sämpylä ohje kiitos
Mä onnistun saamaan sämpyköistä aina semmosia kovia möhkäleitä mutta kuitenkin olis kiva leipoa sämpylöitä vaihteeks eli kertokaas joku mulle onnettomalle joku takuu hyvä ohje jolla saa hyviä sämpylöitä aikaseks, please 
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja Kirjanpitoon:Mä teen sämpylöitä, joihin tulee paljon leseitä ja hiutaleita.
1l vettä
2 pussia kuivahiivaa
5-6dl kauraleseitä
1dl vehnäleseitä
1dl ruisleseitä
2,5dl kaurahiutaleita
1dl vehnähiutaleita
4rkl sokeria
2tl suolaa
1,5dl öljyä
11-13dl vehnäjauhoa
Hiiva leseiden ja hiutaleiden joukkoon, lisää lämmin vesi, sokeri ja suola. Lopuksi öljy ja jauhot. Kohota puoli tuntia, leivo sämpylöiksi, kohota puoli tuntia ja uuniin 225 astetta ja reilu 10 minuuttia.
Vehnäjauhomäärä on noin määrä, kun en koskaan mittaa. Mitä löysempi taikina, sen pehmeämpiä sämpylöitä =)
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Räpylä:Mä oon päättäny lopettaa hiivataikinoista leipomisen. Viimeks ku tehtiin sämpylää, ni nosteltiin pojan kans taikina kasasta kökköjä pellille, ku ei siitä voinu pyöritellä yhtään mitään mitenkään :ashamed:![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:Täytyy vissiin sit mennää ostamaan sämpyläjauhoja. Märillä käsilläno joo tuota täytyy kokeilla. Mä olen aina yrittänyt saada siitä taikinasta semmosen suht löysän mutten saa sitä sitten muotoiltua mitenkään tai sit siitä tulee noita kovia korppuja.
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Räpylä:No, onneks ei voi olla hyvä ihan kaikessa![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Kirjanpitoon:Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:Täytyy vissiin sit mennää ostamaan sämpyläjauhoja. Märillä käsilläno joo tuota täytyy kokeilla. Mä olen aina yrittänyt saada siitä taikinasta semmosen suht löysän mutten saa sitä sitten muotoiltua mitenkään tai sit siitä tulee noita kovia korppuja.
Mä en koskaan pyörittele sämpylöitä vaan teen sellasen pötkön ja siitä leikkaan sopivia paloja ja laitan sellaisenaan pellille.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Just otin sämpylät uunista.... Oma-mixaus-ohje aina käytössä, nyt laitoin kauraleseitä, ruisjauhoja sekä vehnäjauhoja ja hyvää tuli..... ja tietty pakolliset (vesi, hiiva, öljyä luraus, suola ja himppu sokeria)
Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:Alkuperäinen kirjoittaja Kirjanpitoon:Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:Täytyy vissiin sit mennää ostamaan sämpyläjauhoja. Märillä käsilläno joo tuota täytyy kokeilla. Mä olen aina yrittänyt saada siitä taikinasta semmosen suht löysän mutten saa sitä sitten muotoiltua mitenkään tai sit siitä tulee noita kovia korppuja.
Mä en koskaan pyörittele sämpylöitä vaan teen sellasen pötkön ja siitä leikkaan sopivia paloja ja laitan sellaisenaan pellille.
mutta kun mä en saa siitä mitään pötköäkään aikaseks vaan se tarttuu joko käsiin kiinni tai sit se on uunista tullessaan ihan kovaa ja jauhosta :/ Mites jos sä et muotoile sitä muuten niin halkeileeko tai repeileekö sun sämpylät uunissa?
Alkuperäinen kirjoittaja Kirjanpitoon:Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:Alkuperäinen kirjoittaja Kirjanpitoon:Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:Täytyy vissiin sit mennää ostamaan sämpyläjauhoja. Märillä käsilläno joo tuota täytyy kokeilla. Mä olen aina yrittänyt saada siitä taikinasta semmosen suht löysän mutten saa sitä sitten muotoiltua mitenkään tai sit siitä tulee noita kovia korppuja.
mutta kun mä en saa siitä mitään pötköäkään aikaseks vaan se tarttuu joko käsiin kiinni tai sit se on uunista tullessaan ihan kovaa ja jauhosta :/ Mites jos sä et muotoile sitä muuten niin halkeileeko tai repeileekö sun sämpylät uunissa?
Mä laitan ensin reilusti jauhoja pöydälle ja leväytän sen koko taikinan siihen. Sitten tarpeen mukaan laitan lisää jauhoja, jos näyttää että jää kiinni. Siinä, kun pyörittelee hetken, niin ei jää enää niin herkästi kiinni. Ton litran taikinan laitan kahteen osaan ja pyörittelen ne pötköt. Saattaa vähän repeillä uunissa, mutta ei häiritsevästi =)