Hyvällä tasolla on pk-hoitajien ruoka-aineallergiaosaaminen ...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikkupiikkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No ei todellakaan sairastu keliakiaan jos altistuu laktoosille ja on laktoosi-intoleranssi :D ripuli tulee juu ja vatsan väänteitä, mutta ei siitä mitään muuta tautia kehity. Mutta jos pitää lasta tiukalla dietillä ilman varsinaista syytä voi aiheuttaa pahempia oireita.

Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Edelleen, musta on eri asia, jos joku vaikka juhlissa kysyy tuota kuin päiväkodissa, johon on toimitettu tiedot.

Ja miksi yleensä ottaen väkisin rasittaa suolta, kun on se vaihtoehto, mikä käy varmasti (eli omat keksit)?

Oli nyt allergia tai ettei pilko entsyymiä, niin ei se ripulointi mikään terveellinen juttu ole. Henki ei mene kerralla, mutta se turha rasitus altistaa muille jutuille kuten keliakialle, jonka kanssa on vaivaalloisempaa toimia.

Ja suoraan sanoen, jos mulla olisi kananmuna-allergia, ja kysyttäisin voinko syödä täytekakkua, kysyisin ensin, että onko siinä munaa (varmasti on) ja sitten sanoisin, että en voi ja mielessä ajattelisin, että ei ole siinäkään kovin älykäs päättelijä.

No, mä olen sen verran fiksu ihminen, etten arvioi ihmistä yhden kommentin perusteella. Kun multa kysytään täytekakun sopivudesta, niin mä sanon, että ihan hyvä kun kysyit, mutta mä jätän mieluummin nyt syömättä etten kutia ensi viikkoa sen kaakun takia. =)

Meillä ei lapsi syö jogurttia, kun ei siitä tykkää, kuten jo kirjoitin.

Musta on turhaa saivarrella siitäkin, paljonko laktoosia saa siitä, jos se on kielletty, se on kielletty.

Jos vetää päiväkodissa suklaanappeja 20 kertaa vuodessa, on lapsen vaikempaa tajuta, miksi ei saa jouluna kaikkia konvehteja, miksi ei voi valita vapaasti minkä jäätelän ottaa jne.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mä en oikein edelleenkään ymmärrä. Tuntuu monille laktoosi-intolerantikoille aiheuttavan oireita se maito-sana tuotteessa. Monien tuoteselosteiden mukaan maitosuklaassa tuntuisi olevan laktoosia n. 10g/100g, jolloin olettaen, että yksi maitosuklaanappi painaa korkeintaan 10g, siinä olisi sitä laktoosia n. 1g. Silloin se on suunnilleen saman verran kuin esim. Hyla-jogurtissa/100g. Varmasti saa ap sun lapsi enemmän laktoosia päivän aikana ihan jogurtista, maidosta tms (jos kerran vähälaktoosinen käy) kuin yhdestä maitosuklaanapista.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
No ei todellakaan sairastu keliakiaan jos altistuu laktoosille ja on laktoosi-intoleranssi :D ripuli tulee juu ja vatsan väänteitä, mutta ei siitä mitään muuta tautia kehity.

Meille kyllä opetettiin koulussa, lääkärin toimesta, että laktoosin nauttiminen lisää laktoosi-intolerantikon riskiä sairastua keliakiaan, ja että monen keliakiadiagnoosin takana onkin itse asiassa laktoosi-intoleranssi. Kun potilas siirtyy laktoosittomaan ruokavalioon, niin keliakia vähitellen katoaa.

Laktoosi-intoleranssi siis ei ole allergia ja oireireilu ei ole vakavaa tai lisäsairauksia aiheuttavaa. Kiusallista ja epämiellyttävää kun suolisto kouristelee hetken ja ehkä jopa ripuloittaa, mutta ei siis millään tavalla vaarallista tai henkeä uhkaavaa - edes lapsella. Tosin kuin joku oikea allergia.

No ei todellakaan sairastu keliakiaan jos altistuu laktoosille ja on laktoosi-intoleranssi :D ripuli tulee juu ja vatsan väänteitä, mutta ei siitä mitään muuta tautia kehity. Mutta jos pitää lasta tiukalla dietillä ilman varsinaista syytä voi aiheuttaa pahempia oireita.

