Ihan kivat periaatteet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Äitini ihmetteli, että miksi mulla on lääkkeitä pakastimen päällä. Sanoin, että ne on menossa siitä apteekkiin takaisin, kun on vanhentuneita ja/tai turhia meille.

Äitini ihmetteli, että miksi en kaada vain viemäriin. Sanoin että eihän niin saa tehdä vaan ne kuuluu aina viedä apteekkiin. Vastaus oli "Joo ei tässä maailmassa saa paljon muutakaan tehdä, mutta tehdään silti."

Okei. En jaksanut sanoa sitten enää muuta kuin, että me olemme aina vieneet lääkkeet apteekkiin.

Mutta eihän se nyt yllätä. Heittää äitini paristot ja muutkin aina ihan vaan roskikseen eikä muutenkaan ylipäätään mitkään "säännöt" koske häntä.

Joo näinhän se menee, hälläväliä-asenteella on moni liikkeellä elämässään. Kieltoja voi rikkoa jos ei jää kiinni ja suosituksia voi jättää huomioimatta jos ei kiinnosta/aiheuttaa vaivaa itselle.

Mun isä on ihan samanlainen - mitä vaan voi esim. polttaa haja-asutusalueella kokossa tai lämmityskattilassa, kierrätys ei kiinnosta yhtään jne. Luulen, että tuo liittyy sen sukupolven tietämättömyyteen ja piittaamattomuuteen ympäristöasioista. Varmasti joukossa on niitäkin, jotka niistä välittää, mutta keskimäärin nuo 50-60-vuotiaat on eläneet sellaisessa maailmassa, jossa ympäristöasioista ei välitetä. Vältän näistä asioista juttelemista isäni kanssa, kun ei siitä kuitenkaan muuta tule kuin riita. Me teemme tavallamme, ja muita kun ei voi muuttaa.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, mitkä lääkkeet on sellaisia että ne pääsee vanhentumaan ? Meillä kyllä syödään kaikki kuurit loppuun, mutta toisaalta ei meillä kyllä mitään kotiapteekkia ole muutenkaan. Lasten seerumikuureista ylijääneet olen huudellut ja pessyt pullo muuhun käyttöön.

Minä vein lääkkeitä apteekkiin ensimmäistä kertaa viime syksynä, ja sain valitusta siitä, että annoin lääkkeet paketeissaan. Olisi pitänyt kuulemma ottaa tabletit pakkauksistaan pois. En kyllä mielelläni ala irtonaisten tablettien kanssa puljaamaan kun on lapsia kotona, kiva jos esim. jokin lihasrelaksantti pyörähtää piiloon lattialle ja lapsi sen löytää. Ei ollut kovin kannustava kokemus siis, mutta kaipa ne ensi kerrallakin apteekkiin vien - pakkauksissaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mitkä lääkkeet on sellaisia että ne pääsee vanhentumaan ? Meillä kyllä syödään kaikki kuurit loppuun, mutta toisaalta ei meillä kyllä mitään kotiapteekkia ole muutenkaan. Lasten seerumikuureista ylijääneet olen huudellut ja pessyt pullo muuhun käyttöön.

No mulla tuossa esim. vajaa pullo jotain rautavalmistetta, koiran särkylääkettä jota eläinlääkäri määräsi hirveän määrän ihan turhaan sekä silmätippoja.

Kuurit toki meneekin loppuun mutta kyll äjoskus särkylääkkeet vanhenee ja joskus lääkärit määrää liikoja tai ei ole mahdollista antaa juuri sitä optimaalista määrää sieltä apteekista.

Alkuperäinen kirjoittaja kaisuli5:
mul ei o ollu koskaa lääkkeitä mitkä ois pitäny palauttaa joten ei o tarvinnu säilytellä

Eihän lääkkeitä palauttaa tartte :D Siis kyse on käyttöpäivän umpeentumisesta, jotka siinä tapauksessa pitäisi hävittää oikeaoppisesti eli viedä apteekkiin.

Samoin kuin esim. paristot. Ei niitä palauttaa tarvitse kauppaan vaan viedään sinne keräyslootiin. Vanhojen lääkkeiden hävityspaikka on apteekki.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Minä vein mm. vanhentuneet astmapiiput, sinkkirasvan, bebanthenin, nenäsumutteita, kipulääkkeitä mille ei ole tullut tarvetta kerran jälkeen ja näin ollen pääsivät vanhentumaan. Onhan noita.

Yhteistyössä