jää lukemaan.

-:D Eihän se lukuaika kerro, miten on lukemansa sisäistänyt.

8. En hoida lasten läksyasioita. Ne joko tehdään itse (voin auttaa) tai sitten jätetään tekemättä eikä lähdetä viikkoon mihinkään.

-Miksi ei lähdetä viikkoon mihinkään? Onhan lapsella jo koulussa seurauksia siitä, jos on jättänyt läksyt tekemättä.

9. Aikuisia totellaan ihan pilkkupisteviivalinjalla, en hyväksy lainkaan "kohta", "en jaksa" tai "tyhmä" lauseita, niistä saakin sitten lähteä vaikkapa miettimään, mitä tuli sanottua.

-Siinä on riskinsä, jos lapsi oppii tottelemaan aikuisia kyseenalaistamatta. Aikuinen ei ole aina oikeassa eikä kaikki lapsen asiat kuulu aikuiselle. Et sitten varmaan itsellesikään salli "en jaksa" tai "kohta"-linjaa.

10. Lapset pukeutuvat ulos siten miltä tuntuu. En sano, että laita hanskat. Jos he ovat niin tyhmiä, etteivät itse tajua hanskoja laittaa, niin siinähän ovat.

-Niin sen kuuluu mennäkin. Sinänsä ristiriitaista sen kanssa, että lapsesi eivät saa itse vaikuttaa vaatevalintoihin, kun niitä ostatte.

(+ Lapseni saavat kuunnella Eriniä, Chisua tms. mitä musiikkia haluavat. En rajoita musiikkimakua)

-Hyvä juttu.

Kukin kasvattaa tyylillään. Itse en kannata liian autoritaarista lastenkasvatusta, enkä nimittäisi lastani missään yhteydessä tyhmäksi. Edes mielessäni, jos hän menisi hanskoitta ulos. Pidän myös lapsia tasa- arvoisina aikuisten kanssa. Tosin aikuisten on pidettävä yllä tietyt säännöt ja tehtävä lapsen puolesta tietyt valinnat jo lapsen oman turvallisuudentunteenkin säilyttämiseksi.

Olen kasvanut yliankarassa natsikurissa, jossa aikuiset olivat ylempiä ja tärkeämpiä, ja näennäistä välinpitämättömyyttä juuri esim. läksyjentekoon tai kotitöihin liittyen pidettiin kasvatusleinona. Taustalla aikuiset tarkkailivat ja pelko perseessä sai vainoharhaisena odottaa, koska on mokannut jossakin asiassa. Tuntea itsensä tyhmäksi ja huonoksi. Kun ei lapsena, esim. juuri 6-7 -vuotiaana, osannut ajatella tarpeeksi pitkälle tekojensa syy-seuraussuhteita.

Omassa perheessämme ohjataan ja neuvotaan, neuvotellaan. Ollaan yhtä arvokkaista ja tärkeitä jokainen. Sanotaan asiat suoraan, lapsen ei tarvitse arvuutella mitään vanhempien sanattomista viesteistä. Lapselle sanotaan joka päivä, että häntä rakastetaan ja hyvin usein, että hän on viisas ja arvokas. Juuri sekkaisena kuin on.

Ap, en kirjoituksellani tarkoita, että teidän kasvatuksenne olisi samanlaista kuin kuvaamani. Omien vanhempieni kasvatus on yksi tyyppiesimekki pieleen menneestä kasvatustavasta.

Miksi sä haluat tuoda esille sitä että olet mielestäsi "huono äiti" ja retostella kovalla kurillasi? Tunnetko itsesi tosissaan niin huonoksi äidiksi, että kaipaat muita pönkittämään itsetuntoasi?
Mielestäni lasten kanssa tulee leikkiä aina välillä. Lapsille on tosi tärkeää viettää aikaa äidin kanssa, ja tiedätkö miten iloiseksi lapsesi tulevatkaan kun pyhität heille ja vain heille muutaman tunnin, jolloin istut lattialla ja leikit niillä barbeilla mukaan eläytyen? Näin pienillä asioilla saa lapset ikionnellisiksi!

