Hyvällä tasolla on pk-hoitajien ruoka-aineallergiaosaaminen ...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikkupiikkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No eipä ole järin korkealla tasolla vanhempienkaan tiedot. Laktoosi-intoleranssi ei ole allergia. Laktoosi-intoleranssissa elimistö ei eritä riittävästi laktaasientsyymiä, joka pilkkoo laktoosia suolistossa. Hyvin monet laktoosi-intoleranssia "sairastavat" (en pidä kyseistä tilaa sairautena, koska maailmanlaajuisesti laktoositoleranssi on harvinaisempi kuin -intoleranssi) voivat ihan huoletta syödä pieniä määriä laktoosia, esim. yhden maitosuklaanapin. Luulen, että päivähoitaja oli jopa enemmän perillä tällaisista asioista kuin aloittaja, koska järkevästi kysyi asiaa. Ja kannattaa muuten jossain vaiheessa antaa pojalle pieniä määriä laktoosia kokeeksi, sietokyky voi vaihdella elämän aikana.

vastailla, että kyse ei ole allergiasta. Ei olekaan, vaan ettei pysty pilkkomaan tiettyä entsyymiä. Oli miten oli, on kuitenkin syömisiä, mitä on vältettävä ja hoitajien pitäisi tietää, että voiko antaa vai ei, jos on toimitettu todistukset ja puhuttu asiasta erikseen.

No ei voi anopinkaan tietoja kehua. Meidän lapselle sai syöttää kaikkea muuta paitsi porkkanaa, ei olisi pitänyt olla hirveän vaikeaa muistaa ja erottaa missä sitä on. Mutta silti yritti syöttää lapselle porkkanaraastetta :headwall:

Myös minä totean että ap teet itsestäsi pellen kun toitotat tota allergia hommaa koska laktoosi-intoleranssi EI OLE ALLERGIA!!
Ja oireet voivat vaihdella eri ihmisillä kovasti joku sitää vähän joku saa oireita pienestä määrästä laktoosia. SAmallakin ihmisellä oireet voivat vaihdella toisena päivänä sietää toisena ei. Kyse ei siis ole sairaudesta eikä todellakaan allergiasta.
Mutta saahan sitä kivasti huomiota vaikka tuolla :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
vastailla, että kyse ei ole allergiasta. Ei olekaan, vaan ettei pysty pilkkomaan tiettyä entsyymiä. Oli miten oli, on kuitenkin syömisiä, mitä on vältettävä ja hoitajien pitäisi tietää, että voiko antaa vai ei, jos on toimitettu todistukset ja puhuttu asiasta erikseen.

No paha allergia ja laktoosi-intoleranssi eroavat ensinnäkin juuri siinä, että suurin osa intolerantikoista voi sydä vähän laktoosia, eikä suurempikaan määrä aiheuta vaarallisia oireita. Sen sijaan allergiassa pienen pienikin määrä allergeeniä voi aiheuttaa jopa hengenvaarallisen reaktion. Mielestäni varsin oleellinen ero. :)

Missä muuten luki lapsen sukupuoli? Hän on tyttö. Mistä päättelit että poika?

Minusta tuo on saivartelua, ja tiedän tuon kaiken tosi hyvin itse. Musta päiväkodissa ei tarvitse tehdä kokeiluja ja rasittaa suolta, kun asia on jo tehty selväksi.

Kokeiluja on tehty, vai tehdäänkö niitä vain pojille :-).

Alkuperäinen kirjoittaja daa:
No eipä ole järin korkealla tasolla vanhempienkaan tiedot. Laktoosi-intoleranssi ei ole allergia. Laktoosi-intoleranssissa elimistö ei eritä riittävästi laktaasientsyymiä, joka pilkkoo laktoosia suolistossa. Hyvin monet laktoosi-intoleranssia "sairastavat" (en pidä kyseistä tilaa sairautena, koska maailmanlaajuisesti laktoositoleranssi on harvinaisempi kuin -intoleranssi) voivat ihan huoletta syödä pieniä määriä laktoosia, esim. yhden maitosuklaanapin. Luulen, että päivähoitaja oli jopa enemmän perillä tällaisista asioista kuin aloittaja, koska järkevästi kysyi asiaa. Ja kannattaa muuten jossain vaiheessa antaa pojalle pieniä määriä laktoosia kokeeksi, sietokyky voi vaihdella elämän aikana.

Voi hyvänen aika... en toitota sitä, enkä kaipaa huomiota tällä, mielummin antaisin lapsen syödä mitä vain, mutta kun ei voi.

Jos syö laktoosia, tulee kovat ilmavaivat & ripulia. Ei sekään ole terveellistä pienelle.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Myös minä totean että ap teet itsestäsi pellen kun toitotat tota allergia hommaa koska laktoosi-intoleranssi EI OLE ALLERGIA!!
Ja oireet voivat vaihdella eri ihmisillä kovasti joku sitää vähän joku saa oireita pienestä määrästä laktoosia. SAmallakin ihmisellä oireet voivat vaihdella toisena päivänä sietää toisena ei. Kyse ei siis ole sairaudesta eikä todellakaan allergiasta.
Mutta saahan sitä kivasti huomiota vaikka tuolla :whistle:

oletko ihan varma, ettei mummo ollut syöttänyt jotain muutakin salaa? Jos lapsi voi syödä esim Valion Hyla-jogurttia, niin purkillisessa sellaista on taatusti enemmän laktoosia kuin yhdessä pienessä suklaapalassa. Itselläni on tuo sama vaiva erittäin pahana ja kyllä mä voin silti syödä vähän suklaata.

