Ihme juttu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja höh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

höh

Vieras
että ne, jotka tekevät sen likaisimman ja fyysisimmän työn eivät saa palkkaa kuin alle 10e/ h. Toimistotyöntekivätkin saavat monta euroa parempaa palkkaa. Itse olen laitoshuoltajana kunnalla, palkka on kk oikeen 1545e, brutto. Kuka ne paskat siivoaa jos ei siivoojat? Miks sillä alalla ei tänä päivänäkään saa arvostusta???

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Siksi, koska em. aloille ei vaadita koulutusta, ainakaan korkeaa sellaista. Sitä saa mitä tilaa.

Tänä päivänä koulutus vaaditaan jokaiselta laitoshuoltajalta. Ja väitteeseen "kuka tahansa osaa siivota", tervetuloa kokeilemaan.

Juu, kokeiltu on. Opiskeluvuosina. Ja kuka tahansa osaa siivota, sain jopa kahden päivän koulutuksen.

Ja vertaatko oikeasti tohtorin tasoista tutkintoa miltei 10 vuoden opiskeluineen laitoshuoltajan johonkin opistotasoiseen vuoden opintoihin? Palkka suhteutetaan työn vaativuuteen ja vaadittuun koulutustasoon. Piste.

Kuka tahansa osaa kyll siivota mutta tosiaan tuollainen siivoaminen eroaa aika suuresti kotisiivouksesta kun pitää vähän tietää enemmän desinfioinnista ynnä muusta. On totta että siivoojat ovat aliarvostettuja. Jos siivoojat olisivat vaikka ihan viikonkin tekemättä yhtään mitään ni ihmiset huomaisivat todellakin suuren eron ja ehkä osaisivat enempi arvostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Juu, kokeiltu on. Opiskeluvuosina. Ja kuka tahansa osaa siivota, sain jopa kahden päivän koulutuksen.

Ja vertaatko oikeasti tohtorin tasoista tutkintoa miltei 10 vuoden opiskeluineen laitoshuoltajan johonkin opistotasoiseen vuoden opintoihin? Palkka suhteutetaan työn vaativuuteen ja vaadittuun koulutustasoon. Piste.

Amen to that.
Ärsyttää kaiken maailman siivoja-lähihoitaja-pph:t jotka kitisee palkkansa pienuutta ja korostaa miten tärkeää työtä he tekevät ja miten maailma hukkuis paskaan jos heitä ei olis. No, ehkä näin on, mutta joku nekin hommat on tehtävä, ja se nyt vaan on niin, että ei-niin-kirkkailla-valoilla-kulkevat (tai kunnianhimottomat) immeiset päätyvät näihin matalapalkkaisiin töihin ja viisat pääsevät helpommalla. Se on ammatinvalintakysymys.

Alkuperäinen kirjoittaja mallura:
Kuka tahansa osaa kyll siivota mutta tosiaan tuollainen siivoaminen eroaa aika suuresti kotisiivouksesta kun pitää vähän tietää enemmän desinfioinnista ynnä muusta.

Voin silti luvata että kotisiivous on raskaampaa ja epäkiitollisempaa hommaa kuin laitoshuoltajan työ.

Jos osaa ph-taulukon, tuntee puehdistusaineet ja niiden käyttötarkoituksen, tuntee eri lattiamateriaalit, tietää ja osaa käyttää erilaisia siivouskoneita, tietää siivottavan paikan puhtaustasovaatimuksen, ymmärtää miksi siivotaan, tietää ja taitaa eri välineet ja niiden käyttökohteet, ymmärtää pintadesinfektion merkityksen ja ennenkaikkea omaa aseptisen omantunnon, silloin voi sanoa osaavansa siivota.
Ja kyse ei ollut todellakaan mistään tohtorintason tutkinnosta vai työskenteleekö tohtorit toimistohommissa?
Vaan siitä että meitä pienipalkkaisia raskaan työn tekijöitä ei arvosteta ollenkaan. Joku ne konttorirotan jäljetkin siivoaa, vai kuinka?

Mä oon siivonnut puoli vuotta Helsingissä päiväkoteja ilman päivänkään perehdytystä/koulutusta... kuutisen vuotta on aikaa tästä ihan tuurilla vedin sen homman

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jos osaa ph-taulukon, tuntee puehdistusaineet ja niiden käyttötarkoituksen, tuntee eri lattiamateriaalit, tietää ja osaa käyttää erilaisia siivouskoneita, tietää siivottavan paikan puhtaustasovaatimuksen, ymmärtää miksi siivotaan, tietää ja taitaa eri välineet ja niiden käyttökohteet, ymmärtää pintadesinfektion merkityksen ja ennenkaikkea omaa aseptisen omantunnon, silloin voi sanoa osaavansa siivota.
Ja kyse ei ollut todellakaan mistään tohtorintason tutkinnosta vai työskenteleekö tohtorit toimistohommissa?
Vaan siitä että meitä pienipalkkaisia raskaan työn tekijöitä ei arvosteta ollenkaan. Joku ne konttorirotan jäljetkin siivoaa, vai kuinka?

No eipä tuossa ole mitään maailmanmullistavia vaatimuksia. Ja tohtoritkin työskentelee, oppiaineestaan riippuen, toimistoissa pääasiassa. Ja juu, siivoojat siivoa, koska SE ON SIIVOOJIEN TYÖTÄ. Ja henk.koht. arvostan jokaista, joka tekee työnsä ammattitaidolla ja huolella, kuten ilmeisesti sinä teet. Mutta silti en ymmärrä matalapalkka-alojen tekijöiden jatkuvaa vinkumista huonosta arvostuksestaan - meillä työssä esim. kiitetään siivoojia jatkuvasti hyvästä jäljestä sekä annetaan pieniä lahjoja, kuten joulun alla. Muistaminen on tärkeää. Ja jos palkkatasoa tarkoitat, niin homma nyt vain on niin, että työn VAATIVUUS- ja KOULUTUStaso määrittää palkkaa.

olin siivoojana enne ekan lapsen syntymää,siis laitoshuoltajana. ammattini on laitoshuoltaja ja aika paljo tuli sitä huonoa kohtelua siivoojia kohtaan,mutta oli myös niiitä jotka kehuivat vuolaasti,kuin tärkeää työtä teen.olin siis yliopistolla siivoamassa. palkka oli surkea,pomo oli peestä,sai rehkiä niin että poikki olin aina 6h työpävän jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja äh:
olin siivoojana enne ekan lapsen syntymää,siis laitoshuoltajana. ammattini on laitoshuoltaja ja aika paljo tuli sitä huonoa kohtelua siivoojia kohtaan,mutta oli myös niiitä jotka kehuivat vuolaasti,kuin tärkeää työtä teen.olin siis yliopistolla siivoamassa. palkka oli surkea,pomo oli peestä,sai rehkiä niin että poikki olin aina 6h työpävän jälkeen.

Meidän koulussa (yliopisto) suurin osa siivoojista on virolaisia (ja naama viturallaan luuttuavat siellä :) ). Suomalaiset ei enää suostu tällaisia paskahommia tekemään, joten ne on roudattava Eestin maalta, tai Thaimaasta.

Yhteistyössä