Hyvällä tasolla on pk-hoitajien ruoka-aineallergiaosaaminen ...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikkupiikkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mitkä ihmeen raasteet ja salaatit sisältävät laktoosia? Kysymällä tiedät tarkat koostumukset.

Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
On, mutta ei esim. raasteiden tai salaattien sisältöjä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yleensä päivähoidossa ruokalista esillä ja kysymällä ainakin saa tarkempaa tietoa.

Niin, en mä sillti olisi antanut, vaikka ruokana olisi ollut perunaa ja jauhelihakastike.

Mielummin tosiaan kotona kokeillaan. Ei sieltä päiväkodista joka raastetta saa selville. Jos siis olisi vaikka joku outo oire, niin vaikeaa tietää, mistä se tuli, kun ei oo nähnyt, mitä söi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Kyllä mä toisaalta ymmärrän ap:n logiikkaa. Lapsi saattaa toisena pivänä kestää enemmän kuin toisena päivänä ollaan taas hyvinkin herkillä ja JOS jotain sattuis tulemaan, olen enemmin itse se antaja kuin joku muu, koska niistä reaktioista saattaa jäädä aika paskat fiilikset, kukapa ehdoin tahdoin sitten kuitenkaan tahtoo että lapsi tulee kipeäksi jostain mitä on itse antanut. Ja aina pk:n antamat ruuat tai jutut ei välttis tuu vanhempien tietoon. En tiedä kun ei lapset koskaan ole ollut pk mutta voisin epäillä näin.

Jos osaa kysyä "saako antaa maitosuklaanappeja" niin ymmärtää, että siellä on sana maito ja sen pitäisi hälyttää, kun lapsi saa muutenkin eri maitoa kuin suurin osa muista.

Jos olisi syöttänyt, en muuten välttämättä tietäisi, mutta tuo lapsi olisi sen todennäkäisesti kertonut ja olisin ihmetellyt tai olisi tullut reaktio.

Kummassakin tapauksessa olisin kysynyt seuraavana päivänä, että miksi se annettiin, kun ohjeet ovat selkeästi että ei tavallista maitoa.

[/b]
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkikselle:
kuule, pikkupiikkis. Kaikilla ei todellakaan ole hyvin tiedossa nuo kaikenlaiset ruoka-aineallergiat. Ei välttämättä juolahda mieleen että suklaassakin on maitoa. Hoitaja KYSYI. Mitä valitat? Entä jos vain olisi antanutg suklaata? Millaisen haloon olisit sitten nostanut??????

Oho! Tämä selittää kyllä paljon. Luulin kyllä että asiasta olisi jotain teidän koulutuksessakin (onhan se ruokailun valvonta ja jakelu kuitenkin jonkinlainen osa työtä) ja jos ei ole, niin on jotain kursseja kuten opettajien veso-päiviä.

Päiväkodissa kun työskentelen, niin pakko todeta että meille ei anneta mitään allergiakoulutusta vaan kaikki tietämys tulee siitä mitä lasten vanhemmilta KYSELEMÄLLÄ saamme tietoomme ja mielummin kysymme jos olemme epävarmoja kuin teemme itse ratkaisuja josta kenelläkään ei välttämättä ole tietoa.

On, on mutta helppohan se on muistaa oman lapsen kohdalta mikä tuote käy ja mikä ei, mutta kun on esim. 20 lapsen ryhmä ja heistä puolella joku allergia, niin muistele sitten ne ja päivittäin luemme tuoteselosteista koska mistää ei voi ikinä olla varma mitä sisältää ja pääasiassahan ruoka tulee keittiöltä joten meidän on luotettava heidän tietämykseensä. Että mielummin teemme itsemme tyhmiksi ja kysymme. Millainenhan haloo olisi tullut jos se suklaanappi olisi annettu kysymättä ?

Kursseista sen verran, että niihin haetaaa ja johtaja päättää kuka sinne pääsee vai pääseekö kukaan. Ei todellakaan koko henkilökunta pääse kursseille.

Alkuperäinen kirjoittaja tervetuloa:
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
mua inhottaa ja ärsyttää suunnattomasti kaikki ketkä tekevät itsestään numeron tai syömisistään tai lapsestaan tai lapsensa syömisistä.

kaikenlaiset allergiat ja pierut on numeron tekemistä. allergiat eivät ensinnäkään edes kehity jos ei tee itsestään numeroa vaan sitä syödään mitä tarjotaan. suut kiinni ja ruokaa jne

ja tuollaisten lappujen vieminen hoitoon on ihan turhaa, paitsi jos murusenkin syömisestä kuolee.
muuten on vaan hyvä altistaa kaikelle ruoalle eikä pelleillä.

jostain kumman syystä muka suomalaisilla lapsilla on moninkertainen määrä allergioita verrattuna muihin maihin. ja pah. naama umpeen ja sitä syödään mitä tarjotaan ja pierujen kyttäminen pois.