Tästä mä olen samaa mieltä. Oma lapsi oli aikaisemmin sitten kai laktoosi-intolerantikko, kaikki HYLA-tuotteetkin aiheutti erittäin voimakasta ripulia jne. Silti en hernettä nokkaan vetänyt tai ruvennut ihmisiä arvostelemaan siksi että he kokeilivat. Ja lapsi sai silloin tällöin palan maitosuklaata (yhden palan) eikä saanut siitä pahoja oireita. Sitten pikkuhiljaa totutin hänet ensin vähälaktoosisiin ja sitten tavallisiin maitotuotteisiin. Ja kannatti tosiaankin se pikku rasitus, kun nyt menee normiruoka eikä missään tarvitse miettiä mitä saa syödä mitä ei.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
No ei todellakaan sairastu keliakiaan jos altistuu laktoosille ja on laktoosi-intoleranssi :D ripuli tulee juu ja vatsan väänteitä, mutta ei siitä mitään muuta tautia kehity.

Meille kyllä opetettiin koulussa, lääkärin toimesta, että laktoosin nauttiminen lisää laktoosi-intolerantikon riskiä sairastua keliakiaan, ja että monen keliakiadiagnoosin takana onkin itse asiassa laktoosi-intoleranssi. Kun potilas siirtyy laktoosittomaan ruokavalioon, niin keliakia vähitellen katoaa.

Voi oooooh itse röntgenhoitaja-opiskelija-palstan kaikkitietävä besserwisser iski jäleen suunnattomalla tietämyksellään :D voisi jopa kuvitella että ihan lääketieteellisessä olet etkä vaan rtg-hoitajaksi lukemassa :saint:

Voi oooooh itse röntgenhoitaja-opiskelija-palstan kaikkitietävä besserwisser iski jäleen suunnattomalla tietämyksellään :D voisi jopa kuvitella että ihan lääketieteellisessä olet etkä vaan rtg-hoitajaksi lukemassa :saint:

Ottaa vissiin koville, kun olitkin väärässä :)

Edelleen, musta on eri asia, jos joku vaikka juhlissa kysyy tuota kuin päiväkodissa, johon on toimitettu tiedot.

Ja miksi yleensä ottaen väkisin rasittaa suolta, kun on se vaihtoehto, mikä käy varmasti (eli omat keksit)?

Oli nyt allergia tai ettei pilko entsyymiä, niin ei se ripulointi mikään terveellinen juttu ole. Henki ei mene kerralla, mutta se turha rasitus altistaa muille jutuille kuten keliakialle, jonka kanssa on vaivaalloisempaa toimia.

Ja suoraan sanoen, jos mulla olisi kananmuna-allergia, ja kysyttäisin voinko syödä täytekakkua, kysyisin ensin, että onko siinä munaa (varmasti on) ja sitten sanoisin, että en voi ja mielessä ajattelisin, että ei ole siinäkään kovin älykäs päättelijä.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
On kerrottu, kasvatuskeskustelussa ja muutenkin. Ja olen vienyt hänelle oman keksipaketin tämän takia, että saa jotain herkkua, jos jonkun toisen tuoma ei käy. Joten ihmetyttää, että ei mene perille.

Saahan sitä kysyä, mutta ei tunnu itsestä luotettavalta, että asiaa pitää kysyä. Vaikka olisikin vain pieni maitosuklaanappi, niin silti turhaa rasittaa suolta.

Mussa ennemminkin herättää luottamusta se, että ihminen kysyy tuollaista asiaa. Kuten esim. multa kysytään, kun olen sanonut olevani kananmuna-allergikko, niin lähes poikkeuksetta, että voinko syödä normitäytekakkua. Silloin huomaa, että henkilö ainakin pohtii asiaa, eikä tee omia johtopäätöksiä. Asiallista tuo kysyminen on etenkin laktoosi-intoleranssin suhteen, koska se on vaiva, joka on varsin monimuotoinen ja TÄYSIN ERI ASIA KUIN ALLERGIA. Hyvin harvoin laktoosi-intoleranssi on niin paha, että pieni pala maitosuklaata aiheuttaa oireita, oikeastaan silloin se on yleensä niin paha, että kaikki maitotuotteet jo aiheuttavat oireita. Kysymys oli minun mielestäni pk-tädin viisaudesta ja hyvästä ammattitaidosta ja sinun tietämättömyydestäsi.

"kysyisin ensin, että onko siinä munaa (varmasti on) ja sitten sanoisin, että en voi ja mielessä ajattelisin, että ei ole siinäkään kovin älykäs päättelijä"

Vaikutat miellyttävältä persoonalta...

Jos olet hoitaja, saa kysyä jos et tosissaan tiedä, ja olin tilanteessa aivan ystävällinen, aika yllättynyt kyllä, mutta mietin vaan, että miksi tuommoista kysyy kun asia on musta jo moneen kertaan puitu...

