Hyvällä tasolla on pk-hoitajien ruoka-aineallergiaosaaminen ...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikkupiikkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä mä toisaalta ymmärrän ap:n logiikkaa. Lapsi saattaa toisena pivänä kestää enemmän kuin toisena päivänä ollaan taas hyvinkin herkillä ja JOS jotain sattuis tulemaan, olen enemmin itse se antaja kuin joku muu, koska niistä reaktioista saattaa jäädä aika paskat fiilikset, kukapa ehdoin tahdoin sitten kuitenkaan tahtoo että lapsi tulee kipeäksi jostain mitä on itse antanut. Ja aina pk:n antamat ruuat tai jutut ei välttis tuu vanhempien tietoon. En tiedä kun ei lapset koskaan ole ollut pk mutta voisin epäillä näin.

Alkuperäinen kirjoittaja väärää puuta!:
En nähnyt tuossa sun jutussas mitään muuta tyhmää kuin sen että mikä mummo se sellanen on joka lapselle salaa suklaata syöttää,vieläpä sellasta mitä hän ei saa syödä.

Koska he ei usko, eihän niin vähästä voi reagoida. Voi kuule, tämä on kuultu meilläkin monta kertaa ja tuloksena kipeä lapsi.

Mut siis ihan oikeasti, kaiken kertomasikin jälkeen ihmettelen, että miksi olet tuohduksissasi siitä, että hoitaja kysyi? Kun todellakin siinä yhdessä pienessä napissa on paljon vähemmän laktoosia kuin esim. lasillisessa hyla-maitoa. Lapsesi siis sietää laktoosia kuitenkin sen napillisen verran. Siksi hoitaja todennäköisesti asiaa sinulta kysyi.

Minun oma lapseni on maitoallergikko. En ole koskaan pahakseni pannut, että hoitajat soittavat ja kysyvät, että voiko lapsi syödä sitä tai tätä. Hyvä että soittavat ja kysyvät! Tilanteet kun voivat muuttua. Ajattele kääntäen: Mitenkähän tuohduksissa olisit ollut, jos lapsesi olisikin vaikka sinun puolestasi saanut syödä sen napin, mutta hoitajat eivät olisi sitä sinulta kysyneet, eivätkä olisi lapselle sitä antaneet.

En olisi antanut, en ole koskaan antanut, asiaa on kysytty aiemminkin, ja lapsi on ollut samassa ryhmässä nyt kohta 1,5 v.

Kirjoitin tuon näille laskijoille vaan tiedoksi, että laktoosia tuli tänään paljon muutenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli olisitko antanut lapsen syödä suklaanapin, jos päivän ruuat eivät olisi olleet noin maitopitoisia? Eipä ihme, että kysyivät, jos käytät vastaavaa logiikkaa enemmänkin...

Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Koska päivän ruoka oli niin maitopitoista (lapseni sai kyllä hylana nuo), niin siksipä juuri en halunnut, että syö vielä maitosuklaatakin (ei hylaa).

Tosin en muutenkaan halua, että kokeillaan päiväkodissa, mitä kestää.

Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
Hetkonen! Jos sun lapsella on todistus, ei varmastikaan syönyt laktoosillista puuroa, keittoa ja maitoa muroissa sekä pullaa!

Hyvähän se oli, että kysyi, jos asia oli epäselvä.

Vaikeaa arvioida, kun syö niin ison osan ruuistaan kodin ulkopuolella, että menikö sitä laktoosia jo paljon, ja voiko vai ei ottaa yhtäkään palaa. Ruokalistan mukaan oli maitopohjainen puuro + maitopohjainen keitto + välipalaksi maitoa ja muroja (OT: mistä en myöskään tykkää ) ja voipulla (on voitu leipoa veteenkin).

Musta on parempi, että kokeilut tehdään kotona. Päiväkodissa ripulointi ei oo varmaan kivaa lapselle eikä hoitajille.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Ymmärrän ärtymyksesi, toisaalta oli silti hyvä että kysyi että jos olisi jostain syystä sopinutkin ottaa yhden niin ei lapsi loukkaantunut. Meillä reagoidaan myös jo yhteen palaan tai esim. keksiin joka sisältää laktoosia, pahimmillaan haettu reaktiona jostain piikki tk:sta kankkuun että ne ei todellakaan ole leikin aiheita :wave:

nih. on syönyt ruoassa ties miten paljon maitoa mutta yksi suklaanappi on vaarallien. just joo.

Itse entisen moniallergisen lapsen äitinä (mm. se maito yms) ja laktoosi-intolerantikkona voin vain todeta, että nuo sun ohjeet ovat ehkä olleet vähän epäloogisia. Mä en jaksa oikeasti uskoa, että jos lapsi vetää ongelmitta kaikki vähälaktoosiset tuotteet (ei täysin laktoosittomat) niin ongelmaa tulisi yhdestä tai edes kahdesta suklaanapista.

