Ihanaa kun kesäkuussa ei mene ulosottoon mitään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Velkainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Velkainen

Vieras
Kerran vuodessa saa lyhennysvapaan kuukauden ja mulla on nyt ensimmäinen sellainen sen jälkeen kun aloitin velan maksun.

Olen tällä hetkellä työtön ja tuntuu mukavalta kun saa vaihteeksi n.1300€ käteen sen normaalin n.950€:n sijaan. Pystyy vähän laittamaan säästöön rahaa, ei paljoa mutta edes vähän jotakin on varalla. Nyt kun päiväraha menee joka kuukausi viimeistä senttiä myöden.

Kesäkuun jälkeen sitten maksellaankin taas velkoja vuoden ennen kuin saa seuraavan maksuvapaan kuukauden. Toivottavasti saisin töitä niin saisin enemmän rahaa ja velka lyhentyisi nopeammin.

• Tykkää
Reactions: Aurinko82
Eikös niitä ole kaksi vuodessa?

Aloin tutkia asiaa ja huomasin, että näin sen pitäisi olla. Pitääpä soittaa ulosottoon. Juuri eilen sinne soitin ja pyysin tuon kesäkuun kun ei ne sitä automaattisesti olisi tainnut laittaa.

Koska mulla täyttyy tämä ehto:
ulosmittaus on toimitettu ns. tulorajaulosmittauksena (nettopalkka enintään kaksi kertaa henkilökohtaisen suojaosuuden määrä)

En sitten tiedä täyttyykö kohta kaksi kun mun n.950 eurosta 400 euroa menee asumiskuluihin.

Kohta kaksi:
velallisen välttämättömät asumiskustannukset tai muut elinkustannukset ovat hänelle ulosmittauksen jälkeen jäävään määrään nähden korkeat

Mulla tulee elokuussa vuosi kun olen velkoja maksellut. Pitääkö mun siis soittaa sinne ja kysyä saisinko elokuussa maksuvapaan? Miten sait kaksi kuukautta putkeen maksuvapaata? Mä oon töissä ja aika isot summat saavat ottaa joka kuukausi.

Maksuvapaita voi kuulemma saada 1-3, kolmas on vaikea saada. Ei mulla ollut mitään vaikeuksia saada kahta maksuvapaata putkeen, pelkkä soitto riitti ja liittoon menee tieto asiasta. Soita ulosottoon ja kysy miten on sun kohdalla. Kaipa tuohonkin vaikuttaa ne omat tulot, niin sen tästä käsitän:
ulosmittaus on toimitettu ns. tulorajaulosmittauksena (nettopalkka enintään kaksi kertaa henkilökohtaisen suojaosuuden määrä)

Oikeus.fi / Ulosotto - Palkan ulosmittaus

Mitenköhän tuo menee elareiden kanssa? Jos ne siis kela perii ja menee ulosottoon.

Silloin ei saa ilmeisesti maksuvapaata. Ei saa olla ulosotossa senttiäkään elatusmaksuvelkoja. Itsellä meni ulosottoon pari elatusmaksua sekaannuksen takia ja ulosotossa sanottiin, että niin kauan kuin ne siellä näkyy niin maksuvapaata ei tule. Onneksi Kelan kanssa saatiin asia selvitettyä ja pystyin todistamaan, että olen kyllä maksanut elatusmaksut.

Kerran vuodessa saa lyhennysvapaan kuukauden ja mulla on nyt ensimmäinen sellainen sen jälkeen kun aloitin velan maksun.

Olen tällä hetkellä työtön ja tuntuu mukavalta kun saa vaihteeksi n.1300€ käteen sen normaalin n.950€:n sijaan. Pystyy vähän laittamaan säästöön rahaa, ei paljoa mutta edes vähän jotakin on varalla. Nyt kun päiväraha menee joka kuukausi viimeistä senttiä myöden.

Kesäkuun jälkeen sitten maksellaankin taas velkoja vuoden ennen kuin saa seuraavan maksuvapaan kuukauden. Toivottavasti saisin töitä niin saisin enemmän rahaa ja velka lyhentyisi nopeammin.

Mistä sä toin 1300€ saat?
Ettei vaan veronmaksajien selkärangasta?

Mistä sä toin 1300€ saat?
Ettei vaan veronmaksajien selkärangasta?

Työttömyyskassasta kuten moni muukin työtön. Ihan yhtälailla mä olen oikeutettu saamaan ansiosidonnaista kuin kuka tahansa muukin työttömyyskassan jäsen. Ja usko pois, mä haen koko ajan töitä. Haluan päästä töihin ja ansaitsemaan paremmin niin saan nopeammin velat pois.

Mua ei sun mielipiteesi musta tai mun rahoista kiinnosta joten älä edes aloita.

Yhteistyössä