Hyväksikäyttöä vai mitähän lie....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Desdemona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Desdemona

Aktiivinen jäsen
31.10.2007
1 150
0
36
Eli olemme matkustamassa joulun alla junalla maalle. Mieheni kanssa ostimme liput jo marraskuun alussa koska halusimme varmistaa paikat kun meillä on tuo vauva ja vaunut mukana. Jo silloin oli kaikki perhehytit, mitä siis olisimme halunneet, myyty loppuun. No. Serkkuni, jolla myös on vauva ja vaunut, sanoi että hän ei ole vielä edes miettinyt milloin menevät maalle, lapsuudenkoti siis samalla paikkakunnalla. Sitten hän keksi oivan ajatuksen: hänhän saa meiltä yhden paikan! Kun junaan saa yhden ylimääräisen, eli meillä on siis kolme paikkaa. Ihan vain noin ilmoittamalla. Joo, asiassa ei olisi ongelmaa mutta kun kuitenkin on. Eli jos hän nyt höökäsee vaunuineen täyteen junaan, koska olen satavarma että se on täynnä, ja vie vaunupaikan ihmiseltä joka on ajoissa ostanut lippunsa, onko se reilua? Tai että hän ei juurikaan pidä yhteyttä meihin ja sitten vain ilmoittaa että ottaa meiltä yhden paikan? Serkulla on ollut koko marraskuu aikaa ennakoida joulun junaliikenne mutta nyt tuntuu siltä että kun on tiennyt että meillä on paikat, on jättänyt asian sikseen. Että mitä ihmettä mä teen? Ajattelin kyllä sanoa, jos hän ilmoittaa että tulee meidän siivellä, että onko varmistunut että junassa on tilaa hänen vaunuilleen. Ajattelen juuri niitä äitejä jotka ovat olleet ajoissa lippuostoksilla ja ilmoittaneet vaunuista!

Nyt en ihan ymmärtänyt..en mä ole koskaan ilmoittanut vaunuista. usein olen matkustanut täydessä junassa ja törvässyt vaunut sinne minne mahtuvat.
Onko junissa olemassa siis jotain erityisiä vaunupaikkoja? :whistle:

Siis onhan inter cityissä se lasten vaunu, siellä on tilat vaunuille, mutta ei niitä sinne ihan äärettömyyksiin mahdu. Ja jos joku tulee esim. pyörätuolilla niin on siinä samassa tilassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Desdemona:
siis kun intercityyn ostaa liput niin saa yhden ylimääräisen paikan. Ettekö ole matkustaneet junalla? Kyse ei ole siitä meidän paikasta vaan vaunuille varatusta tilasta. Comprendre?

No olen, mutta en ole koskaan sitten vissiin ymmärtänyt hankkia ylimääräistä lippua vaunuille...eikä mulle ole koskaan semmottia tyrkytelty!
En oo myöskään koskaan raahannut niitä vaunuja sinne yläkertaan...vaan jättänyt ne alas kun yleensä ovat mahtuneet johonkin koloon.

Mutta jos sä sitä mietit, et onko serkkus käytös hyväksikäyttöä teitä kohtaan niin ehkä...tai sitten vain puhdasta ajattelemattomuutta?
Mut jos sulle tulee siitä sellanen olo, että jotain jäis hampaankoloon, niin kannattaa varmaan nostaa kissa pöydälle.

No ei niille vaunuille nyt mitään lippua osteta! Eikä niitä mihinkään tarvitse raahata. Mutta onhan se lippua ostettaessa hyvä ilmoittaa että on vaunut juuri senkin vuoksi että kun ne vaunuille varatut tilat ovat myös pyörätuolipaikkoja eikä niitä ole paljoa. Ja kyllähän ne yleensä mahtuvatkin mutta kun nyt on kyseessä joululiikenne niin voi olla täyttä. Mutta ok, pointti tuli selväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Desdemona:
...ilmeisesti olen isseksein tän asian kanssa.....tai sit ressaan isse liikaa ajattelemalla muita.....

no en ole matkustanut junalla, mutta ajattelisin näin että jos liput ja paikat ovat varattu teidän perheen käyttöön, siis te tarvitsette nämä kolme paikkaa niin eihän sinne sitte kukaan muu voi tulla vielä lisäksi näillä samoilla lipuilla. serkkusi vai kuka lie tarvitsee oman lippunsa...

