Hyvä teksti "kasvissyönnistä" ja lihatuotannosta suomessa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
http://juhanirantanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/216943-mita-elaimia

"
Mitä eläimiä!
15.5.2016 19:55 Juhani Rantanen

Viime päivinä monissakin medioissa ja lähes koko politiikan ja julkisuuden kentältä on tuotu esillekasvisruoan auvoisuus ympäristönsuojelun ja ilmastonmuutoksen suhteen. Viimeksi tänään kokoomuksen kansanedustaja Saara-Sofia Sirèn ilmaisi kantansa, että kenenkään ei ole välttämätöntä syödä lihaa joka päivä. Kerrataanpa muutama asia lihatuotannosta, maataloudesta sekä kasvisruoasta yleisesti:



1. Eläinsuojissa syntyy ulosteita. Suomessa erittäin tiukka ympäristölainsäädäntö pitää huolen siitä, että edes sellaisissa paikoissa missä rehevöitymiselle ei olisi mitään vaaraa, ei saada käyttää eläinperäisiä lannoitteita peltojen ravitsemiseen, joka parantaa kotimaisten viljelykasvien kasvua. Tämä köyhdyttää maaperää ja siitä johtuen viljelijät joutuvat turvautumaan muihin keinoihin, mitkä eivät ole läheskään yhtä luonnollisia vaan esim. keinotekoisia valmisteita.



2. Suomessa kasvatettu kotimainen liha on elänyt vapaasti ja sillä on itseisarvo. Jokaisella suomalaisella tuotantosialla on saparo ja uudet rakennettavat navetat ovat nykyään pihattoja, missä naudat pääsevät kävelemään vapaasti. Kesäisin nautakarja on ulkona ja täten lihantuotannon etiikka on hyvin edistyneellä pohjalla suhteessa muihin maihin.



3. Suomessa kasvatettavat "kasvis-lihankorvikkeet" eivät ole itsessään taloudellisia. Kohtuulliseen markkinahintaan ei pystytä Suomen sääoloissa kasvattamaan näitä. Täten näitä joudutaan tuomaan ulkomailta, joka ei ole missään määrin ympäristöystävällistä huomioiden, että Suomessa on ihmisiä työllistäviä ja edistyksellisiä tuotantoketjuja ja kasvattamoita, mitkä toimivat globaalisti verraten ekologisesti ja omalla painollaan.



4. Suomessa mm. Animalian ja Oikeutta eläimille -järjestöjen kautta on organisoitu monia kampanjoita, mitkä eivät ainakaan omasta empiristisestä näkökannastani pidä paikkaansa. Asun itse pienessä maalaiskylässä, jossa hyvin moni perhe saa elantonsa maanviljelystä ja eläinten kasvatuksesta. En ole koskaan täällä enkä muuallakaan törmännyt huonosti kohdeltaviin eläimiin tuotantotarkoituksessa. Jokaisen karjankasvattajan intressissä ovat tietenkin hyvinvoivat eläimet, koska esim. lehmien maidontuotto on kaikista parhaalla tasolla niiden ollessa tyytyväisiä.



5. Jokaisella ihmisellä on itsearvoisesti oikeus päättää omasta ruokavaliostaan, eikä kenelläkään ole vastaavasti oikeutta pakottaa ketään syömään jonkin tietyn ruokavalion mukaan! Jokaisen ihmisen oma vapaus ja vastuu teoistaan ovat keskeisiä elementtejä myös tässä kysymyksessä.



Kunnioitan suuresti heitä, ketkä ovat valinneet itselleen kasvisruokavalion - jokainen ihminen saa tehdä omat valintansa! En tule heitä missään nimessä painostamaan syömään lihaa, jos he eivät niin halua tehdä. Tämän toimintatavan tulisi olla käytössä myös toisinkin päin...
 
Haluaisin vain sanoa, että olen vegaani. Ei mulla muuta.

Miksi vegaanit/kasvissyöjät keskittyvät enemmän salaatin lappaamiseen suuhunsa ja oman kehän kiillotukseen, kuin aitoon ympäristön suojeluun ja terveyteensä?

Käyttäisivät mielummin energiansa puhtaan ruoan tukemiseen kuin myrkkyjen puputtamiseen, Kasvisyönti menee ihan päälaelleen jos emme mieti MISTÄ se ruoka tulee ja millaisesta maaperästä se nykyään kasvaa.

"3. Suomessa kasvatettavat "kasvis-lihankorvikkeet" eivät ole itsessään taloudellisia. Kohtuulliseen markkinahintaan ei pystytä Suomen sääoloissa kasvattamaan näitä. Täten näitä joudutaan tuomaan ulkomailta, joka ei ole missään määrin ympäristöystävällistä huomioiden, että Suomessa on ihmisiä työllistäviä ja edistyksellisiä tuotantoketjuja ja kasvattamoita, mitkä toimivat globaalisti verraten ekologisesti ja omalla painollaan."


Tosisasiassa vegaanit eivät säästä mitään. Ei itseään tai eläimiä.

Tasapainoa asiaan. Vähemmän lihaa ja PUHTAITA kotimaisia kasviksia.

Tehotuotantoa ei edes oikeasti tarvita sellaista tahtia kuin nyt,
 

Kyllä se on hyvä, jos se on puhdasta, ja siihen päälle syö joinakin päivinä lihaakin.

Miksi lihaa tehotuotetaan, kun ihan hyvin voisi joka viikko käydä erikseen kaupungeissa liha auto. Sieltä saisi pariksi päiväksi tai kolmeksikin lihaa perheelle. KUNNON LIHAA siis. Joka on ajatuksella ja eläimiä ajatellen tuotettua.

Ongelmahan on ainoastaan nyt se, että lihaa pitää olla kaupoissa niin paljon että pitää heittää ylimääränenkin pois.

Lihan pitäisi olla pari/kolme kertaa viikossa syötävä arvostettava ruoka. Ei jokapäiväinen.
Näin pysyisivät paremmin lapsetkin terveenä, kun ruokapöydällä olisi muutakin kuin aina se klöntti lihaa ja jokin peruna siihen kylkeen.
Olisi keksittävä monipuolisempia syömistapoja ja terveelisempiä, jos kaikkea siinä lautasella ei yritettäis korvata sillä lihalla.

Liha ei ole ongelma, vaan se että syömme sitä liikaa, joka on paitsi myös epäterveellistä on myös tuhoisaa monelta kantilta muutenkin.
 
  • Tykkää
Reactions: -tibis
Suomessa on kyllä pitkät perinteet härkäpavun- ja herneenviljelyssä.

Ja niiden kummankin kasvattaminen on hitosti ekologisempaa kuin lihantuotanto. Lisäsi ne molemmat juurinystyröillään tuottavat typpeä eli parantavat maata.

Toki itse mieluusti laitan kummankin joukkoon myös lihaa mutta piti oikaista väärää tietoa.
 

Yhteistyössä