Meillä olisi tuollainen yksi "itsestään numeron tekevä" vauva, kun hänelle syöttää vääriä ruokia. Olet erittäin tervetullut heräilemään, kanniskelemaan ja valvomaan meille. Sitten voimme syöttää mitä tarjotaan. Voit vaihtaa myös ne ripulivaipat, jotka aiheutuvat vääristä ruoista ja sotkevat kaikki vaatteet sekä petivaatteet.

Huomenna olisi testiin menossa uusi ruoka, joten voit tulla meille heti illalla. Tähän tehtävään pitää tosin sitten sitoutua vähintään kahdeksi vuodeksi, joka yöksi ja usein myös päiviksi, ilman vapaita öitä. Olen erittäin iloinen, että löytyy reipas ihminen, joka tietää miten pitää toimia ja ei hätkähdä kuukausien valvomisesta.

Tervetuloa!

täh. en tietenkän hätkähdä, toki olen vuosia valvonut omien lasteni kanssa, kuten sinäkin omasi.
jätä ne lapset tekemättä jos yhteiskuntaa olet huutamassa tai vieraita ihmisiä valvomaan pierujasi.

Se laktoosi-intoleranssi tarkoittaa, että ei siedä laktoosia eli maitosokeria, tai voi sietää jonkun verran (kuten meillä ), ja jos laktoosia on tullut paljon, se laktoosin määrä voi mennä yli per päivä, vaikka sietäisikin jonkun verran.

En ymmärrä, mitä väliä maidon määrällä on jos se on vähälaktoosista ja vähälaktoosinen on sopiva vaihtoehto teidän lapselle?

Eihän ne ole mun ohjeita. Vaan lääkärintodistus, joka on kai yksiselitteinen.

Ei kuulemma ollut kovinkaan paljon sitä keittoa syönyt, en tiedä miten paljon on vähän. Mutta tämä maidon määrä on poikkeuksellinen, pisti oikein silmään sieltä listasta.

Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Itse entisen moniallergisen lapsen äitinä (mm. se maito yms) ja laktoosi-intolerantikkona voin vain todeta, että nuo sun ohjeet ovat ehkä olleet vähän epäloogisia. Mä en jaksa oikeasti uskoa, että jos lapsi vetää ongelmitta kaikki vähälaktoosiset tuotteet (ei täysin laktoosittomat) niin ongelmaa tulisi yhdestä tai edes kahdesta suklaanapista.

Maitoallergia on eri juttu, silloin välttäminen on ehdotonta.

Jos osaa kysyä "saako antaa maitosuklaanappeja" niin ymmärtää, että siellä on sana maito ja sen pitäisi hälyttää, kun lapsi saa muutenkin eri maitoa kuin suurin osa muista.

Jos olisi syöttänyt, en muuten välttämättä tietäisi, mutta tuo lapsi olisi sen todennäkäisesti kertonut ja olisin ihmetellyt tai olisi tullut reaktio.

Kummassakin tapauksessa olisin kysynyt seuraavana päivänä, että miksi se annettiin, kun ohjeet ovat selkeästi että ei tavallista maitoa.

[/b]
kuule, pikkupiikkis. Kaikilla ei todellakaan ole hyvin tiedossa nuo kaikenlaiset ruoka-aineallergiat. Ei välttämättä juolahda mieleen että suklaassakin on maitoa. Hoitaja KYSYI. Mitä valitat? Entä jos vain olisi antanutg suklaata? Millaisen haloon olisit sitten nostanut??????

Ja täällä auot päätäsi, kun hoitaja kysyi. Jos ei olisi kysynyt, niin varmaan sekin olisi yhtä hirveää. Eli tekee miten vaan, hoitaja on ammattitaidoton ääliö.

Siinä puhuttiin jo muusta kuin vain tästä laktoosi-intoleranssista, eli jos saa epämääräisiä oireita, on hyvin vaikeaa tietää, mitä kaikkea söi pitkin päivää, jos ei joka päivä soittele perään.

Mitkä ihmeen raasteet ja salaatit sisältävät laktoosia? Kysymällä tiedät tarkat koostumukset.

On, mutta ei esim. raasteiden tai salaattien sisältöjä.

Yleensä päivähoidossa ruokalista esillä ja kysymällä ainakin saa tarkempaa tietoa.

Niin, en mä sillti olisi antanut, vaikka ruokana olisi ollut perunaa ja jauhelihakastike.

