Idioottimies ja sen ruokailu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "terve"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Yleisesti tykkään että ruokaa kannattaa tehdä sen verran reilusti että kaikki saavat vatsansa täyteen ja jää vaikka vähän yli (seuraavan päivän lounasta osalle väestä), mutta ap:n perheen kohdalla tämä ei taida riittää koska miehen syöminen kuulostaa niin ongelmalliselta.

Ihan ensiksi kuuluttaisin toisten huomioimista, siis sen tajuamista ettei itse ole ainoa ruokailija ja vanhempana kuvittelisin että sitä ollaan vastuussa myös lasten ravinnonsaannista. Millainen vanhempi oikeasti syö ruuat lastensa edestä vain siksi että on kiva ahmia? (Siis kun sitä ruokaa on kyllä kaikille reilut annokset mutta joku syö muidenkin ruuat)

Samaan syssyyn menee se ettei ruuasta voi ihan noin vain valita pelkästään sitä mitä mieluiten syö, sillä seurauksella että toiset jäävät ilman. Siis jos vaikka on pihviä, perunaa, kastiketta ja salaattia niin yksi syö kaikki pihvit ja jättää muut osat ruuasta muille. Tietenkään ei ole kaikkea pakko syödä, mutta sitä syömättä jättämistä nyt ei voi korvata noin vain sillä että vie ne "herkut" muilta.

Ruoka on hyvää ja siitä saa nauttia, mutta ei nyt vaan ole järkevää syödä itseään hengiltä. Vähän sama juttu kuin alkoholin kanssa. Siksi se ruokamäärien lisääminen ja lisääminen ei ahmijoilla ole mielekästä sekään.

Ruuassa tulee jossain vaiheessa myös se taloudellinen puoli vastaan. Vaikka kukin saa päättää mitä haluaa syödä, niin harvalla lapsiperheellä on lopulta varaa elää ihan pelkillä herkuilla, jos niitä siis syödään noin järjettömiä määriä. Tuntuu myös väärältä että ap:n kuuluu maksaa puolet perheen ruokamenoista vaikka mies noin syö huomattavasti enemmän mitä ap ja lapset yhteensä. Miltei menisi jo helpommaksi että ap valmistaisi ruuat itselleen ja lapsille ja mies sitten hoitaisi omat ruuanhankintansa ja valmistuksensa.

Myös nuo suuttumiset kuulostaa oudoilta. Jos ostetaan leffaa varten kaksi sipsipussia joista toinen miehelle ja toinen muulle perheelle niin se on miehestä väärin? Tai jos ruokapöydässä sanotaan ettei tyhjentäisi koko kattilaa ennen kuin muutkin ovat saaneet otettua sen mitä haluavat. Ja miten se grillilihan varastaminen kyläpaikassa (tms) nyt menikään. Ei kuulosta ihan normaalilta.

Oletko aiemminkin kirjoittanut miehestäsi, muistan vastaavanlaisen aloituksen? Minusta miehelläsi on ongelma, ei tuo normaalilta kuulosta lainkaan. Saisitko miehen käymään vaikka työterveyslääkärin luona juttelemassa? Luulen, että on ihan sama tuotko kaupasta kaksi vai kolme kottikärryllistä ruokaa, kaikki menee. Enemmänkin olisi hyvä, jos niitä miehen annoskokoja saisi pienennettyä, jos siitä heräisi miehellä käsitys terveellisestä tavasta syödä. Onko mahdollista, että muu perhe söisi ennen miestä?

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Tosin jos vaikka ap:n mies haluaisi syödä vain pihvejä, niin onko siihen sitten mitenkä paljon puuttumista? Eiköhän aikuinen ihminen kuitenkin syö sitä mitä haluaa, eikä sitä mitä vaimo käskee?

Mun mielestä on puuttumista, jos vaimo ostaa ja valmistaa ne pihvit. Mun mielestä normaalin aikuisen pitää ajatella muitakin, eikä vetää pöytää tyhjäksi. Kun kyseessä ilmeisesti kuitenkin on tilanne, jossa sitä ruokaa on oikeasti tehty ihan iso määrä, jolloin mies ei enää santsatessaan syö nälkäänsä, vaan ahmimisen ilosta. Et varmaan itsekään mene synttäreille ja leikkaa itsellesi kakkua niin, että leikkaat pienen palan lautaselle ja jätät sen pöytään, ja itse vedät suoraan tarjoiluvadilta 95% kakusta? Vai olisko emännän vain pitänyt tehdä isompi kakku?

