Hyväksikäyttöä vai mitähän lie....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Desdemona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En minäkään oikein nyt tajua. Siis miksi ihmeessä teillä on kolme lippua? Lastenvaunuthan viedään joko konduktöörin(tavara)vaunuun tai ne pidetään normaalivaunussa niillevaratussapaikassa joka siis on sama kuin invalidipaikka. Ei siihen kuitenkaan mitään lippua osteta, korkeintaan pyydetään istumapaikat siitä vierestä. Sehän on vain tyhjätila vaunun etuosassa, jossa joissain vaunuissa saattaa olla seinältä taitettava pöytä. Ei serkkusi siinä voi mitenkään istua. Muutenkin hän tarvitsee joka tapauksessa oman lipun.

Eihän serkkusi voi istua teidän lapselle varatulla paikalla, eihän hänellä ole lippua. Viimeistään konduktööri puuttuu asiaan. Aikuinen ihminen tarvitsee aikuisen ihmisen lipun!

Alkuperäinen kirjoittaja Desdemona:
Joo, tarvitsee kyllä oman lippunsa mutta istuisi meidän paikalla koska meillä on niitä kolme. Ja se olisikin ihan ok koska me emme tarvitse kolmea paikkaa, ne nyt aina annetaan kun ostaa perhelipun. Mutta hänellä on myös vaunut. Eli sitä mietin että kun junassa on varmasti muitakin vaunuja ja mahdollisesti myös pyörätuoli/tuoleja, niin mielestäni hänen tulisi varmistua että mahtuu vaunuineen junaan koska jos joku on ilmoittanut tarvitsevansa esim. pyörätuolipaikkaa niin se ei ole oikein jos se henkilö, joka on itselleen paikan varmistanut, joutuu kärsimään siitä että joku toinen ei ole ajatellut asioita tarpeeksi ajoissa.

HIPHIPHURRAAA...mä TAJUSIN! :D Siis teillä on PERHELIPPU...ookoo. Se selittää sen ylkkäripaikan..joojoo, ei ku sun serkkus joutuu laittaan vaunut kasaan jos ei oo tilaa. Ja voihan sitä tilannetta toki kysyä VR:ltä mut ei se välttämättä vastaa todellisuutta...veikkaan et liikenteessä on muitankin tampioita kun mä, jotka ei ilmota vaunuista,,, :saint:

Niin joo ja tosiaan...niinku joku huomauttikin, niin huolimatta perhelipusta aikuinen tarttee oman lipun. Mut ei kai sit paikkalippua. Eli joutuuhan se serkku maksamaan kuitenkin lipustaan vaikka istusikin teidän paikalla.
Mut joo, siis pointti oli kai ne vaunut.... :whistle:

Ap on saanut perheelleen 3 paikkaa. Tämä serkku ostaisi kuitenkin junaan lipun itselleen. Mutta koska on tulossa vaunujen kanssa, ei voi olettaa, että mahtuvat kyytiin, ellei varmista, onko tilaa. Tai ap pelkää, että vie tilan joltain, joka ON ilmoittanut vaunuista. Näin kai?

Jätän tän keskustelun nyt tähän kun tuntuu että täytyy jankata. Käykää vr:n sivuilla lukemassa pehelipuista tai kysykää virkailijalta. Me emme ole pyytäneet kolmea lippua. Se on perhelippu. Inter city-junaan. Siinä saa yhden ylimääräisen paikan. Viimeinen kerta. Ok. Eikä serkkuni siinä tilassa, mikä on vaunuille, istuisikaan. Vaan sillä meidän yhdellä paikalla. Ja se on siis ok. Kyse onkin niistä vaunuista. Että hänen tulisi varmistaa että vaunut mahtuvat kyytiin. Koska se on samalla invalidipaikka. Ok. Ja se vaunu missä se tila niille rattaille ja pyörätuoleille on, on vaunu numero 3 eli se lastenvaunu. Mutta jos vaunnut mahtuvat muihinkin junan vaunuihin niin selvä, hienoa. Mutta pelkään pahoin että joulun alla juna on tuhannen täynnä. Mutta tämä nyt jääköön tähän. :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ap on saanut perheelleen 3 paikkaa. Tämä serkku ostaisi kuitenkin junaan lipun itselleen. Mutta koska on tulossa vaunujen kanssa, ei voi olettaa, että mahtuvat kyytiin, ellei varmista, onko tilaa. Tai ap pelkää, että vie tilan joltain, joka ON ilmoittanut vaunuista. Näin kai?

