Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja NaimakasPuuhaSiviä:Alkuperäinen kirjoittaja snowball:Alkuperäinen kirjoittaja NaimakasPuuhaSiviä:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:Alkuperäinen kirjoittaja ap:minun koirani hyökkäsi, koska tämä toinen koira seisoi vieressä ja murisi. mun koira oli alkuun täysin kiltisti. anteeksi jos annoin väärän kuvan, olen kyllä pitkin ketjua koettanut selvittää tilannetta tarkemmin ja tarkentaa pointtiani.
ja ei, minun koirani ei edelleenkään tehnyt mielestäni väärin, toinen koira provosoi murisemalla. (kyllä, koira on koira on koira, ne reagoi jos niille muristaan)
Eli jos joku koira murisee sun koiralle, niin sun koira sit saa hyökätä ja se on vaan sen toisen koiran ja sen omistajan vika, koska se koira provosoi.
Sun omat pitää olla hanskassa niin, et ne ei edes kato niitä murisevia kohti sit ne on OK koiria ja hanskassa. Muuten sulla on edelleen työsarkaa runsaasti niiden kans et saat ne hanskaas joskus
ei. mä en usko pätkääkään tuollaiseen. koira on kuitenkin koira. jos toinen koira tulee nenän eteen murisee, koiralla on jo oikeuskin puolustautua.
minusta on lähinnä sairasta että koira koulutetaan niin pitkälle, ettei se uskalla/saa/osaa enää käyttää luontaisia vaistojaan edes uhan edessä.
Ymmärtänet kuitenkin, että asiassa on kaksi vaihtoehtoa, sun koirasi (puhun nyt nimenomaan tästä sun tapauksestasi) käyttäytyy joko nyt kuvaamallasi tavalla, tai on kunnolla koulutettu ja menee ohi?![]()
...Mut eikös ap kertonut, että koulutti juuri koiraansa???
Juu, ja ap on selkeästi tästä hommasta yhtä hyvin perillä kuin minä olen pitsinnypläyksestä
Ja mitä sitä koiraa sitten kouluttamaan, jos liika kouluttaminen () on kerran sairasta. Koiralle kun on kaksi vaihtoehtoa, se on joko hanskassa tai se ei ole. Ei se tajua, että "joo, emännän mielestä mä saan sit murista ja rähistä ku on tosipaikka"...
![]()
no tietyt ohjeet olen kyllä koirankouluttajalta saanut ja niitä sitten omiin koiriini käyttänyt sellaisenaan tai säätänyt koiran luonteeseen. en mä nyt mikään ihan tumpula koirien kanssa ole, niitä ollut mulla aina. ja mielestäni koirani ovat mulla hyvin hallinnassa, ainoa milloin tulee ongelmia on jos uroskoira päästetään mun uroskoiran luo. (mikä on käsittääkseni aika normaalia uroksilla. tosin mun uroksella tää käytös alkoi vasta 8vuotiaana)
Ellet ole ihan tumpula, niin luulisin sinun sitten ymmärtävän sen, ettei koirallasi ole tässä asiassa mitään välimaastoa "olen hanskassa vähän ja joskus" -tyyliin. Vaan se joko on tai ei ole. Se on helvetin yksinkertaista ja juurikin noin
Ja sinä voit joko harjoitella noita ohitustilanteita nyt vähän uusilla metodeilla (löydät vaikka netistä ihan asiallisia sivustoja ja monta, heitä romukoppaan noi pysähtymiset ja muut skeidat ja pidä huoli siitä että SUN koiraasi EI tule kukaan muu koira ärsyttämään - tarpeeksi kovilla sanoilla se takuulla onnistuu), TAI sitten tyydyt tilanteeseen ja syytät muita koiranomistajia oman koirasi huonosta käytöksestä. Vaikka kuten sanottu, ymmärrän että tommoset ihmiset ottavat kupoliin, jotka eivät selkeää suomea tajua, mutta sitten sun pitää sanoa kovemmin.