Montako kertaa sitä pitää varmistaa? Marraskuussa oli synttäritarjoiluna suklaakeksiä, josta myös kysyttiin, kysyin merkkiä ja oli fanipala, ja sanoin on maitosuklaata, ei voi ottaa. Oli eri hoitaja (3 hoitajaa ryhmässä ). Miksi samaa asiaa kysyy joka hoitaja erikseen?

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Eli pidetään vaan suut kiinni hoitolasten suhteen ettei vaan äidit pidä tyhmänä. Nimenomaan on hyvä varmistaa ja aika outoa että ruokavaliolapsen äiti siitä noin ääntä pitää.

Ja kas mulle on kerrottu, lääkärin toimesta :D että tiukka välttämis dieetti ja ilman syytä lapsella hylatuotteiden syöttäminen aiheuttaa lapselle herkistymistä laktoosille :D siis jos päättää että lapsi on maitosokeria sitämätön niin hänestä sellainen tulee dieetillä.

Ja kas mulle on kerrottu, lääkärin toimesta :D että tiukka välttämis dieetti ja ilman syytä lapsella hylatuotteiden syöttäminen aiheuttaa lapselle herkistymistä laktoosille :D siis jos päättää että lapsi on maitosokeria sitämätön niin hänestä sellainen tulee dieetillä.

Tuo saattaa olla ihan totta, mutta eihän se liity tuohon minun kertomaani keliakia-asiaan millään lailla :)

Mulle ei ole puhuttu tuosta keliakia-asiasta mitään, mutta meillekin on tosiaan useampikin lääkäri sanonut, että säännöllinen altistus varsinkin näin pienellä (lapsi silloin alle 2v) on ainoastaan eduksi.

Mulle on lääkäri sanonut noin, joten uskon sitä ennemmin kuin jotain harmaata täältä palstalta...

Mulle on lääkäri sanonut noin, joten uskon sitä ennemmin kuin jotain harmaata täältä palstalta...

Juu, lääkäri se meidän opettajakin on.

Ja sanoi myös sen, että joskus taas maitosokerin sietokyky palautuu, kun potilas siirtyy gluteenittomaan ruokavalioon.

Jäi hyvin mieleen, kun itsellä on laktoosi-intoleranssi ja keliakiaa epäilty.

Eikös se mee niin päin, että KELIAAKIKOILLE kehittyy usein väärästä ruokavaliosta LAKTOOSI-INTOLERANSSI, josta voi parantua jos ruokavalio ja sitä myötä suolinukka paranee.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Laktoosi-intoleranssi

"noin 50 %:lla keliaakikoista on laktoosi-intoleranssi, joka useimmiten aiheutuu gluteenin tuhoaman suolinukan sivuoireeksi, kun suolinukka on palautunut voidaan siirtyä jälleen maitotuotteisiin."

Ottaa vissiin koville, kun olitkin väärässä :)

:D joo paitsi että en ollu. Puhut läpiä päähäsi muka asiantuntijana :D mutta eipä mitään sun vastausten lukemisesta saa aina illan huvit kun nauraa masu kippurassa (ei laktoosin vuoksi vaan kakkapuheiden)

Alkuperäinen kirjoittaja Eikös:
Eikös se mee niin päin, että KELIAAKIKOILLE kehittyy usein väärästä ruokavaliosta LAKTOOSI-INTOLERANSSI, josta voi parantua jos ruokavalio ja sitä myötä suolinukka paranee.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Laktoosi-intoleranssi

"noin 50 %:lla keliaakikoista on laktoosi-intoleranssi, joka useimmiten aiheutuu gluteenin tuhoaman suolinukan sivuoireeksi, kun suolinukka on palautunut voidaan siirtyä jälleen maitotuotteisiin."

Sekä että kuulemma.
Sanoi, että virheellisiä keliakia/laktoosi-intoleranssidiagnooseja on tässä maassa todennäköisesti satoja.
(ja että moni "laktoosi-intoleranssi" on sitä, että ei siedä homogenoitua maitoa)

Meillä on 4 v ja kokeiltu on kyllä useasti, varsinkin kun oli pienempi, aina samoin tuloksin ja lääkärinkin mielestä on laktoosi-intoleranssi.

Ja meille lääkäri kyllä sanoi, ettei välttämättä laktoosia saa laktoosi-intoleranssia aikaan.

Lapsella ei ole maitoallergiaa, joka on eri tauti.

Yhteistyössä