Mielummin tosiaan kotona kokeillaan. Ei sieltä päiväkodista joka raastetta saa selville. Jos siis olisi vaikka joku outo oire, niin vaikeaa tietää, mistä se tuli, kun ei oo nähnyt, mitä söi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Kyllä mä toisaalta ymmärrän ap:n logiikkaa. Lapsi saattaa toisena pivänä kestää enemmän kuin toisena päivänä ollaan taas hyvinkin herkillä ja JOS jotain sattuis tulemaan, olen enemmin itse se antaja kuin joku muu, koska niistä reaktioista saattaa jäädä aika paskat fiilikset, kukapa ehdoin tahdoin sitten kuitenkaan tahtoo että lapsi tulee kipeäksi jostain mitä on itse antanut. Ja aina pk:n antamat ruuat tai jutut ei välttis tuu vanhempien tietoon. En tiedä kun ei lapset koskaan ole ollut pk mutta voisin epäillä näin.

On siellä monilla muillakin ruoka-rajotteita, mutta tämä meidän on kyllä helposti vältettävää lajia. Ei tavallista maitoa tai tavallista maitoa sisältäviä tuotteita.

Mutta hyvähän se on, että kysyy. Ja vastasin ihan ystävällisesti siinä aamukiireessä. Jäin vain miettimään, että mikä se kysymyksen logiikka on.

Joko a) ajatteli että lapsi voi syödä yhden napin koska tykkäisi siitä tai b) ei tiennyt, että maitosuklaassa on laktoosia.

Haluan ajatella että syy on a, vaikka en kuitenkaan anna lupaa.

Oho! Tämä selittää kyllä paljon. Luulin kyllä että asiasta olisi jotain teidän koulutuksessakin (onhan se ruokailun valvonta ja jakelu kuitenkin jonkinlainen osa työtä) ja jos ei ole, niin on jotain kursseja kuten opettajien veso-päiviä.

Päiväkodissa kun työskentelen, niin pakko todeta että meille ei anneta mitään allergiakoulutusta vaan kaikki tietämys tulee siitä mitä lasten vanhemmilta KYSELEMÄLLÄ saamme tietoomme ja mielummin kysymme jos olemme epävarmoja kuin teemme itse ratkaisuja josta kenelläkään ei välttämättä ole tietoa.

On, on mutta helppohan se on muistaa oman lapsen kohdalta mikä tuote käy ja mikä ei, mutta kun on esim. 20 lapsen ryhmä ja heistä puolella joku allergia, niin muistele sitten ne ja päivittäin luemme tuoteselosteista koska mistää ei voi ikinä olla varma mitä sisältää ja pääasiassahan ruoka tulee keittiöltä joten meidän on luotettava heidän tietämykseensä. Että mielummin teemme itsemme tyhmiksi ja kysymme. Millainenhan haloo olisi tullut jos se suklaanappi olisi annettu kysymättä ?

Kursseista sen verran, että niihin haetaaa ja johtaja päättää kuka sinne pääsee vai pääseekö kukaan. Ei todellakaan koko henkilökunta pääse kursseille.

täh. en tietenkän hätkähdä, toki olen vuosia valvonut omien lasteni kanssa, kuten sinäkin omasi.
jätä ne lapset tekemättä jos yhteiskuntaa olet huutamassa tai vieraita ihmisiä valvomaan pierujasi.

Sinun lapsillasi ei kuitenkaan tainnut olla allergioita? Vai sitkeästi syötit heille vuosikausia ruokia, jotka aiheuttivat kipuja ja joka öisen huutamisen ja univaikeudet? Sitkeä sissi olet. Lapsiparat.

[/b]

Mutta edelleenkin tämä ap:n lapsi saa käyttää / syödä / juoda hylaMAITOA - siinäkin on sana maito!!!

Mutta myös sana hyla :)

[/b]

Mutta edelleenkin tämä ap:n lapsi saa käyttää / syödä / juoda hylaMAITOA - siinäkin on sana maito!!!

Koita jo tajuta, ettei sana maito meinaa mitään.
LI EI ole sama kuin maitoallergia.

On sulla ja ap ongelmat....
Miten edes kehtaat valittaa tällaisesta asiasta?

Itselleni ei jäisi mieleen, hyvä että kysyvät...
Ja katsos joo, jotkut LI ihmiset saa syödä sen yhden napin. Eikä sana maito mitään meinaa.

Kyllä nyt on Ap:n suolta ärsytetty.

Voi luoja mitä vouhkaamista. Oliko sun ihan mahdottoman vaikea vastata hoitajan yksinkertaiseen kysymykseen? Teit nyt kärpäsestä härkäsen.

Koeta itse tajuta, että tiedän sen hyvin :).

Mutta kun lapsi saa hyla-maitoa joka päiväkotipäivä, ja aina sen hyla-ruuan, niin sen luulisi merkkaavan, että ei ota tavalliseen maitoon tehtyjä juttuja.