On kerrottu, kasvatuskeskustelussa ja muutenkin. Ja olen vienyt hänelle oman keksipaketin tämän takia, että saa jotain herkkua, jos jonkun toisen tuoma ei käy. Joten ihmetyttää, että ei mene perille.

Saahan sitä kysyä, mutta ei tunnu itsestä luotettavalta, että asiaa pitää kysyä. Vaikka olisikin vain pieni maitosuklaanappi, niin silti turhaa rasittaa suolta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaukaa hyvän näkönen:
Mä en ymmärrä nyt pointtia...
Mitä vikaa on siinä, että kysyy?? Joillekkin vähälaktoosisillehan se voi käydä (varsinkin kun kyse pienestä palasta). Vai ootko kertonu aikaisemmin, et kesällä asiaa on kokeiltu?

te jotka kysytte että mitä pahaa siinä on ? niin eihän siinä muuta mutta kertoo jotain hoitajien kiinnostuksesta allergiaa kohtaan. Entä jos on keliaakikko meettekö tarjoamaan sille pasta ruokaa ehkä täysjyvä pastaa ( ei siinä ole kuin ihan vähän gluteenia ) juu mä sanoisin aika kipakasti takaisin!

On kerrottu, kasvatuskeskustelussa ja muutenkin. Ja olen vienyt hänelle oman keksipaketin tämän takia, että saa jotain herkkua, jos jonkun toisen tuoma ei käy. Joten ihmetyttää, että ei mene perille.

Saahan sitä kysyä, mutta ei tunnu itsestä luotettavalta, että asiaa pitää kysyä. Vaikka olisikin vain pieni maitosuklaanappi, niin silti turhaa rasittaa suolta.

Mussa ennemminkin herättää luottamusta se, että ihminen kysyy tuollaista asiaa. Kuten esim. multa kysytään, kun olen sanonut olevani kananmuna-allergikko, niin lähes poikkeuksetta, että voinko syödä normitäytekakkua. Silloin huomaa, että henkilö ainakin pohtii asiaa, eikä tee omia johtopäätöksiä. Asiallista tuo kysyminen on etenkin laktoosi-intoleranssin suhteen, koska se on vaiva, joka on varsin monimuotoinen ja TÄYSIN ERI ASIA KUIN ALLERGIA. Hyvin harvoin laktoosi-intoleranssi on niin paha, että pieni pala maitosuklaata aiheuttaa oireita, oikeastaan silloin se on yleensä niin paha, että kaikki maitotuotteet jo aiheuttavat oireita. Kysymys oli minun mielestäni pk-tädin viisaudesta ja hyvästä ammattitaidosta ja sinun tietämättömyydestäsi.

Vähälaktoosinen ja hyla eivät ole sama asia.

Minusta oli päiväkodin tädiltä ihan oikein tehty, koska kerran lapsesi saa syödä vähälaktoosista ruokaa. Yhdessä maitosuklaanapissa on TODELLA paljon vähemmän laktoosia kuin vähälaktoosisessa ruoassa, jota lapsesi siis syö päivittäin. Ja hän siis kestää laktoosia jonkun verran (lääkärintodistuskin asiasta), koska em. ruokavaliolla on.

On viisasta kysyä, paljon viisaampaa kuin olettaa! Ja on aivan eri asia syöttää kala-allergikolle kalakeiton lientä ja vihanneksia, kuin vähälaktoosisella ruokavaliolla olevalle lapselle vähän laktoosia sisältävä pienen pieni maitonappi. Ja kyllä, kaikki pk tädit lukevat lasta koskevat muistiot, mutta niissä saattaa olla jotain mitä on hyvä tarkentaa kysymällä. Palaan siis tämän kappaleen 1. lauseeseen.

Ajattelin että samaan ketjuun tulee muitakin, joilla on syötetty tai koetettu syöttää sopimattomia. Niin kuin on tullutkin. Tiedän, ettei ole allergia.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mä en ymmärrä otsikkoa. Haukutaan pk-tätien allergiaosaamista? :o laktoosi-intoleranssi ei ole allergia. :o

No mulla on kananmuna-allergia, ja voin nyt sanoa, että en tosiaan rupeaisi kenenkään ammattitaitoa haukkumaan siksi, että hän kysyy minulta tietystä ruoka-aineesta että käykö se vai ei.

Mummo tunnusti hädissään, kun kysyin mitä on syönyt, kun ripuloi.

