Ihan itkettää, kun mulla ei ole ollenkaan omaa aikaa. Mies ei suostu hoitamaan vauvaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onneton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kyllä mua oikeasti surettaa, kun miehesi ei ole kasvanut aikuiseksi, kotileikkiin kun alkaa se pitää kestää ja kantaa vastuunsa kuin MIES isolla m:llä .. lapsi tuskin on sikinnyt pyhästä hengestä...

En lukenu koko ketjua, mutta niin se tahtoo olla, äiti on se joka on vastuussa lapsesta ja hoitaa sen. Katsoppa ympärilles vaikka kaupassa, äidit on kolmenkin lapsen kanssa kaupassa, lääkärissä lapset on mukana (vaikka ois äidin lääkäri), illanistujaisissa aina jollain on lapset mukana jne jne. Kai tää on vielä sitä vanhaa ajattelua et mies tuo leivän taloon ja äiti hoitaa lapset. Sun vauva on vielä niin pieni että ehkä sun mies ei uskalla jäädä sen kanssa kaksin. Nauti niistä hetkistä kun kerran päikkäriaikana pääset pois kotoo, sekin on jo paljon :hug: .

Mä juttelisin asiasta ensin neuvolassa ja sopisin seuraavan käynnin niin, että mies pääsee mukaan. Ja sitten neuvolan täti juttelisi ukon kanssa ja kertoisi oman ajan tärkeydestä. Voisi mennä paremmin perille? Eihän kukaan jaksa olla hyvä äiti ja puoliso jos ei saa yhtikäs hengähtää vaan täytyy olla kuukausia/vuosia 24h valmiudessa. Kuka siitä selviää ilman oireilua? En minä ainakaan selvinnyt. Romahduksen kautta mies vasta tajusi. Olipa sekin myöhäistä kun lapsi oli jo iso ja rankimmat ajat takana.... Pidä huoli itsestäsi ja omasta ajasta; todellakin-sovi menoja säännöllisesti vaikka kerran kk, jonnekin , niin että siinä menee useampi tunti. Kyllä se mies tottuu nopeasti lastaan hoitamaan kun on pakko. Jos hän pelkää lapsen itkua tms ettei pärjää? Voisit myös aloittaa uuden säännöllisen (esim liikuntaharrastus, käsityökerho tms) harrastuksen, jolloin mies olisi tietoinen tulevasta velvollisuudestaan. Ja sinä olisit iloisempi jo pelkästä tiedosta, että pääset joka tiistai lenkille, pelaamaan shoppaamaan tms. Voimia!

Alkuperäinen kirjoittaja elisa:
Voo kiesus mitä valitusta, ukko kotona etkä saa sitä nahjusta lasta katsomaan? Vika on äiteessäkin, mitäs alistuu vaikka "juttelevat" kun ukkos on huomannut että et VAADI sitä kumminkaan mitään asian hyväksi tekemään.
Olen itse yh ja ei todellakaan ole ollut "omaa aikaa" 10 vuoteen!!! Ei ole ollut sukulaisia hoitamassa tai muita tuttuja, ukosta puhumattakaan. Repikää siitä.
Kyllä sapetta nämä uusavuttomat ihmiset, mitä pitää niitä lapsia tehä jos ne on niin hankalia hoitaa??? Ennen äiti hoiti 12 mukulaa,navetan,kodin ja muut kylän kinkerit samaan aikaan...Pyöräytti saunassa mukulan ja meni pellolle töihin,valittamatta.

Ettäs kehtaat nimitellä ketään uusavuttomaksi! Siitä ei ole kyse, jos ymmärtää oman jaksamisensa rajat. Päinvastoin, parempi niin, kuin että päätyy otsikoihin ikävän episodin jälkeen kun ei jaksanut eikä avannut suutaan ajoissa. Hyvä, jos olet itse jaksanut, sinun voimavarasi ovat suuremmat kuin joillain toisilla. Mutta älä syyllistä/nimittele muita äitejä, jokaisella meillä on ristimme kannettavana, sinulla se voi olla jotain muuta, minkä kanssa et jaksa/pärjää. Muista tämä keskustelu, kun itse kohtaat vaikeuksia. Sillä niitä varmasti jokainen kohtaa. Muista myös, ettet ole yhtikäs parempi äitinä kuin kukaan muukaan. Sen kuvan annat kun auot päätäsi nyt. Ihanaa, että aapee lähti purkamaan tilannetta; nyt kun olet asian ottanut puheeksi, on helpompi saada asiat luistamaan siellä kotosalla!