• Tykkää
Reactions: Madicken04
[QUOTE="vieras";28640939]Mun mielestä on puuttumista, jos vaimo ostaa ja valmistaa ne pihvit. Mun mielestä normaalin aikuisen pitää ajatella muitakin, eikä vetää pöytää tyhjäksi. Kun kyseessä ilmeisesti kuitenkin on tilanne, jossa sitä ruokaa on oikeasti tehty ihan iso määrä, jolloin mies ei enää santsatessaan syö nälkäänsä, vaan ahmimisen ilosta. Et varmaan itsekään mene synttäreille ja leikkaa itsellesi kakkua niin, että leikkaat pienen palan lautaselle ja jätät sen pöytään, ja itse vedät suoraan tarjoiluvadilta 95% kakusta? Vai olisko emännän vain pitänyt tehdä isompi kakku?[/QUOTE]

Näinpä, ei ole normaalia "ruohmuamista" jos syö yöllä salaa toisen suklaat kaapista tai kylässä syö ison osan broiskupihveistä kuten ap:n kertoman mukaan mies syö. Syömishäiriöstä tuo kertoo. Ja jos isä syö kattilat siinä määrin tyhjäksi ettei lapsille jää ruokaa.... nooo jooo ei todellakaan normaalia käytöstä ole.

Kyllä mä olisin aika ihmeissäni jos oma mieheni käyttäytyisi noin...

Meillä tehdään kyllä niin paljon ruokaa että kaikille riittää. Mutta väistämättähän tulee se päivä kun ruokaa on jäljellä jonkin verran, mahdollisesti parin eri ruuan tähteet, mitä ei ole suuria määriä mutta pitäisi syödä pois. Silloin meillä ainakin toimitaan niin että ruuat lämmitetään, lapsille annostellaan kunnon annokset ja sitten aikuiset tasaa sen mitä jää ja täyttää mahdollisen vajauksen esim. leivällä. Mutta itsestäänselvää on se että ensin lapsille, sitten aikuisille.

Meillä myös mies syö suuria määriä, mutta osaa kyllä katsoa että muutkin saa, eikä vedä parhaita päältä omaan napaan. Ja näin kyllä normaali aikuinen ihminen osaa toimia ilman muuta, on sitten isoruokainen tai ei..!

Lisään vielä että olen kyllä samaa mieltä monien muiden kanssa, että ap:n miehellä on jokin syömishäiriö. Ei tuo mene enää "isoruokaisuuden" piikkiin että kyläpaikassa käy salaa syömässä puolet pihveistä. Tai että syö lastenkin ruuat. Kuulostaa jotenkin pakkomielteiseltä.

Ärsyttävä mies sulla, tollainen ahmiminen ei ole normaalia.

Ja älä todellakaan ala laittaa isompia määriä ruokaa, kuulostaa siltä, että laitat jo vallan riittävästi. Jos mies vetää kolme pihviä, se on jo liikaa. Jos ruoalla (ja oletan että on) on lisukkeitakin. Miehesi terveyden vain pilaat, jos laitat niitä pihvejä niin, että mies voisi vetäistä vaikka viisi kerralla. Tai itsehän hän sen tietenkin pilaa, jos valitsee ahmia kuin hullu. Mutta älä nyt ainakaan edesauta sitä.

Ja kun kerran mies on jo ylipainoinenkin, olisi sulaa hulluutta yllyttää häntä syömään enemmän. Nälästähän tuossa ei ole kyse, vaan ahmimisesta, ja kuulostaa, että miehelläsi on ahmimishäiriö. Siihen viittaa tuokin, että suuttuu, jos yrität ehdottaa, että hänelle ostettaisiin oma sipsipussi.

[QUOTE="Lissu";28641059]Lisään vielä että olen kyllä samaa mieltä monien muiden kanssa, että ap:n miehellä on jokin syömishäiriö. Ei tuo mene enää "isoruokaisuuden" piikkiin että kyläpaikassa käy salaa syömässä puolet pihveistä. Tai että syö lastenkin ruuat. Kuulostaa jotenkin pakkomielteiseltä.[/QUOTE]

Jep, tuo on selvä merkki siitä, ettei mies käyttäydy normaalisti, vaan kyse on syömishäiriöstä.

Minusta aloituksen pointti oli paremminkin se, että mies on ASENTEELTAAN ahne moukka, kuin se, että ap kokkaisi liian vähän ruokaa. Tavallinen ihminen ymmärtää katsoa, paljonko ruokaa on ja montako syöjää. Joskus ruokaa on syystä tai toisesta vähän, joskus paljon. Kummassakaan tapauksessa ei ole ok, että yksi ahtaa napansa täyteen ja muut nuolevat kattilat. Muiden huomioimattomuushan se ongelma on. Ei se paikkaannu sillä, että laitetaan kylpyammeellinen ruokaa, jotta käytöstavaton saa ahmia rauhassa ja muillekin jää silti edes jotain.