SÄ TAJUSIT !!!!!!! :hug: :) =) :flower: B)

mutta sitä en ymmärrä miten serkku käyttäisi tässä tilanteessa hyväkseen???

Selitän vissiin liian hankalasti asiat. Se on kiroukseni...

Minä ymmärrän oikein hyvin! Eli tämä serkkusi tulisi istumaan sille teidän yhdelle ylimääräiselle paikalle, jonka saatte perhelipunoston yhteydessä. Eli te saatte automaattisesti 3 paikkaa. Ja teillä on yhdet vaunut, joista olette ilmoittaneet. Serkkusi tulee siis omien vaunujensa kanssa ilmoittamatta. Mikä nyt periaatteessa onkin ok. Koska niitä vaunuistaan ilmoittamattomia on varmasti muitakin.

Sua vaan varmaan eniten jurppii tässä se, että sun serkkus pääsi teidän siivellä tekemättä itse yhtään mitään toisin kuin sinä, joka olet alkanut asiaa suunnitella ja miettiä jo kuukausia sitten. Vaunut on tässä ehkä vähän sivuseikka, vaikka olet oikeassa senkin kanssa, että vaunut vievät paikan joltain, joka on maksanut itse lippunsa ja tarvisi paikan myös vaunuilleen/pyörätuolilleen.

Ehkä noista vaunupaikoista todellakin pitäisi vähän maksaa, edes nimellisesti 2?. Ja joulunajan liikenteessä tulee olemaan ahdasta! Tämä siis sivuhuomautuksena.

Sano serkullesi, että te tarvitsette kaikki 3 paikkaa. Teillä on niin paljon tavaroita tms.

No hän totesi että ei ole jaksanut miettiä milloin menevät maalle ja on varmasti tietoinen että liput mene nopeasti. Ja on ollut tietoinen että meillä on liput. Ja ILMOITTI ottavansa meiltä yhden paikan.

Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Selitän vissiin liian hankalasti asiat. Se on kiroukseni...

Minä ymmärrän oikein hyvin! Eli tämä serkkusi tulisi istumaan sille teidän yhdelle ylimääräiselle paikalle, jonka saatte perhelipunoston yhteydessä. Eli te saatte automaattisesti 3 paikkaa. Ja teillä on yhdet vaunut, joista olette ilmoittaneet. Serkkusi tulee siis omien vaunujensa kanssa ilmoittamatta. Mikä nyt periaatteessa onkin ok. Koska niitä vaunuistaan ilmoittamattomia on varmasti muitakin.

Sua vaan varmaan eniten jurppii tässä se, että sun serkkus pääsi teidän siivellä tekemättä itse yhtään mitään toisin kuin sinä, joka olet alkanut asiaa suunnitella ja miettiä jo kuukausia sitten. Vaunut on tässä ehkä vähän sivuseikka, vaikka olet oikeassa senkin kanssa, että vaunut vievät paikan joltain, joka on maksanut itse lippunsa ja tarvisi paikan myös vaunuilleen/pyörätuolilleen.

Ehkä noista vaunupaikoista todellakin pitäisi vähän maksaa, edes nimellisesti 2?. Ja joulunajan liikenteessä tulee olemaan ahdasta! Tämä siis sivuhuomautuksena.

Sano serkullesi, että te tarvitsette kaikki 3 paikkaa. Teillä on niin paljon tavaroita tms.

Kiitos, sä sait tän kuulostamaan hyvin selkeältä. =)

Vähän joulumieltä ihmiset!

Omalle serkulleni sanoisin, että tottahan se sopii jos häntä ei haittaa, että joudutaan istumaan tosi ahtaasti kun on paljon tavaroitakin ja pyytäisin varmistamaan lipun oston yhteydessä, että vaunussa on vielä tilaa vaunuille. Sitte ottaisin glögiä termariin ja pipareita kassiin ja nauttisin junamatkan ajan siitä, että saan kerrankin olla serkkuni seurassa jota muuten tapaan yleensä vaan sukujuhlissa ja joulukortin välityksellä.

