Hyvästä koulutuksesta mielipiteitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Besserwisser
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Besserwisser

Aktiivinen jäsen
05.11.2008
4 671
0
36
Tuolla mun aiemmassa ketjussa joku kommentoi, että hänen mielestään ei voida puhua hyvästä koulutuksesta kuin vasta sitten, kun kyseessä on esim. diplomi-insinöörin koulutus.

Mikä sun mielestäsi on hyvä koulutus ja miten perustelet mielipiteesi?

Alkuperäinen kirjoittaja Besserwisser:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
hyvà koulutus ja korkeastikoulutettu, eri asioita

Näin minustakin.

Mitä tekee korkealla koulutuksella, jos sille ei ole käyttöä? Sitä vastoin jokin ammattikoulututkinto voi taata työtä läpi ihmisen elämän.

mikàn kolutus ei mielestàni silti ole hukaanheitettyàakaa

Mun mielipide on ainoastaan mun mielipide, ja mun mielestä korkeakoulu alempi tai ylempi on hyvä koulutus. Ihan samaa voisi kysyä, mikä on hyvä työ? Jos joku on hyvässä työssä.. kait siihenkin on sata eri vastausta..

diplomi-insinöörit surullisimpia tapauksia mun mielestä, kun kuvittelevat istuvansa hyvinkin korkeammalla jakkaralla kuin muut. Mulla kaksi tällaista serkkua, j on kyllä sukutapaamiset aina yhtä tylsi, kun se on vain sitä niskojen nakkelua sekä heiltä itseltään, että perheeltään...

pääasia kai, että on hyvä työssään loppujen lopuksi? Eli hyvä koulutus on työhönsä oikea koulutus? Suhteellista...

Olin se, joka kommentoi tuolla aiemmassa ketjussasi.
Sanoit, että sinulla on hyvä koulutus joka "vanhenee" kotona.
Mielestäni tradenomin koulutus on hyvin yleinen koulutus, peruskoulutus, joka ei koulutuksena vanhene muutamassa vuodessa mihinkään, varsinkaan jos ei ole alan työkokemusta. Esim. laskentapuolella veroasioissa asiat muuttuvat nopsasti ja taidot vanhenevat parissakin vuodessa paljon. Mutta niitä erikoisjuttuja ei ole edes ehtinyt kunnolla oppimaan, ellei ole ollut alalla töissä.
Mielestäni hyvä koulutus on korkeakoulutasoinen, mahdollisesti useampi tutkinto. Itselläni on maisteritutkinto, mutten silti sanoisi, että minulla on niin hyvä koulutus, ettei se kestäisi parin vuoden taukoa työelämästä... tai tavallaan minulla on niin hyvä koulutus, että se kestää tauotkin, ihan miltä kantilta sen katsoo.

Hyvä koulutus on mulle amk ->. Itsellä tällä hetkellä amk suoritettu, nyt odottelen sitä kolmea vuotta, että pääsen suorittamaan ylempää amk-tutkintoa. Ellen eksy yliopistoon. Tämä on minun mielipide.

Mielestäni hyvä koulutus on yksinkertaisesti sellainen, joka antaa hyvät eväät toimia työelämässä. Se voi olla vaikka oppisopimuskoulutus, kunhan työnantajat arvostavat, ja tuloksena on vakaa elanto. Itselläni on FM-tutkinto alalle, joka ei vedä. Elätän itseäni yrittäjänä, eikä työstäni makseta sellaista asiantuntijatason liksaa kuin useimmista muista korkeakoulututkintoa vaativista duuneista. Tämä on siis esimerkki huonosta koulutuksesta.

Koulutus ei ole arvo sinänsä. Mun tutkinto ei tosin ole maksanut yhteiskunnalle kuin murto-osan siitä, mitä lääkärin koulutus, mutta ei ole silti hintansa väärti. Olisin valinnut toisen alan, jos olisin tiennyt, mitä on odotettavissa.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
diplomi-insinöörit surullisimpia tapauksia mun mielestä, kun kuvittelevat istuvansa hyvinkin korkeammalla jakkaralla kuin muut. Mulla kaksi tällaista serkkua, j on kyllä sukutapaamiset aina yhtä tylsi, kun se on vain sitä niskojen nakkelua sekä heiltä itseltään, että perheeltään...

pääasia kai, että on hyvä työssään loppujen lopuksi? Eli hyvä koulutus on työhönsä oikea koulutus? Suhteellista...

eri mieltà dippainsseistà. niità on suomessakin niin monta ettà aika erilaisia lòytyy luonteeltaan ja toimenkuvatkin varsin erilaisia keskenààn

Ja "hyvä koulutus" ei tarkoita, että mikään koulutus olisi huono! Siis tradenomin koulutus ei ole huono koulutus, muttei minun kategorioissani sitä voi kutsua hyväkis koulutukseksikaan. Siis jos joku mainitsee, että tuolla ihmisellä on hyvä koulutus, en ajattele hänen olevan tradenomi...

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Ja "hyvä koulutus" ei tarkoita, että mikään koulutus olisi huono! Siis tradenomin koulutus ei ole huono koulutus, muttei minun kategorioissani sitä voi kutsua hyväkis koulutukseksikaan. Siis jos joku mainitsee, että tuolla ihmisellä on hyvä koulutus, en ajattele hänen olevan tradenomi...

Eli jos sulle ei amk-tutkinto ole hyvä koulutus, eikä oikein maisterikaan riitä, niin sun vastaus on varmasti sitten tohtori? Koska siitä ylöspäin ei oikein enää pääse.

