Hyvällä tasolla on pk-hoitajien ruoka-aineallergiaosaaminen ...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikkupiikkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pikkupiikkis

Aktiivinen jäsen
29.11.2009
1 457
0
36
pk-seutu
Päiväkodissa oli tänään erään lapsen synttärit. Aamulla hoitaja kysyi, että tämän lapsen äiti oli tuonut maitosuklaanappeja, niin saako mun lapsi ottaa sellaisen. Mun lapsella on laktoosi-intoleranssi, josta on lääkärin todistus. Ja on ihan oikeasti, eli ripuloi kun mummo salaa multa (!) syötti lapselle 3 pätkispalaa kesällä :headwall: .

Sanoin, että ei saa syödä maitosuklaata, kun siinä on sitä maitoa. Ei tietenkään saa! Luuleeko hoitaja, että vain maito juomana on ongelma? Vai miksi kysyi?

Mun kaverini lapsi ainakin voi syödä joskus jotain pientä eikä se aiheuta mitään, mutta toki teillä on tilanne eri. Voi kuitenkin olla että hoitajakin tietää tapauksia, jossa pieni määrä ei haittaa ja siksi kysyi. Minä en oikeasti ymmärrä että miksi hakkaat päätä seinään, kun hoitaja sentään kysyi ja toimi antamasi ohjeen mukaan?

Hyvä että kysyi, eikö? Sehän sitä hyvää hoitamista on, että tarkistaa ja kysyy jos asia on epäselvä.

Kuten ylempi sanoi, maitoallergioita on niin montaa eri astetta. Jotkut voi hyvin nauttia yhden suklaanapin syntymäpäivänä ilman oireita.

Ihan asiallinen kysymyshän tuo on. Minulle ainakin on hyvinkin epäselvää mitä laktoosi-intolerantikko voi oikein syödä, kun esim. juustoa ei saa hylaversiona. Ystävälläni on paha laktoosi-intoleranssi, mutta kyllä hän saa syödä kaikki juustoja ja myös maitosuklaata. kai siinä sitten maito on jotenkin eri muodossa.

No näin mäkin ajattelisin kuten tuossa edelläkin. Hyvä juttuhan on nimenomaan se, että hoitaja kysyi!

Tiedän aika montakin laktoosi-intolerantikkolasta, jotka voivat syödä tuotteita (esim. keksiä), joissa on ihan tavallista maitoa. Ja onhan moni tuote täysin laktoositon, vaikka siinä maitoa onkin.

Joten ole hyvilläsi vain, että hoitaja kysyi. Voisihan olla, ettei hoitaja olisi edes kysynyt mitään ja antanut vain..

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Ihan asiallinen kysymyshän tuo on. Minulle ainakin on hyvinkin epäselvää mitä laktoosi-intolerantikko voi oikein syödä, kun esim. juustoa ei saa hylaversiona. Ystävälläni on paha laktoosi-intoleranssi, mutta kyllä hän saa syödä kaikki juustoja ja myös maitosuklaata. kai siinä sitten maito on jotenkin eri muodossa.

Juustoa ei saa hylana...suurin osa juustoista (ainakin kovat) taitaa olla kuule ihan laktoosittomia!

Eipä se nykyään laktoositon ruokavalio paljon eroa normaalista. Lähes kaikesta on olemassa hyla tai laktoositon vaihtoehto. Eli en yhtään ihmettele että täti on varmistellut asiaa ja kysynyt että voiko antaa! Jotkuthan sietävät pieniä määriä laktoosia ja toiset eivät yhtään. Varmaankin ap:n lapsi ei kestä laktoosia pieniäkään määriä?

Maitoallergia on jo sitten ihan erikseen.

Merkistä ei ollut puhetta, mutta mulla on itsellänikin tuo. Tutkittu myös lääkärissä, kun olin 17 v. Kuulen mielelläni, jos on joku maitosuklaa, mitä voin syödä ja syöttää lapselle.