Maitoallergia on eri juttu, silloin välttäminen on ehdotonta.

Helppohan se on siellä huudella ja parjata päiväkodin hoitajia, kun ei tarvitse muistaa kun oman lapsen allergiat ja kun niitä tuotteita päivittäin niin varmasti oppii tietämään ja muistamaan mitä saa syödä ja mitä ei. Pikkasen kuule yliarvioit päiväkodin henkilökuntaa jos luulet että me muistamme kaikki 20 lapsen allergiat ja sallitut ruoka-aineet. Ja lisäksi vielä mitä mikäkin ruoka-aine sisältää. Mun koulutus on kuitenkin vaan kasvatustieteiden kandi johon kuuluu 3op terveystietoa , ravitsemustietoa tms ei ole ollenkaan. Ei luulis olevan niin paha rasti vastata useasti vaikka niihin samoihinkin kysymyksiin lapselle käyvistä ruoka-aineista, lapsen parasta siinä kuitenkin vaan ajatellaan.

Minusta logiikka menee näin: lapsi saa syödä vähälaktoosista ruokaa. Maitosuklaanapit eivät ole vähälaktoosisia. Eli ei saa syödä. Ei tarvi kovin paljoa miettiä, jos ottaa tämän logiikan. Ja se kelpaa mulle hyvin.

Mä en tee päiväkodin tai kaupungin ruokalistoja, en voi siis vaikuttaa paljonko niitä maitoruokia on ja paljonko siis saa laktoosia. Ja pisti itseänikin silmään tämän päivän maitopitoisuus. Iltaruokaan en laittanut tippaakaan maitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Outoa. En ymmärrä miten yhestä suklaanapista nostat moisen haloon, kun toisaalta lapsi saa sitten vedellä jos ja vaikka mitä maitopohjaista.... Jotenkin et anna ittestäsi kauhean fiksua kuvaa tämän ketjun perusteella....

Minulle tuli täysin samanlainen mielikuva. Minä olisin ainakin hoitajana hieman sekaisin, jos lapsi saa syödä paljon hyla tuotteita, muta sitten yksi maitosuklaanappi on jo "vaarallinen". Kuinkahan monta grammaa laktoosia on siinä maitosuklaanapissa ja paljonko esim. hyla puurossa ja maidossa?
Ja tosiaan ap:n aloitukseen kommenttina, hoitajan kysymys oli asiallinen, varsinkin kun heidän koulutukseensa ei kuulu ruoka-aineallergiat, niinkuin ei muuten kuulu aineenopettajienkaan koulutukseen erilaiset oppimishäiriöt/käytöshäiriöt, joiden kanssa kuitenkin joutuu lähes päivittäin tekemisiin.

Monenko kymmenen ihmisen kaikki tiedot sinä muistat ap?
mitä itse teet työksesi?

kyllä arvostuksen puute vaivaa sinua, eikä hoitajia mikään. oletko yhden lapsen äiti?

Minusta logiikka menee näin: lapsi saa syödä vähälaktoosista ruokaa. Maitosuklaanapit eivät ole vähälaktoosisia.

Eihän niissä taida kovinkaan paljon laktoosia olla? Vähälaktoosiseksi lasketaan jos laktoosia on 1 g/100 g tai alle, mikäli oikein muistan. Monen suklaanamin laktoosipitoisuus on samaa luokkaa.

siis lapsesi saa syödä laktoosia sisältäviä hylatuotteita kun ovat vettä kalliimpia mutta ei saa syödä suklaanappia, kun on kiva tehdä numero itsestään.

just. nämä on taas näitä suomalaisia "allergioita". jotka ihan turhaa rasittavat hoitohenkilökuntaa, tähdellisempääkin tekemistä olsii kuin tällaisia lappuja kirjoittaa ja muistia rasittaa ja aikaa viedä.

Niin, en mä sillti olisi antanut, vaikka ruokana olisi ollut perunaa ja jauhelihakastike.

Mielummin tosiaan kotona kokeillaan. Ei sieltä päiväkodista joka raastetta saa selville. Jos siis olisi vaikka joku outo oire, niin vaikeaa tietää, mistä se tuli, kun ei oo nähnyt, mitä söi.