Mielestäni teet väärin vaateasiassa. Jos lapsi joutuu jatkuvasti käyttämään vaatteita, joissa ei tunne oloaan mukavaksi, hänen itsetuntonsakin kärsii. Jokaisella on oikus käyttää sellaisia vaatteita jotka omaa silmää miellyttävät, ja tuntuvat mukavilta päällä. Tietenkin sinä päätät hintaluokan ja autat lasta vaatehakinnoissa. Voit hyvin kieltää jonkun tietyn vaatteen, mutta sopi kompromissina toisen josta myös lapsi pitää. Turhaa kiusata lasta valitsemalla sellaisia vaatteita joista lapsi ei pidä, ja sitten itketään kun pukeutuminen on niin vaikeaa ja vie kauan aikaa...

Lapsilla ja aikuisilla ei tietenkään ole samat säännöt, vaan aikuiset sanelevat ne säännöt lapsille. Johdonmukainen pitää silti olla. Jos kiellät lapsia kiroilemasta koska se on rumaa, et voi kiroilla myöskään itse. jos kiellät lapsia heittämästä lumipalloja ettei kehenkään satu, et heittele niitä myöskään itse. Jos laitat lapset nukkumaan klo 19, ei sinun tarvitse mennä siihen aikaan nukkumaan koska voit perustella lapsillesi että lapsi tarvitsee enemmän unta. Sääntöjen erilaisuuden on oltava perusteltavissa.

Myöskään kokeisiin luettu aika ei korreloi opittujen asioiden määrän kanssa. Jätä mieluummin lapsesi omaan huoneeseensa lukemaan kokeisiin siksi aikaa kun hän itse parhaaksi katsoo. Sen jälkeen kuulustele, ja jos ei osaa niin takaisin lukemaan, jos osaa niin lukemisen voi lopettaa. Lapsi voi luea kokeisiin vaikka maailman tappiin asti, mutta silti päähän ei jää mitään jos ajatukset harhailevat muualla. En myöskään ymmärrä, miksi olet kokeiden kanssa niin tiukka, mutta läksyjen kanssa et? Jos vahtisit päivittäin lastesi läksyjen tekoa, heidän ei luultavasti tarvitsisi päntätä kokeisiin niin paljoa. Läksyjen tekeminen vaikuttaa todistuksen arvosanoihin kuitenkin, ei pelkkä koe...

Jos et hyväksy lapsiltasi "kohta" jne, niin et varmaan myös itsekään käytä niitä? Jos lapsesi pyytää tulemaan katsomaan millaisen legolinnan rakensi, niin et sano että kohta? Niinkö? lapsesi ei myöskään saa sanoa "tyhmä", mutta sinä sanot lastasi tyhmäksi jos ei tajua laittaa hanskoja? Missä johdonmukaisuus, ja miksi mieleeni tulee että et arvosta lastasi lainkaan ja haluat luoja pilkuntarkkoja sääntöjä vain lapsesi kiusaksi, ei kasvatukseksi?

Joo, tytsi, minulla on aina ollut himpun verran eriävät mielipiteet kuin sulla. Ei mitenkään suunnattomasit, mutta ompa kuitenkin. Tässä myös.
En pönkitä itsetuntoa, mutta palstalla nämä on jotain tuhoontuomittuja tekoja.
Kuten "tiukkapipo tai ei niinkään" tuolla kommentoi, tälläiset ajatukset kuin hänellä tuntuvat olevan palstan normeja.

Minä en sano KETÄÄN tyhmäksi. Hän on siinä asiassa tyhmä, jos ei hanskoja laita. En todellakaan sano, että laita hanskat käteen, tyhmä.
Kohta ja en jaksa- sanojen kohdan ilmaisin huonosti. Tarkoitan, että kun pitäisi pedata sänky, niin vastaus on en jaksa. Kun pitäisi käydä nukkumaan, ei käy "kohta".