Tuon päänhakkaus oli mummosta, äidistäni, joka tietää kuinka herkkä tuo massu on ja silti syötti 3 palaa salaa.

Hyvä kun kysyi eikä vaan mennyt antamaan, mutta asiasta on keskusteltu kasvatuskeskustelussa että on ehdoton, ei siis saa antaa tavallista jugurttia tms. Olen ne kotona kokeillut. Tämä hoitaja ei ollut se, mikä oli siinä keskustelussa, mutta kai ne muutkin ryhmän hoitajat ne lukevat läpi.

Tuota, musta on kuitenkin eri asia, että jos sinä et tiedä ystävästäsi kuin jos päiväkodin hoitaja ei tiedä ryhmän lapsesta, kun asiasta on toimitettu hoitoon todistus, jossa lukee laktoosi-intoleranssi (vähälaktoosinen käy) ja näyttää siinä hoitajien päydän ilmoitustaulullakin lukea lapseni nimi ja laktoosi-intoleranssi (hyla käy).

Kovat juustot ovat laktoosittomia ja vain tumma suklaa käy kuten after eight + on yksi pikkupatukka, jossa lukee hyla (tai mä en oo nähnyt).

Mun kalalle allerginen lapsi oli saanut päiväkodissa kalakastikkeesta "vain" vihanneksia ja lientä... Ihmeissään soittelivat, kun lapsen naama turposi ja punoitti... Että se siitä tietämyksestä...

Minusta kysymyksessä ei ole mitään outoa. Päiväkodissa yleensä saa suunnilleen yhden pienen suklaanapin, jossa ei voi olla isoa määrää laktoosia (koska siihen ei mahdu isoa määrää mitään muutakaan ). Ja jos lapsesi voi syödä normaaleja annoksia vähälaktoosista ruokaa, jossa siis on muistaakseni 20 prosenttia laktoosia jäljellä, on minusta ihan järkevää kysyä, voisiko hän saada palan suklaata. Täytyyhän hänen kuitenkin laktoosia kestää, jos vähälaktoosinen on ok.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Juustoa ei saa hylana...suurin osa juustoista (ainakin kovat) taitaa olla kuule ihan laktoosittomia!

No nimenomaan, kun ne ovat ihan luontaisesti laktoosittomia kun laktoosi poistuu automaattisesti kovien juustojen valmistusprosessissa. Mutta enpä olisi tuota tiennyt ellen olisi tätä kerran kysynyt ystävältäni, sitä kun ei siinä paketissa lue. Joten se että paketissa lukee maito, ei automaattisesti tarkoita että tuote olisi joko laktoositon tai laktoosilllinen. Maitosuklaa kuuluu mielestäni ihan samaan sarjaan, joten minusta tuo oli hoitajalta täysin asiallinen kysymys.

Kyllä mä tiedän, mitä voi antaa, esim, noita ranskanpastilleja tai budapestia tai wiener nougattia tai pääsiäisenä mignon-munan. kun olen itsekin samasta vaivasta kärsivä. Tuo Brunbergin maitosuklaa oli uutuus, ja en oo huomannutkaan.

Mutta ihmettelen, jos joku tuo jonkun tavallisen maitosuklaanappipötkylän sinne, jossa lukee selkeästi maitosuklaata, niin että sitä edes mietitään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No nimenomaan, kun ne ovat ihan luontaisesti laktoosittomia kun laktoosi poistuu automaattisesti kovien juustojen valmistusprosessissa. Mutta enpä olisi tuota tiennyt ellen olisi tätä kerran kysynyt ystävältäni, sitä kun ei siinä paketissa lue. Joten se että paketissa lukee maito, ei automaattisesti tarkoita että tuote olisi joko laktoositon tai laktoosilllinen. Maitosuklaa kuuluu mielestäni ihan samaan sarjaan, joten minusta tuo oli hoitajalta täysin asiallinen kysymys.