Voo kiesus mitä valitusta, ukko kotona etkä saa sitä nahjusta lasta katsomaan? Vika on äiteessäkin, mitäs alistuu vaikka "juttelevat" kun ukkos on huomannut että et VAADI sitä kumminkaan mitään asian hyväksi tekemään.
Olen itse yh ja ei todellakaan ole ollut "omaa aikaa" 10 vuoteen!!! Ei ole ollut sukulaisia hoitamassa tai muita tuttuja, ukosta puhumattakaan. Repikää siitä.
Kyllä sapetta nämä uusavuttomat ihmiset, mitä pitää niitä lapsia tehä jos ne on niin hankalia hoitaa??? Ennen äiti hoiti 12 mukulaa,navetan,kodin ja muut kylän kinkerit samaan aikaan...Pyöräytti saunassa mukulan ja meni pellolle töihin,valittamatta.

UGH. minä olla paras. UGHS. minä olla marttyyri... voi kiesus sentään... Ethän vaan ole tosissasi? Tuo jos mikä on naurettavuuden huippu.... :laugh: kyllä sitä ennen vanhaan... juuri näiden kommenttien takia vanhemmille ihmisille nauretaan. siis me nuoremmat nauramme teille vanhemmille. Miksi pitäisi rääkätä itsensä henkihieveriin kun tasapuolisessa suhteessa molemmat hoitaa kotia?

Olen sitä mieltä että kyllä se mies sen kanssa pärjää kun vaan lykkäät sen syliin ja sanot että moro, tulen joskus illalla. oot ehkä antanu sen luivia vähän liian helpolla. ja öisinkin se on totunu et no kyllä se äiskä hoitaa kuitenki vaikka en nyt korvaanikaan letkauttaisi...

Tsemppiä ja jaksamista!

Viesti
Alkuperäinen kirjoittaja herkkusuu:

UGH. minä olla paras. UGHS. minä olla marttyyri... voi kiesus sentään... Ethän vaan ole tosissasi? Tuo jos mikä on naurettavuuden huippu.... :laugh: kyllä sitä ennen vanhaan... juuri näiden kommenttien takia vanhemmille ihmisille nauretaan. siis me nuoremmat nauramme teille vanhemmille. Miksi pitäisi rääkätä itsensä henkihieveriin kun tasapuolisessa suhteessa molemmat hoitaa kotia?

Olen sitä mieltä että kyllä se mies sen kanssa pärjää kun vaan lykkäät sen syliin ja sanot että moro, tulen joskus illalla. oot ehkä antanu sen luivia vähän liian helpolla. ja öisinkin se on totunu et no kyllä se äiskä hoitaa kuitenki vaikka en nyt korvaanikaan letkauttaisi...

Tsemppiä ja jaksamista!

Kun näitä "ennen vanhaan" -kommentteja lukee, annetaan aina ymmärtää, että äiti ihan yksinään teki kaiken. Todellisuudessa niitä lapsenkaitsijoita oli sitten isolla tilalla enemmänkin, sukulaiset, palkolliset. Apuna taloustöissä ja kaikessa muussakin olivat vanhemmat lapset, sukulaiset ja palkolliset. Lapsuus meni tekemällä tilan töitä. Olisihan se hauskaa karauttaa Kättärille oikein hevoskyydillä!

Alkuperäinen kirjoittaja Istafra harmaana:
Viesti
Alkuperäinen kirjoittaja herkkusuu:

Tsemppiä ja jaksamista!

Kun näitä "ennen vanhaan" -kommentteja lukee, annetaan aina ymmärtää, että äiti ihan yksinään teki kaiken. Todellisuudessa niitä lapsenkaitsijoita oli sitten isolla tilalla enemmänkin, sukulaiset, palkolliset. Apuna taloustöissä ja kaikessa muussakin olivat vanhemmat lapset, sukulaiset ja palkolliset. Lapsuus meni tekemällä tilan töitä. Olisihan se hauskaa karauttaa Kättärille oikein hevoskyydillä!

Juu, ennen oli koko perhe ja suku auttamassa! Isommat lapset hoiteli pienempiä, ei äiti.

Mä en sit käsitä minkä takia joidenkin pitää ottaa osaa keskusteluun, jos ei kerta saa suustaan mitään muuta kuin loukkauksia. Tosiaan ennen vanhaan on ollut apuna, vaikka ketä ja myös isommat lapset on hoitanut nuorempia. tiedän ihan omasta suvusta näin olleen asian. Eli ei se äiti sillonkaan ole kaikkea tehnyt yksin. Miksi muutenkaan alkaa syytellä toisia, jos joku kertoo omista ajatuksistaan ja mikä mieltä painaa? Vois jättää kommentoimatta, jos ei osaa kuin syytellä.