Kyllä mä toisaalta ymmärrän ap:n logiikkaa. Lapsi saattaa toisena pivänä kestää enemmän kuin toisena päivänä ollaan taas hyvinkin herkillä ja JOS jotain sattuis tulemaan, olen enemmin itse se antaja kuin joku muu, koska niistä reaktioista saattaa jäädä aika paskat fiilikset, kukapa ehdoin tahdoin sitten kuitenkaan tahtoo että lapsi tulee kipeäksi jostain mitä on itse antanut. Ja aina pk:n antamat ruuat tai jutut ei välttis tuu vanhempien tietoon. En tiedä kun ei lapset koskaan ole ollut pk mutta voisin epäillä näin.

Päiväkodissa oli tänään erään lapsen synttärit. Aamulla hoitaja kysyi, että tämän lapsen äiti oli tuonut maitosuklaanappeja, niin saako mun lapsi ottaa sellaisen. Mun lapsella on laktoosi-intoleranssi, josta on lääkärin todistus. Ja on ihan oikeasti, eli ripuloi kun mummo salaa multa (!) syötti lapselle 3 pätkispalaa kesällä :headwall: .

Sanoin, että ei saa syödä maitosuklaata, kun siinä on sitä maitoa. Ei tietenkään saa! Luuleeko hoitaja, että vain maito juomana on ongelma? Vai miksi kysyi?

Mulla on laktoosi-intoleranssi. On eri asia kuin maitoallergia. Tiedoksi.

Merkistä ei ollut puhetta, mutta mulla on itsellänikin tuo. Tutkittu myös lääkärissä, kun olin 17 v. Kuulen mielelläni, jos on joku maitosuklaa, mitä voin syödä ja syöttää lapselle.

Tuon päänhakkaus oli mummosta, äidistäni, joka tietää kuinka herkkä tuo massu on ja silti syötti 3 palaa salaa.

Hyvä kun kysyi eikä vaan mennyt antamaan, mutta asiasta on keskusteltu kasvatuskeskustelussa että on ehdoton, ei siis saa antaa tavallista jugurttia tms. Olen ne kotona kokeillut. Tämä hoitaja ei ollut se, mikä oli siinä keskustelussa, mutta kai ne muutkin ryhmän hoitajat ne lukevat läpi.

pandan tumma suklaa käy meillä maitoallergikolle =)

Minusta logiikka menee näin: lapsi saa syödä vähälaktoosista ruokaa. Maitosuklaanapit eivät ole vähälaktoosisia. Eli ei saa syödä. Ei tarvi kovin paljoa miettiä, jos ottaa tämän logiikan. Ja se kelpaa mulle hyvin.

Mutta ymmärrätkö sinä, että sun logiikka ei ole oikeasti kauhean looginen? Lasillisessa hyla-maitoa on vähintään saman verran laktoosia kuin siinä suklaanapillisessa. Plus että jos muutenkin syö hylaruokaa päivän mittaan, niin saa laktoosia ihan hirmu paljon enemmän kuin mitä siinä yhdessä ainokaisessa napillisessa oli..

Niin ja tosiaan kiva kun aina mollataan pk:n tätien osaamattomuutta, kun vanhemmatkaan eivät näköjään tiedä kaikkea.. minusta ok että kysytään, koska toisille suklaa tosiaan käy, ja jätäppä tällainen lapsi ilman.. jopa 2+ palstalla kohistaan että olipa ilkeä täti kun ei tajunnut että saahan sitä suklaata syödä..

AArrgh.

Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
mua inhottaa ja ärsyttää suunnattomasti kaikki ketkä tekevät itsestään numeron tai syömisistään tai lapsestaan tai lapsensa syömisistä.

kaikenlaiset allergiat ja pierut on numeron tekemistä. allergiat eivät ensinnäkään edes kehity jos ei tee itsestään numeroa vaan sitä syödään mitä tarjotaan. suut kiinni ja ruokaa jne

ja tuollaisten lappujen vieminen hoitoon on ihan turhaa, paitsi jos murusenkin syömisestä kuolee.
muuten on vaan hyvä altistaa kaikelle ruoalle eikä pelleillä.

jostain kumman syystä muka suomalaisilla lapsilla on moninkertainen määrä allergioita verrattuna muihin maihin. ja pah. naama umpeen ja sitä syödään mitä tarjotaan ja pierujen kyttäminen pois.

Meillä olisi tuollainen yksi "itsestään numeron tekevä" vauva, kun hänelle syöttää vääriä ruokia. Olet erittäin tervetullut heräilemään, kanniskelemaan ja valvomaan meille. Sitten voimme syöttää mitä tarjotaan. Voit vaihtaa myös ne ripulivaipat, jotka aiheutuvat vääristä ruoista ja sotkevat kaikki vaatteet sekä petivaatteet.

Huomenna olisi testiin menossa uusi ruoka, joten voit tulla meille heti illalla. Tähän tehtävään pitää tosin sitten sitoutua vähintään kahdeksi vuodeksi, joka yöksi ja usein myös päiviksi, ilman vapaita öitä. Olen erittäin iloinen, että löytyy reipas ihminen, joka tietää miten pitää toimia ja ei hätkähdä kuukausien valvomisesta.