Lapsi käytännössä ei syö koskaan jogurttia, koska ei tykkää siitä (voi olla että se ei sovi hyvin ja siksi ei tykkää ). Päiväkodissa on tarjottu, on kuulemma vain maistanut. Itse ostan joskus itselleni maustamatonta + laitan siihen marjoja ja aina oon tarjonnut lapsellekin sitä. Ei halua, en ole pakottanut.

Juo hyla-, into-, ja laktoositonta maitoa, vaihtelevasti, mitä on sattunut kaupasta mukaan.

Sinä olet varmaan isompi kuin 14 kg painava tyttö. Luulisi että koollakin on merkitystä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
oletko ihan varma, ettei mummo ollut syöttänyt jotain muutakin salaa? Jos lapsi voi syödä esim Valion Hyla-jogurttia, niin purkillisessa sellaista on taatusti enemmän laktoosia kuin yhdessä pienessä suklaapalassa. Itselläni on tuo sama vaiva erittäin pahana ja kyllä mä voin silti syödä vähän suklaata.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
te jotka kysytte että mitä pahaa siinä on ? niin eihän siinä muuta mutta kertoo jotain hoitajien kiinnostuksesta allergiaa kohtaan. Entä jos on keliaakikko meettekö tarjoamaan sille pasta ruokaa ehkä täysjyvä pastaa ( ei siinä ole kuin ihan vähän gluteenia ) juu mä sanoisin aika kipakasti takaisin!

Ei nyt aivan ole vertailtavissa nuo asiat. Minusta kertoo ennemminkin tietämyksestä kuin tietämättömyydestä, että osaa kysyä tuollaista. Keliaakikko ei tietenkään voi syödä pientä palaa tavallista pastaa, mutta laktoosi-intolerantikko hyvin usein voi syödä suklaata.

Hitsi muuten, mikä keskustelu. Saa tämän laktoosi-intolerantikon hinkumaan suklaata, eikä sitä ole. Pitäisiköhän vielä jaksaa kauppaan ostamaan maitosuklaata. :)

Mä en oikein edelleenkään ymmärrä. Tuntuu monille laktoosi-intolerantikoille aiheuttavan oireita se maito-sana tuotteessa. Monien tuoteselosteiden mukaan maitosuklaassa tuntuisi olevan laktoosia n. 10g/100g, jolloin olettaen, että yksi maitosuklaanappi painaa korkeintaan 10g, siinä olisi sitä laktoosia n. 1g. Silloin se on suunnilleen saman verran kuin esim. Hyla-jogurtissa/100g. Varmasti saa ap sun lapsi enemmän laktoosia päivän aikana ihan jogurtista, maidosta tms (jos kerran vähälaktoosinen käy) kuin yhdestä maitosuklaanapista.

Edelleen, musta on eri asia, jos joku vaikka juhlissa kysyy tuota kuin päiväkodissa, johon on toimitettu tiedot.

Ja miksi yleensä ottaen väkisin rasittaa suolta, kun on se vaihtoehto, mikä käy varmasti (eli omat keksit)?

Oli nyt allergia tai ettei pilko entsyymiä, niin ei se ripulointi mikään terveellinen juttu ole. Henki ei mene kerralla, mutta se turha rasitus altistaa muille jutuille kuten keliakialle, jonka kanssa on vaivaalloisempaa toimia.

Ja suoraan sanoen, jos mulla olisi kananmuna-allergia, ja kysyttäisin voinko syödä täytekakkua, kysyisin ensin, että onko siinä munaa (varmasti on) ja sitten sanoisin, että en voi ja mielessä ajattelisin, että ei ole siinäkään kovin älykäs päättelijä.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

Mussa ennemminkin herättää luottamusta se, että ihminen kysyy tuollaista asiaa. Kuten esim. multa kysytään, kun olen sanonut olevani kananmuna-allergikko, niin lähes poikkeuksetta, että voinko syödä normitäytekakkua. Silloin huomaa, että henkilö ainakin pohtii asiaa, eikä tee omia johtopäätöksiä. Asiallista tuo kysyminen on etenkin laktoosi-intoleranssin suhteen, koska se on vaiva, joka on varsin monimuotoinen ja TÄYSIN ERI ASIA KUIN ALLERGIA. Hyvin harvoin laktoosi-intoleranssi on niin paha, että pieni pala maitosuklaata aiheuttaa oireita, oikeastaan silloin se on yleensä niin paha, että kaikki maitotuotteet jo aiheuttavat oireita. Kysymys oli minun mielestäni pk-tädin viisaudesta ja hyvästä ammattitaidosta ja sinun tietämättömyydestäsi.

Jos syö laktoosia, tulee kovat ilmavaivat & ripulia. Ei sekään ole terveellistä pienelle.

Sun lapsesihan SYÖ laktoosia. Hylaa, Intoa...

En mä (itsekin laktoosi-intolerantikkona) nyt oikeen tätä tajua. Enkä ihmettele, ettei pk:ssakaan tajuttu :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Aivan, jos on vähälaktoosisella dieetillä tulee pieniä määriä maitosokeria näistä vähälaktoosisista tuotteista. Kokonaismäärä päivän mittaan on ratkaisevampaa kuin yksi pieni tuote. Laktoositon dieetti on sitten eri asia.

Yhteistyössä