Minä ainakin toteisin kylmästi ettei meillä ole mitään ylimääräistä lippua.... ja utelisin vielä että mistä hää on sellaisen käsityksen saanut.

Hyvä että olette fiksusti varanneet vaunuille tilaa, normaaliliikenteessä niin ei tartte mutta on toi joulunaika sellaista että huh huh.

Mä vielä vähän ihmettelen, et siinä vaunupaikallako se serkku sitten aikoo istua?
Kyl mää oon varmaan tyhmä kun ei snaijjaa, ei vaan snaijjaa....
Mut niinku pii sano, niin eiköhän kaikki tartte omat lippunsa..ja sitäpaitsi teidän vaunuthan siinä teidän vaunupaikalla on?! Vai?

Minäkään en ymmärrä, miten serkkusi voi noin vain ottaa vaunuille varatun paikan, jos siitä ei ole edes maksettu? Vai maksaako hän sitten siitä paikasta? Muuten on hyväksikäyttöä.

Joo, tarvitsee kyllä oman lippunsa mutta istuisi meidän paikalla koska meillä on niitä kolme. Ja se olisikin ihan ok koska me emme tarvitse kolmea paikkaa, ne nyt aina annetaan kun ostaa perhelipun. Mutta hänellä on myös vaunut. Eli sitä mietin että kun junassa on varmasti muitakin vaunuja ja mahdollisesti myös pyörätuoli/tuoleja, niin mielestäni hänen tulisi varmistua että mahtuu vaunuineen junaan koska jos joku on ilmoittanut tarvitsevansa esim. pyörätuolipaikkaa niin se ei ole oikein jos se henkilö, joka on itselleen paikan varmistanut, joutuu kärsimään siitä että joku toinen ei ole ajatellut asioita tarpeeksi ajoissa.

Mä oon kerran tullu junalla vaunujen kanssa,tosin sillon vauva oli viel mahassa. Ja mulle neuvottiin niille vaunuille paikka sellasesta isosta lokerikosta. Siis siel junassa oli isoille laukuille tarkotettuja isoja lokeroita. Sinne laitoin vaunut. Piti vaan vähä laittaa muistaakseni kasaan. Mut hyvin ne siinä matkusti. Ja yks vaihtoehto olis ollu toi missä pyörätuolitki kulkee mut siitä olis joutunu sit vaunut väistymään jos olis pyörätuoli tullu.

onko nyt joku tarjous? että kun ostaa 2 lippua saa yhen? no mitä te sillä lipulla tekisitte? parempi antaa käytettäväksi.

ainakin jos mä saan jotain 2 yhden hinnalla, ostan vaikken tarttis, tulee hyvä mieli antaa kaverille tollasessa tilanteessa, kun kumminkin itse on joutunut maksaa sen hinnan, parempi hyötykäyttää kaikki mitä rahalla saa...

ja vaunuista, kai ne sitten sanoo jos esim 5 on puhunut vaunuista etukäteen, niin kaipa ne 5 saa viedä vaununsa, oli tilanne mikä hyvänsä. en oikein tajua miten se vois olla keltään pois. mutta nolo juttu jos hän ei saa vaunujaan mahtumaan kyytiin

Siis meillä on kolme istumapaikkaa joista serkku ottaisi yhden. Ok. Mutta se tila mikä on varattu vaunuille ei ole järin suuri. Ja jos hän vain tulee junaan vaunuineen, saattaa käydä niin että joku, joka on aikaisemmin ostanut lippunsa ja ilmoittanut vaunuista, ei ehkä mahdu junaan, tai siis vaunut ei mahdu. Tai pyörätuoli. Koska tottakai niitä vaunuja pitää siirtää jos tulee joku tuolilla.

Tää menee jo mun ymmärryksen ohi. Siis tämä serkkusi ostaa oman lipun, mutta istuu teidän maksamalla paikalla. Mitäs hyväksikäyttöä siinä on? Ja jos kerta on ostanut lipun niin tottakai saa ottaa vaunut mukaan ja laitta ne sinne mihin mahtuu!

Yhteistyössä