Jep, tuo on selvä merkki siitä, ettei mies käyttäydy normaalisti, vaan kyse on syömishäiriöstä.

Siihen viittaa sekin että mies suuttuu ja loukkaantuu jos asiasta huomauttaa... kertoo siitä että kuitekin jollain tasolla tunnistaa asian ja potee siitä huonoa omaatuntoa. Mun mielestä, jos vaan vahingossa ja huomaamattaan menisi ahmimaan muitten ruuat ja ap siitä hänelle huomauttaisi, niin normaali suhtautuminen olisi sellainen hölmistynyt "oho, sori", ehkä voisi nolostua mutta suuttuminen kertoo siitä että kommentti osui herkkään paikkaan.

Lisään edelliseen viestiini, kun joku kuitenkin oikaisee, ettei kyse ole asenteesta vaan syömishäiriöstä. (jos nyt ehdin lähettää tämän sitä ennen)

Miehellä todennäköisesti onkin syömishäiriö, mutta asennevamma ilmenee siinä, että hän kehtaa syödä ruoat lastensa saadessa mitä jää, eikä silti hanki apua ja marttyroi, jos joku yrittää puuttua meininkiin rajaamalla vaikka lapsille oikeuden omaan sipsipussiin ja äijä saa itselleen oman. Munatonta alkaa kiukutella sen sijaan että tekisi asialle jotain.

Mä voin kyllä syödä ihan mitä vain haluan ja tasan silloin, kun haluan. Ja tietääkseni olen kyllä parisuhteessa elävä ihminen, sillä mulla on mies...joka muuten myös syö tasan sitä mitä haluaa ja silloin, milloin haluaa. En tiennytkään, että päätäntävalta omiin syömisiin loppuu parisuhteen alettua.

Ja se, että syö mitä haluaa ja milloin haluaa, ei ole välttämättä synonyymi sille, että söisi yksipuolisesti. Tosin jos vaikka ap:n mies haluaisi syödä vain pihvejä, niin onko siihen sitten mitenkä paljon puuttumista? Eiköhän aikuinen ihminen kuitenkin syö sitä mitä haluaa, eikä sitä mitä vaimo käskee?

Ap:n miehellä on ilmiselvä ahmimishäiriö - onko sinulla? Lisäksi, ap valmistaa miehen syömät ruoat - onko ap:lla velvollisuus valmistaa 10 kg ruokaa joka päivä, koska hän ei saa puuttua puolison syömisiin?

[QUOTE="vieras";28640739]Eihän se nyt auta jos mies syö vain ns. kermat päältä eli pelkkiä pihvejä tai kanaa eikä lisukkeita ollenkaan. Meillä on vähän samanlainen ongelma, mies on vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ja söis pelkkää lihaa. Yritän tehdä salaatteja, lämpimiä kasviksia yms lisukkeita ja niitä menee melko vähän. Saattaa syödä yhdellä aterialla jonkun 500g-600g lihaa. Eli meidän neljän hengen perheellä menis lihaa tai kalaa lähes kilo per ateria. Ei mitään järkeä![/QUOTE]

miehesi tarkistaa karppaus ohjeet eihän sitä lihaan nuin paljoa mätetä?:O
Se on 1g per kilo!! Miehesi painaa siis 500-600kg?:laugh:

Mistä te löydätte noita urpoja juntteja? Tai miksi huolitte miehiksenne tuollaisia ressukoita, joilta käytöstavat on noin pahasti hukassa? Kai tuokin on tullut esille jo seurusteluaikana? Kamalan mallinhan tuollainen mies antaa lapsilleenkin.

[QUOTE="Auts";28641199]Mistä te löydätte noita urpoja juntteja? Tai miksi huolitte miehiksenne tuollaisia ressukoita, joilta käytöstavat on noin pahasti hukassa? Kai tuokin on tullut esille jo seurusteluaikana? Kamalan mallinhan tuollainen mies antaa lapsilleenkin.[/QUOTE]Niin, koska perus palstaämmähän "huolii" miehen eikä päinvastoin?

Kyllä se on kuule niin että se keskiverto kananpersetukkainen tatuoitu ylipainoinen ämmä SAA miehen eikä "huoli" sitä. Ei kannata yrittää nostaa tai asettua jalustalle yhtään.