Ja me jotka myönnämme väsyvämme ja haluamme täällä jutella niin ehkä emme katkeroidu niin pahasti kuin ne, jotka eivät juttele ja koittavat muka selvitä kaikesta yksin ja puhumatta.

Ja eikös yh vanhemmille jää omaa aikaa? Minne se aika menee, kun lapset on toisen vanhemman luona?eikö sillon ole omaa aikaa? Jotenkin tällanen pisti mieleen tuosta HERKKUSUUN tekstistä. Ja hänen teksti kuulosti olevan aika katkeraa.

Ei me tiedetä millaisia ihmisiä täällä kirjottelee tai saatikka heidän miehistään millaisia he ovat. Vaikea mennä toista neuvomaan, että puhua parisuhteesta miehen kanssa jne. Itse en saa asioita sen paremmiksi puhumallakaan. Kai minä sitten olen myös sellanen "Uusavuton", vaikka tämä sana käsittääkseni tarkoittaa aivan muuta, jota ei tähän asian yhteyteen voi laittaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja nainen vaan...:
Mä en sit käsitä minkä takia joidenkin pitää ottaa osaa keskusteluun, jos ei kerta saa suustaan mitään muuta kuin loukkauksia. Tosiaan ennen vanhaan on ollut apuna, vaikka ketä ja myös isommat lapset on hoitanut nuorempia. tiedän ihan omasta suvusta näin olleen asian. Eli ei se äiti sillonkaan ole kaikkea tehnyt yksin. Miksi muutenkaan alkaa syytellä toisia, jos joku kertoo omista ajatuksistaan ja mikä mieltä painaa? Vois jättää kommentoimatta, jos ei osaa kuin syytellä.

Ja me jotka myönnämme väsyvämme ja haluamme täällä jutella niin ehkä emme katkeroidu niin pahasti kuin ne, jotka eivät juttele ja koittavat muka selvitä kaikesta yksin ja puhumatta.

Ja eikös yh vanhemmille jää omaa aikaa? Minne se aika menee, kun lapset on toisen vanhemman luona?eikö sillon ole omaa aikaa? Jotenkin tällanen pisti mieleen tuosta HERKKUSUUN tekstistä. Ja hänen teksti kuulosti olevan aika katkeraa.

Ei me tiedetä millaisia ihmisiä täällä kirjottelee tai saatikka heidän miehistään millaisia he ovat. Vaikea mennä toista neuvomaan, että puhua parisuhteesta miehen kanssa jne. Itse en saa asioita sen paremmiksi puhumallakaan. Kai minä sitten olen myös sellanen "Uusavuton", vaikka tämä sana käsittääkseni tarkoittaa aivan muuta, jota ei tähän asian yhteyteen voi laittaa :)

Joillakin ihmisillä on vain niin paha olla. Harmittaa vain aina niiden puolesta, jotka oikeasti avautuvat ja tarvitsisivat asiallisia neuvoja ja mielipíteitä. Eivät välttämättä kauhean empaattisia ihmisiä nuo "nettikiusaajat".

No mie ainakin tein silleen et yksinkertaisesti vaan jätin lapsen/lapset isänsä hoitoon ja menin menoihini ja hyvin tulivat hoidetuksi vaikka varmaan alkuun olikin pientä napinaa. Enkä soitellut perään tai antanut hirveesti ohjeita miten toimia, siinähän ukko opetteli ja näyttihän tuo oppivan. Kyllähän meilläkin pitkälti nuo yöherätykset ja aamu-ja iltarutiinit hoidin mut sit otin sitä omaa aikaa just sillä et lähin yksikseni kauppaan tai jumppaan tms. Varmaan ap:kin saat parhaiten sitä omaa aikaa kun lähdet kotoa pois vaikka se varmaan joskus rastittavaakin onkin mut niin et ainakaan ole "koko ajan saatavilla" vaan mies joutuu pakosta ottamaan sitä vastuuta.

Alkuperäinen kirjoittaja mui:
Alkuperäinen kirjoittaja Istafra harmaana:

Juu, ennen oli koko perhe ja suku auttamassa! Isommat lapset hoiteli pienempiä, ei äiti.

Paits et tässä tapauksessa taitaa olla esikoinen niin ei oo niitä isompia lapsia hoitamassa. Ja ennenvanhaan niitä lapsia tais tulla vuoden tai kahden välein, niin oli siinäkin aika sutina jos oli vaikka "vaan" kolme alle neljävuotiasta ja ne lehmät sun muut kinkerit joista täällä kirjoiteltiin.
Se on kyllä totta että ennen oli samassa pihapiirissä niitä tätejä tai munnuja jotka osallistu lasten paimentamiseen.