Alkuperäinen kirjoittaja dippadaa:

mutta sitä en ymmärrä miten serkku käyttäisi tässä tilanteessa hyväkseen???

Ja ketä käyttää hyväkseen? Ap:tä? mahdollista pyörätuoli-ihmistä? ketä?
Niin ja mä en käsitä miten me täällä palstalla voitais auttaa asiassa joka serkun pitäisi itse varmistaa VR:ltä...
:headwall:

Junalla kyllä paljonkin olen matkustanut,myös perhelipulla,mutta ikinä en ole tehnyt ongelmaa asiasta joka ei ole ongelma...

Ensinäkin voitte varautua siihen ettei teillä tule oikeasti olemaan kolmea paikkaa koska joulunaikaan junat ovat todella täynnä ja jopa ylibuukattuja. Toiseksi lastenvaunuja ei tarvitse etukäteen ilmoittaa ja kolmanneksi serkkusi ei voi käyttää teidän kolmatta paikkaa koska perheeseen ei voi kuulua kolmea aikuista. Eli hän joutuu joka tapauksessa hankkimaan oman paikkalipun istuipa hän missä hyvänsä (eikä sitä teidän paikkaa edes voi siirtää hänelle). Eli vaikka olet miten ajoissa hyvänsä varautunut voit odottaa joutuvanne istumaan vauva sylissä ja vaunut kasassa joko tavaravaunussa tai lokerossa ja kolmannen paikan ottaa joku vieras, varsinkin kun se kolmas paikka ei ole siinä vieressä.

Ja joo, kieltämättä jurppii sekin että kuin itse on ajoissa liikkellä niin toinen nappasee siitä osansa.... =) edes kysymättä kohteliaasti että kävisikö mitenkään......

Mää ymmärrän. Enkä voi itsekään sietää juuri ihmisiä, jotka vain lompsivat muiden jäljessä ja odottavat, että asiat järjestyy tekemättä itse mitään ;). Siis tämä kommentti tuli todella kärjistetysti, mutta näin siis liioitellen =).

No hän totesi että ei ole jaksanut miettiä milloin menevät maalle ja on varmasti tietoinen että liput mene nopeasti. Ja on ollut tietoinen että meillä on liput. Ja ILMOITTI ottavansa meiltä yhden paikan.

Eikö sulla ole suu sitä varten että se aukastaan ja sanotaan jos jurppii:
Ilmota sitten takas serkullesi ettei käy!

Itse olen matkustanut paljon rattaitten kanssa junalla (helsinki-oulu), mutta en ole kertaakaan erikseen ilmoittanut että mulla vaunut. Sitten vasta junaan noustessa oon siltä konnarilta kysyny että mihin nää tällä kertaa laitettais! :) Ja jos siihen lastenrattaitten/inva paikalle ei mahu niin sitten kasaan ja tavarasäilöön! Itse asiassa sinne konnarin vaunuun on kaikkein kätevin ne laittaa, saa kaikki ylimääräiset matkatavarat myös! ;) eli lastaat vain rattaat täyteen laukkuja ja nostat konnarin vaunuun matkan ajaksi ja itelle joku pieni reppu junaan sisälle matkan ajaksi!

Alkuperäinen kirjoittaja eräs äiti 79:
Vähän joulumieltä ihmiset!

Omalle serkulleni sanoisin, että tottahan se sopii jos häntä ei haittaa, että joudutaan istumaan tosi ahtaasti kun on paljon tavaroitakin ja pyytäisin varmistamaan lipun oston yhteydessä, että vaunussa on vielä tilaa vaunuille. Sitte ottaisin glögiä termariin ja pipareita kassiin ja nauttisin junamatkan ajan siitä, että saan kerrankin olla serkkuni seurassa jota muuten tapaan yleensä vaan sukujuhlissa ja joulukortin välityksellä.

Hienoa, juuri näin!

Maksaako serkku teille siitä paikasta mitään? Vai ostaako itselleen lipun junaan? Jos ei itse aio matkasta maksaa mitään vaan istuu sillä teidän vapaapaikalla ilmaiseks niin ei onnistuis kyllä meidän tilanteessa. Pyytäisin 1/3 lippujen hinnasta silloin maksua.