Melkein kaikissa juustopaketeissa kyllä lukee laktoositon, jos se sitä on!

Jos lapsi kerran sietää hyla-tuotteita niin aivan varmasti olisi voinut syödä yhden maitosuklaanapin ilman oireita! Jos täysin laktoositon ruokavalio niin siinä tapauksessa ei.

Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Kyllä mä tiedän, mitä voi antaa, esim, noita ranskanpastilleja tai budapestia tai wiener nougattia tai pääsiäisenä mignon-munan. kun olen itsekin samasta vaivasta kärsivä. Tuo Brunbergin maitosuklaa oli uutuus, ja en oo huomannutkaan.

Mutta ihmettelen, jos joku tuo jonkun tavallisen maitosuklaanappipötkylän sinne, jossa lukee selkeästi maitosuklaata, niin että sitä edes mietitään.

No varmasti juuri siksi, niin kuin joku toinenkin sanoi. Lapsesi on siis vähälaktoosittomalla? Jos vertaat yhtä pientä maitosuklaanappulaa ja annosta vähälaktoositonta ruokaa, niin kummassa luulet olevan enemmän laktoosia grammamääräisesti??

Veikkaan että saattaa olla siinä annoksessa vähälaktoositonta ruokaa. Siksi siis hoitajaltakin täysin asiallinen kysymys.

niin voisithan kokeilla kotona, miten lapsesi vatsa reagoi YHTEEN maitosuklaapalaan. Sittenhän sen tietää, aiheuttaako noin pieni määrä laktoosia oireita. Siis tämä neuvo vain siksi, että ei ole kysy allergiasta!

Mun mielestä on turha rasittaa suolta turhaan, kun tänäänkin on kuitenkin ollut hoidossakin maitopohjaista ruokaa. Mä olen vienyt sinne lasta varten oman keksipaketin, että kun on näitä synttäreitä ja niihin tuodaa jotain tarjottavaa, niin ettei jää osattomaksi. Ja saikin sitä omaa keksiä tänäänkin.

Hän kestää kyllä jonkun verran, siksi ei olekaan täysin laktoositon. Joskus on tullut ilmavaivoja, vaikka on ollut täysin omissa ruuissa, ja niinä päivinä on ollut paljon maitopohjaista syömistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Draumsyn:
Minusta kysymyksessä ei ole mitään outoa. Päiväkodissa yleensä saa suunnilleen yhden pienen suklaanapin, jossa ei voi olla isoa määrää laktoosia (koska siihen ei mahdu isoa määrää mitään muutakaan ). Ja jos lapsesi voi syödä normaaleja annoksia vähälaktoosista ruokaa, jossa siis on muistaakseni 20 prosenttia laktoosia jäljellä, on minusta ihan järkevää kysyä, voisiko hän saada palan suklaata. Täytyyhän hänen kuitenkin laktoosia kestää, jos vähälaktoosinen on ok.

Mummo kokeili salaa 3 palalla kesällä, siis antoi 3 pikkupätkispalaa (ei siis iso määrä sekään), ilmavaivoja tuli ja veti heti ripulille. Joten ei kestä kovinkaan paljoa. Riippuu kyllä, mitä muutakin on syöty.

Meillä ei ole tavallista maitosuklaata kotona, kun emme voi sitä syödä.

Mä otan juhliin mennessä sellaisen kapselin ja nykyään syötän sen lapsellekin, niin ei tarvi juhlissa kysellä.

Alkuperäinen kirjoittaja *:
niin voisithan kokeilla kotona, miten lapsesi vatsa reagoi YHTEEN maitosuklaapalaan. Sittenhän sen tietää, aiheuttaako noin pieni määrä laktoosia oireita. Siis tämä neuvo vain siksi, että ei ole kysy allergiasta!

Yhteistyössä