Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Tekisi hyvää jokaiselle hoitajalle olla itse potilaana. Sitä oppisi ehkä vähän nöyremmäksi ja huomaisi asiat potilaankin kannalta.
Niin hoitajathan ei itse koskaan sairasta eivätkä joudu turvautumaan lääkäreihin, hoitajiin ym. alan ammattilaisiin...
Itse olen ollut jonkin verran sairaalassa ja tk:ssa asiakkaana. Tietämättä sitä, että olen itse hoitoalalla, olen saanut hyvää palvelua. Paitsi että siellä pitää osata itse käyttäytyä, niin myös vaatia sitä hoitoa. Monet esimerkiksi vähättelevät sitä hoidon tarvetta. Jos hoitaja kysyy, että särkeekö nyt oikeasti niin paljon, ettei pysty maanantaihin odottamaan, niin moni sanoo, että "no joo, ehkä mä sitten pärjään...". Tai kun päivystyksessä sanotaan, että täällä on sitten noin kolmen tunnin jono, niin asiakas ilmoittaa, ettei jaksa siellä niin kauan odottaa ja menee yksityiselle/maanantaina terveyskeskukseen. On siis paljon kiinni siitä, miten asiansa esittää ja miten tärkeänä sitä itsekin pitää.
Nyt moni kiinnittää koko ajan siihen huomiota, ettei hoitoalalla saa olla töykeä ja pitää kunnioittaa sitä asiakasta. Niin suurin osa hoitajista tekeekin. Ihan varmasti! Mutta se, puhuuko joku sinulle syyllistävällä äänensävyllä, on aika pitkälti kuulijan omassa korvassa. Jos kysyisit niiltä, jotka siellä päivystyksessä sinun kanssasi odotteli, niin moni varmasti sanoisi, että ihan normaalilla äänensävyllä se puhui. Äidit toki hätääntyy, kun lapsi ei käyttäydy normaalisti ja on vähän paniikissakin. Silloin tuollaiset kysymykset voi ylittää sen ärsytyskynnyksen ja jatkossa kaikki mitä se hoitaja sanoo tai tekee on töykeää ja epäasiallista. Lisäksi todella moni kyseenalaistaa hoitajien ja lääkärien päätökset, kun kuvittelevat itse tietävänsä paremmin. Jos kerran on niin hyvä, niin miksi ylipäätään viedä hoitoon??
Kyllä saa kyseenalaistaa ja vaatiakin, mutta ei niin, että suoranaisesti kyseenalaistaa sen lääkärin/hoitajan päätökset. Ei niin, että "mitä säkään mitään tiedät, mulla on tasan varmasti angiina kun on aina ennenkin ollut", vaan niin, että "no mites kun mulla tuota angiinaa ollut aika usein, että onko sen mahdollisuus ihan poissuljettu". Asenteesta riippuu pitkälti se, mitä vastineeksi saa!
ja jos tulee hankala hoitaja vastaan, siis oikeasti hankala, niin sitten pistetään kova kovaa vastaan. Hoitajille ja lääkäreille saa sanoa vastaankin ja heille voi ihan suoraankin sanoa, että miksi käyttäytyy noin. Jos olisit sillekin hoitajalle sanojnut, että miksi syyllistät meitä, niin hän olisi hyvinkin voinut todeta, ettei mitenkään syyllistä, vaan tapahtuma pitää selvittää perusteellisesti.