Tervetuloa!

Yleensä päivähoidossa ruokalista esillä ja kysymällä ainakin saa tarkempaa tietoa.

Niin, en mä sillti olisi antanut, vaikka ruokana olisi ollut perunaa ja jauhelihakastike.

Mielummin tosiaan kotona kokeillaan. Ei sieltä päiväkodista joka raastetta saa selville. Jos siis olisi vaikka joku outo oire, niin vaikeaa tietää, mistä se tuli, kun ei oo nähnyt, mitä söi.

kuule, pikkupiikkis. Kaikilla ei todellakaan ole hyvin tiedossa nuo kaikenlaiset ruoka-aineallergiat. Ei välttämättä juolahda mieleen että suklaassakin on maitoa. Hoitaja KYSYI. Mitä valitat? Entä jos vain olisi antanutg suklaata? Millaisen haloon olisit sitten nostanut??????

En ole tuohduksissa, mutta ihmettelin, miksi ei ole mennyt perille. Siis miksi pitää kysyä, kun kyseessä on kuitenkin selvästi maitosuklaa.

Voihan olla että ajatteli, että lapsi tykkäisi siitä (kyseessä on muuten kiva hoitaja, joka tykkää kyllä lapsista ja omastanikin), mutta lapsi tykkäsi kyllä keksistäkin, eikä ollut ainut, kuka ei suklaanappia saanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Nipsu:
Mut siis ihan oikeasti, kaiken kertomasikin jälkeen ihmettelen, että miksi olet tuohduksissasi siitä, että hoitaja kysyi? Kun todellakin siinä yhdessä pienessä napissa on paljon vähemmän laktoosia kuin esim. lasillisessa hyla-maitoa. Lapsesi siis sietää laktoosia kuitenkin sen napillisen verran. Siksi hoitaja todennäköisesti asiaa sinulta kysyi.

Minun oma lapseni on maitoallergikko. En ole koskaan pahakseni pannut, että hoitajat soittavat ja kysyvät, että voiko lapsi syödä sitä tai tätä. Hyvä että soittavat ja kysyvät! Tilanteet kun voivat muuttua. Ajattele kääntäen: Mitenkähän tuohduksissa olisit ollut, jos lapsesi olisikin vaikka sinun puolestasi saanut syödä sen napin, mutta hoitajat eivät olisi sitä sinulta kysyneet, eivätkä olisi lapselle sitä antaneet.

Eihän ne ole mun ohjeita. Vaan lääkärintodistus, joka on kai yksiselitteinen.

Ei kuulemma ollut kovinkaan paljon sitä keittoa syönyt, en tiedä miten paljon o vähän. Mutta tämä maidon määrä on poikkeuksellinen, pisti oikein silmään sieltä listasta.

Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Itse entisen moniallergisen lapsen äitinä (mm. se maito yms) ja laktoosi-intolerantikkona voin vain todeta, että nuo sun ohjeet ovat ehkä olleet vähän epäloogisia. Mä en jaksa oikeasti uskoa, että jos lapsi vetää ongelmitta kaikki vähälaktoosiset tuotteet (ei täysin laktoosittomat) niin ongelmaa tulisi yhdestä tai edes kahdesta suklaanapista.

En ymmärrä, mitä väliä maidon määrällä on jos se on vähälaktoosista ja vähälaktoosinen on sopiva vaihtoehto teidän lapselle?

Eihän ne ole mun ohjeita. Vaan lääkärintodistus, joka on kai yksiselitteinen.

Ei kuulemma ollut kovinkaan paljon sitä keittoa syönyt, en tiedä miten paljon o vähän. Mutta tämä maidon määrä on poikkeuksellinen, pisti oikein silmään sieltä listasta.

Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:

Mutta ymmärrätkö sinä, että mä en tee sitä ruokalistaa? Ja minusta ne kokeilut tehdään kotona. Päiväkodissa ei tarvi miettiä, kestäiskö vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja siltikin:

Mutta ymmärrätkö sinä, että sun logiikka ei ole oikeasti kauhean looginen? Lasillisessa hyla-maitoa on vähintään saman verran laktoosia kuin siinä suklaanapillisessa. Plus että jos muutenkin syö hylaruokaa päivän mittaan, niin saa laktoosia ihan hirmu paljon enemmän kuin mitä siinä yhdessä ainokaisessa napillisessa oli..

On, mutta ei esim. raasteiden tai salaattien sisältöjä.

Yleensä päivähoidossa ruokalista esillä ja kysymällä ainakin saa tarkempaa tietoa.

Yhteistyössä