Alkuperäinen kirjoittaja j:

Koita jo tajuta, ettei sana maito meinaa mitään.
LI EI ole sama kuin maitoallergia.

Koeta itse tajuta, että tiedän sen hyvin :).

Mutta kun lapsi saa hyla-maitoa joka päiväkotipäivä, ja aina sen hyla-ruuan, niin sen luulisi merkkaavan, että ei ota tavalliseen maitoon tehtyjä juttuja.

Ihan tosissani ihmettelen miten selviät isommista ongelmista elämässä kun yksi viaton kysymys saa sut pois raiteiltaan.

Mikä siinä kysymyksessä aiheutti tällaisen kriisin sinulle?

No eikös se hälyttänyt kun kerran kysyi?

Mulla on laktoosi-intoleranssi jo voin varsin mainiosti syödä yhden maitosuklaanapin. Ei minulla missään "hälytä" jos kuulen sanan maito, en ole maitoallerginen. Useat "maitovammaiset" sietävät pieniä määriä laktoosia tai saavat korkeintaan vähän ilmavaivoja.

Minusta osoittaa hoitajalta ammattitaitoisuutta kun kysyi. Tiedosti lapsen laktoosi-intoleranssin JA pahan mielen kun ei saa namia jota muut saa, ja kysyi kumpaa pidät pahempana.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Ihan asiallinen kysymyshän tuo on. Minulle ainakin on hyvinkin epäselvää mitä laktoosi-intolerantikko voi oikein syödä, kun esim. juustoa ei saa hylaversiona. Ystävälläni on paha laktoosi-intoleranssi, mutta kyllä hän saa syödä kaikki juustoja ja myös maitosuklaata. kai siinä sitten maito on jotenkin eri muodossa.

Juustoa ei saa hylana...suurin osa juustoista (ainakin kovat) taitaa olla kuule ihan laktoosittomia!

Juuri noin se on, eli pitkään kypsyneet kovat juustot ovat pääsääntöisesti laktoosittomia.

mua inhottaa ja ärsyttää suunnattomasti kaikki ketkä tekevät itsestään numeron tai syömisistään tai lapsestaan tai lapsensa syömisistä.

kaikenlaiset allergiat ja pierut on numeron tekemistä. allergiat eivät ensinnäkään edes kehity jos ei tee itsestään numeroa vaan sitä syödään mitä tarjotaan. suut kiinni ja ruokaa jne

ja tuollaisten lappujen vieminen hoitoon on ihan turhaa, paitsi jos murusenkin syömisestä kuolee.
muuten on vaan hyvä altistaa kaikelle ruoalle eikä pelleillä.

jostain kumman syystä muka suomalaisilla lapsilla on moninkertainen määrä allergioita verrattuna muihin maihin. ja pah. naama umpeen ja sitä syödään mitä tarjotaan ja pierujen kyttäminen pois.

No sinäpä et varmaan ole koskaan ollut tekemisissä allergioiden kanssa. Ei voi muuta sanoa, kuin että taidat provoilla tai olla harvinaisen tyhmä ihminen. :wave:

Mutta myös sana hyla :)

[/b]

Pieni korjaus!! HYLA on valion tuotemerkki sanalle vähälaktoositon, niinkuin INTO ingamannille.

Kiva kuunnella näitä kun on hyla allerkikkoja.. saa sen merkin kuuleminen mullakin karvat pystyyn. :D

Mulla on ainakin ihan tarpeeksi tekemistä niiden lasten hoitamisessa, ei kuule aikaa jää joka nicopetterin ruokavalion ulkoa opetteluun. Kasvattajien tehtänä on hoitaa ja kasvattaa lapsia, jos joku lapsi tarvitsee erityishuomiota ruokavalion, lääkeiden tms suhteen, niin kyllä sen informaation pitää sieltä vanehmmilta tulla.

En minä aina edes muista kumpaakos lihaa ne muslimit saivatkaan syödä ja varmaan joku on joskus taivaspaikkansa menettänytkin minun takia kun oon laps raukalle väärää lihaa syöttänyt.

Ja sen hoitajan kysymyksen logiikka varmastikkin oli ihan vaan se että varmistaa ettei mene homma reisille. Sittenhän täällä 2+:ssa olisikin vaahdottu kun on kysymättä syötetty se helkkarin nappi.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Pieni korjaus!! HYLA on valion tuotemerkki sanalle vähälaktoositon, niinkuin INTO ingamannille.

Iso korjaus. Hyla ei todellakaan ole mitään vähälaktoositonta (sellaista sanaa ei ole edes olemassa), vaan Hyla tarkoittaa Valion vähälaktoosisia tuotteita.

Yhteistyössä