Hyvää koulutusta voi tarkastella niin monesta näkökulmasta, ainakin seuraavista: saako sen avulla paljon rahaa? onko työllistyminen taattu? tuoko se laaja-alaista sivistystä ja tietoa/osaamista? onko se korkeampi koulutus kuin suomalaisilla keskimäärin? Tuoko se mahdollisuuden valita, millaisia töitä tekee ja mahdollisuuden vaikuttaa omaan työhön ja sen sisältöön?

Itselläni on kaksi maisterintutkintoa ja mielestäni erittäin hyvä koulutus. Koskaan en ole ollut työttömänä, pystyn keskustelemaan maailman menosta kenen kanssa tahansa ja saan tehdä itsenäistä asiantuntijatyötä - tosin palkkaa voisin saada enemmän jossakin muussa, mutta ei niin vapaassa työssä:)

Jos joku sanoo, että on hyvinkoulutettu, niin oletan kyllä ko. henkilön olevan vähintään ylemmän korkeakoulutason verran kouluttautunut.
Mutta se, mikä on hyvä koulutus, onkin sitten jo vaikeampi juttu. Silloin puhutaan jo koulutuksen laadusta.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:

Eli jos sulle ei amk-tutkinto ole hyvä koulutus, eikä oikein maisterikaan riitä, niin sun vastaus on varmasti sitten tohtori? Koska siitä ylöspäin ei oikein enää pääse.

Niin, näin ehkä on. taidan pitää amk- ja korkeakoulututkintoja "perustutkintoina". Lähipiirissäni kyllä kaikki ovat korkeasti koulutettuja, joten ehkäpä siitä tälläine vääristymä maailmankuvassa.

Sun kaverisi on täysin oikeassa. :p T. DI

Hyvä koulutus on sellainen, jolla tekee jotain työelämässä ja ei jää persaukiseksi. Mutta niitä on muitakin kuin DI. Kaikki yliopistotasoiset eivät ole minusta niitä ja ammattikoulutaustallakin tekee mukavasti tulosta, kun oikein valitsee. Korkeasti koulutettu on mulle tohtoriksi väitellyt tyyppi.

Juu:

Mainitsit taloushallinnon alan tuolla viestissäsi. Mulla on taloushallinnon ammattitutkinto tradenomin tutkinnon lisäksi ja olen tietoinen siitä, että lait ja käytönnöt muuttuvat ko. alalla jatkuvasti. Tradenomin tutkinto ei siis ole se ainoa tutkinto, jonka "vanhenemisesta" olen huolissani.

Alkuperäinen kirjoittaja aspis:
Mielestäni hyvä koulutus on yksinkertaisesti sellainen, joka antaa hyvät eväät toimia työelämässä. Se voi olla vaikka oppisopimuskoulutus, kunhan työnantajat arvostavat, ja tuloksena on vakaa elanto. Itselläni on FM-tutkinto alalle, joka ei vedä. Elätän itseäni yrittäjänä, eikä työstäni makseta sellaista asiantuntijatason liksaa kuin useimmista muista korkeakoulututkintoa vaativista duuneista. Tämä on siis esimerkki huonosta koulutuksesta.

Koulutus ei ole arvo sinänsä. Mun tutkinto ei tosin ole maksanut yhteiskunnalle kuin murto-osan siitä, mitä lääkärin koulutus, mutta ei ole silti hintansa väärti. Olisin valinnut toisen alan, jos olisin tiennyt, mitä on odotettavissa.

Peesaan

Alkuperäinen kirjoittaja Besserwisser:
Juu:

Mainitsit taloushallinnon alan tuolla viestissäsi. Mulla on taloushallinnon ammattitutkinto tradenomin tutkinnon lisäksi ja olen tietoinen siitä, että lait ja käytönnöt muuttuvat ko. alalla jatkuvasti. Tradenomin tutkinto ei siis ole se ainoa tutkinto, jonka "vanhenemisesta" olen huolissani.

Aivan, näin varmasti on. Ja tietysti itse tiedät parhaiten, millainen tutkintosi on ja miten taitosi vanhenevat.

Edelliseen ketjuusi... Ei kaksivuotias ole niin kamalan pieni, ettei häntä vosi hoitoon "laittaa" jos työelämä polttelee. Tätä palstaa kun lukee, tulee vääristynyt maailmankuva kotiäitien yhteiskunnasta. Oikeasti yli puolet 2-vuotiaistakin ovat jo hoidossa...

Että häh? Mies on DI ja niin on moni ystävistämmekin, mutta enpä ole kuunaan tuollaiseen törmännyt.

Alkuperäinen kirjoittaja elämänkoulu:

Että häh? Mies on DI ja niin on moni ystävistämmekin, mutta enpä ole kuunaan tuollaiseen törmännyt.

Meidän koti- ja ystäväpiirissä vissiin on tunkua sille korkeimmalle jakkaralle. Miksiköhän me ei olla tajuttu ostaa baarijakkaroita :laugh:

Minusta hyvä koulutus on sellainen mistä saa tarvittavat tiedot ja taidot kyseiseen työhön, oli minkä asteinen tutkinto kyseessä hyvänsä. Ehkä myös sellainen koulutus, mikä osoittaa selkeästi työn mitä sillä koulutuksella tehdään. Se on selviö että ihan joka ammattiin ei ole omaa koulutusta osoitettu, vaan joistakin koulutuksista lähdetään töihin monenlaisiin paikkoihin. eivät nekään sen huonompia, jos koulutus on vaan niin laaja että kaikki jutut sisältyy koulutukseen mitä kentillä sitten tarvitsee.

Yhteistyössä