Tuota siis tarkoitin. En käytä sanaa kohta itse juurikaan. Lapset saavat käyttää niitä mutteivat tollasissa tilanteissa. Niinkun en minäkään.

Ne kyllä tekevät läksyt, olen opettanut sen ekaluokasta lähtien, että ne voidaan hoitaa itse.
Kokeissa autan, mutta niihin pitää kukea.

Oliko muuta?

[QUOTE="äiti kahdelle";25243010]1. Meillä tytöt 8 ja 10 saavat katsoa salkkarit.

Nämähän on tuomittu palstalla melko jyrkästi huonon äidin tunnuksiksi.
Miten teillä, onko teillä tälläistä, vai kenties jotain ihan muuta?
Tää oli siis mun kymppi, pistäkää tekin tälläisiä. Näitä on varmaan hauska lukea![/QUOTE]

Tässä on hyvin paljon asioita, joissa sinulla on korjaamisen varaa! Mutta hyvä kun olet jo osannut kirjata ongelmasi. Nyt vain korjaamaan niitä.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25244988:
olet kirjoituksen perusteella juuri kuin minä. enkä pidä itseäni huonona äitina

Osittain olet ainakin arveluttava kasvatustyyliltäsi. Salkkarit EI kuulu kahdeksanvuotiaalle, eikä suunnilleen kymmenenvuotiaiden lasten vaatteita saa määrätä täysin sellaisiksi kuin äiti haluaa. Ja lapsilta on hyväksyttävä myös "kohtaset" -vastaukset. Aikuisen on kyettävä joustavuuteen ja sopimusten tekoon! Siinä vasta muutama kohta jossa tarvitset vähän näkökulman muutosta.

1. Meillä äiti katsoo salkkarit ja jos lapset 1,3 ja 8v sattuu myös katsomaan niin katsokoon.

2. Meillä syödään lautanen tyhjäksi.

3. Lapset 1 ja 3 menee nukkumaan klo 20, 8v saa joskus vkl valvoa yhdeksään.

4. En myöskään oikein osaa leikkiä lasten kanssa, onneksi aika pitkälti leikkivät keskenään. Olen yleensä kuitenkin samassa huoneessa, joten aika monesti joudun tahtomattani keskelle leikkiä =)

5. Minä ostan vaatteen, jos lapsi on mukana kaupassa niin saa kertoa oman mielipiteensä ja se otetaan huomioon.

6. Meillä lapsilla on lasten säännöt ja aikuisilla aikuisten.

7. Läksyt tehdään heti koulun jälkeen AINA.

8. Minä tarkastan läksyt, ennen ei lähdetä kavereille.

9. Aikuisia totellaan, joskus jos en jaksa kinastella niin myös "kohta" passaa.

10. Minä puen 1 ja 3 vuotiaat ulos. 8v tajuaa jo itse mitä pitää pukea ja jos ei ole varma niin kysyy.

Aika epälooginen kasvatustyyli sulla ap. Joissain asioissa vedät aivan natsilinjaa ja toisissa taas ei sitten oo mitään rajaa. Mahtaa olla lapset ihmeissään.

1. annoin periksi- seiskaluokkalainen ei käytä pyöräilykypärää
2. olen jättänyt vauvan nukkumaan autoon, kun olen käväissyt kaupassa
3. tupakoin salaa lapsiltani
4. 10- vuotias on jäänyt vahtimaan vuoden ikäistä kotiin, kun olen käynyt kaupassa
5. en jaksa patistaa lapsia siivoamaan huoneitaan- asuvat sikoläteissä
6. meillä syödään paljon eineksiä
7. tokaluokkalainen poika käy suihkussa vain kaksi kertaa viikossa
8. lellin kuopusta vaikka aikoinaan olin isommille tiukka
9. otan sohvalla torkkuja kun taapero katsoo teletappeja, tätä tapahtuu usein
10. en keksinyt mitään selitystä, kun lapsi tuli makuuhuoneeseen kesken rakastelun

Yhteistyössä