Myös nuo suuttumiset kuulostaa oudoilta. Jos ostetaan leffaa varten kaksi sipsipussia joista toinen miehelle ja toinen muulle perheelle niin se on miehestä väärin? Tai jos ruokapöydässä sanotaan ettei tyhjentäisi koko kattilaa ennen kuin muutkin ovat saaneet otettua sen mitä haluavat. Ja miten se grillilihan varastaminen kyläpaikassa (tms) nyt menikään. Ei kuulosta ihan normaalilta.

Voin ymmärtää hyvin sen suuttumisen, aiheesta on varmaan erinäisiä kertoja jo perheessä riideltykin, ja sanomista tullut puolin toisin. Sehän siinä on, että kun se sanominen ei saa ahmimishäiriöistä lopettamaan, eikä sekään saa että joku muu kontrolloi sitä syömistä - sitten se on juuri sitä, että kauppareissulla vedetään puoli kiloa karkkia, tai tungetaan suuhun grillatessa jo puolet ruoista. Eli se on nimenomaan pakonomaista ahmimista, eikä siinä esim ehdi siitä herkustakaan nautiskella. Voi syödä vaikka sitten kokonaisen suklaalevyn, ilman että ehtii yhtäkään palaa varsinaisesti maistaa.

Ahmija yleensä häpeää sitä käytöstä itsekin, ja ryhtyy puolutuskannalle. Eli miehen suuttumisesta vois päätellä, että hänkin jollain tasolla jo tietää ettei hänen suhteensa ruokaan ole terve, muttei ole vielä valmis myöntämään sitä kenellekään muulle tai itselleenkään kunnolla, eikä kykene ottamaan apua vastaankaan.

Mulla on itselläni taustalla ahmimishäiriö, ja voin sanoa että vaikka usein se mitä söin oli ns. herkkua, periaatteessa se olisi ollut ihan sama mitä sinne suuhun tungen, koska sitä makua en kuitenkaan siinä ahmiessa kunnolla saanut. Yleensä se "pointti" oli siinä, että jotain täytyy sinne suuhun tunkea. Se ei oo kaks siivua leikkelettä, vaan paketillinen sitä, se ei ole pala kakkua vaan kakku, vaikka oksettaa ja vatsaa kivistää ja yököttää. Itse kyllä olin sellainen, että söin nimenomaan salaa, en voinut muiden edessä ahmia vaan säännöstelin hyvin tarkkaaan syömisiäni muiden läsnäollessa, ja vieraampien ihmisten edessä en voinut syödä lainkaan.

Ei kyllä pysty millään puolustelemaan sellaista idioottia, joka syö kaikki ruuat, piittaamatta siittä saavatko omat jälkikasvut vatsansa täyteen. Ei normaali ihminen ole niin välinpitämätön. Ja todellakin aikuisten tarvii omalla esimerkillään opettaa lapsensa syömään ja maistamaan kaikkia ruokia, ei tietty jos jollekin on allerginen, mutta jos vaimo on pistänyt salaatit, kasvikset, lihat yms. niin todellakin aikuinen ihminen maistaa kaikkea, eikä vaan valkkaa lihoja lautaselle. Kyse kun selkeesti ei oo mistään karppaaja yms. diettaajasta.
Itse pakottaisin mieheni tyytymään normi annoksiin tai sais alkaa itse tekemään itselleen ruuat, jos kerta ei osaa annostella itselleen järkevästi, niin laittaisin samalla hällekin annoksen kun tekisin lapsillekin.

Mä en ymmärrä nyt kyllä lainkaan sitä, että jos sillä ukolla on nälkä, niin miksi sitä ruokaa ei voi tehdä niin paljon, että hän, lapset ja kaikki muutkin pöydän ääreen istuvat saisivat vatsansa kunnolla täyteen?

Herkkujen suhteen olen vähän samantyylinen, kuin miehesi. Niin kauan kun herkkuja on, niitä syön. Poikkeuksena toki lasten herkut ja jos mies nyt jonkun herkun itselleen "nimeäisi", en siihen koskisi. Mutta ei ole koskaan nimennyt.

Kyllähän tuo ap:n ukko vähän epänormaalilta kuulostaa, mutta jos nyt edes siihen perus arkisyömiseen saisi helpotusta tekemällä safkaa vaikka tuplamäärän, niin aika pienellä vaivalla siitä ongelmasta mielestäni pääsisi.

Ihminen tulee toimeen ihan normaalilla määrällä ruokaa. Pitää löytyä itsestä rotia syödä vähemmän ja liikkua enemmän. Pysyy normaali painossa eikä tarvitse ahtaa valtavia määriä turhaa ruokaa suuhunsa.

Yhteistyössä